[AR] Aantal vragen over het beleren van je shet & de benodigdhede

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Aantal vragen over het beleren van je shet & de benodigdhede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:45

Hallo,
In maart 2011 wordt mijn shetje 3 jaar. Ik wil haar dan ook graag beleren voor de kar. Ik heb hier zelf eigenlijk weinig tot geen ervaring in omdat ik normaal gesproken alleen onder het zadel rijdt :)
Ik ben eigenlijk opzoek naar ervaringen hoe jullie dit gedaan hebben, heb je het alleen gedaan of was je samen. Of is het beter om je shetlander weg te brengen voor het beleren.
Als jullie verder iemand weten die hier handig in is mag dat ook gezegd worden (graag zelfs!!) of als je nog spullen hebt die nodig zijn voor het beleren mag dat ook zeer zeker kenbaar gemaakt worden.
Zoals jullie dus lezen ben ik echt een 'leek' op het gebied van mennen. Nu kan ik wel een boek aanschaffen die stap voor stap alles uitlegd maar mijn ervaring is dat het in de praktijk toch altijd net weer anders gaat dus heb ik liever eigen ervaringen dan de standaard zinnen uit een boek!

Mag eventueel ook via pb :)

Maydine

Re: Aantal vragen over het beleren van je shet & de benodigdhede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:46

Ik heb je een pb gestuurd. ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:14

Ik denk dat dit topic beter staat op AangespannenRijden, dus ik verplaats het voor je:

SMP -> AR

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:23

Oke dankjewel Nicole!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:36

[OPG] Hulp m.b.t. inrijden en inspannen
Is toch beetje hetzelfde als deze?

Ik raad je aan om je pony te laten beleren door iemand met ervaring en zelf je koetsiersbewijs oid te halen om ervaring te krijgen met het mennen :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:39

Evelli klopt wel al wou ik in mijn vorige topic eigenlijk mijn pony'tje eerst in laten rijden maar iedereen raadde dit sterk af dus werd het plan even wat anders :)

Heb momenteel inderdaad met een professioneel iemand contact over het beleren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:40

Roo_19 schreef:
Of is het beter om je shetlander weg te brengen voor het beleren.

:j Niet zelf gaan aanrommelen, maar neem goede en vooral ervaren en deskundige hulp in de armen. Kan betekenen dat je je pony eventjes moet wegbrengen om beleerd te worden, maar sommige beleerders komen ook aan huis.
Hoe dan ook; heb je er zelf geen ervaring mee, doe het dan niet zelf.

Wel kan je straks alvast je pony wat gaat voorbereiden (zou ik nu nog niet doen, aangezien hij nog zo jong is); longeren aan de dubbele longe en daarbij goed de stemcommando's er in, consequent leren halthouden, werk aan de lange lijnen en leren dat hij van achter gestuurd wordt, wennen aan de zweepcommando's en leren om te wijken voor druk van de zweep, met de zweep kunnen 'sturen'.

Waar je nu al wel mee zou kunnen beginnen, is verkeersmak maken. Neem hem lekker mee op wandeling aan de hand, en laat hem kennis maken met echt alles wat je zoal tegen kan komen op rit. Ook schriktrainingen zijn een goed idee.

Als je hem straks zo ver hebt dat hij goed aan de stemcommando's staat, netjes kan halthouden en blijven halthouden tot dat jij zegt dat hij mag vertrekken, evt. wennen aan het tuig, wennen aan de zweep en het werk aan de lange lijnen, dan is het tijd om er iemand bij te halen met genoeg verstand van zaken die je verder kan helpen met bijv. slepen en het daadwerkelijk inspannen en voor de wagen zetten.

Heb je geen ervaring met dubbele longe, dan zou ik je willen adviseren om iemand te vragen die je dit kan leren of die je eventjes op weg kan helpen; voor sommigen is het longeren met dubbele longe in het begin erg lastig, maar als je het goed leert en toepast is dat een welkome voorbereiding en straks ook afwisseling voor het aangespannen werk.

