hoe trainen jullie voor de marathon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3344
Geregistreerd: 10-09-05

hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:29

hoe is jullie week training voor de marathons.

ik had nl gister wedstrijd en mijn pony redde het niet.
het was een indoor/outdoor .
na de eerste manche hadden we een wegtraject en deze redde we net binnen de tijd,
maar ik had een hijgende vermoeide pony. de tweede manche heb ik niet meer gereden om mijn pony te sparen.

echter zou zijn conditie toch goed moeten zijn.
ik rij bijna dagelijks, niet altijd even intensief, maar toch wel afstanden

vandaar dat ik wil weten hoe jullie precies trainen

Chiron_

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:33

Nou, ik rij recreatie.
maar als ik me pony een goede conditie wel geven steeds langer naar buitengaan /rijden.
en steesd draven gallopperen draven gallopperen en zo een halfuurtje door even stappen 20 minuutjes enzv,
groetjes,

Anoniem

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:43

Twee keer in de week voor de wagen waarvan één keer aangespannen dressuurles en één keer in het terrein, en twee keer per week onder het zadel, waarvan ook weer één keer per week dressuurles en een pittige buitenrit van een paar uur. Op de overige dagen longeerwerk, 20 minuutjes ofzo.. als we daar tijd voor vinden .
Vooral afwisseling is erg belangrijk.

Wat vooor voer krijgt de pony??

magicmist

Berichten: 3344
Geregistreerd: 10-09-05

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:51

onder het zadel gaat niet..
de pony is 1.16, dus te klein voor mij.
de pony krijgt conditiebrok 1 kilo en een kilo muesli met haver.
longeren doe ik wel, maar niet regelmatig. ik ben er nl niet zo handig in.

Anoniem

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:58

Ja, dan slepen je benen inderdaad over de grond ;)
Ik vind dat je nog best veel voert, onze tuiger krijgt 1 kilo basisbrok per dag en verder onbeperkt ruwvoer. Plus dat ze elke dag rond de acht uren buiten loopt.
Hoe vaak train je gemiddeld in de week?
Oh ja, en longeren is niet zo moeilijk hoor, men heeft het zelfs mij ook geleerd ;) Handig wordt je vanzelf, en werken met dubbellonge is ook errug leuk.

magicmist

Berichten: 3344
Geregistreerd: 10-09-05

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:03

ik train gemiddeld 5 x in de week.
afwisselend : kort intensief of lang maar rustig.
soms een combi.
2x in de week rijd ik ook gewoon recreatief ontspannen.
lange teugel en rustig aan..
hij krijgt idd best veel voer.
hij is echter niet te dik, dus hij zal het wel nodig hebben.
als ik geen wedstrijden rijd krijgt hij ook geen muesli.
ben een tijd op zoek geweest nr een ruitertje, maar niet een kindje kunnen vinden die hem aankan.. erg jammer

Anoniem

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:06

Misschien train je wel te veel, (of zou je twee keer mennen moeten vervangen door longewerk) en dat je pony niet dik wordt van al dat voer zegt nog niet dat hij het nodig heeft, hoor ;)
Mijn Fries waar ik dressuur mee rij en die we ook nog 1 a 2 keer in de week inspannen (neenee, geen marathons) krijgt een halfje krachtvoer per dag en meer wil ik hem echt niet geven, want hij heeft het totaal niet nodig.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:36

Ik train mijn pony voor de marathon door te intervallen. Ga maar na: Wat traint beter: 500m achter elkaar rennen of om de 20 meter de grond aantikken en 2sec stilstaan? De 2e optie dus.

We zetten thuis altijd een hindernis op. We gaan eerst een warming-up doen en rijden dan de hindernis. Daarna draven we 1x door de straat, een soort omloop die je op de hindernis velden dus ziet. In die tijd kan Kels even ademhalen, máár ze moet wel draven. Daarna rijden we weer hindernis en zo gaat het door. Dit moet je wel opbouwen. Het is namelijk erg zwaar. Dit hoeft niet lang te duren, hooguit 3 kwartier. Bij ons helpt het goed. We beginnen hiermee ong. 1 tot 1,5 week voor de wedstrijd, en daar tussen door oefenen we nog dressuur.

2dagen, of 1 dag, krijgt Kelsey rust voor de wedstrijd, en doen we helemaal niks met haar. We voeren haar wel een beetje op, meer voer, afhankelijk van wat voor soort wedstrijd. Op de wedstrijd is ze altijd in topconditie, ze was 1 week daarvoor gewend dat ze iedere flink aan de bak moest, ineens rust, dus heeft ze veel energie over :P

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:54

Wij rijden dus nooit hindernissen in de training, wel veel dressuurtraining een uur intensief dressuurtrainen is zwaarden dan wat dan ook
Ook veel zachte zandpaden trainen, bergop stappen voor de stap enz
Sprintjes trekken, dan weer rustig stappen daarna weer een sprintje..
Veel longeren, zwemmen enz behoren ook tot de training..
Kortom een heel gevarieerd programma, waarbij de pony's altijd met een hartslag van rond de 60 uit de marathon komen..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:07

Mararthon training hoef ik zelf niet te doen. Eerlijk gezegd verbaas ik me erover, maar blijkbaar heeft de pony het niet nodig. Op basis van een keer of 4 in de week dressuurtraining, wisselend aangespannen of ohz, en nog 3 dagen over straat (max. 10 km), komt hij verschrikkelijk gemakkelijk rond.

