Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:40

Even voorop: been there, done that :j

Maar ik vraag me toch af waarom er zo makkelijk over mennen/aangespannen rijden wordt gedacht. We kopen een tuig + kar, knopen de pony ervoor, maken leuk foto's, zijn helemaal trots, en krijgen dan vervolgens op bokt te horen dat er heel veel niet klopt.
Te strakke broeken, te lage borsttuigen, ontbrekende zwepen, broek compleet ondersteboven etc.

Onder het zadel zie je dit IMO toch een stuk minder, althans, ik heb nog nooit iemand zien rijden die de neusriem als frontriem had en vice versa ;)

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:42

Ik vind juist altijd dat er in de 'menwereld' minder gezeur is dan de 'dressuurwereld' ;)

Ibbel

Berichten: 49270
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:45

Ik zie niet veel mensen een volbloed of WPNer zomaar voor een kar knuppen. Het zijn vooral de kleine ponies (waar je niet op kunt rijden) die zonder pardon en zonder kennis van zaken voor een kar (en straks voor de sleetjes) geknoopt worden. Tja, jammer.

Overigens worden bij diezelfde kleine ponies (maar ook bij grotere ponies en paarden) ook vaak niet passende zadels en hoofdstellen gebruikt. Of bitten die niet passen/te hoog of te laag hangen. En neusriemen of martingalen/thiedemans die verkeerd gebruikt worden zijn er ook legio. En vergeet het zonder cap en met gympen aan op een paard stappen niet.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:00

Ik hou het maar gewoon op heel veel onwetendheid....anders is het frustrerend ;)

Zo werd ik gisteren door een vrouw hier uit de straat aangehouden dat ik toch pony's had voor de kar. Ja...dat heb ik. Ze had een huisje in Frankrijk en het leek haar zo leuk zo'n pony bij huis. Gewoon eentje en dan ook voor een wagentje, erop rijden en voor de kinderen... Ze wilde wel eens bij me komen kijken hoe ik het allemaal deed en of ik haar dan wilde helpen met het uitzoeken van een pony en ook met zadel, tuig enzovoort.

Het lieve mens had nog nooit iets met een pony/paard gedaan.

Dus ik eerst maar eens vertellen dat een pony bij huis geen pony is, het zijn kuddedieren, een pony moet je opvoeden en opgevoed houden.... en verteld dat ik zo nog wel uren door kon gaan :Y)

Denk dus niet dat het alleen bij aangespannen rijden zo is. En wat Ibbel al zegt, het gebeurt vooral bij de (kleinere / goedkopere) pony's want die doen toch niets (helaas blijkt dat toch vaak niet zo te zijn), zijn zo lief (en worden doodgevoerd en strontvervelend), is zo leuk voor de kinderen ( <:) die er vervolgens niet meer naar omkijken :){ ), stukje land over (grootte van een postzegel en wat leuk in de zomer, hoe nat en bagger in de winter, oja, we moeten ook nog een stal), leuk veulentje (maar daar kun je nog niets mee, dus waarom is het zo erg er met 2 jaar al op te zitten }> ) , wagentje kopen (lekker goedkoop want het is toch 'maar' voor de pony), tuigje (twintigstehands) en tja, wat raar he boel gaat stuk, pony op hol (rotpony) of niet in beweging te krijgen (slome pony)... -O-

Waar honderden Euro's worden uitgegeven aan telefoon, nintendo, wii's en weet ik niet wat is goed les met mennen, een goede wagen, goed afgerichte pony en andere goede spullen toch wel wat te veel, tja ik snap het ook niet hoor.

Wij weten wel beter ;)
En daarom probeer ik het mensen toch altijd weer rustig uit te leggen enz :7

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:23

Veel mensen denken idd erg makkelijk; er wordt maar al te vaak gezegd (ook hier op bokt) 'och, ben je te groot voor je (vz) shet?? dan ga je toch gewoon mennen?'. Er wordt zonder enig verstand van zaken het één of andere tuigje op de kop getikt en het wagentje moet ook zo goedkoop mogelijk zijn, hup pony ervoor knuppen en gaan met die banaan. Ik denk dat mennen nog te veel gezien wordt als 'er met een wagentje achter zitten en de leidsels vasthouden'.

