[AR] De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Andewi

De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:05

Beste Bokt Menners,

Hierbij wil ik spreekwoordelijk gezegd de knuppel in het hoenderhok gooien en wel graag om de volgende reden:

Wat vinden jullie van het dressuur niveau in de klassen B tot en met ZZ in de dressuur wedstrijden?

Ik zelf vind het op natuurlijk een uitzondering daar gelaten rond uit bagger... Ik weet dat ik hier mee een statement maak, maar dat is eigenlijk ook de bedoeling.
Bijvoorbeeld:
Ik zie vaak genoeg een combinatie in het Z de baan door gaan waarbij het in mijn ogen totaal niet Z waardig is.
Het paard/pony is niet voldoende nageefelijk, kan geen uitgestrekte draf of verzameling laten zien en toch komt het met een winstpunt die ring uit.

Zitten we in een 6jes cultuur en krijg je automatisch een punt als dank voor de moeite van het komen naar de wedstrijd? En als je dus maar elk weekend op wedstrijd gaat kom je er vanzelf?

of is de jury juist niet kritisch? Of niet genoeg bijgeschoold. Ben ik te kritisch?

Ik zelf als enthousiast ruiter en (momenteel geen wedstrijd) menner kijk soms met plaatsvervangende schaamte naar de combinaties in de baan.

Begrijp ik het niet goed en mag je van een Menpaard niet het zelfde niveau verwachten in het Z als in de gewone dressuur?
Is het doel waar ik naar toe werk onhaalbaar?

Zijn er meer mensen die er zo over denken of ben ik de enige?
Laatst bijgewerkt door Gem op 26-04-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel even aangepast voor de duidelijkheid.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:08

Tja... vind dat je dat ook in dressuur onder het zadel aantreft. Dus eigenlijk vind ik het een non-discussie en zeker niet specifiek voor mennen.

Daarbij heeft iedereen wel eens zijn dag niet, zowel menner/rijder/als jury (in het beoordelen). In mijn ogen kom je niet zomaar in de Z dressuur, in geen enkele discipline.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:59

Over het niveau van de M en Z menners kan ik niet meepraten, ik ben L+4 geworden en heb daarna de pony verkocht.

Vroeger (20 jaar geleden) kon ik mijn dressuurscore onder de man heel goed inschatten na het rijden en zat ik er meestal maar 1 tot 5 punten naast t.o.v. de jury.
Tegenwoordig men ik, en probeer ik gewoontegetrouw in te schatten wat mijn score is, en zit ik er steeds héél ver naast, en altijd te laag rekenend. Oftewel, de jury geeft me voor mijn gevoel geregeld te hoge punten, terwijl ik mijn eigen proef zelfs vaak wp-onwaardig vond :x .
Als ik dan mijn proef vergelijk met de andere rijders om me heen, klopt de plaatsingslijst meestal wel met hoe ik het inschat.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:15

Ik ben het wel met je eens, vind Z niveau bij het mennen niet vergelijkbaar bij Z niveau onder het zadel.
Weet niet of dat alleen aan de africhting ligt of ook aan het niveau van de proeven.
Bij het Z dressuur mennen wordt bijv. middengalop gevraagd, iets wat in de proeven onder het zadel volgens mij al in de B of L1 voorkomen. Het totale niveau bij het mennen ligt voor mijn gevoel dus lager dan onder het zadel.
Ik vind het ook jammer dat de menproeven ophouden bij het ZZ, voor mijn gevoel kan je bij het mennen ook vliegende galopwissels maken en zou je ook naar een passage en piaffe kunnen.
De mensport is volgens mij gewoon nog te klein om dat soort onderdelen te vragen.

Daarbij blijft het een jurysport en ik vind dat er vaak veel verschil zit tussen jury's.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:03

Tja, moeilijk.

