oogkleppen bij het mennen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 08:22

ik vroeg mij af waarom menners altijd oogkleppen gebruiken?
is dit verplicht of gewoon compleet maken van het harnagement?
k ben nu namelijk mijn haflinger merrie aan het beleren en die is stukkenrelaxter zonder dan met kleppen.
zij schrikt juist van het feit dat ze niks ziet.

groetjes paulien

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:45

Je moet doen waar je paard goed op reageerd.
Oogkleppen zijn er voor dat het paard de bewegingen achter zich niet ziet. Zodat hij daar niet van kan schrikken. Bijvoorbeeld de bewegingen van de kar, bewegingen van de zweep of van de mensen op de kar.
Ik ken pony's die met oogkleppen helemaal niet in het toug/mennen wouden. Die raakte zo in paniek van de oogkleppen.

Als jij in een rustig gebied gaat rijden dan zou ik gewoon gaan mennen zonder oogkleppen, als je paard daar beter op reageerd.

Zorg er wel voor dat je niet alleen gaat mennen en dat je deskundig hulp krijgt bij het mennen van iemand die weet wat hij doet. Als je alleen aan de gang gaat zonder dat je er ervaring hebt en zonder dat je weet wat je precies doet, kun je ongelukken krijgen!

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 11:27

Dank je wel, nee alles gaat met begeleiding.
Kijk maar in het topi. Onderin mijn profiel.
We rijden ook zonder zweep, dus we zijn toch al lekker dwars :P
Maar ze reageerd overal zo super op.
We zijn haar nu aan het beleren op een gebroken appelbitje en dat gaat super!
Uiterwaard gaat er wel een stang in als we de weg op gaan.
Maar ze doet gewoon echt alles op stem *\o/*

Anyssax

Berichten: 106
Geregistreerd: 11-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:29

Ik heb mijn koetsiersbewijs nu ruim een jaar, en ik heb altijd met oogkleppen gemend.
Ik heb geen ervaring zonder, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Maar zoals al gezegd is; gewoon doen waar je paard het beste mee loopt.
En zeker als je bijvoorbeeld in het bos oid gaat rijden dan lijkt het mij niet heel noodzakelijk.
Je paard ziet zowel voor, achter als aan de zijkanten bomen. En aan die zweep zijn ze ook wel gewend bij het beleren e.d.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:01

Ik heb dus geen zweep.
En het mennen gaat zometeen door de polder.
Maar ze is voor de Duvel niet bang., maar het blijft een vluchtdier.
Maar het heeft dus niks met de verzekering te maken?

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:06

In je foto topic vraag je of het ook verplicht is bij wedstrijden.
Oogkleppen zijn dit (voor zover ik weet) niet.
Een zweep daar in tegen wel.
Ik kan ga je dan ook aanraden of je nou wel of geen wedstrijden rijd, wel een zweep te gaan gebruiken.
De zweep is bij het mennen de vervanging van je been en daarom echt ONMISBAAR.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:12

Ik heb op genoeg karren gezeten met paarden zonder oogkleppen. Zelfs tweespannen voor de huifkar etc.

Die dingen zijn onnodig.

Esmeevtb
Berichten: 161
Geregistreerd: 08-05-11
Woonplaats: Breda en Dieren

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:20

als jou paardje het goed doet zonder oogkleppen lekker zo gaan mennen. ons paardje heeft ze er wel aan omdat ze anders gewoon niet meer oplet.. dan is alles in ene keer zoo intressant en leuk dat ze geen aandacht meer voor ons heeft. zitten de oogkleppen er wel aan gaat het super!

ken inderdaad ook een paard wat helemaal gaat panieken met kleppen op, die rijden nu geloof met halve kleppen of helemaal zonder. weet niet zo goed.

zonder zweep weet ik niet of dat handig is, het vervangt inderdaad je beenhulpen en is dus verder ook niet gemeen of als straf zeg maar.

maar nogmaals als je paardje het er goed op doet, waarom niet?

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:23

Arabesk schreef:
Ik heb op genoeg karren gezeten met paarden zonder oogkleppen. Zelfs tweespannen voor de huifkar etc.

Die dingen zijn onnodig.


Niet helemaal mee eens. Die van mij raakt in paniek zonder kleppen, met kleppen gaat het goed. Dus niet IEDER paard kan zonder kleppen. Als je paard het kan, kun je prima zonder kleppen mennen.
Verder dienen ze ervoor om het rechtdoor lopen te bevorderen en zoals bij de mijne om de kop bij het werk te houden en niet bij de omgeving of bij de kar die achter het paard aankomt.

