Kinketting, alternatieven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:02

Hoi!

Welke alternatieven zijn er voor een kinketting met schakels? Ik heb net al even met de zoekfunctie iets proberen te vinden, maar verder dan het verschil tussen grove/fijne schakels en een leren kinketting kom ik niet.

Wat is nu het geval: ik reed onze B-pony eerst met een Liverpool stang met fijne kinketting. Omdat dat bit nogal een dik mondstuk had en de pony altijd liep te klieren met dat dikke bit heb ik in overleg met mijn instructeur een postbit met een ietwat gebogen mondstuk geprobeerd. Dit bit heeft dezelfde dikte als zijn gewone D-trens waarmee ie aan de longe loopt. Hij is nu veel rustiger in zijn mond, schuimt en knabbelt mooi. Hij heeft nu ook een fijne aanleuning en hij loopt niet meer te klieren en te schudden met zijn hoofd.
De kinketting zit op het juiste ringetje, ik hoef em ook niet te strak te doen omdat de pony goed reageert en erg zacht is in zijn mond.
Lijkt allemaal in orde, maar ik heb het idee dat die kinketting (heb er ook 1 met wat grovere schakels geprobeerd) eigenlijk te "streng" is voor hem. Zijn hoofdje is namelijk erg smal en die ketting lijkt zo massaal....

Zijn er mensen hier die met bijvoorbeeld een leren riempje rijden, of met een beschermhoesje er om heen? Of misschien nog een andere oplossing??? Ik wil hem wel met een stangetje blijven rijden voor de wagen, een trensje vertrouw ik niet helemaal...
Ervaringen zijn zeer welkom!!!

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:15

ik rijd met een rubberen beschermhoes om de kinketting.

Annemeik

Berichten: 4247
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:16

Je hebt van alfagel ook een soort hoesje voor om de kinketting, is dat wat?

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:22

Ik rijd ook met een rubberen hoesje eromheen.. Maar, je zegt dat hij heel zacht is in de mond, en goed luisterd.. Is het dan geen idee om de kinketting losser te doen, of gewoon eraf te halen?

Albert

Berichten: 5739
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:24

Ik rij met een riempje in plaats van de kinketting, omdat ons paard te heftig reageert op de kinketting.
Zo rijden we al een paar jaar en het bevalt ons prima.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:32

Elienlady: kinketting moet je er niet zomaar afhalen zonder iets anders er aan te bevestigen; rijd je je paard op stang, maar zónder kinketting, dan verliest het bit zijn tótale inwerking, metname de hefboomwerking Knipoog

Otje heeft een bokkebitje met kleinere schakels, daar reed ik eerder mee, en dan met rubberen beschermer. Nu loopt ze op een liverpool met lichte tongboog en tongvrijheid met wat grovere kinketting, rijd ik soms met rubberen beschermer om heen, maar vaak niet Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:32

Citaat:
Je hebt van alfagel ook een soort hoesje voor om de kinketting, is dat wat?


nee...dat is echt helemaal niks Haha!

Ik had toen ook eens zo'n beschermhoesje gekocht maar dat ding was zo dik dat niks meer paste.
heeft toen nog jaren in de kast gelegen voordat het in de vuilnis bak belande

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:26

Er is ook een combi mogelijk, een klein stukje ketting in het midden en naar de zijkanten toe is het dan van dat sporenriempjesmateriaal (mooi scrabblewoord trouwens Haha! Sigaar ) met gespjes. Waar heb ik dat ding toch ooit gekocht?? Zal er eens over nadenken...

Ibbel

Berichten: 49267
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:05

Divine schreef:
Hij is nu veel rustiger in zijn mond, schuimt en knabbelt mooi. Hij heeft nu ook een fijne aanleuning en hij loopt niet meer te klieren en te schudden met zijn hoofd.
De kinketting zit op het juiste ringetje, ik hoef em ook niet te strak te doen omdat de pony goed reageert en erg zacht is in zijn mond.
Lijkt allemaal in orde, maar ik heb het idee dat die kinketting (heb er ook 1 met wat grovere schakels geprobeerd) eigenlijk te "streng" is voor hem. Zijn hoofdje is namelijk erg smal en die ketting lijkt zo massaal....


Dus de enige reden dat je wilt experimenteren is dat 'voor jouw oog' de ketting zo massaal lijkt? Verder loopt-ie lekker? Waarom zou je dan iets veranderen?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:33

Ibbel, daar heb je op zich wel een goed puntje Lachen

Cowgirl: heb zelf geen ervaring met die geldingen, heb er laatst wel over gedacht toen ik toch in de winkel was voor tuigonderleggers... Maar ik heb nog steeds zo'n rubberen liggen, en die werkt wel prima tegen eventuele wondjes/drukkingen etc. en is dus niet zo dik Knipoog Want die geldingen die ik zag liggen waren inderdaad behoorlijk dik, denk dat dat zowiezo op mijn shet niet zal gaan passen, wordt het nog 'massaler' qua tuig etc.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:38

@ Ibbel: ik wil absoluut niet experimenteren, maar als ik een kleine ophouding maak, voor bijvoorbeeld een wending, dan voelt ie de kinketting en zijn reactie is dan nogal heftig. Mijn instructeur heeft de ketting wel eens losser/strakker gedaan, maar dit maakt geen verschil. Hij kwam ook met het idee van een rubber hoesje, maar ik was eigenlijk benieuwd of er hier mensen waren die met iets anders rijden en welke ervaringen zij hier mee hadden.

@ Albert: heb je misschien een foto van dat riempje waar jij mee rijdt?

Vooralsnog ga ik maar eens een rubber hoesje halen... Haha!

Ibbel

Berichten: 49267
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:41

OK, duidelijk. IK heb overigens slechte ervaring met rubber hoesjes, ik heb er 1 gehad om de kinketting van mijn hackamore (waarmee ik onder het zadel rijd, even voor de duidelijkheid Knipoog ) en die gaf na 30-40 km rijden schuurplekken tijdens mijn eerste lange rit ermee. Daar heb ik toen extra nog een bontje omheen genaaid. Dat werkte wel goed.

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:45

ik rijd met een leren en op mijn andere hoofdstel mylon kinriempje die kan je los kopen in de ruitersportzaak, als spearriempje bij een gecombineerde neusriem. ook kan je je kinketting omwikkelen met een stukje schapenwol. even vastnaaien met naald en draad, en je hebt een heel zacht kinriempje. werkt super. (voor mijn fjord zelfs te super, want hij liep er direct dwars doorheen.)

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:59

Heb vandaag even naar een rubber hoesje gekeken. Alleen die ik zag liggen leken me nogal stug en "ruw". Zoals Ibbel al aangaf lijkt het me dat die snel schuurplekken gaan geven.
Ik heb nog een stukje echt schapenvacht liggen, dat ga ik morgen eerst eens proberen. Kijken wat zijn reactie daarop is.
Misschien dat het ook de jongheid is (hij is 4,5) en dat ie de druk van de ketting nog steeds als vervelend ervaart...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:03

Ik heb een leren beschermdingetje eromheen zitten, werkt perfect. Mijn pony's reageerden erg prikkelig als ze de kinketting voelde, en nu kan je er gewoon goed aankomen.
Dingen waren €1,50 bij de plaatselijke ruitersportzaak. Ik heb helemaal geen last van drukplekken, dus ik verwacht dat jij hier dan ook geen problemen mee zal hebben ivm. de extreem gevoelige, dunne huidjes van mijn pony's.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Kinketting, alternatieven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:05

Je kunt er gelhoesjes omheen doen, of hoesjes van leer. Je kunt ook een leren riempje doen.