Cap op de kar (Poll)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ik heb mijn cap op in de volgende situaties

Zodra ik op de wagen stap, elke situatie.
33 (22%)
Bijna altijd, soms vergeet ik het bij spontane acties.
20 (13%)
Alleen op evenementen waarbij het verplicht is.
43 (29%)
Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens buitenrit.
2 (1%)
Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens training.
5 (3%)
Ik draag nooit een cap
34 (23%)
Anders (vertel in reactie)
8 (5%)

Totaal aantal stemmen: 145


mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:02

Beste menners.

Ik ben nog maar nieuw in de menwereld, dus kijk toe met een rijperspectief.
Nu viel het me op dat op wedstrijden (marathon heb ik gezien, weet niet of het voor alle disciplines geldt) menners verplicht zijn een cap te dragen.
Echter zie ik menners die een ritje aan het maken zijn, of aan het trainen zijn, zelden met een cap op hun hoofd.

Nu is mijn eerste vraag (tevens in de poll): Wanneer hebben jullie een cap op met het mennen?
Wat ik ook graag zou willen weten is hoe het jullie is aangeleerd (hebben jullie altijd zonder cap gemend of was het juist verplicht).
En of jullie eigenlijk een bewuste keuze hebben gemaakt of dat jullie simpelweg altijd met/zonder cap rijden.

Om even over mezelf te beginnen. Ik ben heel wisselvallig.
Als we met de wagen naar buiten gaan hebben zowel mijn groom (zusje) als ik een cap op, de pony is lief maar fel en staat niet heel vaak voor de wagen (in de zomer beleerd, 2x voor de kar gestaan, nu 3x de weg thuis opgeweest. Ze loopt wel onder het zadel en kende al heel lang lange lijnen, dus het beleren was puur wennen aan de kar).
Als ik echter met een slee erachter hang, doe ik geen cap op.

Als je geen evenementen (= wedstrijden etc. rijdt) mag je dit wegdenken in de poll. Dus stel, je rijdt alleen thuis in de bak/wei (=training) en buiten. Je draagt een cap met buitenrijden, maar niet met trainen. Dan kies je voor: Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens buitenrit

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30695
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:06

Ik ben best erg. Als ik op een paard stap gaat de cap altijd op in principe.
Maar op de wagen heb ik hem alleen op bij wedstrijden. Zowel als groom in de dressuur (waar het niet verplicht is) als groom bij marathons (waar het wel verplicht is natuurlijk).

Op onze vereniging is het dragen van een cap verplicht dus ook voor de menners. Alleen men ik daar nooit.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:20

Ik draag alleen tijdens mijn menles een cap... en heel soms ook als ik zelf ga mennen, maar dat is dan meer omdat ik daarvoor een heftige les heb gehad haha

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:24

Ik moet bij menles ook altijd een cap op, in het begin had ik ook geen cap op toen ik altijd met Narel (Nelson17) meeging maar toen zij geslaagd was voor haar menbewijs, zijn we wel een cap op gaan doen! Omdat je en verzekering erbij krijgt! En dat geld alleen als je een cap op had, dus daar maakt ze nu gebruik van door wel een cap op te zetten.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:25

Ik ben ook van plan als ik straks met mijn eigen shet men, om een cap op te zetten :) trouwens gister nog een nieuwe gekocht :D

frodo1993

Berichten: 1023
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:01

Ik draag in principe altijd een cap.
Er gebeuren zoveel ongelukken met mennen, maar mensen onderschatten het vaak.
Ik heb van dichtbij gezien wat een hersenbeschadiging doet met je lichaam en dat wens je echt niemand toe.
Vandaar dus altijd een cap op :) mijn vaste groom moet van mij ook altijd een cap op.
Kinderen ook als ze eens een rondje mee willen, verder is het eigen keuze.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:04

Die ondingen draag ik alleen als het verplicht is en anders niet.

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:16

@ardo_iggy
Je gaat wel anders praten als een dierbare of jijzelf in het ziekenhuis ligt met een hersenletsel na een menongeluk/paardrijongeluk. Dat hersenletsel had in minderemate kunnen zijn of zelfs helemaal niet geweest was als je een cap had gedragen.
Ik hoop voor je dat je dat niet mee maakt...

Ik men zelf niet. Ik heb altijd mijn cap op tijdens het paardrijden of als ik mee mag op de menwagen. Ben zelfs een keer terug gereden omdat ik m'n cap was vergeten...

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:19

nerina_97 schreef:
@ardo_iggy
Je gaat wel anders praten als een dierbare of jijzelf in het ziekenhuis ligt met een hersenletsel na een menongeluk/paardrijongeluk. Dat hersenletsel had in minderemate kunnen zijn of zelfs helemaal niet geweest was als je een cap had gedragen.
Ik hoop voor je dat je dat niet mee maakt...

Ik men zelf niet. Ik heb altijd mijn cap op tijdens het paardrijden of als ik mee mag op de menwagen. Ben zelfs een keer terug gereden omdat ik m'n cap was vergeten...



Ik respecteer jou mening doe jij dat dan ook bij mij.

