[AR] Koetsierbewijs al jaren verlopen... opnieuw aanvragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Koetsierbewijs al jaren verlopen... opnieuw aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 13:17

Voordat ik ga bellen met de Stichting Recreatieruiter ;) ...

Ik heb in 1994 mijn mendiploma en koetsiersbewijs gehaald. Liep in 1996 af. Door allerlei verhuizingen en omzwervingen heb ik nooit de herinnering gezien dat ik hem moest verlengen en dacht wrs toendertijd dat deze levenslang geldig was :o . Koetsiersbewijs altijd netjes in een laadje bewaard, nooit gecontroleerd hoe lang dat geldig was en daarna ca 15 jaar niet gemend.
Zou ik hem nu weer kunnen laten aanvragen / verlengen of moet ik weer opnieuw examen doen?

StalNollie

Re: Koetsierbewijs al jaren verlopen... opnieuw aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:21

ik denk na 15 jaar dat hij niet meer geldig is om er gewoon 1 aan te vragen, maar ik denk dat je opnieuw deze cursus zal moeten doen.
maar bel anders even naar de instantie, waar de je cursus hebt gedaan of via het knhs gaat dat geloof ik.(sorry als het niet knhs is, ben er niet helemaal in thuis.)

maar ben bang na 15 jaar, er zijn een hoop dingen veranderd ook qua regels lijkt me .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:00

Na zo'n lange tijd zul je opnieuw de cursus + examen moeten doen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:06

Welnee, het koetsiersbewijs is gewoon een goeie opstapcursus voor beginnende menners en er zit geen enkele verdere verplichting aan vast. Let er wel op dat je WA verzekering je men-activiteiten dekt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:14

De vraag is of het koetsiersbewijs nog geldig is na zo'n lange tijd of dat je dan opnieuw examen moet doen, niet of het zinvol is om een koetsiersbewijs te hebben. ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:23

Of het zinvol is lijkt me juist wel van belang.
Nogmaals uitgelegd dus:
Er is nooit een wettelijke verplichting gekomen voor een koetsiersbewijs.
Daarom ook dat tweede zinnetje; bij het koetsiersbewijs werd vaak ook een verzekering verkocht, daarom is het wel van belang dat er in je eigen WA een clausule staat waarin je menactiviteiten vermeld staan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:52

Ik zie nu overigens dat ik het koetsiersbewijs in 1992 heb gehaald, in 1994 blijkbaar verlengd tot 1996... nou ja, doet verder niet terzake vrees ik.

Naast de WA-verzekering die ik dus zal moeten checken, is het toch ook zo dat je niet op terrein van Natuurmonumenten mag rijden zonder koetsiersbewijs?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:56

Ik heb zowel mijn ruiter- als mijn koetsiersbewijs al jaren en jaren en er heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Ik zou er de moeite niet voor doen als ik jou was en als je ergens gaat mennen waar je je koetsiersbewijs nodig hebt, zou ik gewoon je "deel 1" laten zien en je verder dom houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:12

Bij mijn weten is het bewijs nog steeds geldig, en kun je de verzekering die erbij hoort gewoon weer activeren door te betalen. Opnieuw examen doen is niet nodig.

Ik heb trouwens idd in al die jaren dat ik nu mijn ruiter- en mijn koetsiersbewijs heb, deze nog nooit hoeven laten zien.
Er zijn ook geluiden die zeggen dat alle schade die je aan derden toebrengt als je te paard zit of op de bok zit, gewoon worden gedekt door je persoonlijke WA.

