[AR] Onderhoud leer, wat is nou een écht goed product?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

[AR] Onderhoud leer, wat is nou een écht goed product?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:17

Tuig voor m'n shetlander komt er bijna aan, en voor het eerste gebruik wil ik het lekker even invetten.
Nou zogezegd zo gedaan, je gaat naar de winkel maar dan begint het; zoveel aanbod in ledervet en lederzeep... Het een nog duurder dan het ander, de een nog een duurdere naam dan de ander, maar wat is nou goed kwaliteits spul?
Ik zag ook speciaal vet voor zwart tuig, waardoor het mooi zwart blijft, maar geeft dat niet verschrikkelijk af?
En wat doen jullie aan het onderhoud van je tuig? Hoevaak vetten jullie het in?

Verdere tips met betrekking tot onderhoud tuig en bit zijn zeer welkom!

Alvast bedankt.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:23

Ik heb zadelzeep van Kiefer, dat is een rond potje. Daar maak ik mijn tuig na het rijden (bijna) elke keer mee schoon.
Dan in de winter de echte schoonmaak, dan alles heel goed schoonmaken met zo'n blok zadelzeep en goed invetten met van dat vet wat je warm moet maken.

Ga in ieder geval niet met olie aan de slag. Dat is slecht voor je stiksels en het irriteerd op je pony's huid.

Echwel

Re: [AR] Onderhoud leer, wat is nou een écht goed product?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:27

Wij hangen het al jaren in een grote ton met leerolie en laten het daarna uitlekken.
Simpel en makkelijk.
Tuig gaat al 10 jaar mee.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:11

Ik heb Faulpetz (of iets in die richting) een gele fles... Ik weet ff niet meer hoe het verder heet.
Maar ik heb een grote kuip, vol met warm water, scheutje van dat spul erin, tuig erin. Koffie drinken. Tuig eruit, sponsje erlangs en schoon.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:58

dat wat sjonniej doet do eik 1 keer in jaar voor der restmaak ik schoon met zadel zeep

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 02:29

in de olie indien nodig... en tussentijds met ... ledercombi van effax (o zoiets, ben de naam even kwijt) zit in een geel potje.
Zorgt er tevens voor dat lederen teugels stroef worden/blijven ook als ze nat zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:28

stalechwel schreef:
Wij hangen het al jaren in een grote ton met leerolie en laten het daarna uitlekken.
Simpel en makkelijk.
Tuig gaat al 10 jaar mee.

Wat voor ton heb je dan? Kan het hele tuig erin?
Klinkt wel makkelijk.

En Sjonniej, is dat dan gewone vloeibare lederzeep of iets anders?

Ik poets me altijd helemaal suf, eerst met lederzeep en dan in het vet.
Sta dus open voor snellere manieren.

En dat ledercombi voor stroeve teugels lijkt me ook wel wat, welk merk is dat?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:39

Deze gebruiken wij als we op concours zijn en nog even een "vlekje" bijwerken op het tuig, laarzen ofzo

Afbeelding

en deze maakt de lederen teugels stroever (had even die 2 door elkaar gehaald
Afbeelding

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:48

[***]; Geen idee wat het is. Het zal waars zoiets zijn, het werkt iig super.

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:18

ik zweer al 12 jaar ofzo bij rapide. Zowel het vet als de dressing en olie producten. Eerst keer tuig altijd olie, wordt het lekker soepel van. Als je stiksel daar kapot van gaan is er echt wat mis met je stiksels hoor :S

daarna gebruik ik meestal vet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:19

Ik ken dat effax niet maar zal eens zien waar het weg komt, lijkt me ideaal, de teugels/leidsels nooit invetten is immers ook geen optie.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:22

je kunt ook na vragen bij je ruitersportzaak. als het eerlijke mensen zijn verkopen ze je (als je er om vraagt) eerder het écht goede, dan het dure (dat doen ze bij ons iig wel!) toen ik mijn tuigje had gekocht had ik er een fles olie bijgekocht, voornamelijk om in het begin de behandelen, zodat het soepel word en niet snel scheurt. ik heb er nog een pakket bijgekocht (aanbieding) dat je sprayzeep kocht en er sprayvet bijkreeg.
ik weet niet precies wat voor merk. maar voor meer informatie kun je denk ik toch het beste bij de ruitersportzaak zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:26

Ik vind de produkten van hofman lieve's erg fijn trouwens, de excellent lijn. En wat jij bedoelt van die spray met vet is de combi van belvoir denk ik, dat bestaat uit stappen, dat is idd ook goed spul. Ik heb eigenlijk nog nooit 'slecht' vet ofzo gehad, alleen het ene is wat gebruiksvriendelijker of ruikt lekkerder dan het andere, maar dat betaal je dan meestal weer.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 19:29

Lekker verschillende reacties dus

Ik vind het wel erg belangrijk dat de leidsels in topconditie blijven, en niet glad en glibberig worden, dat lijkt mij dus ook ideaal spul.