Edit: en inderdaad in de tussentijd zelf je Koetsiersbewijs halen en/of een mencursus volgen; het is essentieel dat, als straks je pony goed beleert is, je zelf ook weet hoe je correct moet optuigen, inspannen en mennen. 'Dit omdat mennen een veel groter risico vormt en wel degelijk andere vaardigheden vraagt dan het rijden ohz.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:45

Idd, ga nu veel met de pony wandelen in het verkeer. Des te gemakkelijker word het later :)
Strepen op de weg, drempels, putten, hekjes, paaltjes, vreemde situaties.
Maar leer de pony ook wachten, halthouden en geduld :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:46

Joyce, ik kan met een dubbele longe werken dit heb ik ook voor mijn grote paarden. Verder wordt mijn shetlander bijna 3 dus in principe kan je dan gaan mennen (wat ik in veel topics en op google heb gevonden) verder is ze behoorlijk verkeersmak, ik wandel veel met haar buiten en bij ons op stal rijden veel trekkers en heftrucks langs haar wei. Stil staan kan ze ook prima omdat ik ook VD met haar doe dus dingen op commando kent ze ook al :)
Het inspannen lukt mij ook aangezien ik stage heb gelopen bij iemand die ook wel eens ment en ik haar pony al vaker heb ingespannen :)
En inderdaad ik heb nu ook contact met iemand die er gediplomeerd voor is :)

Bedankt voor je reactie!

Als iemand een aanvulling heeft op de oefeningen die ze al beheerst hoor ik dat graag :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:51

tsja.... kijk alles kan; je 'kan' een jaarling ook al inspannen als je dat zou willen.
Vraag is echter of je dat móet willen; op deze leeftijd zijn ze nog behoorlijk in de groei, maart 2011 duurt nog een tijdje, bovendien zijn ze op deze leeftijd zowel geestelijk als lichamelijk nog lang niet uitgegroeid. En bij het beleren komt ook een stuk longeren kijken; op deze jonge leeftijd is dat schadelijk voor pezen en spieren, de groeiplaten zijn nog lang niet gesloten.

Tuurlijk wordt er wel vaker op Google (en soms ook op bokt) beweerd dat je soms al met 2 jaar kan beginnen, net als dat het bijv. niet uitmaakt hoe lang je bent om een shet te rijden, als je maar niet te zwaar bent.

Toch ben ik van mening (en dat zijn er een stuk meer samen met mij) dat je op deze leeftijd nog niet te hard van stapel moet lopen. Ik zou gewoon lekker wachten, en ondertussen wat andere basisdingetjes gaan doen. Waarom zo'n haast met beleren? Straks heb je er een heel ponyleven lang plezier van, waarom dan moeilijk doen over die paar jaartjes wachten op zo'n heel paardenleven?

Misschien dat dit wat verduidelijkt:
Afbeelding

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:55

Ik ben ook niet voor plan om nu al te beginnen met mennen. Ik ben alleen informatie aan het opvragen :). Mijn idee was om als ze in maart 3 wordt rustig aan te beginnen met wat oefeningen, wat rustig longeerwerk en wie weet in de zomer wel met de dubbele longe een stuk naar buiten. Ze hoeft van mij absoluut niet binnen een half jaar voor de kar te staan maar ik wil haar de tijd geven om aan alles te wennen. Het is dus ook zeker niet de bedoeling om haar nu (met haar 2 jaar en 8/9 maand) voor de kar te spannen :)

Bedankt voor de duidelijke foto! Kan ik ook goed gebruiken voor mijn veulen van 7maand (en nee daar gaat nog heel lang niks mee gebeuren ;) eerst maar eens wachten tot ze 4/5 jaar is )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:01

Maar juist dat longeren is zeer belastend, helemaal voor jonge paarden. Dat constant rondjes lopen is een aanslag op pezen en spieren, helemaal als die nog lang niet uitgegroeid zijn. Dat probeerde ik duidelijk te maken.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:02

Ja snap ik :) Misschien dan toch handiger om met een dubbele longe rechte stukken te doen over ons ruiterpad? Dan leert ze dat kennen en die rechte stukken zijn een stuk minder belastend voor haar pezen en spieren. Overigens is dat pad verhard en zou ook minder belastend moeten zijn als onze bak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:07

Tsja goed je kent mijn mening. Bovendien zijn ze ook nog eens aan het wisselen met de tanden e.d. dus om er dan ook maar meteen een bitje in te hangen... Ik snap niet waarom je persé nu al wil beginnen, en niet die paar maandjes kan afwachten.

Ik versta overigens onder werk aan de dubbele longe, longeren met 2 lijnen. Er achter lopen verstaat men meestal 'lange lijnen' onder.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:10

Sorry hier zeggen we dubbele longe :) Maar het is inderdaad dan lange lijnen om het even voor iedereen duidelijk te maken. Overigens kan dit in mijn opzicht ook met een halster geoefend worden aangezien mijn shetje behoorlijk goed luisterd op commando :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:27

wat wij ook wel deden, is mee nemen met het paard op buitenrit
(ik las dat je ook paardrijd)
wel eerst veel mee wandelen, zodat hij het wel een beetje kent.
en je hebt wel een rustig/braaf paard nodig