Dus aan jou wat je er mee doet. De 35 Euro voor twee jaar is het me tot nog toe waard geweest, maar daar zou zomaar in de toekomst verandering in kunnen komen....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:50

ik zou me er ook niet te druk om maken,het is niet verplicht.je hebt het al eens gehaald dus denk dat je wel weet waar je mee bezich bent.bewaar het menbewijs en houd je van de domme zou iemand er na vragen.zelf heb ik geen menbewijs zolang het niet verplicht is ga ik het ook niet halen,ben wel bij mijn verzekering geweest en de schade die ik maak bij het mennen door een ongeluk dus paarden die schrikken/opholslaan word gewoon betaald ook als ik in het buitenland men(dit staat bij mij nu ook vast gezet),het werd alleen niet betaald als jij zelf een stuur fout maakt(maar dat is ook weer zo wat hoe wil de verzekering dit weten).succes

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:28

Cassidy schreef:
Bij mijn weten is het bewijs nog steeds geldig, en kun je de verzekering die erbij hoort gewoon weer activeren door te betalen. Opnieuw examen doen is niet nodig.

Dit beweert mijn instructeur idd ook :j , maar ook hij weet het niet 100% zeker (ja, ben wel bezig met een herintreders / opfris-cursus om er weer een beetje in te komen, maar heb echt geen zin in opnieuw examen doen).

Ik ga maar eens bellen. WA - dekking is zo te regelen, maar ik zit hier toch wel tussen een paar mooie gebieden van Natuurmonumenten (o.a. de Meinweg), en daar zou ik eigenlijk wel eens met de wagen willen gaan rijden in de toekomst :j !

Keona: echt druk maken doe ik me er idd niet om, ik zal er geen km meer of minder door gaan mennen :P .

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:30

Mij werd verteld dat hij verliep als hij niet verlengd werd. Dus dat je wel elke 2 jaar moest betalen. Even bellen is denk ik wel het handigste, dan krijg meteen het goede antwoord, ipv 10 verschillende. ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:55

Ik zou ook even bij Natuurmonumenten informeren, de verplichting van het hebben van een ruiter/koetsiersbewijs is een tijd geleden al voor sommige gebieden geschrapt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:23

Heb gebeld, heb antwoord, luistert en huivert := !

Koetsiersbewijs kan verlengd worden :j . Dat gaat mij met terugwerkende kracht 8 x 35 euro kosten (dus vanaf 1996 en elke 2 jaar verlengen), inclusief de WA-verzekering waar ik 15 jaar lang geen gebruik van heb hoeven te maken, en zij dus zo in de pocket kunnen steken :+ .
OF: ik doe opnieuw examen à 80 euro, inclusief cursusmateriaal, uiteraard exclusief eventuele lessen ;) .

Ik geloof dat ik het wel goed vind zo..... laat het bij mijn verlopen koetsiersbewijs ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:28

Met wie heb je gebeld? Ik vind het echt schandalig als ze verzekeringspremies van de voorgaande jaren nog gaan opeisen. Ik zou er zelf werk van maken...belletje naar Kassa of zo?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:01

Wat een waanzin, je kan bijna de cursus opnieuw doen voor dat geld! (weet overigens niet hoe veel het tegenwoordig kost) Stelletje afzetters. Ik vind het sowieso al vreemd dat je als je je ruiter- en koetsiersbewijs allebei hebt gewoon volle mep moet doorbetalen. Natuurlijk is het "maar" 2x35 euro per 2 jaar, maar ja, kruimels zijn ook brood. ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:32

Cassidy schreef:
Met wie heb je gebeld? Ik vind het echt schandalig als ze verzekeringspremies van de voorgaande jaren nog gaan opeisen. Ik zou er zelf werk van maken...belletje naar Kassa of zo?

ene mevrouw Van Hasselt.
Ik heb zoiets van: ze "naaien" zichzelf.... nu weiger ik beiden te doen = niks voor de Stichting ;) .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:52

Ik betaal al jaren braaf, heb eigenlijk dubbele dekking omdat mijn WA ook dekt, denk er dus serieus aan om het de volgende keer maar gewoon niet meer te verlengen.

Misschien zijn de regels wel verandert hoor, of heeft deze mevrouw er zelf een draai aan gegeven. Iig gaan ze zo geen vrienden maken...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:03

Ik weet niet hoeveel mevrouwen er zitten, misschien waag ik er nog een mail aan ;) .