opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:04

voor mijn kers vers beleerde pony, zijn de meeste bitten een drama.
Stangbitten werken totaal niet. ze zet dr bek open en ik heb echt helemaal niks ze zeggen. ze schiet helemaal in de stress.
Terwijl mijn favo echt een liverpool bitje is. heb er verschillende geprobeerd, goud kleurig, rvs, dik, dun, gebogen, recht, pomp werking en geen pomp werking.
Maar ook op andere stang bitten loopt ze niet fijn, rubber, happymouth, stang bitten zijn het ook niet.

Toen heb ik een enkelgebroken bitje in gedaan, zoon simpele. ging heeel veeel beter, maar was nog niet het perecte bit.
Toen kocht ik hier op bokt een super dun D trensje. slechts 7 dik. de dikte is super! ze heeft heel weinig ruimte in dat shette bekkie.
Maar nu vind ik een D trens toch nog niet alles. De ringen zijn heel groot, het ziet dr niet uit.

Heeft iemand een goed idee? het moet dus wel heel dun verkrijgbaar zijn.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:10

Ik heb een klein, dun watertrensje liggen wat voor 5 euro exclusief weg mag :)

welke maat moet je hebben?

Katleen

Berichten: 123
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:04

Ik volg even mee, heb helaas hetzelfde probleem... :\

Eclare

Berichten: 755
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:05

Een onderlegtrens is meestal heel dun. Alleen mag je niet mee starten op wedstrijd volgens mij.

S_v_D_88
Berichten: 66
Geregistreerd: 05-12-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:11

Hey,

probeer een appelbitje, argentaan bit of een koper bitje.
Daar komt een smaakje vanaf wat paarden erg lekker vinden en waardoor ze het bit graag aannemen.
In jou geval zou ik een dubbelgebroken bit nemen, want een enkelgebroken bit steekt in het gehemelte van je paard.
Waarom dun? Hoe dunner hoe scherper..

Succes!

Ania

Berichten: 6110
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:15

4-ringtrens :j

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:16

idd een onderlegtrens
mn jonge paard heeft erg klein mondje en veel problemen gehad met het bit in het begin. nu op een onderlegtrensje loopt ze prima

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:25

ik heb hetzelfde probleem met mijn AV knul, heel erg klein mondje. Nou zijn we toen we daar achter kwamen een paar jaar geleden overgestapt op bitloos, maar zo nu en dan pakken we het bithoofdstel er bij en daar heb ik ook een onderlegtrensje aan zitten, het enige dat klein/dun genoeg is om hem niet teveel in de weg te zitten.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:41

Myler is heel dun en in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:47

Nouvel schreef:
Myler is heel dun en in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar


Heb zelf met de Myler bitten positieve ervaring.
Je mag ze ook twee weken op proef. Niet goed geld terug.
Vind de bitten erg vriendelijk in liggen stil in de mond.
Afgezien dat je paard/pony een klein bekkie kan hebben zijn de myler bitten ook geschikte voor paarden en ponies met een verlaagd gehemelte.
Dat bestaat echt!

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 20:59

PaysBas schreef:
Nouvel schreef:
Myler is heel dun en in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar


Heb zelf met de Myler bitten positieve ervaring.
Je mag ze ook twee weken op proef. Niet goed geld terug.
Vind de bitten erg vriendelijk in liggen stil in de mond.
Afgezien dat je paard/pony een klein bekkie kan hebben zijn de myler bitten ook geschikte voor paarden en ponies met een verlaagd gehemelte.
Dat bestaat echt!


myler is toch heeel erg duur?


Ania schreef:
4-ringtrens :j


Ik heb een yankee gekocht, maar die was helaas veeeeeeeel te dik voor haar!

S_v_D_88 schreef:
Hey,

probeer een appelbitje, argentaan bit of een koper bitje.
Daar komt een smaakje vanaf wat paarden erg lekker vinden en waardoor ze het bit graag aannemen.
In jou geval zou ik een dubbelgebroken bit nemen, want een enkelgebroken bit steekt in het gehemelte van je paard.
Waarom dun? Hoe dunner hoe scherper..

Succes!


Dat hoe dunner hoe scherper, ben ik niet mee eens. een bit is zo scherp als de hand van de menner.
Dubbelgebroken ben ik nog niet tegen gekomen in een dunne versie
Goudkleurig heb ik geprobeerd, koper heb ik hier nog liggen. zal ik eens proberen!

bromfiets schreef:
Ik heb een klein, dun watertrensje liggen wat voor 5 euro exclusief weg mag :)

welke maat moet je hebben?


11 of 11,5

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:04

Het is een 11 cm :) Het is geen zilverkleurig bit, eerder de kleur van argentaan. Het is al wel gebruikt, maar er zitten geen scherpe randjes oid aan.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 21:10

heb je een foto? hoe dik is het bit?

