[AR] Lekke band, wat doe je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Lekke band, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:55

Misschien een heel onnozele vraag :o? .

Stel je maakt een leuk tochtje met groom, je paard + wagen op luchtbandjes, en na 10 km krijg je een lekke band.
Wat doe je dan?

* Span je paard uit, ga je lopend terug naar huis en laat je groom en wagen achter?
* Laat je je groom naast het paard lopen en blijf je zelf op de bok zitten en rij je voorzichtig verder?
* Ga je beiden naast het paard lopen, de wagen er achter hangend?

Ik ga er even vanuit dat er niemand thuis zit te posten bij de telefoon als een soort ANWB-helpdesk, met auto + trailer in starthouding ....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:58

Wij hebben in de koets een noodsetje om de band tijdelijk te dichten en een klein pompje om de band genoeg op te pompen om weer bij de trailer/thuis te komen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:00

heb het nog nooit gehad, maar heb een nood-banden-plak-setje bij me.
Geloof alleen nooit dat ik de band van de velg af krijg, maar het idee is natuurlijk wel leuk.

Als het een langzaam lek is, pomp ik gewoon lucht bij en rijden we verder (nja... terug naar huis dus :+ ). is dat echt niet te doen en krijg ik de band niet geplakt, tja vervelend maar dan spannen we uit, gaat het slot op de wagen (knup ik hem aan een lantarenpaal of laat ik m bij iemand op het erf achter ofzo) en brengen we het paard thuis en halen we de kar later op.

Groetjes, lacuna

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:02

Ik heb zelf geen luchtbanden maar ik zou voor optie 2 gaan.
Bij de eerste optie moet je nl. nog terug om je wagen op te halen en je groom en niet iedereen heeft een aanhangwagentje ect. Bij de derde optie bestaat het gevaar dat mocht het paard aan de kletter gaan er niemand op de wagen zit en je paard + wagen kwijt bent. Dan kun je beter op de wagen blijven zitten, dan heb je meer controle.

mirror666

Re: Lekke band, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:03

ik heb er ooit wel eens over nagedacht.. Ik zou paard uitspannen, en ergens een erf/oprit zoeken waar mensen zijn. Vragen of de kar daar mag blijven, contactgegevens achterlaten. En iemand sturen met een aanhanger om de kar op te halen :)

maar ik hoop dat ik onsterfelijke bandjes heb :P
Groom mag trouwens gewoon met me mee terug lopen hoor, dat volk heb ik bij als gezelschap en veiligheid, dus die laat ik niet achter :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:09

Dank jullie wel +:)+ .

Hier leer ik nl weer van:
* noodsetje kopen
* goed slot kopen -:) .

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:12

Nou tijdje terug, toen we al op de terugweg waren, klapte ook mijn band. Heb een tweewieler, en mijn rechterbandje klapte, ben toen links gaan zitten en naar huis gereden :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:12

ik bedenk me nu net.. ik had een slot.. maar dat hangt aan m'n fiets nu _O-
Toch maar een extra slot regelen :j

bandenplakset zou voor mij geen succes zijn denk ik.. volgens mij krijg je die banden er nooit op en af...
een (fiets)pomp mee is misschien geen overbodige luxe...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:13

Wij hebben ook standaard een pomp in de wagen liggen. Controleer trouwens altijd de banden voordat we de weg opgaan.
Maar moet eerlijk zeggen dat we ook standaard iemand thuis of bij de stal hebben, die weet dat we buiten gaan mennen, en die dus in geval van nood bereikbaar is. En die weet hoe laat we ongeveer weer thuis komen....

Het is nog nooit gebeurd maar zou wagen ergens parkeren, peerd uitspannen en ... bellen dus.

Zou ook nooit naast het paard gaan lopen met wagen er nog achter en er verder niemand op.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-03-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:16

tja... das wel leuk en aardig, die fietspomp...
Maar heb dus al wel eens gehad dat ik een beetje zachte bandjes had, en dat ik heel stoer mijn fietspomp uit mn tas haalde en toen bleek dat mijn ventieltje een auto (brommer) bandventieltje is... En daar paste mijn fietspomp dus niet op :+ Gelukkig had een andere aanspanning daar toen al wel eens aan gedacht en die had een pompje die wel op mijn bandjes kon.
Heb tegenwoordig dus ook het autoventiel-naar-fietspomp-verloopstukje bij me :)*

