[AR] Altijd stangbit en oogkleppen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Altijd stangbit en oogkleppen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:14

Hallo,

Ik wil met mijn KWPN van 20 gaan mennen.

Ik rijdt normaliter western met hem. Hij is verder erg relaxed. Ook langs de weg is hij 100% verkeersmak. Hij deinst niet terug voor een vrachtwagen of tractor.

Ik vroeg me af of ervaren recreatiemenners altijd met een stangbit en oogkleppen mennen? Ik vind dit zelf helemaal niks. Ik snap wel dat je dit gebruikt om meer controle over je paard te houden. Je zit natuurlijk relatief ver van hem vandaan op een kar. Toch kan ik me ook voorstellen dat juist oogkleppen voor een schrikreactie kunnen zorgen als je paard pas heel laat iets voorbij ziet flitsen.

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die gewoon met een trens mennen en/of zonder oogkleppen.. En wat adviseer je mij.

Groet, Vlinder

suikermeisje

Re: Altijd stangbit en oogkleppen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:10

Ik adviseer je met te proberen, in ieder geval met het beleren, wordt je paard dan te onzeker kun je altijd zonder kleppen doen.
Zou ook met stang beginnen, je hebt meer te vertellen.

Ik ben zelf iemand die op trensje en normaal hoofdstel ment met mijn pony, maar die loopt nu 6 jaar voor de wagen en nooit wat gedaan. Wel begonnen met stangetje, maar merkte dat dit te scherp inwerkte voor haar.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:30

Wij rijden ook zonder oogkleppen en nooit geen problemen. Beleren ook zonder. Wel met stang, want dan heb je inderdaad gewoon meer te vertellen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:17

Ik begin altijd met beleren met een trensje. Werkt dat niet, kan ik altijd nog scherper gaan, maar ik vind een trensje prettiger in de mond liggen. Ook ga ik die van mij zonder oogkleppen beleren. De vorigen wel met gedaan, maar mijn pony heb ik geleerd te gaan kijken als is eng is, en dat wil ik hem absoluut niet afnemen, is alleen maar een prettige eigenschap imo.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:34

Mijn verzorgpaard werd door zijn oude eigenaar gemend op een trensje, wel met oogkleppen verder maar dus geen stang. Ikzelf men hem dan weer wel op stang..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:52

Mijn verzorg pony had ik beleerd zonder oogkleppen, die vertrouwde ik daar dan ook volledig mee. Mijn eigen paard zou ik niet zonder oogkleppen voor de kar zetten, omdat hij erg snel afgeleid is en dit gevaarlijk voor de kar kan worden.

Het is dus je eigen keuze :) bij ieder paard verschillend.

edit

verzorgpony liep trouwens gewoon met trensje, mijn eigen haf zou ik met stang doen...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:42

ik men zonder oogkleppen en met een ongebroken trens

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:06

Ik ben ook net begonnen met het beleren van mijn 16 jarige ruin, met oogkleppen en stangetje inderdaad. De een raadt mij aan wel oogkleppen, de ander weer niet.. ik doe nu gewoon wat mij het beste lijkt en kan het altijd nog veranderen denk ik.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:18

Wij hebben jaren terug een tweespan shetlanders gekocht. Deze hebben hun hele leven naast elkaar gekomen, met een stang en oogkleppen. Inmiddels is nog een van de shetjes over. Toen we verhuisden en ze aan huis kwamen te staan, heb ik twee simpele dikke watertrensjes gekocht. Daar liepen beiden ook prima op.

Met de shet die over is mennen we nogsteeds met de watertrens en oogkleppen (aangezien het hoofdstel nog steeds goed is).

Ik zelf heb nu zo'n twee jaar geleden mijn merrie shet beleerd voor de kar. Ook begonnen met longeren etc. Alles op een normaal hoofdstel met watertrens. Nu 2 jaar later loopt ze super voor de kar. Nogsteeds op hetzelfde hoofdstel en trensje. (tweespan en enkelspan). Nooit problemen gehad, maar deze shet kijkt wel wat levendiger om zich heen tijdens het mennen soms. Maargoed, paardje mag ook genieten vind ik . Ik zie geen reden om haar nu nog oogkleppen op te doen.

Mijn ruin wil ik ook gaan beleren. Ik rijd op dit moment door problemen bitloos met hem en wilde dit eigenlijk ook in het mennen doorzetten. Maar dat is mij heul sterk afgeraden, daar zal toch een dikke stang in moeten.... Niet zo'n zin in eerlijk gezegd, maar als de profi's dat aanraden, zien we met de tijd wel. Eerst maar beginnen met bitloos erachter lopen en band trekken en dan stap ik langzaam wel over een watertrens en later -met begleiding!- op een stang. Maar dat is de verre toekomst ;)

Als je het zelf gaat doen en je paardje is zo braaf als je zegt, ga dan veel in de bak oefenen eerst, gaat dat goed, naar buiten (zonder kar nog). En pas als je daar merkt dat je meer inspraak nodig hebt, ga dan informatie vragen over andere bitten. Anders zou ik gewoon alles bij het oude laten hoor!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:54

bij mijn shet met oogkleppen. hij ziet nog wel eens onnodige monster zodat hij sneller naar huis kan.

bij de pony van mijn zusje die inmiddels al 13 is en dus al 9 jaar voor de kar staat(ong 3 jaar niet veel voor de kar gelopen nu weer wel) rijden we zonder oogkleppen maar wel met een liverpoolstang.

de pony heeft namelijk iets heel grappigs, als ze onderweg iets interesants ziet aan de linkerkant kijkt ze dus naar links en wijkt ook iets af. dus moet je dit corrigieren.
rechtsom idemdito.

maar toen ze dus met oogkleppen voor de kar liep hield ze haar hele hoofd schuin en allerlei manieren zodat ze het wel kon zien.
dus vandaar vanwege haar enorme nieuwschierigheid rijden we zonder oogkleppen.
en zonder oogkleppen is ze rustiger omdat ze alles ziet wat er gebeurt

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:11

Ik rijd mijn fries met stang ondanks dat hij heel gevoelig is in de mond.
Daarom heb ik een roosjesbit (minder scherp als een liverpoolstang) met zeem om de stang heen wat het zachter maakt.
Wat ik altijd heb geleerd wat oogkleppen betreft.
Van zonder oogkleppen naar met oogkleppen is een stuk simpeler dan als je paard oogkleppen gewend is en dan zonder oogkleppen gaan rijden. Dit kan behoorlijk gevaarlijke situatie's opleveren.
Wat ik heb gedaan is hem laten beleren zonder oogkleppen.
Daarna ben ik met oogkleppen gaan rijden en merk dat hij veel stabieler en rustiger is dan dat hij geen oogkleppen heeft.
Dus de oogkleppen zijn gebleven. Dit verschild natuurlijk per paard.
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt maar ik wil de tip geven om hem profesioneel te laten beleren.
Ik had behoorlijk wat menervaring met mijn welshjes maar heb die van mij toch weggebracht.
Zoals je zelf al aangeeft je zit erg van van je paard af en je hebt alleen maar 2 teugels, je stem en een zweep.
Ik heb hem wel zelf leren slepen met een halve vrachtwagenband.
Je zou natuurlijk ook iemand die ervaring heeft om paarden te beleren kunnen vragen om mee te kijken en te advisren als het zover is.
Ik wil je heel veel succes wensen en heel veel menplezier!!!