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:15

Foto zou ik moeten maken, kan ik wel even doen voor je. Ik weet niet precies hoe dik het is, moet ik even nameten voor je.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:35

Ik rij mijn arabier onder het zadel met een Myler bit.

Onze mini shetlander accepteert het bit ook niet. Meerdere bitten geprobeerd. Heb nu het myler bit in gedaan. En daarmee is hij vele malen rustiger met zijn hoofd. Helaas wel hele grote ringen, maar dat is even niet anders.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:21

S_v_D_88 schreef:
Hey,

probeer een appelbitje, argentaan bit of een koper bitje.
Daar komt een smaakje vanaf wat paarden erg lekker vinden en waardoor ze het bit graag aannemen.
In jou geval zou ik een dubbelgebroken bit nemen, want een enkelgebroken bit steekt in het gehemelte van je paard.
Waarom dun? Hoe dunner hoe scherper..

Succes!


Onzin, werkelijk waar. hang bij mijn shetmerrie een dik bit in de mond, en dat werkt véeeel scherper! Shetten hebben vaak gewoon weinig ruimte, als je er dan een dik mondstuk in hangt maak je het alleen nog maar scherper. De stelling 'hoe dikker hoe beter, hoe dunner hoe scherper' is al zó lang achterhaalt en is écht complete onzin!
Daarnaast is het de hand v/d ruiter/menner die bepaald hoe scherp een bit werkelijk is. Heb wel eens aanspanningen zien rijden met een trensje, die zo ongelofelijk door de mond werden geragd en waar zó veel druk op stond, dat ze imo nog beter met een liverpooltje oid hadden kunnen gaan rijden, dat is dan een stuk minder scherp!

En met een onderlegtrens mag je gewoon starten hoor, dat zijn gewoon normale trensen, alleen dan net wat dunner

@ TS: mylers zijn meestal vrij duur ja.... maarja, als jou paardje verder écht nergens anders lekker op loopt....... dan zou ik het toch overwegen.
Vooral de liverpool mylers zijn érrug duur, en heb ook altijd geroepen; 'ik hang niet zomaar een bit van een paar honderd euro in de bakkes van mijn paard', maar stel dat er écht niets anders is, en stel dat ze op zo'n bitje écht heel goed zou lopen.... tsja dan zou ik het er nog wel voor over hebben.

Ik zelf heb ook de problemen gehad die jij hebt, iets minder extreem misschien. Mijn merrie heeft een vrij dikke, grote en lange tong (geen over/onderbeet!) klemde vaak het bit tussen de kiezen, en kreeg dan een erg blauwe tong van dat klemmen. Gevolg; mond zo ver mogelijk opensperren, zelfs een soort 'huppeltje', kop omhoog gooien en gapen, puur verzet tegen het bit.
Geen enkele medische problemen, tanden en gebit ook prima oké.

Zij loopt over het algemeen erg goed op een liverpooltje met lichte tongboog, héel dun mondstuk, en lekker veel pompwerking. 2 sleufjes, ook echt aangepast aan shetten.
Maar helaas worden deze bitjes niet meer gemaakt..... heb hem toen gelukkig kunnen overnemen van iemand. Ze werden 'vroeger' met de hand in Engeland gemaakt, maar de productie is al lange tijd gestopt.
Ik had er graag nog 1tje gewild, en dan een maatje groter, maar ze zijn echt nergens te vinden....

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:26

Ik heb nog een leren bitje, maat 12.5.
Weinig gebruikt omdat mijn huidige paard een maat groter nodig heeft.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:27

JoyCiej007 schreef:
S_v_D_88 schreef:
Hey,

probeer een appelbitje, argentaan bit of een koper bitje.
Daar komt een smaakje vanaf wat paarden erg lekker vinden en waardoor ze het bit graag aannemen.
In jou geval zou ik een dubbelgebroken bit nemen, want een enkelgebroken bit steekt in het gehemelte van je paard.
Waarom dun? Hoe dunner hoe scherper..

Succes!


Onzin, werkelijk waar. hang bij mijn shetmerrie een dik bit in de mond, en dat werkt véeeel scherper! Shetten hebben vaak gewoon weinig ruimte, als je er dan een dik mondstuk in hangt maak je het alleen nog maar scherper. De stelling 'hoe dikker hoe beter, hoe dunner hoe scherper' is al zó lang achterhaalt en is écht complete onzin!
Daarnaast is het de hand v/d ruiter/menner die bepaald hoe scherp een bit werkelijk is. Heb wel eens aanspanningen zien rijden met een trensje, die zo ongelofelijk door de mond werden geragd en waar zó veel druk op stond, dat ze imo nog beter met een liverpooltje oid hadden kunnen gaan rijden, dat is dan een stuk minder scherp!

