[AR] goeie singelhoes of andere oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

goeie singelhoes of andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:16

Mijn paardje heeft deze zomer weer een keer of drie voor de wagen gestaan. Waar ze andere zomers geen last van had en nu wel, ze loopt schuurplekjes op op haar ellebogen, van de gespen van de singel (gecomineerde binnen/buiten singel van Ideal). Het is gewoon hetzelfde tuig en daar lijkt niets mis mee. Ze loopt er gewoon tegenaan en daardoor loopt ze het vel op haar ellebogen dus stuk. Nu wil ik een singelbontje erom doen maar dat gaat moeilijk omdat de gespen van de binnensingel zo diep zitten. Bestaat er een bontje dat gewoon als het ware om te singel is te vouwen en zo ja, waar is dit dan te koop? Het gaat dus vooral ook om de zijkanten van de singel met bont te beschermen, het vel onder de singel is totaal geen probleem. Of zou het op te lossen zijn met een kortere singel, de singelstoten zijn lang genoeg. Of is er ergens een winkel waar je los bont kan kopen zodat ik zelf wat in elkaar kan zetten?
Wie heeft hier ervaring mee?

tamary

Re: goeie singelhoes of andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:20

Er zijn bontjes met stroken klitteband, maar of die om een mensingel passen weet ik niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:53

Deze vraag komt best wel regelmatig voorbij.... heb even wat voor je opgezocht... mijn paard/poowns hebben er gelukkig geen last van (mennen) onder het zadel had een paard van mij er wel last van, gewoon super goed schapenbont eromheen en nooit meer last (maar dan wel een goede, echte dus ,geen fleece), wel altijd benen even naar voren trekken zodat huid goed voor de singel zit en glad.

Deze tip leek me het handigste...
Divine schreef:
@MarjaR: je hebt gewoon het verkeerde bontje :D

Als je zoeen hebt, schuift het niet onder de singel vandaan, én je kan gewoon de singelstoten netjes wegsteken en daarna het bontje dichtvouwen (het lijkt op maandverband-met-vleugels _O- ). Simpeler kan niet, en het werkt perfect:

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ABXFATBD.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCYYZU33.jpg

Afbeelding

[AR] Overtollig okselvel, iemand tips voor openrijden
[AR] Drukplekken van de binnensingel
[AR] Singelprobleem , urgent !!
[AR] neopreen mensingel

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 06:37

Heb met mijn paard precies hetzelfde probleem.
Ik gebruik dus ook de singelhoes die hierboven staat (mattes), en dit werkt super.
Wel moet ik de singel een beetje scheef in de hoes doen zodat het bont er echt aan de voorkant omheen gevouwen zit, maar dit gaat super door het klittenband!!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:14

@VHU: bedankt, hoef ik mijn foto's niet op te zoeken +:)+

Inmiddels heb ik mijn (losse) buitensingel laten inkorten, deze was altijd te lang, zodat de gespen hiervan ook netjes binnen het bontje vallen. Zo'n ding is trouwens ruim genoeg om alles in te vouwen, mijn singel is breder dan de standaard Ideal singel.
Ze kosten rond de 45-55 euro, beetje afhankelijk van het merk. De mijne is van ScanHorse, en elke keer na de marathon leg ik em even in wol-wasmiddel... ding blijft supermooi/fluffy.

Heb destijds ook vanalles geprobeerd, maar voor mensingels is dit het makkelijkste gebleken.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:25

Die op de foto van VHU heb ik ook. Gelukkig nog niet nodig gehad.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:41

Ik heb in het verleden ook eens zo'n topic geopend, mijn shetmerrie heeft het heel extreem. Inderdaad gaat het bij haar ook voornamelijk om de 'zijkant' en de gespen, en niet de huid onder de singel zelf. Allerlei bontjes en dingetjes geprobeerd, singel laten verbouwen, in die paar jaar tijd wel honderden euro's gespendeerd maar niets werkte echt.

Ik heb een tuig met brancardbeugels, en dus zit mijn buitensingel vastgestikt op mijn binnensingel.
Uiteindelijk naar de tuigenmaker gegaan, en hij heeft van echt zwart lamswol (héeeeeeeeerlijk zacht!) zelf een hoes met klittenband in elkaar gefabriceerd, de snede's van de openingen waren net ietsje dieper dan waar de gespen van de buitensingel zaten (ook erg diep dus) zodat ik er nog net bij kon; vastmaken en dan het klittenband dichtmaken. Het werkte uiteindelijk super!

Als het goed is heb ik er straks geen last meer van; een tuigenmaker gaat de brancardbeugels van mijn tuig vervangen door veiligheidslichtogen (zelf gemaakt), speciaal op maat gemaakt en aangepast aan mijn tuig. Omdat ik dus nu een systeem met brancardbeugels heb, bleek na meten en passen dat ik straks geen buitensingel meer nodig heb; binnen- en buitensingel worden echt 1 zeg maar. Kan het niet echt uitleggen, maar kan er wel een foto van maken, als ik het binnen heb (wordt nu nog voor me gemaakt). De gespen van de buitensingel die op de binnensingel zitten gestikt, kan ik er dan afhalen, en dan is als het goed is het hele probleem opgelost, en hoef ik ook niet meer moeilijk te doen met dat bontje :)
Bontje was een groot succes hoor, maar 't was alsnog vervelend want het was nogal wat gepruts voordat ik de buitensingel helemaal vast had e.d.

Zo zat mijn singel (en als je goed kijkt, zie je de wondjes/wonden ook zitten):
Afbeelding

Afbeelding

Gesp van de buitensingel zat dus precies op de plek bij de oksel, maar dit kon niet veranderd worden, omdat ik anders de brancardbeugels niet meer vast kon krijgen....

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:40

Mijn paard had dat ook. Ik heb gewoon een neoprene singelhoes gekocht. En nu heeft ze nergens last van.
Ik heb er 2 zodat als de ene vuil is ik de andere kan gebruiken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:33