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:17

Wij hebben wel eens een lekke band gehad. We gingen gewoon rustig stappen naar een weg en bellen naar huis voor een nieuwe band (hangt altijd wel een goede) en dan zetten de grooms de nieuwe band erop.
Paarden staan super rustig met verwisselen en er zit altijd iemand op de bok,en iemand houd de paarden vast, dan blijven er nog 2 over voor de band :) maar wachten op de band duurt altijd wel even, als hij echt lek is en je rijd op de velgen dan wachten we op de band, maar zacht en we kunnen nog naar huis rijden dan rijden we door.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 20:19

offtopic: Ik hoop dat mijn pony fietspomp-proof gemaakt wordt :') . *Gaat Heren Beleerders bellen* :D

boodschappenlijstje:

* noodsetje
* goed slot
* pomp met juiste aansluiting -:)

Is een wagenwiel eigenlijk makkelijk te vervangen (zoals bv een autowiel)? Anders zou je nog een reservewiel kunnen overwegen....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:21

Citaat:
er zit altijd iemand op de bok,en iemand houd de paarden vast, dan blijven er nog 2 over voor de band

Jeetje meid wat een luxe, dan men je dus altijd met meerdere grooms of mennen jullie altijd met twee/vierspan ?

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:22

jaah, mijn opa(daar is alles van),mijn broer en ik. dus dat zijn er al 3 komt er nog iemand voor de band brengen en dat is 4 :D, ja altijd 2 span, tot 1maand geleden ook 4-span maar er zijn 2 paarden verkocht dus nu alleen nog 2-span.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:45

Ik ga een bus oppomp + hechting in één kopen, al vergeet ik steeds dat te kopen :')

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:46

toevallig van de week nog gehad..een lekke band.
gelukkig was ik maar 500 meter van stal af.
dus zo terug gereden en sinds vandaag heb ik 4 nw bandjes onder de kar!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 23:09

Nog een onnozel vraagje tussendoor :) : hebben alle luchtbandjes onder marathonwagens binnenbanden, of is het een tubeless systeem?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:58

Hier ook iemand die er vandaag aan zat te denken, terwijl ze de kar in de verf zette..
Ik denk ook dat ik hem ergens vast aan maak, heb altijd slot bij, en dan naar huis lopen met mijn shetter, en dan kan mijn opa hem altijd ophalen.
Maar ik heb van die hele oude trekkerbanden(van die hele dunne), dus ik heb ook geen reserveband helaas.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:04

Net zoa;s Rhine,spuitbus die op pomt en dicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:08

gem schreef:
Misschien een heel onnozele vraag :o? .

Stel je maakt een leuk tochtje met groom, je paard + wagen op luchtbandjes, en na 10 km krijg je een lekke band.
Wat doe je dan?

* Span je paard uit, ga je lopend terug naar huis en laat je groom en wagen achter?
* Laat je je groom naast het paard lopen en blijf je zelf op de bok zitten en rij je voorzichtig verder?
* Ga je beiden naast het paard lopen, de wagen er achter hangend?

Ik ga er even vanuit dat er niemand thuis zit te posten bij de telefoon als een soort ANWB-helpdesk, met auto + trailer in starthouding ....

Ik zou de ANWB zelf bellen.
Als je lid bent tenminste :D
En anders met lekke band terug.
Kost je een band, maar het is niet anders.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:14

Cassidy: ANWB sta je zo een half uur op te wachten. Vind ik niet zo'n probleem, maar pony denk ik wel := .
Maar met een lekke band naar huis rijden, kost je dat niet je velgen? Dan ben je een heel nieuw wiel verder :roll: .

Rhine en schaduw: wat bedoelen jullie met die spuitbus? Hoe werkt dat precies, is dat een gatendichter voor tubeless banden?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:15

Ja nja als je gras in de buurt heb..
Dat kost inderdaad je velgen. maar het is dan niet anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:16

Lekke band naar huis kost je zowelnizowel een velg als ook een band.
En een half uur wachten moet geen probleem zijn. Kwestie van oefenen, paard moet geduldig worden.
Vaker doen dus. En desnoods span je de pony uit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 00:18

poeh.... nog een hoop werk te doen lees ik al.... ik ga maar eens meedoen met ringsteken in mijn ouderlijk dorp. Dat bestaat voor 95% uit geduldig wachten :o .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:53

Waarom moet er een reden zijn om te wachten? Waarom zoek je een evenement uit om te oefenen?
Oefenen moet je doen op momenten dat er niet zo heel veel om je paard heen gebeurt.
Desnoods midden in het bos, in de polder, midden op een dorpsplein.
Maak het voor je paard niet moeilijker dan het al is.
En begin met een aantal minuten, en bouw dat uit.
Wat doet je paard als je moet wachten voor een stoplicht? Loopt hij dan ook te stressen?