Interval training is een goede manier om conditie te trainen. In mjin dressuurtraining heb ik dit ook een beetje ingebouwd. Dus inspanning en ontspanning afwisselen, dat is eigenlijk het simpele idee van een interval. Dit kun je toepassen door bijv. 100 meter voluit te galoperen, 300m relaxte draf, 100m voluit galoperen, etc. Waarbij je wel áltijd naar je pony moet blijven kijken. Is hij na 50 meter galop al aan het hijgen, terug naar draf. Is hij na 300 meter draf nog niet op adem, nog even blijven draven. Forceer niets! Wees daarom wel altijd voorzichtig met dit soort dingen en kijk goed naar je paard. In je dressuurtraining kun je dit ook meenemen; een paar minuten echt zware oefeningen laten doen, dus bijv. veel overgangen rijden en dan ook echt heel fel en kort achter elkaar en dat afwisselen met rustige stukken in stap of halsstrekken.

Voer is naar mijn idee zeker niet te veel. Zeker nu je zijn conditie gaat verbeteren zal hij veel energie nodig hebben om aan jouw verwachting te kunnen voldoen.

Ibbel

Berichten: 49267
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:57

magicmist schreef:
maar ik had een hijgende vermoeide pony...


Hoeveel vacht heeft je pony? Hijgen kan nl ook een teken zijn van domweg de warmte niet kwijt kunnen. En dat kan zulke vormen aannemen dat je paard ook uitgeput lijkt, en acuut verzuurt.

Verder train ik eerst op afstand, dus steeds langer, dan op snelheid, en daarna interval.
Ik train max 3x per week, om de andere dag om herstel de kans te geven. Ik train overigens voor endurance, hoewel ik wel ook aangespannen rijd, maar het principe van conditietrainen is hetzelfde.

Ik begin bv met 10 minuten draven met 12 km/u, daarna 1 minuut stappen, een aantal keren achter elkaar, bv gedurende een uur = ongeveer 5x. Ik herhaal dat de volgende trainingsdag, en de derde training is dan 12 minuten draven, 1 minuut stappen, ook weer 5x. De volgende stap kan zijn, 1x draf/stap sessie toevoegen en dan weer terug naar 10 min/1 min, maar dan dus 6x, of weer 2 minuten toevoegen (en dan dus 5x 14 minuten afgewisseld met 1 minuut stappen). En zou bouw je algemene conditie op. Daarna ga ik eens kijken of ik 2 of meer sessies met 14 km/u kan rijden. Voor de afwisseling doe ik af en toe eens een stukje galop, en ook dat kan je geleidelijk uitbouwen.

De eerste truc is altijd minstens één keer bevestigen in de volgende training (of meer keer als je paard dat aangeeft), en stap voor stap óf de afstand (= tijdsduur) óf de snelheid verhogen.

De tweede truc is niet te veel trainen - om de andere dag is prima.

Intervaltraining doe je pas als de basis er goed inzit. Voor interval training heb je verder twee dingen nodig om het goed te doen: a) een hartslagmeter, en b) de maximale hartslag van je paard.

Intervaltraining vereist nl dat je tegen of nét in het anaerobe gebied aan gaat zitten, anders heeft het geen effect.
Dat anaerobe gebied begint bij 75% van de maximale hartslag van je paard. Die moet je dus eerst kennen. Je kunt die bepalen door, bij voorkeur bergop (dan zit je eerder aan maximaal en heb je geen kilometers pad nodig, en reduceer je evt. kans op blessures; het is nl. niet zonder risico, je HFmax bepalen), voluit te gaan tot de HF niet meer oploopt.

Verder is intervallen simpel: 1 minuut anaeroob, 3 minuten herstel (of tot een HF van ongeveer 100). Begin met 2x 1 minuut anaeroob, herhaal minimaal 1x in de volgende training, ga dan naar 3x anaeroob, etc. Tot 5-6x anaeroob is prima, daarna kan je de duur nog opschroeven naar max 5 minuten (ook weer per minuut). Hou iedere keer aan dat je in de herstelperiode weer naar HF 100 moet gezakt zijn.

Voor de meeste paarden heb je een HF van rond de 160-170 nodig om in het anaerobe gebied te komen. Dat betekent meestal aardig gassen in galop, of flinke heuvels bergop opzoeken / mulle paden.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:01

Ook kan het dat de wagen zwaar is/rolt het gewicht op de wagen in combinatie met de wagen, zoveel factoren spelen mee.
Marathon is optrekken, afremmen en weer optrekken dus niet 1 tempo en iedere keer weer aanzetten met de wagen kunnen sommige pony's/paarden niet aan..
Dus ook naar de combinatie kijken is een must

magicmist

Berichten: 3344
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:04

dank je voor de info..
de pony heeft al een flinke vacht..
het is een echt koukleum..
in de zomer zat hij kort in zijn vacht en leek zijn conditie veel beter te zijn...
misschien is dat het probleem wel..
alleen scheren of dergelijke vind ik niet zo geweldig

magicmist

Berichten: 3344
Geregistreerd: 10-09-05

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:05

ik wil ook een lichtere kar aanschaffen..

al heb ik niet het idee dat deze te zwaar is voor hem

Anoniem

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:34

Eerlijk gezegd vind ik een volwassen menner en groom ook wel wat te veel van het goede voor 1 pony van iets van 1.16 hoog...

