Hete pony met heel gevoelig mondje
Pony met mondproblemen - wat nu?
De mondproblemen zijn nu zo goed als opgelost. Ik heb zijn mond een tijdje rust gegeven, daarna ben ik voorzichtig gaan zoeken naar het juiste bit voor hem. Het is een liverpool bitje met vaste scharen en een iets dikker mondstuk geworden, lichtjes naar boven gebogen. Nu zijn mond hersteld is loopt hij hier goed op. Door de leidsels anders te bevestigen kan ik de inwerking aanpassen aan de situatie.
Geleidelijk gaat hij beter wachten en beter naar me luisteren, de stap is veel verbeterd en ook in groep rijden lukt heel wat makkelijker

De pony blijft echter spanning opbouwen, vooral bij het vertrekken of op zwaardere ondergrond. Het lijkt wel of hij gaat stressen als hij moet gaan 'trekken' aan de koets.
Het valt me vandaag extra hard op omdat ik hem voor de eerste keer onder het zadel heb gereden. De lesgever en ik merkten onmiddellijk op dat hij veel ruimer en rustiger stapt/draaft, dat zijn tempo beter onder controle te houden valt en dat hij makkelijker gaat ontspannen. En dat voor een pony die nog nooit een ruiter op zijn rug had gehad. Voor de koets loopt hij na 4 maand bij mij nog steeds alsof het de eerste keer is dat hij ervoor loopt. (Hij liep bij z'n vorige eigenaren al 8 jaar voor de koets trouwens

Wat denken jullie, kan het zijn dat er de pony iets gigantisch stoort als hij in de koets loopt? Iets waar hij zich heel erg in opwindt?
Wat er anders is voor de koets en onder het zadel:
- Voor de koets heeft hij een hoofdstel met oogkleppen, onder het zadel een gewoon rijhoofdstel.
- Zijn menbit is een liverpool en zijn rijbit een dubbelgebroken bustrensje.
- Het gewicht van de koets? Hij is een C-pony van 1m32 en de koets weegt 175 kg.
Iemand een idee?