Sinds een tijdje ben ik ook in de menwereld gehuppeld en inmiddels doe ik al kleine ritjes met shet en sulky

We hebben hem op geleerd zonder oogkleppen. Maar, de bakstukken van het hoofdstel die ik nu gebruik kunnen geen gaatje strakker, waardoor mijn bit toch iets te los hangt. Ook heb ik geen neusriem, dit zorgt ervoor dat mijn pony de tong over het bit durft te gooien. (Hij heeft een b-stang in rubber met losse scharen, het prikt dus niet in het gehemelte, ook is hij nog onlangs naar de paardentandarts geweest en was er niets aan de hand buiten wat kalk). Het hoofdstel dat ik met het tuig heb gekocht is enkel te klein aan de neusriem, maar heb besloten toch een geheel nieuwe te kopen. Nu is er onlangs iemand geweest met goede ervaring in mennen om mijn tuig en sulky eens na te kijken. In mijn vorige topic (= [AR] Past dit tuig? ) zeiden jullie dat het tuig te klein was, echter blijkt het toch nét te passen en is het goed genoeg. Hij zal trouwens sowieso wat pondjes kwijtraken waardoor het tuig met de tijd een pak beter zal passen.
Nu zei de persoon die kwam kijken ook dat ik écht met oogkleppen moet gaan rijden.. Dit met risico van schrikken etc. Dus nu zit ik met het dilemma; Hoofdstel mét oogkleppen kopen of zonder?
Ik heb een beetje rondgekeken op bokt en ik heb zo'n vermoeden dat mijn shet slecht op de oogkleppen zou kunnen reageren, alhoewel het een beestje is dat alles zeer snel doorheeft en met alles snel weg is.
Wat raden jullie mij aan?