[AR] Oogkleppen: ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Oogkleppen: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:26

Hallo allemaal,

Mijn welsh pony Romeo is nu een jaar beleerd voor de wagen en het lukt aardig goed.
Maar nu is hij wondjes beginnen krijgen net achter zijn ogen. Zijn oogkassen steken meer uit dan andere pony's (die NIET welsh zijn), dus de oogkleppen zitten vrij dicht tegen zijn ogen. Vooral waar de oogkleppen grenzen aan de bakstukken spant het heel erg net achter zijn oog. Er is geen mogelijkheid om dit losser te krijgen, dus dacht ik eraan om misschien met een hoofdstel zonder oogkleppen te gaan mennen.

Hoe denken jullie hierover? Zijn oogkleppen aan te raden voor de wagen? Zo ja, waarom? Of moet het mogelijk zijn om zonder oogkleppen te rijden?

Groetjes Lotte

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:34

Ik ken meer mensen die zonder oogkleppen mennen. Als ik jou was zou ik het gewoon eens zonder proberen.

belle_boef

Re: Oogkleppen: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:35

bij mij op het werk lopen ze allemaal zonder ookgkleppen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:40

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:58

Dank je Echwel, ik had gezocht via de zoekmachine, maar ik kon niet de juiste topics vinden.

Over wondjes door de oogkleppen vind ik niets, maar ik denk wel dat dit een geldige reden is om eens zonder te proberen...
Is het een grote aanpassing zijn voor de doorsnee pony om plots zonder oogkleppen te rijden? Met doorsnee pony bedoel ik dus geen heet, nerveus type, maar ook geen pony die loopt te slapen voor de wagen. Gewoon een attente, rustige pony die goed voorwaarts is en 90% bomproof.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:03

je kunt ook kijken of het met een grotere frontriem op te lossen is. Daardoor kunnen de bakstukken iets meer naar achteren en heb je meer ruimte vrij naast het oog. Verder kun je ook proberen de windriemen wat verder naar buiten uit te buigen waardoor je ook extra ruimte krijgt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:15

@ DeHP: Ik heb een Zilco Classic tuig, dus de windriemen zitten niet zoals bij een ander tuig.
Hier even een foto: http://img802.imageshack.us/img802/117/p7220119.jpg
Een grotere frontriem kan misschien wel helpen om de bakstukken iets meer naar achteren te krijgen. De windriemen naar buiten buigen gaat niet, want er zit al te veel spanning op. Ik denk dat er dan ook langere windriemen nodig zijn, maar gaat dit?

Even een extra opmerking: naar de neusriem hoeft niet gekeken te worden, die hangt lager en de riempjes van de neusriem zitten ook correct.(op de foto zitten de riempjes te ver naar voren)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:24

ik heb even gekeken en het lijkt alsof je oogkleppen in elk geval te hoog zitten. Ze horen 1/3 boven het oog te zitten en 2/3 onder. Bij jou is dit andersom. als je ze laat zakken moet je er wel op letten dat je de beestiging van de windriem ook mee laat zakken. Je pony heeft best een breed front, dus ik denk dat een grotere frontriem i.c.m. het zakken van de oogkleppen al een heel stuk gaat helpen. Zorg dan ook dat je de riemen van de neusriem flink naar achteren schuift bij de bevestiging aan de neusriem. Op de foto zit dat ook vrij ver naar voren waardoor je het geheel wat smaller maakt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:29

Ik heb de oogkleppen net hoger moeten hangen omdat ze anders tegen zijn oog gingen schuren. Als ik de kleppen hang zoals het moet (wat ik eerst had), gaat de bovenkant van de kleppen erg tegen de bovenkant van zijn oog duwen/schuren, ongeveer op de plaats waar de windriem aan de oogkleppen is bevestigd. Dit is al helemaal niet de bedoeling, vandaar dat ik ze wat hoger heb gehangen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:35

