YSR1971 schreef:Een bokkebitje heeft een lichtere inwerking dan een Liverpoolstang. Is je pony fijn en licht in de mond, dan is een bokkebitje uitstekend. Een Liverpool vind ik trouwens ook erg fijn. Ik men mijn Shetje met een bokkebitje en mijn Haflinger met een Liverpoolstang.
hmm, 't is maar net hoe je het gebruikt; beide bitten zijn stangbitten met hefboomwerking; als je de leidsels bij een liverpool in de bril gespt is dat zeker niet onvriendelijker als een bokkenbitje. Ik vond de bokkenbitjes (en de bijbehorende dikte in kleine maten) eigenlijk maar niets.
@ TS: als je even gebruik had gemaakt van de zoekfunctie, had je vele topics gevonden.
Vanachter een beeldscherm is een bitadvies lastig te geven, vaak is het een kwestie van uitproberen waar je pony het fijnst op loopt en het is ook een persoonlijke keuze. Ik heb liever een stang omdat ik dan wat meer te vertellen heb dan met een trensje, maar er zijn ook pony's die perfect op een trensje lopen. Ik prefereer ook een liverpool boven een bokkenbitje, maar nogmaals, dat is heel afhankelijk van de pony én de wensen van de menner.
En standaardregels dat een dikker mondstuk vriendelijker is dan een dunner mondstuk, gaat ook lang niet altijd op. Vooral voor die kleine en smalle shettenbekkies zijn vaak de meeste mondstukken veels te dik. Ik men met een liverpool met erg dun mondstuk en pompwerking, lichte tongvrijheid.
Lees deze topics anders even door:
[AR] Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?
[AR] Vraag over bitten
[AR] Help mond/bitadvies gevraagd
[AR] het bit
[AR] Mennen met een gewoon bit
[AR] welk menbit voor mini-shet?
[AR] met welk tuig en bit beginnen?
[AR] (ar) Welk menbit voor een shet?
[AR] Menbit voor mini shetlander.
Edit: er zijn vast nog tal van andere topics over welk bit men het beste kan gebruiken, maar je ziet, als je even zoekt dan kom je al een heel eind op weg.