[AR] Op welke leeftijd beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:35

Op welke leeftijd beginnen jullie met het beleren? En waar begin je dan mee?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:07

Zéker niet voor de 3 jaar, liefst nog wat ouder. Jonger dan 3 zijn ze daar imo lichamelijk maar zeker ook geestelijk nog niet aan toe. 't is overigens imo b*llshit dat het werk voor de wagen wél op jongere leeftijd zou mogen omdat dat 'minder belastend is'. Voor de rug misschien ja, maar voor de rest maakt het niets uit....

Verder:
Zoekt en gij zult vinden: :list:

[AR] beleren voor de kar op 2 jarige leeftijd
[AR] Leeftijd beleren
[AR] Shet/Mini-Paard voor de kar Beleren.
[AR] wanneer nou een pony leren om voor de kar te lopen
[AR-ITP] Voor het eerst betuigd!
[AR] Wat is de leeftijd om een pony voor de wagen te zetten.
[AR] Mennen
[AR] welke leeftijd voor de kar ?

WinBinChes

Re: Op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:11

Goed en waar begin je dan mee? Eerst longeren en dan aan de dubbele longe? Of zet je het dier gelijk voor de kar, want lijkt me dat daar wel enige voorbereiding voor nodig is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:22

WinBinChes schreef:
Goed en waar begin je dan mee? Eerst longeren en dan aan de dubbele longe? Of zet je het dier gelijk voor de kar, want lijkt me dat daar wel enige voorbereiding voor nodig is?

Oef... Als je je dat afvraagt, moet je nog een boel leren....
Gelijk voor de kar = zelfmoord actie.... :+
Dan zou ik zeggen begin zelf eens met een cursus koesiersbewijs,
leer je zelf in ieder geval al wat van het mennen, optuigen etc.

Ik begin met longeren, moet luisteren naar stemhulpen, dubbelle longe is handig eerst gewoon met longeer singel,
later met tuig er steeds completer op, vast en los, lange leidselen is daar een aanvulling op.
En dan met hulp van anderen, lekker flapperen met strengen overal tussen door en langs, maar nooit meer overdonderen dan paard aan kan.
En dan uiteindelijk mensen eraan laten hangen (aan de strengen).
En vervolgens vertrek ik met mijn zwarte paard naar een prof., gewoon omdat die handig is, hulp heeft die snel kan ingrijpen
en ik maar een amateur ben.
En je kan het maar 1 x goed doen, als het fout gaat is het gemiste kans en heb je hele hoop ellende.
(ook al heb ik mijn fjord wel zelf gedaan (met hulp uiteraar), heel ander paard qua karakter.)

Leeftijd vroeg je ook nog.
Sjol ben ik al heel vroeg begonnen met lange leidselen, maar die is met 10 of 11? pas voor de wagen gezet.
(had eerder geen hulp, locatie en wagen)
Tobago gaat er denk ik dit jaar voor. (moet nog hard aan het werk dan) Hij wordt in mei 7.
Hepsi mijn nu nog veulen, weet ik nog niet, denk eerst onder het zadel dan pas voor de wagen.
Heb ze graag al wat wereldwijs, voor ik er met een kar achter hang ipv dat ik erop zit.
Maar weet ik nog niet zeker, ligt aan hoe ze zich ontwikkeld. (niet jonger dan 3 voor de wagen in dat geval)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:30

Ga met bovenstaande mee :+

Verder is het bijna niet te doen om hier het hele beleerproces te beschrijven. Dat zijn niet 'enige voorbereidingen', daar gaat toch een hele hoop aan vooraf, zeker bij een echt groen paard wat nog helemaal niets kent.

Daarnaast pas je alles vaak ook aan aan het paard zelf; de éne heeft soms meer bevestiging nodig dan de ander.
Beleren leer je niet via inet of een boekje. En het is toch wel aan te raden om, indien men geen ruime ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen, paard zelf wat voor te bereiden en dan uiteindelijk weg te brengen naar een ervaren, professionele beleerder.

Overigens maakt vooral werken aan de dubbele longe en werk aan de lange lijnen een heel belangrijk deel uit van de voorbereidingen.
Dat is trouwens ook zéer slecht en te belastend voor jonge paarden, en dan heb ik het nog met name over het longeren.

