Wel of geen cap met mennen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of geen cap op, met mennen?

Ik men altijd met cap
57 (34%)
Ik men soms met een cap
33 (20%)
Ik men nooit met een cap
74 (45%)

Totaal aantal stemmen: 164


Pieter25

Berichten: 3789
Geregistreerd: 15-01-12

Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 15:06

Ik vroeg me is af en he.. Hoeveel mensen zetten een cap op, als ze gewoon voor de fun gaan mennen(recreatief)?

Ik doe zelf onder het zadel altijd een cap op, maar met mennen eigenlijk nooit..
Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 08-02-12 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:07

Ik rij altijd met cap :) ook de mensen bij mij op de wagen moeten een cap op :)

iza_viv
Berichten: 773
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:08

Ik nooit :o

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:14

Eigenlijk 95% van de gevallen ook met mennen cap op. Als ik het vergeten ben, dan was dat als (recreatieve) groom.
Overigens vind ik het dus niets uitmaken in wedstrijd of trainings- recreatieve setting, in alle gevallen kan het heel veel ellende voorkomen. En dat de helm rottig zit vind ik onzin, is kwestie van juiste maat / helm. Met rijden heb ik hem ook altijd op.

Overigens moet ik wel zeggen dat dat 'altijd' wel is gekomen na diverse ongelukken met- en zonder cap waarbij ik een aantal keer een fikse hersenschudding heb opgelopen en/of zelfs kapotte helm (moet niet willen weten hoe het er zonder helm zou hebben uitgezien). Na de laatste keer manlief moeten beloven altijd cap op te doen :o En al die stomme ongelukken waren in een recreatieve/trainingssituatie. Varierend van uitglijden vlaklangs de bakrand (en dan met je hoofd op die rand terecht komen) tot en met eraf gebokt worden.

janouk
Blogger

Berichten: 17968
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:24

Altijd met cap.
Op de vereniging is het sowieso verplicht en hier thuis hebben wij het verplicht. Alleen in de dressuurring rijden wij meestal met hoed. Vaardigheid is ook verplicht met cap.

Shenavallie
Berichten: 11774
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:54

Ook al rijden we allemaal tijdens de les zonder cap, zou ik het niet eens zo'n gek idee vinden om het verplicht te stellen. Buiten doe ik het wel. Op de koets draag ik alleen een dressuurhoedje, dus eigenlijk ook niet echt beschermd.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:36

Altijd met cap. Thuis, langs de weg, op wedstrijd.

Laatste keer zonder cap is geweest op het NK dekhengsten in het tuig waar een hoedje verplicht was.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:45

Nooit met cap, maar het is eigenlijk wel een goede. Ik denk dat ik er voortaan voor ga zorgen dat ik mijn cap meeneem. :j

Annabel

Berichten: 4877
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:46

Met cap, toch wel veiliger :j

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:49

Met rijden doe ik het eigenlijk nooit. Maar straks met mennen (beleerfase nog altijd :+ ) doe ik het wel. Groene pony, donkergroene menner dan wil ik gewoon extra zekerheid hebben.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:51

Met cap.

Florinde

Berichten: 136
Geregistreerd: 22-03-11
Woonplaats: Usquert

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:41

Ik rij nu zonder cap. Het word wel verplicht op onze manege. Dat is eigenlijk wel goed.
Ik weet het zelf ook wel, maar moet nog steeds een nieuwe aanschaffen.

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:01

Ik men met Det altijd met cap. Altijd, overal. Hij ligt toch bij mijn tuig dus is gewoonte geworden om m op te zetten.

xxFabienne

Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-11
Woonplaats: Noordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:19

ik eigenlijk nooit maar ik denk dat ik het wel ga doen voortaan :j

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:21

Ik eigelijk nooit heb een superbrave pony en eigelijk doe ik vooral stappen en hele kleine stukjes draf tijdens het mennen :P

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:22

ik rij altijd zonder cap,op de wagen en onder het zadel.ik haat dat ding.maar als ik dadelijk mendurance wil starten zal ik hem met de wedstrijden toch op gaan moeten,zie er tegen op.maar ja

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:26

skyline schreef:
Ik eigelijk nooit heb een superbrave pony en eigelijk doe ik vooral stappen en hele kleine stukjes draf tijdens het mennen :P