Heb ook wel eens mensen mee gehad op de wagen zonder ervaring in het mennen; als je die de leidsels geeft zeggen ze: 'oh gewoon leidsels vasthouden en sturen dus'. Men vergeet dat daar een heel 'gedoe' aan vooraf gaat; net als dat je ohz. gaat rijden, zal het paard ook opgetuigd en ingespannen moeten worden alvorens je echt op pad kan. En wat doe je in noodsituaties op de weg? Daar denkt niemand over na. En helaas zijn de kleinere pony's dan vaak de dupe inderdaad, daar wordt altijd makkelijker mee omgesprongen. Ik vraag me ook echt serieus af hoe mensen dan denken: als ze er zelf totaal geen verstand van hebben en ervaring mee hebben, hoe moet en kan je het je paard dan leren?

Ga verder ook mee met VHU; over eigenlijk alles wordt wel te makkelijk gedacht. En helaas zijn er maar weinig mensen die het geld voor hun (toekomstige) hobby overhebben; als men een shetje van 100 euro koopt, waarom zou er dan een wagen van 500 euro of meer moeten komen? En een tuig van een paar honderd euro? En dan nog eens een paar honderd euro spenderen aan het beestje laten beleren?
Natuurlijk kost een goed passend zadel ook wel wat; maar over het algemeen als je recreatief wil rijden ohz. dan ben je toch wel veel minder kwijt dan dat je wil gaan mennen; een goed tuig en een goede, degelijke en veilige wagen kost nou eenmaal wat. Dat hebben ze er dan weer niet voor over, want vaak is het ook nog eens 'voor er bij' bedoeld, en aan de ene kant kan ik het me wel voorstellen....
mijn welsh A merrie heb ik voornamelijk aangekocht voor de mensport, en 'voor er bij' wil ik haar graag ook ohz. hebben. Maar ik ga geen superdeluxe dressuurzadel kopen van duizend euro, omdat mennen de hoofdprioriteit blijft... Kan het wel begrijpen dat mensen zo denken over de investering die je doet in mentuig en wagen, maar velen hebben gewoon niet in de gaten dat het toch om een grote investering gaat, wil je iets degelijks en veiligs hebben.

Hoor ook wel eens meisjes met vz-shetten: 'oh mennen, dat wil ik ook gaan doen'. Als je ze dan uitlegt dat ze eerst een paar honderd euro voor tuig en wagen mogen neertellen, dat ze dan nog moeten leren mennen, dat de pony ook beleerd moet worden, dat je (op)tuigkennis moet hebben en áls je dan wil rijden dat je dan vaak ook nog eens meer werk hebt (optuigen, inspannen, uitspannen, aftuigen, wagen en tuig onderhouden) dan zijn ze vaak een stuk minder enthousiast. + dat je je vaak ook echt in en tussen het verkeer begeeft, en dat je ook daar enige kennis en ervaring in moet hebben, omdat je een stuk kwetsbaarder bent.

En de risico's worden gewoon heel erg onderschat; men denkt er niet over na wat de gevolgen zijn als je eens echt goed aan de kletter gaat met een aanspanning, en wat er dan allemaal wel niet kan gebeuren. Terwijl als een ruiter met paard aan de kletter gaat, de ruiter er hoogstens (ook niet heel fijn natuurlijk) er vervelend vanaf kan vallen, en in het ergste scenario dat het paard wordt geschept door een auto oid.
Ik zit nog steeds veel liever óp een paard als hij aan de kletter gaat, dan erachter.

Je hebt met een stuk meer tuig te maken; een zadel kan je hoogstens wat te ver naar voren of achteren leggen en het kan niet goed passen; ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die nog nooit een mentuig heeft gezien zich echt af vraagt waar nou welk riempje moet komen, en waar alles voordient, laatstaan dat ieder riempje ook nog eens goed moet zitten op z'n eigen manier.

Tsja, ik denk dat je heel veel redenen kan bedenken, maar volgens mij wordt het mennen in zijn algemeen gewoon te vaak onderschat. Het is veel meer dan 'met een karretje er achter zitten en leidsels vasthouden', maar helaas hebben velen dat gewoon niet in de gaten.