Probeer eens een ander merk hoofdstel. Deze lijkt wat aan de kleine kant.
Ik heb zelf een welsch cob, deze heeft ook een heel breed voorhoofd en ogen opzij. Ik men nu met een ander merk hoofdstel dan de rest van mijn tuig en dat bevalt prima. Betere pasvorm en meer comfort voor mn pony. ( men met kieffer tuig en ideaal hoofdstel).
Op marktplaats bv is zat te verkrijgen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:39

Dan is je hoofdstel waarschijnlijk niet geschikt voor je pony. Zoals hier boven al staat kun je een ander hoofdstel proberen. Maar je kunt ook altijd kijken hoe die het zonder oogkleppen oppakt.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:41

Ik men niet met mijn ezelruin met oogkleppen. Hij is gewoon niet bang buiten dus doe ik het niet. Hij vind het geweldig om alles om hem heen te kunnen zien. Dit genot wat hij heeft als hij voor de kar loopt pak ik hem niet af.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:47

@ willemieke: dat is inderdaad ook nog een oplossing, bedankt!

@ DeHP: ik denk inderdaad ook dat het hoofdstel niet geschikt is voor mijn pony. Misschien dat ik toch maar eens ga proberen om zonder oogkleppen te rijden, wie weet reageert hij er best goed op.

@ nanette1: Mijn pony mag wel genot hebben om alles om hem heen te kunnen zien, maar hij moet wel op mij geconcentreerd blijven.
Wat hij nu wel erg doet, is gewoon zijn hoofd draaien om iets eng beter te kunnen bekijken, dat zal niet meer nodig zijn als hij geen oogkleppen heeft. Ik denk dat het een beetje onvoorspelbaar is hoe een paard/pony/ezel erop zal reageren om plots zonder oogkleppen te lopen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:52

bij ons loopt de pony ook zonder oogkleppen, maar ben hier een uitzondering in de buurt.
pony loopt zonder oogkleppen en met een gebroken trensje , en gewoon een hoofdstel met een engelse neusriem.
gebruiken we al van begin af aan en gaat super.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:52

Ownee, begrijp mij niet verkeerd. Dat bedoel ik voor mijn ezel. Dat kan voor jou paard heel anders zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:05

Hoi Lotte,
Je hebt hem beleerd en nu altijd aangespannen gehad met oogkleppen, dan zou ik dat niet veranderen, alleen omdat het hoofdstel niet past.
Ik zou dus voor een ander hoofdstel gaan. Een nieuw hoofdstelletje van Ideal kost 65 Euro, daar is nog overheen te komen.
Ik ben zelf wel voor oogkleppen, merk toch echt dat enorm verschil als ik men zonder of met. Had bij Alwyn eerst ook het idee dat het zonder zou moeten kunnen. Hij zwabberde alle kanten op (was toen ook nog maar net bezig met betuigen), met oogkleppen lette hij duidelijk beter op en liep veel rechter. Met Simba heb ik maar een keer een gewoon hoofdstelletje om gehad, hij liep toen met een sleepje de bak te slepen, hij vond de sleep opeens bijzonder spannend :Y)
Daarbij vind ik het ook wel erg handig dat ze simpelweg niet alles zien. Zodra er iets engs is merk je dat als je er voorbij bent (met oogkleppen dan) dat het ook 'klaar' is (tenminste, zo werkt het bij Sim en Alwyn). Ik denk dat als ze die oogkleppen niet hebben het veel langer 'eng' blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:13

sander_lotte schreef:
Wat hij nu wel erg doet, is gewoon zijn hoofd draaien om iets eng beter te kunnen bekijken, dat zal niet meer nodig zijn als hij geen oogkleppen heeft. Ik denk dat het een beetje onvoorspelbaar is hoe een paard/pony/ezel erop zal reageren om plots zonder oogkleppen te lopen.

