Artikel in Mensport over lengtebuiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:17

Ìk heb gisteravond een artikel in de nieuwe Mensport gelezen over lengtebuiging.

ong dit :
DE LENGTEBUIGING BESTAAT NIET.
Een paard dat op de volte gaat, loopt in de juiste stelling en lengtebuiging, waarbij de achtervoeten treden in de sporen van de voorvoeten. Zo moet het zijn en zo staat het in de regels voor de dressuur. Dat een paard een superbeweeglijke hals heeft en met zijn mond zijn bekken kan raken, hebben we allemaal wel eens gezien. Het paard lijkt wel een bolletje elastiek, maar hoe elastisch is hij eigenlijk in zijn ribbenkast? De Amerikaanse Nancy Nicholson, een vergevorderd dressuurruiter én bioloog, deed een biomechanisch onderzoek naar de werkelijke buiging van de rug voor de Miami University Oxford in Ohio. Op grond van dat onderzoek publiceerde ze dit jaar een boek: Biomechanical Riding and Dressage: A Rider’s Atlas. Hoe dat onderzoek werd gedaan en wat de uitkomsten waren, is ook voor de dressuurmensport van groot belang.
Tekst en foto’s: Madeleine Calkoen. De tekeningen zijn van dr. Nancy Nicholson.

Een paard zou maar tot 13 graden kunnen kantelen met zijn rug

Het hele artikel staat in de mensport. Ik vond dit best wel apart om te lezen. Wat is jullie mening hierover ?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:53

het gaat mijn pet igg ver te boven! maar 13 graden is toch ook meer dan voldoende lengtebuiging?

weet je wat, ik tem even, bij aangespannen rijden heb je vast meer reacties!

Anoniem

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:39

RT-D --> AR

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:34

Ik vond het wel een interessant artikel. En als je goed kijkt naar de foto, zie je dat de wervels inderdaad wat gekanteld zijn ipv. dat ze alleen een bocht maken.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:47

Een heel aardig artikel, ik heb het gelezen, maar wat hebben we aan deze wetenschap?
Niemand verwacht een buiging van 90 graden in de rug toch?
Een beetje een typisch Mensport artikel...

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:14

Is het artikel te scannen en als bijlage van PM op te sturen of te plaatsen via een link. In de bibliotheek, de boekhandel en de Bruna heb ik het niet kunnen vinden. Ik had het willen kopen....
Met het werk van Nancy ben ik op de hoogte, echter ik zou graag willen zien of de boodschap uit het artikel in overeenstemming is met de resultaten van het onderzoek.

De tekst van topic starter komt volledig overeen met wat er op de website staat:
link:
http://www.mensport.nl/mensport.htm

Daarnaast zijn laterale - en longitudianale buiging verschillende zaken. De vertaling vanuit het Engels naar het Nederlands gaat - op deze punten - vaak verkeerd. Dan klopt het verhaal niet meer. Ik ben dus eigenlijk heel benieuwd. Haha! Ook zijn de termen die in de biomechanica gebruikt worden vaak van andere betekenis dan dezelfde termen die in de ruitersport bedoeld worden.

Waarom is het resultaat van deze studie of wat in het hoofdstuk van het boek vermeld staat, van groot belang voor dressuur?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:01

Mensport zou op de plank bij de boek- en tijdschriften handel op de plank moeten liggen en de openbare bibliotheek. Ik ben nog zoekende naar Mensport voor dit artikel....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 21-07-06 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12502
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:07

Goofy44 schreef:
Zou iemand mij aan een kopie of een scan van het artikel kunnen helpen ?

1 bericht boven je

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:41

Dat is een samenvatting van het artikel. Je moet het artikel wel lezen, de samenvatting geeft te summiere informatie. Het blad bestellen kan desnoods ook.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:52

Wat betekent lengte-buiging in dit artikel ?

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Artikel in Mensport over lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:39

Goofy44 schreef:
Wat betekent lengte-buiging in dit artikel ?


Gewoon de lengtebuiging van een paard. Het artikel gaat over de rug. Hoe die kan kantelen