Ik ben het op zich met je eens. Ohz krijg je de punten veel moeilijker dan aangespannen. Maar ja, aangespannen is echt wel moeilijker, je hebt veel minder middelen om je paard goed te laten lopen. Ik denk dat veel mensen die nooit hebben gemend zich echt niet realiseren hoe moeilijk het is. Mijn instructrice kijkt er nu ook heel anders tegenaan dan eerst. Nu realiseert ze zich pas hoe weinig we hebben en omdat je het niet aanvoelt je toch geregeld net iets achter de feiten aanloopt.

Sommige juryleden strooien wel erg met de punten, alhoewel sommige ze ook nauwelijks geven. De verschillen zijn soms erg groot. Maar ja, dat is ohz volgens mij toch ook best zo.

Je ziet inderdaad, niet alleen in Z en ZZ, ook in bijv M paarden de ring rond gaan met compleet verkeerde buiging en stelling, die dan toch een flinke winstpunt mee naar huis nemen. Dat kan natuurlijk niet.
En het is ook jammer dat er na de ZZ niets meer komt (oke, wij zijn nu druk bezig met de kur op muziek voor menners), want de paarden kunnen echt nog wel meer laten zien. Overgang stap-galop, wijken, schouder binnen, contra galop, om maar even wat te noemen.

Echter, de proeven voor het mennen deugen eigenlijk ook niet. Hoe kan je nu ooit fatsoenlijk vanuit een uitgestrekte draf halthouden. Of vanuit halsstrekken naar uitgestrekte draf. Dat is voor een paard gewoon fysiek onmogelijk. Maar ja, toch moeten we het maar een soort van voor elkaar zien te krijgen, want het staat nu eenmaal in de proeven. Mijn instructrice (rijdt alleen ohz) wordt helemaal wild als ze de proeven van het mennen leest, volgens haar is het echt onmogelijk wat wij moeten laten zien. Dus het ligt niet helemaal alleen bij menners of jury, ook de proeven zouden veel beter gemaakt moeten worden. Ik hoor viavia aldoor dat ze met nieuwe proeven bezig zijn, maar ze komen maar niet in gebruik.

Iemand hier schrijft dat de galop bij het mennen veel later komt dan ohz. Het wil niet zeggen dat het niveau dan lager is, mennen is gewoon veel moeilijker. Om een paard goed in de galop te krijgen ohz is bij een jong/onervaren paard al lastig genoeg. Als je dat zonder zit en beenhulpen voor elkaar wilt krijgen, is dat nog veel lastiger. Bovendien is galop met een onervaren menpaard (door oa schrikreactie) gewoon gevaarlijk.

Gem: ik probeer ook altijd mijn score in te schatten. Doorgaans geef ik mezelf ook veel minder punten. Juist als ik tevreden ben, heb ik weinig punten. Echter, het kan er vanaf de bok zo anders uitzien/voelen dan dat het er van de kant uitziet.

VHU: helemaal met je eens, je komt denk ik (hoop ik) toch ook niet zomaar in de Z. Je ziet toch heel vaak dat na de L en zeker na de M het gros afhaakt (net als ohz trouwens)

Andewi: op zich is Z niveau ohz hetzelfde als mennen, echter zoals ik al zei, zijn sommige oefenen ohz makkelijker dan aangespannen, waardoor er toch verschillen zijn.
Veel paarden lopen naar mijn mening ook niet goed over de rug, met kin op de borst en noem nog maar meer op, en die krijgen toch punten, maar dat gebeurt ohz ook.

Sorry, heel verhaal geworden.