Verder:
Afbeelding

Het sluiten van de groeiplaten en pezen. Zegt genoeg lijkt me.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-01-12 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:30

Sjolvir, de pony wordt in Juni pas 2 dus ik heb nog alle tijd hoor. Ik ga in het voorjaar menles nemen bij iemand prive. En dan volgend jaar het bewijs halen. Dan hoop ik volgend jaar zomer met mijn eigen de voorbereiding te kunnen starten. Mits hij daar aan toe is.

Ik heb al veel paarden onder het zadel beleerd, maar met mennen nog niets en ik ben benieuwd hoe de aanpak van de ervaren mensen zijn. Ik hoor graag meerdere ervaringen zodat ik daaruit kan halen wat het beste bij mij en de pony zou passen.

Diegene waar ik bij ga lessen gaat mij ook helpen bij de eerste keren inspannen, maar de voorbereiding doe ik graag zelf. Uiteindelijk moet de pony ook op mijn stemhulpen reageren en dat wil eerst fijn hebben voor dat ik er ook maar iets aanhang :P Hij staat nu nog gewoon lekker kleuter te zijn en dat is prima.

De laatste vraag was trouwens iets sarcastisch bedoeld hoor :P

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:32

ik ga met de mijne tussen de 3,5 beginnen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:33

JoyCie, dat snap ik wel hoor. Ik ga ook niet zelf maar wat aan prusten, maar het is puur nieuwschierigheid. Ik wil niet helemaal onbeslagen ter ijs gaan, vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen. Lijkt me toch wel andere koek dan een paard onder het zadel beleren.
Ervaring met jonge dieren genoeg, alleen nog niet met het mennen dus :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:48

WinBinChes schreef:

Hoopte ik al, maar ja, het is bokt... je weet het niet... er kan zomaar iemand in een blije bui wel zijn paard voor een wagen zetten.
Toen met de sneeuw, liep ook ineens de helft van de bokt paarden met een slee achter zijn kont :+ ,
waarvan dan weer de helft wel beleerd was voor de wagen en de andere helft niet.

In jouw geval zou ik dan gewoon beginnen met zoals je beleerd voor het rijden onder het zadel.
Waarbij ik overigens ook mensen zat ken die er met dubbelle longe/ lange lijnen eerst alle stemcommandos en stuurwijsheid opzetten,
voordat ze erop klimmen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 21:53

Sjolvir schreef:
WinBinChes schreef:

Hoopte ik al, maar ja, het is bokt... je weet het niet... er kan zomaar iemand in een blije bui wel zijn paard voor een wagen zetten.
Toen met de sneeuw, liep ook ineens de helft van de bokt paarden met een slee achter zijn kont :+ ,
waarvan dan weer de helft wel beleerd was voor de wagen en de andere helft niet.

In jouw geval zou ik dan gewoon beginnen met zoals je beleerd voor het rijden onder het zadel.
Waarbij ik overigens ook mensen zat ken die er met dubbelle longe/ lange lijnen eerst alle stemcommandos en stuurwijsheid opzetten,
voordat ze erop klimmen.

Stemcommandos doe ik altijd. 1 keer een paard meegemaakt die geen stap verzette toen ik er voor het eerst opzat :+ Toen hij de stemcommandos kende, snapte hij wat de bedoeling was en ging hij ook vooruit.

bedankt :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:26

WinBinChes schreef:
Sjolvir, de pony wordt in Juni pas 2 dus ik heb nog alle tijd hoor. Ik ga in het voorjaar menles nemen bij iemand prive. En dan volgend jaar het bewijs halen. Dan hoop ik volgend jaar zomer met mijn eigen de voorbereiding te kunnen starten. Mits hij daar aan toe is.

Ik heb al veel paarden onder het zadel beleerd, maar met mennen nog niets en ik ben benieuwd hoe de aanpak van de ervaren mensen zijn. Ik hoor graag meerdere ervaringen zodat ik daaruit kan halen wat het beste bij mij en de pony zou passen.