Zo'n pony heb ik ook...
En toch hebben pony ik en groom heftig ongeluk gehad.
Ongeluk was ook niet de fout van de pony en dankzij de pony! die super cool bleef is het nog beperkt gebleven.
Waarbij groom tussen pony en lamoen terecht kwam, daar uiteindelijk tussen uit viel en door kar werd overreden.
Gelukkig cap op had die helemaal beschadigd was.. (had overigens wel haar rug gebroken)

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:30

ik dacht ook altijd, cap op met mennen? wat een onzin, maar ga nu ook beginnen met mennen en na er wat meer ingekeken te hebben dit ook letterlijk en vele omval foto's gezien te hebben, ga ik toch ook mooi een cap opzetten hooR!

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:06

Ik rijd (bijna) altijd met cap, ohz of aangespannen. In de dressuurwedstrijden heb ik nog wel een hoedje op. En ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de afgelopen dagen met die vreselijke kou mijn muts op heb gehouden. Cap paste er niet overheen, heb het wel geprobeerd. Ik rij dan in mijn buitenbak. Kans dat er een ongeluk gebeurde was vele malen kleiner dan de kans op bevroren oren. Een sjaal werkt niet, want de cap duwde deze steeds weg.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:11

Ik mende eerder alleen met de vaardigheid en de marathons met cap. Maar na vele verhalen gehoord te hebben over ongelukken men ik nu altijd met cap, behalve met dressuurwedstrijden binnen. De buitenwedstrijden ligt eraan hoe mijn paard is, is hij wat druk doe ik dan alsnog mijn cap op.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:14

Altijd met cap. :j

Grooms/meelifters ook cap op, maar bijv mn moeder stapt dan wel eens klein stukje mee achterop en tsja kan mn moeder niet verplichten tot cap dragen.. En achter ben je er toch eerder (veilig )af dan dat je op de bok zit

Met deze kou heb ik een muts onder een cap, heb gewoon de cap van moeders, die is 2 maten te groot dus dan past wel haha

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:51

ik deed het nooit alleen met 2span alleen naar buiten gezien ik een jonge pony erbij had. Eigenlijk verkeerd idee ook samen kan het fout gaan. Tegenwoordig bijna altijd een cap op ook omdat we wilder trainen maar ook verstandiger. Zeker na de val van stalgenoot die haar nek en 5 ribben gebroken en met haar nek op een haar na van de dood. Daarvoor deed ik het al maar dit bevestigd het wel waarom.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:01

altijd een cap op,hebben we op school geleerd en zijn 1 keer met 2 jonge haflo fjordjes in een half droge sloot gekomen, de wagen lag op z'n kop gelukkig had niemand wat maar dat zet je toch wel aan het denken... p.s ik kreeg nog een pluim van de leraar want ik had als een van de eerste de pony's losgemaakt uit het tuig (ja ik ben er een die in tijden van nood koel in kop blijft), en de leraar zat zelf op de bok achter het stuur bedoel ik dan toen het gebeurde, maar ja 2 jonge knollen aan de kletter kan iedereen overkomen dus ja altijd een cap op!!!

het grappige is dat er over het algemeen eerst vaak iets ernstigs moet gebeuren voor je jezelf gaat beschermen! waarom ?

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:48

Ik men nooit met een cap op, alleen als het verplicht is tijdens een wedstrijd of op de vereniging...

Thomas5

Berichten: 1042
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Wel of geen cap met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:13

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn cap ergens begraven ligt in mijn kleerkast, sinds de tijd dat ik leren paardrijden heb. Het is nu 7 jaar geleden dat ik ben begonnen en heb 'm denk ik al 5 jaar niet meer op gehad. Onder het zadel de eerste 2 jaar wel altijd, maar nu niet meer en tijdens het mennen nog nooit...

Maar ik had mezelf al voorgenomen dat als ik nog eens ga mennen (nu alweer 1,5 jaar geleden) dat ik 'm wel op ga doen. We zijn 2 jaar geleden met de kar aan de kletter gegaan en dat is ook de reden waarom ik niet (veel) meer gemend heb, dus zonder cap kom ik niet meer buiten met de kar.
Ohz wordt lastiger want ik draag zo'n ding niet graag, krijg er hoofdpijn van tijdens het rijden van het 'gehobbel'