[AR] kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:52

Steeds weer vang ik de "geruchten" op dat kleine pony's (<1.18m) in de toekomst niet meer mogen starten op menwedstrijden?
Het fijne weet ik er helaas nog niet van. Kan iemand me hier meer over vertellen?
Wat is de rede voor de invoer van deze regel? en aan welke termijn moet ik denken?

Na mijn idee horen de kleintjes er gewoon bij.

Graag jullie mening hierover.

JoyCiej007

Re: kleine pony's uit de menwedstrijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:05

Ja, ik ving het ook her en der op. Best belachelijk als dat echt zo zou zijn, vind ik. Ook mensen met spannen kleine pony's moeten naar mijn mening de mogelijkheid krijgen wedstrijden te starten. Tuurlijk heb je meer power en kracht als je met een span welshsjes of grotere pony's rijdt, maar de shetten en al het andere kleine spul hebben zich wel degelijk weten te bewijzen qua wendbaarheid en qua snelheid.

Vind het een beetje vergelijkbaar met een dergelijke regel dat bijv. de echt grote kolossen als shire's en belgen niet meer zouden mogen starten omdat ze 'te kollosaal en te lomp' zouden zijn bijv.

Dat de kleintjes niet overal in rubrieken kunnen rijden tegen alleen maar andere kleine pony's, maar ook de iets grotere kan ik nog snappen en is niet meer dan logisch, 't is ook geen doen om daar steeds een aparte klasse voor te maken.

En dan te bedenken dat het rijden (en starten) met kleine pony's toch steeds meer 'in' komt, vind ik het een vreemde regel.

Als argument zou men kunnen aanvoeren dat de kleinere pony's soms niet goed genoeg mee zouden kunnen komen in het 'echte werk', maar ik zie dat als een keuze van de menner in kwestie zelf, je weet nu eenmaal dat als je serieus wilt starten met bijv. een 2/4span échte mini's, je niet moet verwachten makkelijk door te kunnen stromen naar de hogere klasses. Vind dus ook dat men de keuze aan de menners moet laten, als je hoger op wilt komen kies je toch wel voor de iets grotere maten... *denkt aan Aart v/d Kamp jr. en sr. die beiden toch wel errug grote shets hebben*

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:12

na mijn idee zul je de kleintjes ook niet tegen komen op grote wedstrijden en hogere klassen, als ze het niet aan zouden kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:32

Nee daarom, volgens mij werkt het 'systeem' daar wel goed genoeg voor, ookal 'sla' je je pony's door de marathon heen, als ze 'op' zijn en aan hun max. zitten valt daar niets aan te doen en zal je ook niet hoger op komen.

Edit: juist daarom snap ik dus ook niet wat deze eventuele regel als doel zou kunnen hebben....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:52

nou, het door het parcours slaan van onverantwoordelijke eigenaren zou heel goed een argument kunnen zijn... nu zullen de meeste menners hun dieren wel goed inschatten, maar een hoop mensen gaan ver, heel ver... en niet alleen thuis maar ook op wedstrijden. wil niet zeggen dat dat ook werkt, en dat ze het wél halen als ze maar genoeg tekeer gaan, maar er zijn ongetwijfeld mensen die het wel proberen op die manier, da's immers in alle takken van sport... paard heeft de capaciteit niet maar wordt wél onder druk gezet omdat de eigenaar het zo nodig wil.

bovendien is de KNHS dol op sporttypische dieren, da's ook zoiets typisch... kan ook een reden zijn natuurlijk.

ze kunnen het beter splitsen, één rubriek voor alles onder 1,30 en één rubriek voor alles daarboven.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:57

maar dit komt niet alleen bij de kleintjes voor (dat heb ik afgelopen weekend wel weer gezien).
ook een grotere maat kun je enorm forceren, door hem bijvoorbeeld keihard om te trekken, die er lichaamelijk niet aan toe is. ik noem maar wat. maar ik vind het in ieder geval geen argument om deze regel in te voeren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:00

merrieveulen schreef:
nou, het door het parcours slaan van onverantwoordelijke eigenaren zou heel goed een argument kunnen zijn... nu zullen de meeste menners hun dieren wel goed inschatten, maar een hoop mensen gaan ver, heel ver... en niet alleen thuis maar ook op wedstrijden. wil niet zeggen dat dat ook werkt, en dat ze het wél halen als ze maar genoeg tekeer gaan, maar er zijn ongetwijfeld mensen die het wel proberen op die manier, da's immers in alle takken van sport... paard heeft de capaciteit niet maar wordt wél onder druk gezet omdat de eigenaar het zo nodig wil.

bovendien is de KNHS dol op sporttypische dieren, da's ook zoiets typisch... kan ook een reden zijn natuurlijk.

ze kunnen het beter splitsen, één rubriek voor alles onder 1,30 en één rubriek voor alles daarboven.