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:24

Iedereen mag zelf weten of hij of zij een wel of geen cap draagt. En dat jij 't ondingen vind, prima.
ik hoop alleen voor je dat je niet meemaakt wat ik hiervoor heb gezegt. Die angst om iemand kwijt te raken omdat hij/zij dat "onding" niet heeft gedragen, wens ik niemand toe.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:35

ik heb gekozen alleen op evenementen waar het verplicht is.

dus bv de mendurance,anders heb ik nooit een cap op ga ik ook nooit doen.zelfs onder het zadel draag ik geen cap

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:39

Ik men altijd met cap, thuis, op buitenrit, in de les. Alleen bij de dressuur heb ik een hoedje op. Bij vaardigheid en marathon cap.
Toen ik koetsiersbewijs haalde, werd je geleerd altijd met hoofddeksel te mennen. Dat heb ik ook altijd gedaan, een hoed. Op gegeven moment overgestapt naar cap, weet niet meer wanneer. Heb paard keer ongeluk gehad met de kar. Was toen erg goed dat ik cap op had.

En als je een cap een onding hebt, heb je wellicht een verkeerde. Ik heb er gewoon heel veel gepast in de winkel, tot ik er een vond die ik fijn vond zitten. En dit was niet eens een heel dure (De dure vond ik juist niet lekker zitten). Zeker nu het zo koud is, ben ik heel blij met mijn cap.

Onder het zadel draag ik hem ook altijd. Ik heb maar 1 hoofd.

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:45

Toen ik begon met mennen (begin jaren '80) was het dragen van een cap beslist niet normaal, behalve op de drafbaan natuurlijk... Rijden òp het paard deed ik wel altijd met cap, en dat was in die tijd wèl normaal.
Ik deed examen voor mijn koetsiersbewijs met een 4 jarig paard dat een half jaartje terug voor de kar was gewend. Zonder cap, maar tegenwoordig zou ik in zo'n geval waarschijnlijk een cap dragen...

Voor de mensen die vreselijk bang zijn voor hersenbeschadigingen: draag tijdens het fietsen dan ook maar een fietshelm...

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:12

Ik draag zelden een cap.
alleen bij evenementen waar het verplicht is en toen ik mn oude drafsulky nog had deed ik daar ook altijd een cap op.

Hypocriet als ik ben adviseer ik iedereen die op mijn wagentje stapt wel altijd om een cap op te zetten, en zijn mensen onder de 18 verplicht om op mijn span een cap te dragen :+ Ook tijdens de lessen die ik geef is boven de 18 het advies en onder de 18 de verplichting om een cap te dragen.

groetjes, lacuna

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:26

Ik heb altijd m'n cap op. Aan mijn beide wagens hangt hij standaard. Dus zelfs als een ander met mijn pony's rijd en ik stap een rondje achterop heb ik hem bij de hand.

minajtje
Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-10-12

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:30

met rijden heb ik (bijna) altijd een cap op, met mennen eigenlijk nooit. Weet eigenlijk ook niet waarom..

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:54

Met rijden heb ik ook altijd een cap op.

Met mennen alleen tijdens wedstrijden en lessen en als ik vrij ga rijden in
de binnenbak.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:06

Ik heb altijd mijn cap op.
Alleen met het authentiek ringsteken heb ik een hoed op. Een cap is dan niet toegestaan... (is niet authentiek)

Erica_Risje

Berichten: 127
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Wijnandsrade

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:39

Met rijden had ik altijd een cap op...voel mij zonder erg onzeker, hetzelfde gevoel als wanneer ik zonder autogordel zou rijden....ik mis dan iets...
Nu met mennen draag ik hem niet...maar ga het wel doen.
Voor mijn kindjes heb ik ook (fiets)helmpjes aangeschaft.
Dus als die van het voorjaar mee willen-> helm op! net als mama :+

DanielleTL
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:42

Ik heb nooit een cap op tijdens het mennen hihi,
maar mijn pony is ook zo braaf, en zo verkeersmak (ook groot verkeer) dat er wel heel iets erg moet gebeuren om haar te laten schrikken haha.

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:23

Helm op tijdens wedstrijden, en lessen. Maar ook bij een buitenrit, omdat we het goede voorbeeld willen geven voor onze dochter. Zij heeft ook al een eigen cap en is pas net 1. Thuis in de wei of in de omgeving op straat zonder cap,simpelweg omdat ik die meestal in de vrachtwagen heb liggen en niet binnen handbereik heb dan.

Shenavallie
Berichten: 11774
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:28

Ik heb "anders" ingevuld. Voor mijn werk draag ik alleen een dressuurhoedje en met de menlessen rijden we allemaal zonder, maar gevoelsmatig zou ik willen dat het verplicht wordt dat er een cap wordt gebruikt voor alle takken en vormen van de mensport. Er gebeuren teveel onverwachte ongelukken, waarbij een cap zoveel leed zou kunnen voorkomen. Als ik onder de man rij, dan stap ik niet op zonder cap. Dus waarom zou ik eigenlijk niet met een cap gaan mennen... (vraag ik me nu even hardop af). Ik help veel met het beleren van jonge paarden, dus wel zo veilig. Ik heb hierbij de beslissing genomen dat ik vanaf nu standaard met cap op de kar ga. Ik ga niet wachten tot ik zelf een keer aan de beurt ben. ;)

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:42

Ik draag hem alleen waar het verplicht is.Dus op les en met de vaardigheid.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:58

Ik men puur recreatief. Op de weg en door het bos zonder malle touren uit te halen. Pony is weliswaar nog niet zo lang beleerd maar is al 22 jaar en voor dn dooie dood nog niet bang. Hij zet geen stap verkeerd. Dus nee, ik draag geen cap. Op menles trouwens ook niet, vond hij niet nodig, althans, nog niet dat is tot nog toe ritjes buiten en vaardigheid geweest en een enkele keer stapvoets over de brug en water!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:44

Ik heb eigenlijk altijd standaard m'n cap op. Heb de 1e ingevuld. Zelfs al ik in de bak rijd. Alleen als ik verkleed rijd, heb ik een anders hoofddeksel.