Verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:45

Hoe kun je voorkomen dat je paard in de verkeerde galop aanspringt voor de wagen?
Onze haf doet dit regelmatig en dat is niet om aan te zien, dat gehobbel voor de wagen....

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:38

Eerst je paard leren goed rechtgericht te lopen en veel aan de longe oefenen.

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:20

Albertine_N schreef:
Eerst je paard leren goed rechtgericht te lopen en veel aan de longe oefenen.


Bijrijden is ook een optie leer het hem inderdaad aan de longe en beloon gelijk als hij goed aanspringt. Het is waarschijnlijk een balans probleem(dat is het meestal), oefen het aan de longe bijgezet en met rijden. Spring met rijden in de hoek aan om het hem makkelijker te maken en houdt je beide handen eraan(gelijk contact)bereid hem ook goed voor (binnenstelling, halve ophouding), je kunt hem als hij het eenmaal goed doet leren in de goede galop aan te springen op een ophouding op je buitenleidsel/teugel, dit doe je eerst met rijden, als dit goed gaat kan je het ook op de kar toepassen.
Juist vanwege dit soort dingen is het belangrijk dat je een paard voor de kar ook minimaal een keer per week bijrijd
Veel succes

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:21

binnenleidsel, buitenleidsel geven (stelling naar binnen) galopcommando zoals geoefend aan de longe en een klein tikje met de zweep vlak achter de schoft van het tuig.

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:54

OK, bedankt voor de tips. Bijrijden is geen optie voor mij, het is nogal een rodeopaardje onder het zadel en daar komt ook nog bij dat ik niet zo'n ervaren ruiter ben...
De tip van Napie ga ik van de week nog uitproberen

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:02

Hey..heb je het hier toevallig over Donja? Klinkt bekend nl, hihi.
Ik zou idd gaan oefenen aan de longe (liefst dubbele). Soepeler maken en op eigen benen leren lopen, zonder iets te moeten trekken of dragen.
Lotje springt op de moeilijke hand ook vaak verkeerd aan, maar dan vraag ik iets meer stelling naar binnen en dan gaat het goed.
Suc6 he

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:12

Als je paard in de verkeerd galop aanspringt is er per definitie sprake van scheefheid.
Rechtrichten is dan het belangrijkste, daarna correcte stelling en buiging en pas als aan die voorwaarden voldaan is kan je paard in de juiste galop aanspringen.
Het is niet waar dat je MOET bijrijden OHZ. Het is gemakkelijk als het kan, maar beslist niet nodig. Voor de wagen kun je dergelijke eisen ook heel goed stellen.
Een kleine pony zou anders nooit correct leren lopen, omdat daar simpel weg geen goed ruiters voor te vinden zijn.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:09

Mijn pony's willen onder het zadel niet eens aanspringen in galop maar springen aangespannen altijd netjes aan. Vliegende galopwissels doen ze ook maar dat hebben ze zich zelf aangeleerd (ze springen over zodra ik de andere kant op went)
O ja, aanspringen in de hoek helpt ook.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:54

manie schreef:
Als je paard in de verkeerd galop aanspringt is er per definitie sprake van scheefheid.
Rechtrichten is dan het belangrijkste, daarna correcte stelling en buiging en pas als aan die voorwaarden voldaan is kan je paard in de juiste galop aanspringen.
Het is niet waar dat je MOET bijrijden OHZ. Het is gemakkelijk als het kan, maar beslist niet nodig. Voor de wagen kun je dergelijke eisen ook heel goed stellen.
Een kleine pony zou anders nooit correct leren lopen, omdat daar simpel weg geen goed ruiters voor te vinden zijn.


Idd ik rijd mijn menpony amper ohz en die heb ik ook geleerd door dressurmatig te mennen in de goede galop te springen. Gaat mss nog wel makkelijker dan ohz, want je hebt geen last van de natuurlijke scheefheid van de ruiter.

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:22

Nu ik alle reacties zo'n beetje gelezen heb, weet ik denk ik wel wat ik verkeerd doe...
Als ze mag galoperen geef ik haar te veel ruimte en zodoende springt ze aan in een hobbelgalop. Ik hoop dat ze hier in de menlessen ook een keer wat aandacht aan besteden zeker nu de galop ook in de dressuurproef voorkomt...Medemenners allemaal bedankt