Urielle

Re: De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:16

Ik ben het niet met je eens. Ik heb zo'n 15 jaar geleden ook M gereden met een paard, en achteraf denk ik dat het niveau van toen ongeveer gelijk ligt met het B/L1 van nu. De paarden waren minder goed, maar ook het rijniveau lag proefgemiddeld lager vond ik en in mijn omgeving iig veel minder bewust . In het B en L tref ik nog wel eens een sinterklaas, maar vanaf het M is dat imo echt wel klaar. Wel worden er tegenwoordig wat vaker 2 wp per proef gereden, maar het niveau is een stuk erop vooruit gegaan.
Destijds kon je in de klasse B wel gaan starten met een paard wat in galop nog niet eens nageeflijk bleef, nu moet je je paard om prijs te rijden zelfs al een stuk naar het gesloten M/Z-plaatje rijden.
En waar je zesjes rijdt voor het komen, wil ik graag eens langskomen, ik rij ze helaas alleen als ik goed gereden heb. Is het niet voor elkaar, paard afgeleid, paard gespannen, krijg ik zelf de proef niet egaal aan elkaar gebreid, dan gaat het ook echt al snel naar de 150-160. Daar hoeft ie lang niet bokkend of tegen de hand voor rond te gaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:29

Urielle, met wie ben je het niet eens? Ik lees in je profiel nergens dat je ment, en in je reactie gaat het volgens mij ook alleen maar over ohz.

Ik ben het wel met je eens dat het niveau van 15-20 jaar geleden niet te vergelijken is met nu. In de B moet je nu veel meer laten zien dan toen (ohz tenminste, zo lang men ik nog niet :D )

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:30

Uriëlle, we hebben het hier over niveau mennen versus niveau o.h.z., niet over o.h.z. rijden vroeger versus tegenwoordig..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:32

ok sorry, ik raakte in de war door de eerdere reacties die alleen ingaan op onder de man.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:35

Huh, iedereen reageert ook op het mennen hoor. Misschien niet helemaal meer wakker? ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:56

Wat wellicht ook meespeelt is het feit dat menhulpen moeilijker zichtbaar zijn voor de jury. Ze bekijken dus misschien (?) meer het totaalplaatje. Als een ruiter bijvoorbeeld een gespannen beeld in schouders en armen geeft, of geen onafhankelijke zit, of scheef zit, of een klopbeen heeft, kun je dat direct terugzien in de bewegingen van het paard. Een menner zit er een stuk verder vanaf en ik denk (= aanname) dat het menpaard er dus eerder "fijn lopend" uit ziet.
Ik heb wel eens heel hoge punten gehad omdat de pony altijd met een mooie houding liep met goed achterbeengebruik, terwijl ze aanvoelde als lood! In de mensport valt dat veel minder op als onder het zadel, waar je eigen houding meteen naar de knoppen is en je dus direct door de mand valt.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:13

Urielle schreef:
Ik ben het niet met je eens. Ik heb zo'n 15 jaar geleden ook M gereden met een paard, en achteraf denk ik dat het niveau van toen ongeveer gelijk ligt met het B/L1 van nu. De paarden waren minder goed, maar ook het rijniveau lag proefgemiddeld lager vond ik en in mijn omgeving iig veel minder bewust . In het B en L tref ik nog wel eens een sinterklaas, maar vanaf het M is dat imo echt wel klaar. Wel worden er tegenwoordig wat vaker 2 wp per proef gereden, maar het niveau is een stuk erop vooruit gegaan.
Destijds kon je in de klasse B wel gaan starten met een paard wat in galop nog niet eens nageeflijk bleef, nu moet je je paard om prijs te rijden zelfs al een stuk naar het gesloten M/Z-plaatje rijden.
En waar je zesjes rijdt voor het komen, wil ik graag eens langskomen, ik rij ze helaas alleen als ik goed gereden heb. Is het niet voor elkaar, paard afgeleid, paard gespannen, krijg ik zelf de proef niet egaal aan elkaar gebreid, dan gaat het ook echt al snel naar de 150-160. Daar hoeft ie lang niet bokkend of tegen de hand voor rond te gaan.

Misschien was dat omdat het 15 jaar geleden was???