Diegene waar ik bij ga lessen gaat mij ook helpen bij de eerste keren inspannen, maar de voorbereiding doe ik graag zelf. Uiteindelijk moet de pony ook op mijn stemhulpen reageren en dat wil eerst fijn hebben voor dat ik er ook maar iets aanhang :P Hij staat nu nog gewoon lekker kleuter te zijn en dat is prima.

Misschien bedoel je het niet zo, maar als je je koetsiersbewijs hebt gehaald kun je niet per definitie vlekkeloos mennen en een paard beleren. Blijf les volgen en haal er een professioneel/deskundig persoon bij om jouw pony te beleren. Ga nooit zelf rommelen! ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:45

Als je wekelijks prive les neemt kun je na een jaartje wel aardig rondsturen en tijdens deze lessen kun je ook leren in /uitspannen. Dan zou ik dat koetsiers bewijs mooi laten schieten en het gespaarde geld gebruiken om je paard te laten beleren.
Bij mijn fjord had ik zelf het voorwerk gedaan(niet helemaal alleen) en heb daar zelfs een compliment over gehad van de mensen de uiteindelijk mijn paard voor de wagen hebben gezet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:50

Shenavallie schreef:
WinBinChes schreef:

Misschien bedoel je het niet zo, maar als je je koetsiersbewijs hebt gehaald kun je niet per definitie vlekkeloos mennen en een paard beleren. Blijf les volgen en haal er een professioneel/deskundig persoon bij om jouw pony te beleren. Ga nooit zelf rommelen! ;)

Staat even verderop toch ;)

@ Cowgirl, ben ik dat bewijs niet nodig voor het mennen op de wegen en de buitenpaden dan?

Als ik ga lessen dan zal ik zelf gaan in en uitspannen. Ik heb daar eerder op pension gestaan en ken de pony ook waar ik mee ga mennen. En hij is wel zo dat ik dan voor de lessen, mits ik dat geleerd heb natuurlijk, zelf de pony mag poetsen en inspannen. Hij zal ook mijn pony de eerste keren voor de kar hebben. Maar dan heb ik de stemhulpen en wat stuurwijsheid al aangeleerd. Ik heb van deze man ook leren longeren met de dubbele lijnen, dus dat kan ik wel.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:58

ik zou hem eerst onder het zadel leren
maar volgens mij kun je al op 1 jaar beginnen met een beetje longeren
en wat leren trekken met een héél klein gewicht
bv band van een kruiwagen ofz

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:21

Shenavallie schreef:

Was bedoeld als beginnetje, je moet per slot van rekening ergens beginnen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:38

picassojava schreef:

ik begin nooit voor de 3, dus dat ga ik nu ook niet doen. Af en toen een borstel erover en de spuit erover, maar meer niet. En onder het zadel is geen optie. Ik ben 1.80 en we hebben het over een B pony.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:45

picassojava schreef:

Agossie, zou betekenen dat ik mijn veulen dit jaar al aan het werk zou moeten zetten....
Vind dat soort van kinderarbeid, longeren en rondjes lopen kan nooit fijn zijn voor groeiende paarden.
Ook hier mag gewoon van de jeugd genoten worden, netzoals bij WinBinChes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:53

picassojava schreef:
en wat leren trekken
met een héél klein gewicht

8)7 |o _-:(
:n
Dan kan je nog beter je mond dicht houden, ipv. zulke rare dingen te verkondigen!

Ik denk en hoop dat TS haar paardje toch wat langer mee wil laten gaan.

Sjolvir schreef:
Vind dat soort van kinderarbeid, longeren en rondjes lopen kan nooit fijn zijn voor groeiende paarden.

Naast dat ze er geestelijk natuurlijk nog lang niet klaar voor zijn, is er uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat longeren op zo'n jonge leeftijd héeeel erg slecht is voor pezen en spieren; dit vanwege het constant in rondjes lopen, dat is een te grote belasting voor de pezen in de benen die nog gigantisch in de groei zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:56

Jullie hebben het allemaal mis :D

Beleren van een paard of een pony begint zodra ze de buik van de moeder hebben verlaten.
Klinkt raar, maar denk er maar eens over na ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:01

uryanne schreef:

Beleren van een paard of een pony begint zodra ze de buik van de moeder hebben verlaten.