PS. Ik TEM ff, want ik denk dat je bij aangespannen rijden nog meer reactie kunt krijgen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:31

Goh staat je paard ook met oogkleppen op in de weide? En onder het zadel? Het is ook een kwestie van gewenning.

Als je paard voor de kar zijn aandacht niet bij jou kan houden, dan wel onder het zadel zonder oogkleppen?

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:36

Nope, onder het zadel was meneer ook niet te hanteren ;) Altijd druk met de omgeving (ik reed eigenlijk alleen maar buiten) Dus tja, er zijn paarden die het nodig hebben, believe me. Ik had het graag anders gezien. Ben voorstander van zonder, maar helaas,... Soms is het niet anders.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:41

Ha ha Indy is nogal fanathiek aangelegd, die heeft altijd blik op oneindig en doorlopen.
Of je er nu op naast of achter zit, hi hi.
Oke nou de zweep komt er dan wel nog bij maar de oogkleppen laten we dan lekker achterwege.
Mischien als ze toch lastig gaat doen inderdaad halve kleppen gebruiken.
Bedankt voor de reacties

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:43

Of wat dacht je van in een langspan. Zonder oogkleppen zouden de leidsels van je voor paard in de ogen van je achterpaard zitten.

Voor enkel span maakt het voor mij geen verschil, net waar je paard het het fijnst op doet. Al beleer ik ze al met omdat ze bij mij ook in meerspannen komen te lopen.

Voor meerspannen wel. Bij een 2span vooral wat betreft zweep gebruik (het meest voorwaardse paard gaat vaak al meer voorwaards als hij de zweep ziet bewegen als je juist het minder voorwaardse paard wakker wil maken) en bij langspan voor het zweep gebruik maar ook voor de leidsels die langs de ogen lopen.

Zweep is wel onmisbaar, dat is je stuur, je drijvende hulp, je begrensende hulp en belondende hulp.
Als je paard opzij springt (door wat voor rede dan ook) en je corrigeer hem enkel met je leidsel zal hij 99 van de 100 keer over de buitenschouder weg lopen. Ohz gebruik je je been hier voor, voor de wagen zal je je zweep hiervoor moeten gebeuren. Of je moet het niet erg vinden om eens onder een auto te komen.

acanthus
Berichten: 117
Geregistreerd: 01-04-07
Woonplaats: Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:59

Mias schreef:
Oogkleppen zijn er voor dat het paard de bewegingen achter zich niet ziet. Zodat hij daar niet van kan schrikken. Bijvoorbeeld de bewegingen van de kar, bewegingen van de zweep of van de mensen op de kar.
Zo simpel ligt het dus niet.

Wil je de werking begrijpen en een keuze kunnen maken of je wel of niet met oogkleppen gaat beleren, mag de uitleg breder. Daarbij klopt het niet helemaal. Achter zich ziet een paard nl sowieso niets, daar heeft hij een de zg blinde vlek.
Bv. loopt of staat hij recht voor de wagen, kan hij de menner niet zien. Bewegingen van de koets zelf of de mensen daarop; hij hóórt en voelt die. (mag duidelijk zijn dat hij daarvan onrustig kan worden, of kan schrikken)

De oogkleppen verhinderen het achterwaartse blikveld en het grootste deel van het zijwaartse blikveld.
Ze zorgen er dus voor dat het paard een beperkt gezichtsveld heeft, meestal alleen recht vooruit. Hierdoor is het paard minder vatbaar voor verstoring door bewegingen die hij ziet aan de zijkant (schrikreactie/vluchtgedrag). Daarbij kan het paard zich door gebruik van oogkleppen meer focussen op het recht vooruit lopen. (minder afleiding)

In het (recreatief) aangespannen rijden is de hoofdfunctie het voorkomen van een paniekreactie (vluchtgedrag) in het verkeer door onverwachte weerschijn van ramen en spiegelruiten én bv door mensenmenigten. Denk ook aan ramen van winkels en huizen langs je route.
Stof om over na te denken of je met of zonder gaat werken. Ook als je denkt "ach, ik rijd toch enkel in het bos".... waar je opeens een groep wandelaars of mountainbikers etc. tegenkomt.