Heb ik net dat malle beest van mij vanavond voor het eerst in d'r leven laten meten!
kom jij met boven en onder de 1.30! :D

Ik vind het enig die kleine dingen voor een kar.
Bovendien voor mensen die een leuk 2 spannetje willen hebben
en een relatief kleine auto hebben vaak een super idee!
Gewoon kleintjes! dan kan alles toch achter de auto.

Zie niet in waarom ze niet zouden mogen, hoop voor alle "kleine" rijders dat dit
gerucht niet op waarheid gebaseerd is.

Ach en sporttypisch en KNHS vind ik wel weer meevallen.
(zei eigenaar van fjord die onder het zadel dresuurt)

Wat betreft door parcours slaan, neem toch aan dat er ook wedstrijd officials
zijn die daar wat van kunnen zeggen?
(ben beginnend menner, geen wedstrijd ervaring)
Dat is onder het zadel wel zo. En als vereniging kan je de bij jou startende
combinaties er ook op aanspreken, dat als zo iemand dat nogeens doet, diegene
niet meer welkom is op de wedstrijden bij jouw vereniging?
(gebeurde bij mijn vorige vereniging ook)

Zou zonde zijn als door wat rotte appels voor veel blije hobbyisten (sorry voor
die uitdrukking als jullie fanatieke wedstrijd menners zijn, wat best kan)
van hun sport beroofd zouden worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:02

Ben het met je eens, Renée, maar inderdaad zoals Elien ook al zegt, dit gebeurd zeker niet alleen met de kleintjes. Ook grotere pony's/paarden kunnen de capaciteit er niet voor hebben om op hoger niveau mee te draaien, en als gestoorde menner kun je dan idd je paarden door de marathon heen meppen (als het al niet wordt gezien/gecontroleerd) maar dat zie ik dus juist niet als een argument 'tegen' de kleintjes in de sport.

En dan nog, in mijn ogen werkt het systeem wel degelijk zo goed dat je op die manier (met pony's die het dus echt niet aan kunnen) gewoon op een gegeven moment niet verderop kán komen. Als ze echt aan hun max. zitten werkt asociaal gedrag echt niet, in iedergeval vast niet op zo'n manier dat ze genadeloos met pony's die het echt niet aan kunnen, kunnen doorstromen naar hogere niveau's.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:24

nope je kunt de kleine dieren er niet mee isoleren van de grote, zeg maar...

bovendien is het ook niet zo dat kleinere dieren het allemaal niet kunnen, daarvoor is bewijs genoeg.

misschien is het tijd voor een mailtje naar de KNHS om hierover duidelijkheid te krijgen, en dan met name voor de redenen ervan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:29

Inderdaad........ en hoe hard ik ook aan het denken ben, ik kan echt geen énkele goede, relevante reden vinden waarom dit echt doorgevoerd zou worden.

En mocht de KNHS dit wel willen doorvoeren, dan stel ik voor om met z'n allen een front te vormen en er eens een flinke stampij van te maken :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:33

ik vind 't goed, de kleintjes worden al zo vaak gediscrimineerd... bij 't mennen kan je juist zo goed laten zien wat ze waard zijn.

voor mijzelf geeft 't niet zoveel, althans nu nog niet want ik rij geen wedstrijden. Flicka zal er met zo'n regel buiten vallen, Snatje niet.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 05:12

Klasse 4 krijgt dit jaar de minimum maat van 1.08 opgelegd. Dat betekent dat je hele span 1.08 moet zijn. (Grootste pony telt niet meer.) Aart van de Kamp kan dus gewoon blijven starten. Je kunt denk ik dan ook wel aanvoelen dat dit 'waarschijnlijk' wordt doorgevoerd naar klasse 3 met de tijd. De rest is gokken... Ik ga nu wat gevaarlijks zeggen... :o Ik rij zelf al jaren met shetten. Toch ben ik van mening dat een aantal shetlandmenners hun eigen glazen in gooien, door te verschijnen met veel te kleine pony's en veel te groot materiaal. Of 3 man op zo'n klein karretje gestouwd, dat de benen aan alle kanten er uit steken. Ik heb het hele jaar het ene na het andere smsje ontvangen. De minimum maat wordt dit of dat... Ik ben erg blij dat beide aart-en nog kunnen starten en vindt het jammer dat grote shetten van 1.05 worden uitgesloten. Erg veel kleiner moeten ze naar mijn mening ook niet zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:57

Wel even goed zeggen he..
4 en 2 span wordt de minimum maat 1.08 enkelspan en tandem 1.20

