jantina schreef:Wat is het verschil tussen de bitten, behalve dat ze dunner zijn? Dat vond ik ook niet echt duidelijk uit het stuk komen.
Volgens het artikel schijnen ze beter in de mond te liggen/passen, waardoor het paard meer op z'n gemak is met dit bit in, en je inwerking beter en soepelen verloopt...
Ik heb even op de site van van Rijs gekeken ( www.vanrijs.nl ), en daar staat wel wat info:
Citaat:
MB06
Dit bit de MB06 is voor menners op niveau B/L dressuur. Het is licht naar boven gebogen en geeft daarmee beperkte tongvrijheid. De inwerking is zowel op de tong als de lagen. Deze dubbel gebroken trens kan niet dubbel klappen en de tong afknijpen. De tong wordt minder afgekneld bij de inwerking dan bij een gewone stang.
http://www.vanrijs.nl/contentimg/myler% ... .jpg[/img]
Citaat:
Hiernaast ziet u bit MB32, voor L, M, en Z dressuur. Het heeft eeb dubbelgebroken mondstuk wat naar voren is uitgebouwd maar geen verdere tongvrijheid kent. De inwerking is zowel op de tong als de lagen. De scharen werken onafhankelijk van elkaar. Bij een stevige ophouding verstart de gebroken verbinding en fungeert het bit als stang. Als het paard nageeflijk reageert verandert de werking in die van een dubbelgebroken bit.

Dit zijn de eerste twee bitten die op de site staan, er staan er nog 3 op: twee bitten die min of meer corrigerend werken en eentje die alleen op de lagen werkt.
Albert,
ik denk trouwens ook dat deze bitten niet echt geschikt zijn voor in de marathon, dan werk je toch al snel iets grover in, en deze bitten zijn behoorlijk scherp qua inwerking volgens mij...
Meer dressuurbitjes?
Zijn er verder nog mensen met ervaring met deze bitjes?
Je kon je trouwens via de Mensport ook opgeven voor een themadag als je aanleuningsproblemen heb met je paard. Zijn zulke dagen waardevol, of wordt er dan alleen maar 'geknutseld' aan je paard?
Het is op een doordeweekse dag, dus voor mij is deelname toch niet mogelijk, maar misschien voor andere geintereseerden...