Op een goed menhoofdstel zijn de oogkleppen afstelbaar. Maw je kunt je paard een breder blikveld geven door de kleppen meer open te zetten. De verbindende windriempjes verstevigd met metaal, anders heeft het geen zin en klapperen de oogkleppen alleen maar.

Natuurlijk hoef je zeker niet persee met oogkleppen te mennen.
Het kunnen mennen zonder of met, ligt geheel aan het goed beleren in de koets; de combinatie van menner en paard;het temperament en karakter van het paard etc.
Er zijn paarden welke niet geschikt zijn om in de koets te lopen.
Haflingers laten zich oha fijn beleren.

edit: met S_zanne ga ik mee: verdiep je eens in de functie van de zweep. Ligt net ff anders dan bij gebruik OHZ. Dwars prima, dom minder !
Weten waarom je iets niet doet dus!
Laatst bijgewerkt door acanthus op 01-07-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:08

Ik heb zelf altijd zonder oogkleppen gereden, omdat mijn paardje erg nerveus werd van de oogkleppen.
Gewoon per paard kijken wat prettig werkt :j


eefie1 schreef:
. Ook als je denkt "ach, ik rijd toch enkel in het bos".... waar je opeens een groep wandelaars of mountainbikers etc. tegenkomt.


Oh, wat had ik graag de tijd terug willen draaien en enkele jaren geleden de haflinger die we toen meenamen ZONDER oogkleppen op willen tuigen.
Dan hadden we daarmee júist een ongeluk met mountainbikers in het bos kunnen voorkomen (waardoor 2 mensen van de kar vielen en het paard op hol sloeg).

Juist door de oogkleppen die dat paard op dat moment op had, zag hij de fietsers niet aankomen, en pas toen ze vlák langs zijn hoofd reden met 20 tegelijk, zag en hoorde hij ze. Schrok en spoot er vandoor.

Na die dag heb ik nooit meer een paard met oogkleppen beleerd. En altijd zonder oogkleppen gereden.

acanthus
Berichten: 117
Geregistreerd: 01-04-07
Woonplaats: Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:29

Femke schreef:
Ik heb zelf altijd zonder oogkleppen gereden, omdat mijn paardje erg nerveus werd van de oogkleppen.
Gewoon per paard kijken wat prettig werkt :j


eefie1 schreef:
. Ook als je denkt "ach, ik rijd toch enkel in het bos".... waar je opeens een groep wandelaars of mountainbikers etc. tegenkomt.


Oh, wat had ik graag de tijd terug willen draaien en enkele jaren geleden de haflinger die we toen meenamen ZONDER oogkleppen op willen tuigen.
Dan hadden we daarmee júist een ongeluk met mountainbikers in het bos kunnen voorkomen (waardoor 2 mensen van de kar vielen en het paard op hol sloeg).

Juist door de oogkleppen die dat paard op dat moment op had, zag hij de fietsers niet aankomen, en pas toen ze vlák langs zijn hoofd reden met 20 tegelijk, zag en hoorde hij ze. Schrok en spoot er vandoor.

Spijtig voorval.
Een paard hoeft helemaal niet te schrikken van hetgeen hij niet ziet aankomen: vaak is dit een kwestie van trainen. En dan nog.
Kan ook aan andere zaken gelegen hebben dan dat hij oogkleppen droeg, de exacte reden kan ik niet beoordelen.

In de rustige polder kan het weken, maanden goed gaan. Blijkt je paard op een dag nèt ff te schrikken van een opvliegende vogel.....terwijl die al 20x eerder vogels zag er geen krimp gaf. Kan.
Niet alles is te trainen, maar zoveel mogelijk situaties opzoeken die bijdrage aan de training, zijn waardevol in praktijk.

Asjemenauw

Berichten: 521
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:47

Ik ben het voor de volle 100% met eefie1 eens.
Puur uit een ideaal gesproken zou ik het vanzelf sprekend leuk vinden als mijn paard net zo van het uitzicht kan genieten als ik dat doe als we onderweg zijn. Punt blijft dat ze zonder oogkleppen veel alerter is op prikkels langs de route dan op mijn aanwijzingen. Vandaar dus de oogkleppen EN de zweep !
Zonder zweep hadden we al 1000 ongelukken kunnen hebben ...