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:56

Romy_tessa schreef:
Ik ben het wel met je eens, vind Z niveau bij het mennen niet vergelijkbaar bij Z niveau onder het zadel.
Weet niet of dat alleen aan de africhting ligt of ook aan het niveau van de proeven.
Bij het Z dressuur mennen wordt bijv. middengalop gevraagd, iets wat in de proeven onder het zadel volgens mij al in de B of L1 voorkomen. Het totale niveau bij het mennen ligt voor mijn gevoel dus lager dan onder het zadel.
Ik vind het ook jammer dat de menproeven ophouden bij het ZZ, voor mijn gevoel kan je bij het mennen ook vliegende galopwissels maken en zou je ook naar een passage en piaffe kunnen.
De mensport is volgens mij gewoon nog te klein om dat soort onderdelen te vragen.

Daarbij blijft het een jurysport en ik vind dat er vaak veel verschil zit tussen jury's.

Kan me hier goed bij aansluiten.

Ohz vind ik het een stuk moeilijker punten scoren dan mennen. :j
Niveau is gewoon wat lager, vind het jammer, ze kunnen het best uitdagender maken. :j

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:16

Ik ben het ook met Tine eens dat de menproeven erg raar in elkaar zitten, de proeven onder het zadel zijn veel fijner te rijden. Hoop echt dat er nieuwe proeven komen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:46

Misschien dat jullie Z/ZZ menners eens een brief op kunnen stellen richting KNHS met aanbevelingen?

Totaal eens met Tine trouwens vwb onder het zadel / mennen, ik men nu een aantal jaar maar een jong onervaren paard onder het zadel uitbrengen in de B of L is echt simpel vergeleken met voor de wagen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:11

VanHuisUit schreef:
Totaal eens met Tine trouwens vwb onder het zadel / mennen, ik men nu een aantal jaar maar een jong onervaren paard onder het zadel uitbrengen in de B of L is echt simpel vergeleken met voor de wagen.

B/L is zowel voor de wagen als onder het zadel nog niet veel soeps.
Ik vind het mennen simpeler niveau's door te komen dan ohz. Maar de ohz proeven zijn wel fijner te rijden.

Kijken we naar de M en vergelijken we dan M OHZ of M mennen, is het M mennen echt een heel stuk makkelijker.
Ze kunnen best wat moeilijkere dingen al vragen in de L bijv, maakt het allemaal wat uitdagender en wat pittiger om hoog te komen.

Is misschien iets voor de toekomst om nieuwe proeven te maken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:16

En om het nog ingewikkelder te maken: ik vind de B menproeven dan weer serieus lastiger dan de L menproeven.
De B: lange rechte lijnen met overgangen waarbij elke misstap, impulsverlies, onrust in hoofd of hals/hoofd- of mond/teugel-verbinding, niet helemaal recht (sporen) gezien wordt. Was blij toen ik de B uit was. Wendingen rijden en schakelen lag mij en pony veel meer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:19

Ben ik het zeker mee eens, vind de B proeven rotproeven..

Halsstrekken in stap.. vind ik een stuk lastiger voor sommige pony's dan in draf halsstrekken. (En ohz word in de B al halsstrekken in draf gevraagd..)
Het is ook echt erg veel stappen (eigenlijk te veel voor een B proef).
Vind de L proeven een stuk lekkerder.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 00:09