Ik ga morgen gewoon even naar de winkel informeren, lijkt me toch wel het handigst.

Hoevaak maken jullie je tuig dan schoon met zadelzeep? Elke keer na het gebruik? (oei waarom heb ik nou geen kunstof tuig besteld.. )
En het invetten is dus niet meer dan 1 keer per jaar nodig als ik het zo begrijp?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:50

Zadelzeep 1x per maand.

Leidsels doe ik trouwens niet zo vaak. Ik heb anti-slip, het leren deel wordt niet vies, alleen de stoten doe ik invetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 09:41

Ik heb hetzelfde spul als Sjonnie, Faulpalz het heet, is van dezelfde fabrikant als Equistar. Is een vloeibare zeep die je oplost in een emmer water, als een soort sopje. Na iedere keer gebruik maar ik het tuig daar mee schoon. Ik heb het overigens over ons wedstrijdtuig, wat we thuis niet gebruiken. Na de wedstrijd maken we het hiermee schoon, dan drogen we het af met een handdoek en hangen we het onder lakens op. In het najaar, als de laatste wedstrijd geweest is (wij hebben alleen een outdoorseizoen) maken we het tuig zeer grondig schoon met zeep, eerst een keer grof met Faulpalz en daarna nog een keer secuur met een sponsje en een blok glycerinezeep. Goed laten drogen, en dan vetten we het ruim in. Lakens erover en zo gaat het een half jaar de zolder op. Ons enkelspantuig is 35 jaar oud, en wordt nu pas vervangen, het is nu echt op. Maar 35 jaar lang altijd soepel geweest, en altijd goed gehouden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:02

Juist zo heette het dus

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:02

ik heb altijd geleerd dat je leidsels nooit mag vetten? Maarja dan wordt het op een gegeven moment toch droog denk ik. Overiges vet ik wel de leidselstoot, want die wordt door het schuim enzo eerder stug.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:07

ik zelf maak altijd eerst alles schoon met lauw water.. daarna met zadelzeep en daarna olie of vet er over heen..
nou werd mijn lederdressing aanbevolen.. ( ook gezien hoe het inwerkte en hoe het na die tijd voelde ed. ) dus dat gaan we maar is proberen..

leidsels doe ik af en toe met zadelzeep.. en singelstoten ook met olie.. mocht op wedstrijd door regen od. je leidsels plots glad worden en je moet een snelle oplossing hebben: bekkertje cola er over heen worden ze weer stroef van..

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:22

Yuri schreef:
ik heb altijd geleerd dat je leidsels nooit mag vetten? Maarja dan wordt het op een gegeven moment toch droog denk ik. Overiges vet ik wel de leidselstoot, want die wordt door het schuim enzo eerder stug.

daarom dus die pot van Effax, niet vettig en toch stroef...

en cola over je leidsel gooien? en die suikerrommel in je leer laten trekken?

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:07

jaa echt goed is het niet voor je leer natuurlijk.. maar op wedstrijd ongelukken maken met spekglade leidsels is ook niet echt wat he?
het is een goede noodoplossing..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:51

Ik heb ooit van een zadelmaker begrepen dat Neatsfoot van CarrDay&Martin heel goed spul is voor je tuig. Het schijnt namelijk olie te zijn die uit ( dode) runderen wordt gehaald, en dat benadrukt nog het beste je onderhoud vwb je leder.
Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd, aangezien ik heel veel potjes heb die eerst op moeten..Ik gebruik overigens wel altijd zadelzeep van Stubben.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:51

Ik gebruikte ook altijd Neatsfoot oil. Verschillende merken hebben deze olie. Verder maakte ik al het tuig na ieder gebruik schoon met een vochtige zeemleren lap om het zweet en vet eraf te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:07

Ik zweer bij Rapide Lederdressing
Maakt goed schoon en houdt alles mooi soepel zonder dat het vettig aanvoelt.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:52

Ik gebruik altijd zadelzeep (meestal van Kieffer) om de boel schoon te maken (ongeveer 1x per maand soms iets vaker).
Daarna breng ik met een spons lederolie aan (ik neem altijd de grootste verpakking die ik kan vinden, merk geen idee).

Ik las hier ook ergens dat stiksels gaan rotten van olie. Dit klopt ten dele, aangezien voor tuigen vroegen natuurlijke vezels werden gebruikt als stikdraad. Tegenwoordig is het praktisch allemaal nylon draad dit rot niet weg.
Te veel olie is wel heel slecht voor gevulde delen zoals het schofttuig en de borst. Olie zuigt hier helemaal in en vervormt de vullling. Daarnaast kan teveel olie de structuur van het leer bederven (het wordt te los waardoor het kracht verliest).

Leidsels olie ik eigenlijk nooit, alleen soms als ze na een wedstrijd strontnat zijn geworden en wat stug opdrogen. De bitstoten doe ik wel altijd met een beetje zadelzeep en olie.