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:28

Waarom ik denk dat je het minder onder het zadel ziet? Omdat een tuig veel meer riempjes heeft en gewoon veel ingewikkelder in elkaar zit(als je er geen ervaring mee hebt). Daarmee wil ik het natuurlijk niet goedkeuren dat met een niet passend, of niet goedzittend tuig gaat mennen.
Verstandig is het gewoon dat je de eerste keer of de eerste paar keren een ervaren iemand mee neemt. Die kan jou dan alles uitleggen hoe het tuig moet zitten etc. :j

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:41

Toch vind ik dit een beetje overdreven. Ik heb best hoog dressuur gereden, subtop etc. (als ik dat mag zeggen) . en rij ook met jonge paarden. Ook mennen we met een span. Krijg ik ook les van een bekende menner en hij helpt mij met alles. Eerst wist ook nog niet zoveel als nu. En maak ik ook fouten. In mijn ogen hoort dat er gewoon bij. Van fouten leer je. Ieder kleinkind trekt zich met lichtrijden op aan de teugels dus wat geeft het dan als je een keer de broek fout om hebt? Bovendien niet iedereen rijdt met een broek. Is niet altijd nodig als je een rem hebt en rustig dressuur traint op een vlak veldje. Bovendien kan je beter met een kleintje aan de kletter gaan dan met een grote vindt ik. Is mij ook wel eens gebeurt. Maar ik heb al wel heel mijn leven ervaring met paarden en honden. Dus dat scheelt. Voor mij is een pony niet een nieuw speelgoedje. Maar nogmaals van fouten leer je. En ach als je je best doet en je hebt een goed hart komt het meestal wel goed!

Ohja, een paar straten verderop woont bij ons ook zo'n 'ervaren' persoon. Hij had de strengen even hoger gedaan. In mijn ogen was hij al een hele piet. Nu rij ik hem eruit met dressuur en vaardigheid maar eh...Hij had de strengen achteraf gezien wel heel gevaarlijk gedaan. Gelukkig kwam ik daar 10 min. later ook achter.
Dus als je niets kent weet je ook niet wie op de juiste manier je kan helpen! Vaak wordt er dan net zoals bij ons de buurman, manegeeigenaar en weet ik veel wat allemaal bijgehaald.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:53

Met lichtrijden aan de teugels trekken is vervelend voor t paard, maar gaat ie niet dood van. Tuig wat verkeerd zit kan potienteel gevaarlijke situaties opleveren.
Voor de wagen zit er geen verschil of ze groot of klein zijn als ze aan de kletter gaan. Ik ben jaren terug met een shet aan de kletter gegaan (voor een concourswagen) en hoop dit echt nooit meer mee te maken. Is redelijk goed afgelopen dankzij een automobilist die de weg naar de rijksweg met zijn auto blokkeerde, maar t had heel anders kunnen zijn.
Als een paard met wagen aan de kletter gaan is de chaos over het algemeen veel groter dan OHZ

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:14

ik ken iemand die dacht dat een tuigpaard niet beleerd hoeft te worden, dat is een tuigpaard, dus daar kun je mee mennen !!!! 8)7

Ja, ..... hij word geboren met een tuigje aan en kent meteen alles ????? }:0

Er zijn dus idd mensen die denken dat je met een paard zomaar alles kunt doen, dat zijn wel mensen die absoluut geen idee of verstand van paarden hebben. *D
Dat is het probleem, ze hebben er geen idee van, en hebben geen idee wat een paardje kan doen als hij echt in paniek raakt :(:)

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:34

apple01 schreef:
Toch vind ik dit een beetje overdreven. Ik heb best hoog dressuur gereden, subtop etc. (als ik dat mag zeggen) . en rij ook met jonge paarden. Ook mennen we met een span. Krijg ik ook les van een bekende menner en hij helpt mij met alles. Eerst wist ook nog niet zoveel als nu. En maak ik ook fouten. In mijn ogen hoort dat er gewoon bij. Van fouten leer je. Ieder kleinkind trekt zich met lichtrijden op aan de teugels dus wat geeft het dan als je een keer de broek fout om hebt? Bovendien niet iedereen rijdt met een broek. Is niet altijd nodig als je een rem hebt en rustig dressuur traint op een vlak veldje. Bovendien kan je beter met een kleintje aan de kletter gaan dan met een grote vindt ik. Is mij ook wel eens gebeurt. Maar ik heb al wel heel mijn leven ervaring met paarden en honden. Dus dat scheelt. Voor mij is een pony niet een nieuw speelgoedje. Maar nogmaals van fouten leer je. En ach als je je best doet en je hebt een goed hart komt het meestal wel goed!