Ik vind het zo raar dat je (bijvoorbeeld) een jurycursus voor het mennen dressur mag volgen als je klasse 2 of L dressuur (beide wel plus 5 natuurlijk) bent. Als je deze cursus met goed gevolg hebt volbracht mag je B t/m ZZ dressuur en in de klasse 1 t/m 3 de dressuur jureren. Dat wil dus zeggen dat er best een hele groep juryleden zijn die de M/Z en ZZ jureren die deze klassen zelf nog nooit hebben gereden.
Onder het zadel mag je bijvoorbeeld pas de M jureren als je zelf ook M bent geweest. Hier heb je trouwens B/L-, M-, Z- en ZZL/ZZZ- en grand prix juryleden. Om een stapje hoger te mogen jureren moet je weer een cursus volgen.
Nu zullen ze wel heel veel leren op de jurycursus, maar de beste leerweg is de praktijk volgens mij, als je zelf de oefeningen ooit hebt uitgevoerd weet je ook waar de moeilijke punten zitten. Zo heb ik een keer een hele volte in galop overkruist uitgevoerd, maar kreeg van het desbetreffende jurylid hier wel (tot mijn eigen grote verbazing) een mooie 7 voor, zoiets zou toch eigenlijk niet mogen.
Juryleden die makkelijk punten heb je overal, zowel onder het zadel als bij het mennen, juryleden die kritischer zijn, zijn ook bij beide disciplines, ik kijk dan meestal naar de ranking, dat zegt me dan meer dan wel of niet een winstpunt.
Ik denk niet dat je de de proeven veel moeilijker moet maken, er haken ondertussen steeds meer mensen af, hier en daar gaan menwedstrijden niet meer door, door te weinig deelnemers, zal wel iets met de crisis te maken hebben, wedstrijden kosten tenslotte geld, want onder het zadel zie je hetzelfde verschijnsel (vooral de ponywedstrijden zijn momenteel een drama).
Als je ze dan ook nog afschrikt met moeilijker proeven zie ik nog meer wedstrijden afgelast worden, dat zou heel jammer zijn voor de sport.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:55

ik vind ook niet dat de proeven moeilijker gemaakt moeten worden.

Wel kunnen ze miss de overgang tussen L-M wat minder groot maken. B proeven vind
ik zelf ook niet fijn om te rijden. Andere oefeningen toevoegen denk ik ook niet dat
gaat lukken omdat je voor de wagen gewoon beperkter ben in wat er kan.

Wel vind ik dat soms de punten wel erg hoog zijn. Ik kan ook nooit echt van te voren
inschatten wat mijn punten zijn en heb ik dan een keer voor mijn gevoel echt lekker
gereden dan heb ik geen winst.

En wat gem ook zegt het plaatje ziet er miss wel leuk uit maar het gevoel voor de menner
kan heel anders zijn.

Hoop wel dat de nieuwe proeven verbetering gaan geven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:22

Grainey schreef:
*knip*
Juryleden die makkelijk punten heb je overal, zowel onder het zadel als bij het mennen, juryleden die kritischer zijn, zijn ook bij beide disciplines, ik kijk dan meestal naar de ranking, dat zegt me dan meer dan wel of niet een winstpunt
Ik denk niet dat je de de proeven veel moeilijker moet maken, er haken ondertussen steeds meer mensen af, hier en daar gaan menwedstrijden niet meer door, door te weinig deelnemers, zal wel iets met de crisis te maken hebben, wedstrijden kosten tenslotte geld, want onder het zadel zie je hetzelfde verschijnsel (vooral de ponywedstrijden zijn momenteel een drama).
Als je ze dan ook nog afschrikt met moeilijker proeven zie ik nog meer wedstrijden afgelast worden, dat zou heel jammer zijn voor de sport.

Ik heb even een stuk uit de quote geknipt omdat ik vooral op het laatste wil reageren. Ben het hier namelijk niet helemaal mee eens.
Voor mij is een dressuurproef rijden een middel om ons niveau te testen. Oftewel, ben ik als combinatie toe aan vervolgoefeningen? Is mijn paard / pony voldoende ontwikkeld om zowel fysiek als mentaal meer van hem te vragen? Ik kan eerste of laatste worden, dat zegt me niks, dat dóet me ook niks, als mijn punten maar kloppen met het niveau dat ik laat zien.
Als er stelselmatig te hoge punten worden gegeven omwille van het behoud van het deelnemers-aantal op wedstrijden, denk ik dat we niet op de goede weg zijn. Schadelijk voor de sport an sich, maar uiteindelijk ook voor het paard of pony, dat te vroeg belast wordt met te moeilijke oefeningen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:26

Edit:

Ik had niet gezien dat het op aangespannen gaat, dat weet ik natuurlijk niet.