We hebben het hier niet over het arsenaal aan baby opvoeding, maar over kinderarbeid, maar dat wist jij ook al wel :+

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:04

Sjolvir schreef:
uryanne schreef:

We hebben het hier niet over het arsenaal aan baby opvoeding, maar over kinderarbeid, maar dat wist jij ook al wel :+

Kinderarbeid???? Dat lees ik niet in de post van de ts.

Ik zal het toch maar wat verduidelijken;
de veulens die ik fok krijgen spelenderwijs te maken met dingen waar ik later met betuigen veel plezier van heb zoals langs de weg lopen, halstertouwtje over de rug en de benen laten glijden enz. enz. enz.
Bovenstaande maakt allemaal deel uit van het betuigen. Sommige beginnen daar pas met 3 of 4 mee, ik al met een paar dagen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:16

Dat noem ik dus baby opvoeding, vind dat niet het beleren in de context van Picassojava die kinderarbeid oppert.

Baby opvoeding is hier ook genoten.
Mens is geen roofdier, hond geen wolf.
Halster kan je aan vaststaan en aan meelopen (al dan niet met moeders in de buurt).
borstellen van hele paard, inclusief wasstraat en overal beetpakken, dingen over paard heen leggen.
Voetjes geven, trailer in en uit.
Manen knippen (fjord he, krijg je dat al snel)
Bal in de wei, dekzeil in de wei, rare grote emmers in de wei (paarden hier zijn geen van allen bang voor dat soort dingen.)
En helaas moet je dan soms als je geen geschikte opfok plek hebt je veulen uit handen geven.
Waarbij ze dat wat ze al geleerd hebben toch niet meer vergeten.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:05

Sjolvir schreef:
Dat noem ik dus baby opvoeding, vind dat niet het beleren in de context van Picassojava die kinderarbeid oppert.

Baby opvoeding is hier ook genoten.
Mens is geen roofdier, hond geen wolf.
Halster kan je aan vaststaan en aan meelopen (al dan niet met moeders in de buurt).
borstellen van hele paard, inclusief wasstraat en overal beetpakken, dingen over paard heen leggen.
Voetjes geven, trailer in en uit.
Manen knippen (fjord he, krijg je dat al snel)
Bal in de wei, dekzeil in de wei, rare grote emmers in de wei (paarden hier zijn geen van allen bang voor dat soort dingen.)
En helaas moet je dan soms als je geen geschikte opfok plek hebt je veulen uit handen geven.
Waarbij ze dat wat ze al geleerd hebben toch niet meer vergeten.

Ik begrijp dat jij ook wel weet waar je het over hebt. Heel goed!
Helaas zal je ervan versteld staan hoeveel mensen (lees sommige opvoed-topics maar eens door) er van overtuigd zijn dat het het beste is om een paard of pony tot hun 4e met rust te laten en 'kind' te laten zijn.

Ik ben als kind ook gewoon naar school geweest. Ben er niet minder van geworden, al zeg ik het zelf :D
Lijkt me verschrikkelijk om tot mijn 4e jaar opgevoed te worden, vervolgens van mijn 4e tot mijn 18e te lanterfanten en vanaf mijn 18e weer in het gareel te moeten lopen.

Waarom zou het dan voor een paard niet goed zijn om vanaf veulen in handen te komen totdat ze 3 of 4 zijn?
Dat is heel wat anders dan in 6 maanden veel mee om te gaan en vervolgens van 6 maanden tot 3 a 4 in een groep 'te gooien'.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:11

ik bedoel ook niet dat je 7 op 7 moet beginnen trainen maar je kan ze wel eens laten kennismaken met het werk en met eens in de maand te longeren is er toch niks mis
in het wild moeten ze vanaf de geboorte meekunnen met de groep

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:17

Ik zie niet het nut om hem 1 keer in de maand te longeren. Daar leert hij helemaal niks van.

Verder doe ik er weinig mee hoor. Hij luisterd en dat is belangrijk. Af en toe een borstel en even de voetjes van de vloer. Hij moet elke dag aan de hand mee naar buiten. Hij is gewoon heel braaf of eigenlijk gewoon netjes opgevoed. Ondanks dat zijn hengst hormonen beginnen te spelen. Daar gaan we van het voorjaar wat aan doen :P