Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Urielle schreef:Ik ben het niet met je eens. Ik heb zo'n 15 jaar geleden ook M gereden met een paard, en achteraf denk ik dat het niveau van toen ongeveer gelijk ligt met het B/L1 van nu. De paarden waren minder goed, maar ook het rijniveau lag proefgemiddeld lager vond ik en in mijn omgeving iig veel minder bewust . In het B en L tref ik nog wel eens een sinterklaas, maar vanaf het M is dat imo echt wel klaar. Wel worden er tegenwoordig wat vaker 2 wp per proef gereden, maar het niveau is een stuk erop vooruit gegaan.
Destijds kon je in de klasse B wel gaan starten met een paard wat in galop nog niet eens nageeflijk bleef, nu moet je je paard om prijs te rijden zelfs al een stuk naar het gesloten M/Z-plaatje rijden.
En waar je zesjes rijdt voor het komen, wil ik graag eens langskomen, ik rij ze helaas alleen als ik goed gereden heb. Is het niet voor elkaar, paard afgeleid, paard gespannen, krijg ik zelf de proef niet egaal aan elkaar gebreid, dan gaat het ook echt al snel naar de 150-160. Daar hoeft ie lang niet bokkend of tegen de hand voor rond te gaan.
Romy_tessa schreef:Ik ben het wel met je eens, vind Z niveau bij het mennen niet vergelijkbaar bij Z niveau onder het zadel.
Weet niet of dat alleen aan de africhting ligt of ook aan het niveau van de proeven.
Bij het Z dressuur mennen wordt bijv. middengalop gevraagd, iets wat in de proeven onder het zadel volgens mij al in de B of L1 voorkomen. Het totale niveau bij het mennen ligt voor mijn gevoel dus lager dan onder het zadel.
Ik vind het ook jammer dat de menproeven ophouden bij het ZZ, voor mijn gevoel kan je bij het mennen ook vliegende galopwissels maken en zou je ook naar een passage en piaffe kunnen.
De mensport is volgens mij gewoon nog te klein om dat soort onderdelen te vragen.
Daarbij blijft het een jurysport en ik vind dat er vaak veel verschil zit tussen jury's.
VanHuisUit schreef:Totaal eens met Tine trouwens vwb onder het zadel / mennen, ik men nu een aantal jaar maar een jong onervaren paard onder het zadel uitbrengen in de B of L is echt simpel vergeleken met voor de wagen.
Grainey schreef:*knip*
Juryleden die makkelijk punten heb je overal, zowel onder het zadel als bij het mennen, juryleden die kritischer zijn, zijn ook bij beide disciplines, ik kijk dan meestal naar de ranking, dat zegt me dan meer dan wel of niet een winstpunt
Ik denk niet dat je de de proeven veel moeilijker moet maken, er haken ondertussen steeds meer mensen af, hier en daar gaan menwedstrijden niet meer door, door te weinig deelnemers, zal wel iets met de crisis te maken hebben, wedstrijden kosten tenslotte geld, want onder het zadel zie je hetzelfde verschijnsel (vooral de ponywedstrijden zijn momenteel een drama).
Als je ze dan ook nog afschrikt met moeilijker proeven zie ik nog meer wedstrijden afgelast worden, dat zou heel jammer zijn voor de sport.
Grainey schreef:Volgens mij benader je het nu van de verkeerde kant, ik bedoel dat je het toch laagdrempelig moet houden, wat betreft de oefeningen,zodat ook de mensen met hun recreatiepony het eens aandurven om op een menwedstrijd te gaan en het ene paard/pony zal geschikter zijn dan het andere, maar de oefeningen zullen ook toegankelijk moeten zijn voor bijv. shetlanders, die je niet even kunt bijschaven onder het zadel.
Citaat:De jury's zullen niet bewust hoge punten geven om een wedstrijd in stand te houden. De ene jury punt gewoon gemakkelijker dan de ander, als je wat langer in het wereldje rond rijdt weet je ook wie dat zijn.
Zo heb je ook jury's met een bepaalde voorkeur/afkeur voor een ras. Daar wordt op wedstrijden waar maar een ras toegelaten wordt dankbaar gebruik van gemaakt, een jury die een fries paard maar niks vindt vraag je niet om te jureren op een friezen wedstrijd, met als gevolg dat de punten ook wat positiever zijn.
Zo zien we ondertussen ook een aantal organisaties (ook voor wedstrijden onder het zadel) die jury's proberen te regelen die wat gemakkelijker punten, mensen worden namelijk blij van 'goede' punten, blije mensen blijven langer (goed voor de catering) en komen volgend jaar terug.
Er zijn organisaties die ondertussen niet meer de jury's boven de startlijsten durven te zetten, is het een wat moeilijker jury dan melden de mensen zich namelijk af en schrappen deze wedstrijd ook al voor het volgende jaar.
Menners zijn wat dat betreft nog wat gemakkelijker dan ruiters, maar op de laatste dressuur vaardigheidwedstrijd waar wij waren waren er ook menners die melden dat ze hier volgend jaar niet weer zouden komen, omdat er een jury zat waar ze niet content mee waren. Als organisatie wordt je daarmee geconfronteerd en elke deelnemer is er tegenwoordig een.
Citaat:Dat belasten van het jonge paard is een kwestie van de eigenaar, dat is iets waar ik mij ondertussen al lang niet meer druk om maak, want volgens mij moet je dan gewoon uit de paardensport stappen. Paarden/pony's onder het zadel die met 2 1/2 jaar al elke week op les gaan (is de eigenaar ook nog trots, zo braaf en nog niet eens drie jaar), waar ook al mee gesprongen wordt in de les, die, zodra het mag volgens het reglement, elke weekend (het liefst beide dagen) op concours gaan, ik zie het volop gebeuren. Dan is de mensport redelijk veilig, teminste wat betreft dressuur en vaardigheid.