Dat zal zonder kleppen waarschijnlijk minder zijn. Wat je kan proberen is zo'n dik schapenbontje op de hoogte van de kleppen ipv de kleppen, dan zien ze de wagen niet, maar de rest wel. Wordt dacht ik bij dravers wel gebruikt, die maak je heel simpel van een echt schapenneusbontje. In 2en knippen en klaar.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:25

@ rachel_j: ik mende eerst ook met een gebroken trensje, maar hier ben ik snel mee gestopt. Met een trens heb je veel minder te zeggen, en Romeo kon tijdens de menles nogal heet worden bij bepaalde paarden, dus werd me aangeraden om voor een stangetje te gaan.

@ nanette1: ok :D Het kwam over als "ik vind dat je je pony dat pleziertje moet gunnen om alles te kunnen zien", maar het is zoals je zegt: het verschilt van paard tot paard.(of tot ezel :Y) )

@ VHU: Dat vind ik net zo jammer, alles past wel, maar de front- en windriem zijn te kort denk ik. Het hoofdstel is wel de juiste maat, maar bij mijn dikkopje past het niet zoals het zou moeten :+ (uiteindelijk komt het er toch op neer dat het hoofdstel niet past, maar toch :+ )
Wat betreft het schrikken, ik denk dat dat bij Romeo wel zou meevallen. Ik merk heel duidelijk wanneer we voorbij iets eng zijn. Zolang hij het kan zien, kijkt hij er gewoon naar, zodra het "enge" uit het zicht is, trekt hij zijn kont in en versnelt hij, best grappig hoor om te zien :D Net een hond die de staart helemaal tussen de benen heeft :Y)

@ tamary: dat schapenbontje kan wel een oplossing zijn, dank je!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:30

Ik ben juist net bezig om haar zonder oogkleppen te rijden. Altijd met kleppen gereden. Ook zij reageerde zoals je zegt, extreem omkijken om iets te bekijken. Nu zonder kleppen niet meer.

Ik zou alleen niet 'zomaar' even een rijhoofdstelletje pakken. De hoofdstellen die bij de tuigen zitten zijn anders gemaakt: die zorgen voor meer druk achter de oren e.d. zodat je meer te vertellen hebt dan met een gewoon hoofdstel.

Je kunt inderdaad zo losse hoofdstellen kopen. Mijn advies: Koop er een met halve of hele oogkleppen, en doe daar losse bakstukken bij. Zo heb ik dat ook gedaan. Ik heb hem van ruitersport.com. Kwam er alleen achter dat die halve kleppen net zo groot waren als de kleppen van mijn oude hoofdstel. }:0

Ook scheelt de maat per merk inderdaad veel. Mijn tuig is maat shet maar het hoofdstel zat niet zo lekker. Heb nu van Ideal ook maat Shet, maar het zit nu erg goed. De frontriem van mijn oude zat bijvoorbeeld voor geen meter, die heb ik heel veel ruimer moeten maken. Nu met het nieuwe hoofdstel heb ik hem juist weer op de normale stand kunnen zetten, terwijl ik dezelfde neus- en frontriem erop heb gedaan die ook op mijn oude zaten.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:09

Maar bij zilco zijn toch werkelijk alle onderdelen los te krijgen?Zou een grotere maat niet een oplossing zijn? Al is het maar alleen je frontriem en kleppen..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 23:12

@ lienepien610: bedankt voor je tip. Kan het niet mogelijk zijn om gewoon de bakstukken te wisselen? Aan de bakstukken van het menhoofdstel hangen de oogkleppen, dus kan ik dan niet gewoon de bakstukken van mijn gewoon rijhoofdstel eraan hangen? (ik weet niet of het mogelijk is, ben gewoon even "luidop" aan het denken ;) )