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:43

ligt heel erg aan de pony suleilitha, heb zelf ook n jaar enkelspan met mn shet gereden (meestal indoors en lange afstanden en 2x buitenmarathon) en dat ging prima (afhankelijk van het weer, bij de marathon in juli ben ik afgehaakt, maar in september helemaal uitgereden) (nou moet ik wel zeggen, tweespan vind ik veeeel fijner ;) )

magicmist

Berichten: 3344
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:44

mijn groom is geen volwassene...ze is 12..
ok ik ben aan de zware kant...maar de pony heeft hier geen moeite mee normaal gesproken

ik zie op wedstrijd kleinere pony's met veel zwaardere mensen op de kar en ook veel zwaardere karren

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:47

Ik dacht ook meteen aan de vacht. Mijn ponies hebben ook al bijna een volwaardige wintervacht en hebben daardoor ook een vakantie gekregen. Als ik de training ga oppakken (eind januari) worden ze eerst geschoren.
Misschine over nadenken, als je veel blijft trainen?!

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:15

ik denk dat t m in de vacht zit. Ik had dat met cindy ook die was ook niet meer voorruit te branden.

Ik train minder als jou. nu het vroeg donker is meestal longeren en 2 of 3x per week voor de wagen waarvan 1x een uur les. Maar na die les is ie nog steeds fris en goed voorwaarts. Hij krijgt ook wel veel minder eten dan die van jou.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:06

hafjelinger schreef:
Ik train mijn pony voor de marathon door te intervallen. Ga maar na: Wat traint beter: 500m achter elkaar rennen of om de 20 meter de grond aantikken en 2sec stilstaan? De 2e optie dus.

Langeduurtraining is minstens even belangrijk als intervaltraining. Je moet je intervallen namelijk ook nog kunnen volhouden.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:58

Voordat ik de mijne schoor was hij na 20 minuten dressuurtraining helemaal op en vertikte hij het gewoon om verder te gaan. Terwijl dat een maand ervoor totaal geen probleem was en we gerust een uur les konden rijden.
Nu heb ik halve hals en borst geschoren (tot de singelplaats zegmaar) en meneer gaat weer vrolijk mee. Hij had echt teveel last van zn vacht.

groetjes, lacuna

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:19

Conditie opbouwen is hoofdzakelijk een mentaliteitskwestie. Als ik er één had die het snel op gaf dan zorgde ik wel dat ik hem/haar dat af leerde door heel scherp te blijven zowel in het rijden als de totale omgang met het dier. Het moet ten alle tijde snel luisteren en de aandacht gefocust houden.

Conditietraining doe ik eigenlijk nooit specifiek. Mijn training bestaat uit een aantal keren per week dressuur (als je dat goed doet zit er ook veel afwisseling in in aan- en ontspanning), longeren (draagt volgens mij niet echt bij voor de condititie maar wel de souplesse) en daarnaast één keer per week een stevige buitenrit, meer bedoeld als afwisseling.

Wal_1

Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Veenwouden

Re: hoe trainen jullie voor de marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:36

Je pony kan nog zo veel conditie hebben, als hij geen spieren heeft kan hij nog niks. ik train 2 á 3 x in de week, en dan de ene x in een heele zwaare bak, dan heb ik les in de dressuur, en dan een buitenrit en dan ben ik meestal 2 uur onderweg, ik heb er nog nooit last van gehad , door gewoon goed te trainen, en onthoud, dressuur is de basis.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:04

SuSEQ schreef:
hafjelinger schreef:
Ik train mijn pony voor de marathon door te intervallen. Ga maar na: Wat traint beter: 500m achter elkaar rennen of om de 20 meter de grond aantikken en 2sec stilstaan? De 2e optie dus.

Langeduurtraining is minstens even belangrijk als intervaltraining. Je moet je intervallen namelijk ook nog kunnen volhouden.


Daarom bouwen we dat ook op ;)

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:06

als het de vacht is kun je denk ik weinig anders doen dan scheren als je toch fanatiek wilt blijven rijden...

wat conditie training betreft, als je een paard gewoon normaal intensief werkt zo'n 5x per week, afwisselend onder het zadel, aan de longe en voor de wagen bouw 'ie in dit werk (mits je het intensief genoeg doet) meestal wel voldoende conditie op.

Heb je inderdaad een kleinere pony die niet onder het zadel kan moet je andere oplossingen bedenken, zoals aan de fiets meenemen, longeren of extra inspannen...

en in de ruiperiode eens wat extra vitamines geven wil ook nog wel eens goed doen...