Ik vind het trouwens een heel verkeerde opvatting om met een paard op pad te gaan en te denken : "ohhhh hij doet toch nooit iets geks"
Ik ga juist op pad, voorbereid op alles wat mis kan gaan en ik houd ook met alles rekening. Ik vind dat ik dat verplicht ben naar mijn mede-weggebruikers. We willen allemaal veilig en gezond thuis komen.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 14:51

Ja oke maar dat met die vogel kan ook met kleppen gebeuren.
Mijn vrien gaat nog minimaal 20 menlessen volgen op de manege en dan gaat hij het zweepje meenemen.
Daar heeft hij geen ervaring mee, dat word natuurlijk niet gebruikt bij dravers.
Hij wil dat zichzelf goed en dus onder begeleiding aanleren.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:34

HAR-->AR

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:37

Oogkleppen zijn er met name voor zodat het paard niet afgeleid raakt, zodat het dus beter/makkelijker de concentratie bij de menner houdt.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 19:36

zouden jullie als ze braaf zonder kleppen is en met de eerste x kleppen op gaat zitten voor de kar dan toch doorzetten met kleppen?
beetje een rare zin :?
maar zonder is ze dus heel relaxt
AfbeeldingAfbeelding
2e foto zit ze nog aan de lijnen :D maar ze is erg rustig.
nu hadden we het dichte hoofdstel omgedaan en ging ze meteen stressen en zitten zodra de kar er achter ging.
nu zijn wij gewoon bang om te verpesten wat we hebben bereikt.
wat zouden jullie doen?
ze is wel gestuurd met dichte kleppen en dat ging super.
maar dingen die ze niet ziet vind ze vreemd.
weet iemand mischien of je ergen halve kleppen kan kopen?

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:38

Als het voor traject zonder kleppen gedaan is is het niet raar dat ze dat nu raar vind. Hier lopen ze vanaf het aller eerste begin met (en de voorbereidingen op het rijden ohz word wel gewoon zonder gedaan).

Liessie82
Berichten: 179
Geregistreerd: 28-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:36

De paarden waar ik mee men (en waar ik ook de cursus mee gevolgd heb) zijn ook gewend aan oogkleppen en van 1 van de paarden vraag ik me ook af, of het wel goed zou gaan zonder. Is ook een paard die snel afgeleid is en erg kijkerig is en nog wel eens ergens van wil schrikken. Zonder oogkleppen zou hij dus helemaal reden hebben om snel te schrikken, afgeleid te zijn. Verder heel veel van hem geleerd. En van het andere paard ook trouwens ;)
Heb ook wel eens met een welshje gemend, maar zou op de foto's moeten kijken, of die ook oogkleppen op had. Daar heb ik maar 1 keer mee gemend, dus daarom weet ik dat niet meer zeker.
In de mencursus leerden we ook hoe je richting aan moet geven naar links. Met de zweep dus ;) Dus ook daar wordt de zweep voor gebruikt.
En natuurlijk zoals al genoemd is als vervanging van je beenhulp. Kan me niet herinneren hem wel eens als straf gebruikt te hebben. Wel om extra aan te sporen.
En idd als beloning. Wel handig dat het paard dat ook herkend als beloning. Anders reageert ie er mischien alsnog verkeerd op als je met de zweep over z'n rug "aait". ;)
Maar das natuurlijk gewoon een kwestie van meenemen in de training :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:51

Ik men eentje op wedstrijd met een gewoon hoofdstel (dubbele neusriem) en dubbel gebroken watertrensje
en de ander wel met menhoofdstel met oogkleppen en liverpoolstang.
Mennen met een gewoon hoofdstel is toegestaan.
Afhankelijk van de pony/paard wat je kiest.

Als je wil switchen, zal ze eerst een de oogkleppen moeten gaan wennen.
Zou dan ook weer eerst aan de lange lijnen/longe en als dat goed gaat, pas inspannen.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:35

Citaat:
nu hadden we het dichte hoofdstel omgedaan en ging ze meteen stressen en zitten zodra de kar er achter ging


Dan zou ik de kleppen er mooi aflaten. Zo ging het ook bij de pony van mijn stalgenoot, bij het beleren best wel spanning en met rijden op de weg ook.
Bij aanschaf van een nieuw tuig heeft ze toen de kleppen achterwege gelaten en toen ging het heel goed.

IK men nog altijd met kleppen. Ik denk dat het kwa paard ook wel zonder kan maar zolang er nog geen rit voorbij gaat zonder vloeken op andere asociale weggebruikers die compleet geen rekening met je houden blijven ze nog even aan het hoofdstel zitten.
Paard loopt er niet meer of minder om.