Dit alles met het oog op het welzijn voor de dieren.
Vroeger had je idd rubrieken > dan 1.17, maar dan waren er te weinig om een rubriek te vullen dus werd er samengevoegd
Ze hadden wel andere tijden, maar dat was natuurlijk niet eerlijk tegenover de andere pony rijders.
Daarbij zou ik zeggen ga eens een wedstrijd organiseren met alle rubrieken die er al zijn en vraag je dan nog eens af of je zit te springen om nog meer rubrieken..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:43

dan zouden die van mij dus door het oog van de naald kruipen met hun 1,22 hoogte voor enkelspan. Rubriek opdelen in 2 vind ik dan een beter idee voor de indoor marathon. sgmw zie je toch niet heel veel klein spul. maar die er tussen lopen zijn toch meestal wel serieuze concurentie.

en idd pony door de hindernissen heen meppen zie je ook bij de grotere pony's en de paarden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:48

En over welk onderdeeld van het mennen gaat dit? Mogen de kleine pony's ook niet meer in het men-dressuur starten?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:51

Het gaat om de samengestelde wedstrijden, dus met de marathon erbij.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:18

ja ik neem aan dat dit niet wordt doorgevoerd in de D&V wedstrijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:13

Op dit moment geldt er al (alleen voor smw):
Artikel 510 - Paarden
3. In de rubriek enkelspan pony klasse 3 en 4 mag de schofthoogte niet minder zijn dan
110 cm.

Extra rubrieken is inderdaad niet zinvol. Ook niet voor indoormarathon's. Hoe vaak zijn het juist bij de indoormarathons trouwens niet de kleintjes die voorop staan, doordat ze zo kort kunnen draaien in de hindernissen?

Voor alsnog is het nog niet meer dan speculeren of het wel/niet wordt ingevoerd. Zolang er nog geen nieuwe reglementen/reglementswijzigingen bekend zijn, is alles mogelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:15

Sjonniej in het nieuwe fei reglement staat het al, zeker de klasse 4 reglementen zijn hetzelfde als de fei met enkele aanpassingen voor 123

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:21

Ervanuitgaande dat we geen bokkers op internationaal niveau hebben, denk ik niet dat zij zich al druk hoeven te maken.

Deze regels in het FEI gaan per 1 april in zeker? Zou de KNHS dan niet pas per 2010 zo een soort regel gaan overnemen of nemen ze op hetzelfde tijdstip de FEI-reglementen over.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:22

Aanvullingen op het reglement komen er binnenkort aan...vaak gewoon overname fei...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:01

Wij kruipen dan ook net door het oog van de naald, onze shetten zijn 1.08 en 1.12 cm, maar wat een muggezifterij zeg, mijn man is meestal in de samengestelde wedstrijden 1 van de kleinste spannen, maar in daadkracht zijn ze groot.....
Betere indeling zou logisch zijn, nu rijd alles onder de +- 1.50 tegen elkaar, net als in de gewone dressuur zou het wel wat zijn om pony;s naar hoogte in te delen.
Wat ik nu zo leuk vind, we gaan naar Hellendoorn, naar het NK indoor voor shetten, dan kun je je echt es meten met soortgenoten, kijken of ze dan nog zo "bijzonder"zijn!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:03

Nogmaals, ga eens een wedstrijd organiseren met het aantal rubrieken die er al zijn en vraag je daarna af of je er nog meer wilt hebben

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:10

eerlijk gezegd zie ik het nut er ook niet zo van in om ze bij de dressuur naar hoogte in te delen. dan rijden de kleintjes al gauw tegen de welshjes en ik weet niet of je daar mee opschiet.
verder hoeven de kleintjes dressuurmatig niet onder te doen aan de grotere pony's. met de juiste traininge en aanleg komen ze een heel eind (afgezien van de jury, die misschien liever wat anders ziet). ook hier worden de kleintjes onderschat. onder de grotere zijn er net zo goed dieren tussen die aanleg en/of training tekort komen. helaas worden de kleintjes te vaak over 1 kam geschoren.

wij doen trouwens ook mee in hellendoorn

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:22

Indeling in ponyrubrieken is echt geen doen hoor! Plus dat ze op 90% van de wedstrijden alsnog worden samengevoegd. We moeten nu al blij zijn als we de klasse 1, 2 en 3 allemaal apart van elkaar kunnen rijden. Als je die 3 klassen dan ook nog eens op gaat delen in A t/m D maat, houd je helemaal geen fatsoenlijke rubrieken meer over, alleen wel 25 rubrieken per wedstrijd met max. 4 deelnemers. Waardoor je weer moet samenvoegen, en dus alsnog alle pony A t/m D in de klasse 1 bij elkaar stopt.