[AR] Minimale stokmaat om SGMW te starten??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Minimale stokmaat om SGMW te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:48

Ik heb de laatste tijden al zoveel gehoord over een nieuwe invoer van een minimale stokmaat voor ponies. Deze zou 1.20 moeten zijn. De 1 zegt dan moeten ze, bij de meerspannen, allemaal hoger dan 1.20 zijn de ander zegt degene die de wagen trekken/trekt moet(en) groter zijn dan 1.20. Dat zou betekenen dat een hele hoop shetlanders niet meer mee mogen doen. Dan heb ik laatst na de wedstrijd in Beesd ook nog iets gehoord. Bij een 4-span, als er 1 pony groter is dan 1.48 dan valt de hele aanspanning onder de categorie paarden. Nu hoorde ik dus ook weer iets van dat dan alle ponies of onder de 1.50 ponycategorie zijn of dan boven de 1.50 en dan categorie paard zijn. Als je dan 1 groter dan 1.50 hebt en de rest kleiner mag je niet meer starten.

iemand die hier wat meer over weet??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:00

Heel simpel, nu al voor klasse 3 en 4 enkelspan pony minimaal 1m10 wordt wrs 1.20 net als bij tandem
Twee en meerspan gaat 1m08 worden..
Nu is het als er 1 in je span boven de 1m48 valt je hele span bij de paarden moet starten, gaat worden dat al je paarden boven de 1m48 moeten zijn om bij de paarden te starten..

Dat het tijd wordt dat de hele kleine pony's niet meer meedoen vind ik persoonlijk niet erg, zag laatst weer twee mini's van 70cm met een marathonwagen en twee grote kerels erachter,, hadden extra rust met de veterinair enz enz....
Dat is geen reclame voor de sport we moeten zorgen dat het voor het publiek paardvriendelijk eruit blijft zien, zonder dat mensen het zielig gaan vinden

L_Rivaldo

Re: Minimale stokmaat om SGMW te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:23

Wat jammer, mijn pony is 1,14 en zou dan volgend jaar uitgebracht worden. Maar als het opgehoogd wordt val ik er net buiten. Hihi dat wordt dan maar een 2de erbij (haha)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:45

L_Rivaldo schreef:
Wat jammer, mijn pony is 1,14 en zou dan volgend jaar uitgebracht worden. Maar als het opgehoogd wordt val ik er net buiten. Hihi dat wordt dan maar een 2de erbij (haha)

Je gaat toch nog geen klasse 3 starten of wel? Klasse 1 en 2 mogen ze nog wel meedoen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:32

Napie het hele reglement wordt volgend jar vernieuwd naar richtlijnen van de FEI waar het nu al wel in staat, dus reken nergens op

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:35

Echwel schreef:
Nu is het als er 1 in je span boven de 1m48 valt je hele span bij de paarden moet starten, gaat worden dat al je paarden boven de 1m48 moeten zijn om bij de paarden te starten..
Maar mag je dan wel bij de pony's starten als er één boven de maat valt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:41

Ja dit is gekomen omdat de oude regel nogal wat gezeur opleverde bij de 4span paard rijders, rijders die zich netjes aan de regels hielden, zelfs het gewicht van de wagen op orde hadden, maar waar 4span rijders over bleven zeiken(zelfs brieven naar de knhs als deze meneer zich zou plaatsen voor het nk zij niet zouden starten)..nu heeft 1 meneer toevallig 7 van die dingen tussen de 1m50 en 1.55 rondlopen dus geen problemo zou je denken..
Maar sommige 4span rijders wentelen hun eigen falen graag af op een ander..
Hierdoor is door de KNHS besloten dat volgend jaar in een 4span alle paarden boven de 1m48 moeten zijn..

Wat het vreemde is dat je bij tweespan en enkelspan ook veel dieren rond de 1m50 hebt lopen maar je daar de mederijders nooit over hoort zeuren, zou het aan de 4span rijders liggen??????????????????????

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:58

Echwel schreef:
rijders die zich netjes aan de regels hielden, zelfs het gewicht van de wagen op orde hadden, maar waar 4span rijders over bleven zeiken
Ik denk dat deze rijder bij de pony's een stuk meer concurrentie heeft. Wel beter voor de competitie in die zin.
Maar er horen bij de pony's er ook niet wat tussen te lopen die door de maat gaan.

Maar die meneer met de 7 pony's rijdt toch klasse 4, dus ik snap het probleem niet...

Er gaan er door de minimale maatinvoering nog wel een paar rijders buiten de boot vallen denk ik bij de kleintjes.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:01

Die meneer rijdt gewoon klasse 3 bij de paarden met paarden allen boven de 1m50 echter niet hoger dan 1m57, nou zijn er bepaalde 4span rijders klasse 3 die met grote kastelen rijden die hierover klagen, er is nou eenmaal een grens getrokken, nu hebben ze die grens dus gelegd op alle 4 de parden boven de maat..
Men hoopt hierdoor van het gezeur af te zijn, maar zoals vermeld de collega 2 span en enkelspan rijders hoor je hier niet over

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:28

Oh oke, we zullen het zien!
Het geld dus voornamelijk voor de marathon?
Want ik kan nu toch alleen nog maar met mijn 2 wieler dresuur en vaardigheid doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:31

Het geld voor samengesteld..niet voor D/V voor zover ik weet...
Tweewieler sulky is samengesteld D/V niet echt te doen denk ik omdat je bij samengesteld altijd een groom bij je moet hebben..