En met een onderlegtrens mag je gewoon starten hoor, dat zijn gewoon normale trensen, alleen dan net wat dunner

@ TS: mylers zijn meestal vrij duur ja.... maarja, als jou paardje verder écht nergens anders lekker op loopt....... dan zou ik het toch overwegen.
Vooral de liverpool mylers zijn érrug duur, en heb ook altijd geroepen; 'ik hang niet zomaar een bit van een paar honderd euro in de bakkes van mijn paard', maar stel dat er écht niets anders is, en stel dat ze op zo'n bitje écht heel goed zou lopen.... tsja dan zou ik het er nog wel voor over hebben.


Ik zelf heb ook de problemen gehad die jij hebt, iets minder extreem misschien. Mijn merrie heeft een vrij dikke, grote en lange tong (geen over/onderbeet!) klemde vaak het bit tussen de kiezen, en kreeg dan een erg blauwe tong van dat klemmen. Gevolg; mond zo ver mogelijk opensperren, zelfs een soort 'huppeltje', kop omhoog gooien en gapen, puur verzet tegen het bit.
Geen enkele medische problemen, tanden en gebit ook prima oké.

Zij loopt over het algemeen erg goed op een liverpooltje met lichte tongboog, héel dun mondstuk, en lekker veel pompwerking. 2 sleufjes, ook echt aangepast aan shetten.
Maar helaas worden deze bitjes niet meer gemaakt..... heb hem toen gelukkig kunnen overnemen van iemand. Ze werden 'vroeger' met de hand in Engeland gemaakt, maar de productie is al lange tijd gestopt.
Ik had er graag nog 1tje gewild, en dan een maatje groter, maar ze zijn echt nergens te vinden....


Tsja, als een Myler bit de oplossing is, dan komt er wel een myler bit. maar ik probeer liever eerst wat goedkopers.Voor mijn andere mini heb ik een sprenger, alla 180 euro. ook omdat het verder niet lukte. maar mn andere loopt prima op een liverpoolbitje van 15 euro uit de uitverkoop. das nog is een makkelijke knol :)

wat betreft dun=scherp dik=lief ben ik het ook mee eens. gisternog. een top marathon rijder. reed met liverpool, hij had een super tijd, maar hoe! dat bekkie wagenwijd open... echt sneu

Stangbitten werken gewoon helemaal niet bij mij. het moet gewoon een gebroken bit zijn. En ik heb hele nare verhalen gehoord over gebrokenliverpoolbitjes? iemand ervaring?

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:28

mika11 schreef:
Ik heb nog een leren bitje, maat 12.5.
Weinig gebruikt omdat mijn huidige paard een maat groter nodig heeft.


kan je wat meer uitleg geven over een leren bit?

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:28

Ik ben ook fan van Myler. Maar die prijs die eraan hangt pffff

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:31

Suzan_bobar schreef:
Ik ben ook fan van Myler. Maar die prijs die eraan hangt pffff


bestaat er ook een look a like merk?

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:33

Als je die vind hou ik me aanbevolen :j

Heb wel eens iets gezien, maar deze werd weer dikker. Juist dat dunne is zo fijn in de mond
Men nu op een utrechtse stang. Ook wat dunner dan de liverpool. Maar batuurlijk niet te vergelijken met Myler helaas.

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:37

http://www.junik.nl/fotos_in_site/1736.jpg

Een leren bit is in feite een soort trensbit. Het is gemaakt van speciaal leer. Als het goed onderhouden wordt, is het een sterk maar zacht materiaal. Het vormt zich naar de paardenmond, een beetje vergelijkbaar met hoe leren schoenen zich vormen naar de voeten van de drager. De vergelijking dat de schoen in het begin wat kan knellen, gaat ook op voor het leren bit. Introduceer een leren bit daarom geleidelijk.
Door het zachte en vriendelijke contact met de lagen én door het kinriempje, kan het een ideaal bit zijn om te gebruiken bij het beleren van jonge paarden. Ook bij het opleiden van een onervaren ruiter kan het goede diensten bewijzen. Zowel het jonge paard als de onervaren ruiter kan wel eens abrupte bewegingen maken. Door het kinriempje kan het bit bij onverwachte bewegingen naar één kant, niet door de mond getrokken worden.
Ook voor veel ervaren ruiters en hoger opgeleide paarden is het leren bit een fijne optoming.

Bit wat ik heb, is al geweekt in zonnebloemolie, dus al gebruiksklaar.

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:43

hou ik nog wel voldoende grip op de zaak? heb ik wel iets te zeggen als ze er bijv. vandoor zou gaan?

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: opzoek naar een super dun bit, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:46

Ja, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Juist met een scherper bit, heb je de kans dat als ze er vandoor gaan, je ze moeilijker kunt stoppen.
Doordat ze dan vluchten voor het bit.