Ohja, een paar straten verderop woont bij ons ook zo'n 'ervaren' persoon. Hij had de strengen even hoger gedaan. In mijn ogen was hij al een hele piet. Nu rij ik hem eruit met dressuur en vaardigheid maar eh...Hij had de strengen achteraf gezien wel heel gevaarlijk gedaan. Gelukkig kwam ik daar 10 min. later ook achter.
Dus als je niets kent weet je ook niet wie op de juiste manier je kan helpen! Vaak wordt er dan net zoals bij ons de buurman, manegeeigenaar en weet ik veel wat allemaal bijgehaald.


Dan ben je igg al een stap verder dát je uberhaupt iemand om hulp vraagt; en tuurlijk een broekje verkeerd, achja kan gebeuren. Waar het hier mee over gaat, en wat Stef meer bedoeld (denk ik) is dus het feit dat mensen écht maar een stuk aanmodderen met tuig ondersteboven achterstevoren, levensgevaarlijke wagen, ga zo maar door.

Marjo2009 schreef:
ik ken iemand die dacht dat een tuigpaard niet beleerd hoeft te worden, dat is een tuigpaard, dus daar kun je mee mennen !!!! 8)7

:') _O-
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd, het is niet de bedoeling deze zonder toestemming te gebruiken.

Koper

Berichten: 30481
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:47

Mijn vos wil ik op termijn ook graag in het tuig. Hebben we allebei geen ervaring mee. Dus ik wacht even tot hij is verhuisd naar een stalling waar een ervaren beleerder staat, lijkt me dat er dan weinig mis kan gaan. Longeren heb ik m'n paard nog wel kunnen leren, lange lijnen ook... maar van mennen heb ik totaal geen verstand dus laat ik er maar niet aan beginnen in m'n eentje :=
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Reactie op eerder verwijderde foto verwijderd.

gaapje

Berichten: 4453
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:49

Ik heb een shet die bij vorige eigenaren enkel en dubbelspan liep .
Ze vond het ook helemaal geweldig .

Iedereen zegt tegen mij ook , knoop der voor de kar .

Ik heb totaal geen ervaring ermee, en begin er dus ook niet aan .
Vind dat ook niet eerlijk tegen me shetje .

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:52

Ik snap de frustraties, TS!

Toen ik mijn vriend leerde kennen snapte ik geen hol van mennen. Hij wilde graag dat ik me ook wat meer voor het mennen in zou zetten omdat dat meer "zijn ding" is, dus heb ik eerst een cursus gevolgd en ben toen aan het mennen geslagen. Mennen is net als rijden een kunst op zich....en doe dat je echt niet even zomaar....

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:02

Citaat:
Voor de wagen zit er geen verschil of ze groot of klein zijn als ze aan de kletter gaan.

Totaal mee eens. Ik denk zelfs wel dat die ukkies vindingrijker en veel sneller zijn om te beslissen wat ze gaan doen dan grotere paarden..... Hoe je je kunt vergissen in de kracht en wilskracht van iets formaat shetlander wat ergens heen wil, jij zit op de (ongeremde) wagen/sulky en daar gaan ze dus.... Met Simba (86 cm, kruising Bergmann pony) ook wel eens hachelijke taferelen meegemaakt. Dat je denkt, dit ging net goed... en dat met een van 86 cm. Met Snuit een keer het kinkettinkje losgeschoten van het haakje, totaal onbestuurbaar over de weg geschoten, pony is 1.15. Haakje dus wel direct ff goed stuk meer samengeknepen :o

Je hoeft trouwens ook maar een keer het gevoel te hebben gehad dat het maar net goed ging (en hopenlijk niet meegemaakt dat het echt fout gaat) en je stelt je ideeen over die ukken direct bij en zeker de risico's van het mennen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:23

En ja, ik heb het zelf ook gedaan hoor, toen ik een jaar of 18 was, wagentje + tuig gekocht, pony 1x een bandje laten slepen, was braaf, dus wagen erachter, nog steeds braaf, en 3 uur naar buiten geweest. Echter geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit nogmaals zo aan te pakken.

En tja, een prof erbij helpt natuurlijk wel, maar dan nog kan het fout gaan, maar dat hou je toch. Voordeel van een prof is wel dat je aan mag nemen dat die iig de basis principes kent.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op eerder stukje dat verwijderd is, uit dit bericht verwijderd.