Grainey

Re: De knuppel in het hoenderhok gooien! (dressuur MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:45

Volgens mij benader je het nu van de verkeerde kant, ik bedoel dat je het toch laagdrempelig moet houden, wat betreft de oefeningen,zodat ook de mensen met hun recreatiepony het eens aandurven om op een menwedstrijd te gaan en het ene paard/pony zal geschikter zijn dan het andere, maar de oefeningen zullen ook toegankelijk moeten zijn voor bijv. shetlanders, die je niet even kunt bijschaven onder het zadel.
De jury's zullen niet bewust hoge punten geven om een wedstrijd in stand te houden. De ene jury punt gewoon gemakkelijker dan de ander, als je wat langer in het wereldje rond rijdt weet je ook wie dat zijn.
Zo heb je ook jury's met een bepaalde voorkeur/afkeur voor een ras. Daar wordt op wedstrijden waar maar een ras toegelaten wordt dankbaar gebruik van gemaakt, een jury die een fries paard maar niks vindt vraag je niet om te jureren op een friezen wedstrijd, met als gevolg dat de punten ook wat positiever zijn.
Zo zien we ondertussen ook een aantal organisaties (ook voor wedstrijden onder het zadel) die jury's proberen te regelen die wat gemakkelijker punten, mensen worden namelijk blij van 'goede' punten, blije mensen blijven langer (goed voor de catering) en komen volgend jaar terug.
Er zijn organisaties die ondertussen niet meer de jury's boven de startlijsten durven te zetten, is het een wat moeilijker jury dan melden de mensen zich namelijk af en schrappen deze wedstrijd ook al voor het volgende jaar.
Menners zijn wat dat betreft nog wat gemakkelijker dan ruiters, maar op de laatste dressuur vaardigheidwedstrijd waar wij waren waren er ook menners die melden dat ze hier volgend jaar niet weer zouden komen, omdat er een jury zat waar ze niet content mee waren. Als organisatie wordt je daarmee geconfronteerd en elke deelnemer is er tegenwoordig een.
Dat belasten van het jonge paard is een kwestie van de eigenaar, dat is iets waar ik mij ondertussen al lang niet meer druk om maak, want volgens mij moet je dan gewoon uit de paardensport stappen. Paarden/pony's onder het zadel die met 2 1/2 jaar al elke week op les gaan (is de eigenaar ook nog trots, zo braaf en nog niet eens drie jaar), waar ook al mee gesprongen wordt in de les, die, zodra het mag volgens het reglement, elke weekend (het liefst beide dagen) op concours gaan, ik zie het volop gebeuren. Dan is de mensport redelijk veilig, teminste wat betreft dressuur en vaardigheid.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:19

Grainey, ben het met je eens. Het is zo kortzichtig van mensen om te zeggen: ik kom niet weer ivm de jury's. Alsof er iedere wedstrijd dezelfde juryleden worden ingezet. Ik probeer juist voor iedere wedstrijd (4 per jaar) andere mensen te regelen. Soms lukt dat niet, dan moet ik het doen met de mensen die kunnen. Ohz gebeurt dat iig ook. Zo vreemd.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:41

Grainey schreef:
Volgens mij benader je het nu van de verkeerde kant, ik bedoel dat je het toch laagdrempelig moet houden, wat betreft de oefeningen,zodat ook de mensen met hun recreatiepony het eens aandurven om op een menwedstrijd te gaan en het ene paard/pony zal geschikter zijn dan het andere, maar de oefeningen zullen ook toegankelijk moeten zijn voor bijv. shetlanders, die je niet even kunt bijschaven onder het zadel.