@ eefielover: Een grotere maat van hoofdstel is zeker geen oplossing, want het hoofdstel past voor de rest perfect. Ik ga ook geen cobmaat bestellen vor een pony van 1.25m hé :Y) De onderdelen zijn wel los te krijgen, maar ik weet niet of de windriem ook apart te verkrijgen is hoor... De kleppen moeten trouwens niet in een grotere maat, enkel de front- en windriem.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:50

sander_lotte schreef:
@ lienepien610: bedankt voor je tip. Kan het niet mogelijk zijn om gewoon de bakstukken te wisselen? Aan de bakstukken van het menhoofdstel hangen de oogkleppen, dus kan ik dan niet gewoon de bakstukken van mijn gewoon rijhoofdstel eraan hangen? (ik weet niet of het mogelijk is, ben gewoon even "luidop" aan het denken ;) )

hmm, dan moet je wel goed kijken of het door de gespen past. Heb ik ook geprobeerd, gewoon losse bakstukken van een rijhoofdstel (zoeken bij ruitersportzaak), maar al die gespen kwamen ten eerste totaal niet overeen met deze (voor de mooi) en ze waren te klein voor het leer van het hoofdstel. Zou toen flink moeten bijsnijden wat ik niet wilde.
Mocht je wel de goede maat kunnen vinden, dan zou dat natuurlijk uit te proberen zijn :)

Normaal zit de windriem over de gehele breedte van de kopstuk, dus na de keelriem. Heb je al geprobeerd hoe het zit als hij tussen de riempjes van de bakstuk en de keelriem komt? Snap je wat ik bedoel? Hier zie je vanaf de zijkant met erg veel fantasie een beeldige zelfgemaakte tekening _O- Links zit de frontriem over de hele breedte van het hoofdstel, rechts win je al een paar cm per kant. En hier zie je een vrij duidelijke foto van hoe het bij mij heeft gezeten. Zo heb ik het bij mijn oude hoofdstel opgelost. Het bleef zelfs nog goed zitten, zakte niet naar beneden. Heb je alleen niets meer aan je rozetten.
Ook ben ik naar een tuigenmaker gegaan die voor mij de windriemen heeft vermaakt. Het is er niet mooier op geworden, maar hij heeft ze aan de onderkant van het punt waar ze samenkomen ingeknipt waardoor ze breder konden uitstaan.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 02:00

He SL!

Sil heeft ook vrij uitstaande ogen laat ik maar zeggen en op zijn hoofd past dus ook geen menhoofdstel. De kleppen drukken dan gewoon zijn ogen plat en dicht.
Daarom heb ik besloten om te mennen zonder oogkleppen.
Dit is heel goed mogelijk, maar hangt natuurlijk wel van jouw pony af.
Ik gebruik trouwens gewoon een leer hoofdstelletje van 20 euro met een dubbelgebroken bitje :P
Dus zowiezo al anders dan met menhoofdstel en stang :)

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:01

IK heb een menhoofdstel voor mijn shet gekocht zondcer oogkleppen, nadta hij zo schrikkerig werd als er ineens een fietser van achteren kwam rijden in hij ze dan pas zag wanneer ze al naast em liepen. Nu doet ie dat niet meer zonder oogkleppen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:40

Haha, grappig dat dit jouw topic is, ik had in het HK-topic ook al geopperd of je niet eens zonder kleppen kon rijden.
Ik rij zelf vrijwel altijd zonder oogkleppen, en mijn paard is toch echt goed bij de les. Ben zelf niet zo heel erg voorstander van oogkleppen, en wil daarom straks Storm ook zonder kleppen beleren en ik hoop dat mn twee spookjes in tweespan ook zonder kleppen gaan kunnen.
Als je een omheind stuk hebt (bak, wei of iets dergelijks) kun je gerust om te proberen eens met een rijhoofdstel mennen. Misschien is het verstandig om daar eerst weer ff een keer mee te lange-lijnen, en daarna wellicht eerst een keer een sleepje mee te lopen, zeker als je paard altijd oogkleppen gewend is.

Groetjes, Lacuna