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:33

Sommige mensen denken er inderdaad heel makkelijk over,
Ach joh pony ervoorn en huppa rijden.

Laast zag ik iemand op de kar zitten en nog iemand OP de pony :(:)

Ik kijk nu 2 jaar mee met 2 mensen van stal die mennen, die leren mij ook veel en ik wil volgend jaar mn menbewijs halen!
Ik heb een shet die ik samen met iemand heb beleerd heb\bezig mee ben.

Maar sommige mensen die zijn echt niet helemaal goed volgensmij :(

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:36

Citaat:
En ja, ik heb het zelf ook gedaan hoor, toen ik een jaar of 18 was

Ik ook, we (mijn zus en ik) waren 10 en 12 jaar en uit de pony's gegroeid. Het traditionele verhaal dus :7 Ouders hadden er ook echt geen verstand van, wagentje plus tuigje gekocht, pony er gewoon voor geknoopt (zonder wat jij er nog allemaal aan had gedaan) en daar gingen we, eerst paar keer op en neer op de oprijlaan (ouders hadden boerderij) en daarna dwars door het dorp en over de weg.
Wonderbaarlijk genoeg is dat altijd vrijwel goed gegaan, we zijn een keer gestrand in een tuin en een keer ergens halverwege de gracht om de kerk :o
We hebben ook bevrijdingsoptochten en met Koninginnedag gereden met ballonnen aan de kar en pony's helemaal opgetut... ook dat ging allemaal goed.
't Zal er wel schattig uit hebben gezien :=
Pony's waren al wel jaren onder het zadel en daardoor misschien ook bomproof maar ik zou het nu ook noooooooit meer zo doen :o

We hadden wel een buurman die altijd met trekpaarden had gewerkt op het land, die zei er verder ook niets van (dus misschien zat het wel goed?), maar die moest altijd erg om ons lachen :7

Toen woonden we nog in Groningen op het platteland hoor, kwam een auto / tractor per uur langs of zoiets.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:39

stef schreef:
En ja, ik heb het zelf ook gedaan hoor, toen ik een jaar of 18 was, wagentje + tuig gekocht, pony 1x een bandje laten slepen, was braaf, dus wagen erachter, nog steeds braaf, en 3 uur naar buiten geweest. Echter geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit nogmaals zo aan te pakken.

En dit zegt dus genoeg: dat jij die les hebt geleerd is prima, maar anderen moeten blijkbaar hun eigen fouten maken om er achter te komen wat niet slim is en wat wel. Dus je kan beter terug gaan in de tijd, je zelf deze vraag voorleggen en dan ook zelf antwoorden. Ik weet niet wat er dicht bij in de buurt komt, maar het zal wel zoiets zijn als; "ik heb er nooit over nagedacht wat de gevolgen zijn", of "mij overkomt dat niet".....Precies wat die mensen van nu waarschijnlijk ook denken. We weten steeds meer collectief als mensheid, maar (vooral op persoonlijke basis) herhaalt geschiedenis zichzelf.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op eerder stukje dat verwijderd is, uit dit bericht verwijderd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:04

Oja... Ik ken ook zo'n pony.
Shet van vijf, beetje mee wandelen en knuffelen.
Maargoed je wilt meer. Dus een paar keer lange lijnen gedaan. Ging goed.
Twee keer een kind erop, oh dat wou ook wel.
Naja toen dus de kar erachter gehangen, en zo achter een andere pony aan naar buiten. Nog bitloos ook.

Levensgevaarlijke idioten hé?
Nouja het is dus mijn vzpony, en echt niet iedereen die geen pro is en recreatief ment is onverantwoord hoor. Zoiets zie ik hier nu echt nooit?
Maar goed, ponylief uit het verhaal heeft nu al zo'n 7 keer voor de kar gelopen schat ik, ze doet het nog altijd met veel plezier en zet geen stap verkeerd. Tuig check ik geloof ik wel zo'n 36 keer (Met optuigen, inspannen en vlak na vertrek) want ik vind het héél belangrijk dat het goed zit. Ons zondagse uitje moet voor beiden plezierig zijn en dat is het gelukkig ook.

Maargoed is dit wat jullie bedoelen? Of treffen jullie echt dingen zoals op de foto's aan? Dan spoor je toch niet? :oo

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:15

Leuke voorbeeld plaatjes :D .