Ik zal wel van de oude stempel zijn, maar mijn voorheen oude wijze manegehouder was van mening dat élk paard of pony, ras of kruising, Z dressuur kon worden, mits gezond en zonder gebreken en met kennis en kunde gereden. Dat juryleden moeite hebben met een bepaald ras of type, zou niet af moeten doen aan de uitvoering en beoordeling van de proef, maar dat hou je altijd. Het blijft een jurysport en kan de rijder / menner daar niet tegen, doet hij er wijs aan om wedstrijden uit te kiezen die speciaal voor dat ras of type georganiseerd worden.
Wat betreft, wat je noemt, recreatiepony's: op het moment dat iemand met een recreatiepony op wedstrijd gaat, ga ik er vanuit dat er óf serieus gewerkt / getraind is zodat de menner weet dat hij op het niveau zit, óf dat de menner voor de lol mee doet in de hobbyklasse. Dat er in die klasse hoger gepunt wordt en het alleen om de ranking gaat heb ik geen moeite mee.
Citaat:
De jury's zullen niet bewust hoge punten geven om een wedstrijd in stand te houden. De ene jury punt gewoon gemakkelijker dan de ander, als je wat langer in het wereldje rond rijdt weet je ook wie dat zijn.
Zo heb je ook jury's met een bepaalde voorkeur/afkeur voor een ras. Daar wordt op wedstrijden waar maar een ras toegelaten wordt dankbaar gebruik van gemaakt, een jury die een fries paard maar niks vindt vraag je niet om te jureren op een friezen wedstrijd, met als gevolg dat de punten ook wat positiever zijn.
Zo zien we ondertussen ook een aantal organisaties (ook voor wedstrijden onder het zadel) die jury's proberen te regelen die wat gemakkelijker punten, mensen worden namelijk blij van 'goede' punten, blije mensen blijven langer (goed voor de catering) en komen volgend jaar terug.
Er zijn organisaties die ondertussen niet meer de jury's boven de startlijsten durven te zetten, is het een wat moeilijker jury dan melden de mensen zich namelijk af en schrappen deze wedstrijd ook al voor het volgende jaar.
Menners zijn wat dat betreft nog wat gemakkelijker dan ruiters, maar op de laatste dressuur vaardigheidwedstrijd waar wij waren waren er ook menners die melden dat ze hier volgend jaar niet weer zouden komen, omdat er een jury zat waar ze niet content mee waren. Als organisatie wordt je daarmee geconfronteerd en elke deelnemer is er tegenwoordig een.

Ongetwijfeld heeft dat er mee te maken, en ik snap dat ook wel, maar ik vind het zelf geen wenselijke ontwikkeling. Zeker niet als je de ambitie hebt om nog een stapje hoger te willen gaan rijden en je je tussen de internationale menners wilt gaan meten (of kan dat alleen bij de SGMW?).
Ik heb geen idee hoe de proeven in het buitenland gejureerd worden en of de moeilijkheidsgraad van de oefeningen gelijk ligt.
Citaat:
Dat belasten van het jonge paard is een kwestie van de eigenaar, dat is iets waar ik mij ondertussen al lang niet meer druk om maak, want volgens mij moet je dan gewoon uit de paardensport stappen. Paarden/pony's onder het zadel die met 2 1/2 jaar al elke week op les gaan (is de eigenaar ook nog trots, zo braaf en nog niet eens drie jaar), waar ook al mee gesprongen wordt in de les, die, zodra het mag volgens het reglement, elke weekend (het liefst beide dagen) op concours gaan, ik zie het volop gebeuren. Dan is de mensport redelijk veilig, teminste wat betreft dressuur en vaardigheid.

Belasting heeft niet alleen met het jonge paard te maken en met leeftijd, maar met ontwikkeling van het paard. Een paard dat op zijn 7e jaar begint met mennen (zoals mijn pony, die tot die tijd als fokmerrie gebruikt werd) moet dezelfde fysieke en wellicht in mindere mate mentale, ontwikkeling doormaken. Dat doe ik graag met goed beleid, waarbij het accent niet op "zo snel mogelijk naar de ZZ" ligt.