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:55

Er zijn van die leuke krom-na-1-bocht sulky's waar je heel gezellig met z'n tweeën naast elkaar kan zitten in de DV ;). Oh, wacht, dit zijn tweewielers...

En hoe zit dat dan met spannen die voor de DV netjes 4 kastelen inspannen, en bedenken dat hun marathoncrack toch eigenlijk een pony is?!?!
Situatie zal er nu ook al wel zijn, maar heb er eigenlijk nooit over nagedacht....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:58

Divine het is gewoon hun eigen niet kunnen rijden projecteren op een ander
Vaak staan ze in de dressuur al 20 punten achter, ja ja komt echt door kleine paarden(ahum)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:02

Wat het vreemde is dat je bij tweespan en enkelspan ook veel dieren rond de 1m50 hebt lopen maar je daar de mederijders nooit over hoort zeuren, zou het aan de 4span rijders liggen??????????????????????[/quote]

Ja volgens mij wel bij bepaalde 4-span rijders ;) Maar voor ons tandem gaat er dan gelukkig niks veranderen. Maar kan ook heel erg goed begrijpen dat die muizen niet een marathonwagen met 2 volwassen de waterbak in en uit kunnen trekken en dan goed bij de vet aankomen. Ik weet dan van 1 4-span haflingers dat er dan of 1 uit moet en dan naar de ponies of 3 grotere en dan naar de paarden. ergens vind ik dat dan ook wel weer een beetje sneu.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:05

Als je het over hetzelfde span haflingers hebrt als ik zeg ik je dat ze er 7 op stal hebben staan tussen de 1m50 en 1m57

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:09

de koetsenbouwer???

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:09

Echwel schreef:
Divine het is gewoon hun eigen niet kunnen rijden projecteren op een ander
Vaak staan ze in de dressuur al 20 punten achter, ja ja komt echt door kleine paarden(ahum)

Dát snap ik ook wel, als ik laatste word is dat ook altijd de schuld van die lui die boven mij staan, met hun veel grotere pony's :D .

Maar hoeveel 4-spannen (wellicht ook 2-spannen) wisselen niet in hun span tussen DV en M? Nu kan dat dus nog vrolijk, bij de paarden, span maar rustig een wat kleinere lenige, slecht dressuurlopende springbok in, die je overige veel front tonende kastelen wel door de marathon trekt. Dat maakt nu nog niet uit, je bent en blijft een paardenspan.
Die rijders hebben dan straks toch echt een probleem....

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:10

pfff, jullie gaan te snel!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:11

Yep die.... :D :D :D geen eentje beneden de 1m50 dus hoezo gezeik en gemekker....
Laten ze eerst zelf maar alles in orde hebben ook hun inentingen (*oeps zei ik dat hardop)

Alle spannen behalve enkelspan mogen wisselen met 1 reserve paard, maar ik weet van mensen die 2 bijna gelijke ponies hebben en die echwel in hun enkelspan wisselen....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:13

hehehehehe :D ik weet precies over wie je het hebt!! maar met kampioenschappen wordt het al moeilijker voor hen. vrouwlief, manlief en zoonlief achter t stuur. dan zijn de 7 al weer op

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:15

Nee als pa start gaat zoonlief niet want die rijdt met voorspan van pa en ik geloof dat door al het heen en weer gedoe van de KNHS dat ma niet mag..
En dat bedoel ik over zoonlief wordt nooit iets gezegd door collega 2 span rijders, terwijl zonlief ook hele sterke marathon rijdt..
Ach ja sommigen zijn niet voor niets terug van 4 naar 3 denk om ons het leven zuur te maken

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:17

1 keer bij achterop gestaan nooit meer!!! Maar iig bedankt voor de duidelijkheid!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:06

Divine schreef:
Die rijders hebben dan straks toch echt een probleem....

Inderdaad Divine. Net als die spanrijders die een pony van 1.47 en een paard van 1.51 hebben. Dus zullen dus 1 van de twee moeten verkopen, zodat ze óf 2 pony's óf 2 paarden hebben... Ik weet nog niet echt of we er met deze regel nu op vooruit gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:38

En dat allemaal omdat sommige rijders een ander die 100.000euro die je iedere wedstrijd wint niet gunnen..
Triest he!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:13

Nu bieden Shetlanders in de kleine maat en Haflingers in de grote natuurlijk ook bepaalde voordelen t.o.v. paarden met meer bloed.
Fanatiek wedstrijd rijden vind ik niet erg maar je hoort het uit te vechten op de bok. Die bloedpaarden hebben ook voordelen en die moet je zien uit te buiten en de "kleintjes" even op hun plek zetten.
Het jammere is dat men er vaak er voor kiest door te stromen naar een hogere klasse terwijl men er qua prestaties nog lang niet aan toe is. Een beetje zichzelf respecterend (4span)rijder wil zo snel mogelijk bij de grote jongens horen.