Heb helaas geen foto, maar kwam in Hongarije tegen een paard met bijzonder
soort aanspanning, zal daar wel normaal zijn?
Aan 1 zijkant van het paard een stok en die zat vast aan een soort van gareel.
Verder halster en 1 touw daaraan en lange stok als zweep.

En daar reden ze.. op de weg.

Overigens ken ik de onder het zadel er klopt-geen-snars-van-het-harnachement ook wel.

Tja, hier staat een zwarte te wachten om beleerd te worden voor de wagen, maar
die heb ik al ingefluisterd dat ie er pas voor mag als ik hem onder het zadel door en door ken.
En als ie met lange leidselen en slepen etc. alles braaf gaat doen.
Gaat in mijn geval gewoon een meerjaren project worden 8-), hoef voorlopig nog niet dood.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:22

Omg Sjolvir... Da is niej goed nee. Hoe kandie nu met een kant maar trekken?

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:28

Miss_Malfoy schreef:
Omg Sjolvir... Da is niej goed nee. Hoe kandie nu met een kant maar trekken?


De hooikar ging gewoon recht achter het paard aan.
Paard was heel braaf, zal wel hard gewerkt hebben op het land en de kar was vol, zal wel wat gewogen hebben.
Was vreemde constructie, ik en bijrijder (ment ook) keken allebij onze ogen uit en
snapten toen we er voorbij waren nog niet hoe het nou eigenlijk zat.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:29

Miss_Malfoy schreef:
Oja... Ik ken ook zo'n pony.
Shet van vijf, beetje mee wandelen en knuffelen.
Maargoed je wilt meer. Dus een paar keer lange lijnen gedaan. Ging goed.
Twee keer een kind erop, oh dat wou ook wel.
Naja toen dus de kar erachter gehangen, en zo achter een andere pony aan naar buiten. Nog bitloos ook.

Levensgevaarlijke idioten hé?
Nouja het is dus mijn vzpony, en echt niet iedereen die geen pro is en recreatief ment is onverantwoord hoor. Zoiets zie ik hier nu echt nooit?
Maar goed, ponylief uit het verhaal heeft nu al zo'n 7 keer voor de kar gelopen schat ik, ze doet het nog altijd met veel plezier en zet geen stap verkeerd. Tuig check ik geloof ik wel zo'n 36 keer (Met optuigen, inspannen en vlak na vertrek) want ik vind het héél belangrijk dat het goed zit. Ons zondagse uitje moet voor beiden plezierig zijn en dat is het gelukkig ook.

Maargoed is dit wat jullie bedoelen? Of treffen jullie echt dingen zoals op de foto's aan? Dan spoor je toch niet? :oo


levensgevaarlijke idioten.... nee. Wel risicovol; dat het goed is gegaan is alleen maar fijn natuurlijk. Dat noem ik geluk hebben. Bij jullie is het gelukkig goed gegaan; het risico is groot dat er wel wat was gebeurd, en dat gebeurd dan ook regelmatig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:36

Tja wat is risico. Pony was na een rondje bak gewoon braaf (we kennen haar door en door dus hadden niet anders verwacht) en heeft lekker een tourtje achter een vertrouwde pony aangehobbelt. Een menner, een groom en iemand op die andere pony om haar in de gaten te houden. Was al voledig verkeersmak en kende stemcommando's.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:43

Miss_Malfoy schreef:
Tja wat is risico. Pony was na een rondje bak gewoon braaf (we kennen haar door en door dus hadden niet anders verwacht) en heeft lekker een tourtje achter een vertrouwde pony aangehobbelt. Een menner, een groom en iemand op die andere pony om haar in de gaten te houden. Was al voledig verkeersmak en kende stemcommando's.


Het risico dat je ze overdonderd, waardoor ze braaf zijn maar daarna (of de volgende keer) ineens uit hun plaat gaan; gebeurd zelfs met paarden die wel alle stappen volledig hebben doorlopen.
Dan mis ik toch het goed op stemcommando's staan, leren halthouden, leren wijken voor de zweep, leren druk op het borst, leren over de strengen te stappen.... dat soort dingen. Imo is deze basis essentieel alvorens je overgaat voor het daadwerkelijk voor de kar zetten. nogmaals; het kan goed gaan, maar je neemt een veel groter risico.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's en links verwijderd, het is niet de bedoeling deze zonder toestemming te gebruiken.