Cap op of niet??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horselove154
Berichten: 707
Geregistreerd: 04-07-08

Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 19:42

Hoi Allemaal,

Wat ik mij af vroeg: Mennen jullie met of zonder cap?? En waarom??
Ik wissel het af, soms wel soms niet, hangt ook van de pony af..
Hoe is dat bij jullie??

Groetjes..

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:44

Nooit, behalve met wedstrijden. Vind het er belachelijk schijterig uit zien. En dan vooral de voorbeelden (zoals ook hier op bokt) van mensen die doodveilig met cap op mennen, maar alle passagiers zonder laten rijden. Mwahaha

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:46

Ik dacht dat het verplicht was Blond de laatste keer had ik geen cap op trouwens, maar zo'n gek idee vind ik het niet!

Wijnanda

Berichten: 1933
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Terheijden

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:47

Ik vind dat als je gewoon recreatief een beetje doet dan gewoon zonder hoor. Op Paard & Koets was er een vrouw die met haar pony's over dingen heen ging springen. Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:43

Wij hebben op het moment wel weer een cap op omdat we pas geleden een klein ongelukje hebben gehad en wij ons zo ook wat zekerder voelen en Rafiq gemakkelijker ergens 'doorheen durven drukken'. En ik heb echt het gevoel dat je meer risico loopt op hoofdletsel als je een ongeluk met de wagen krijgt dan onder het zadel. Want met een wagen gaat het echt met meer donder en geweld wanneer het misgaat.... Het ziet er niet uit zo'n cap, daar ben ik het wel mee eens. Maar veiligheid voor alles hoor. Ook tijdens recreatief mennen kunnen er behoorlijke ongelukken gebeuren... Niet alle weggebruikers gaan er even goed mee om wanneer ze een aanspanning tegenkomen. En ik moet zeggen dat we al vaak genoeg van die leipo's hebben meegemaakt en erg blij waren dat Rafiq er nog rustig onder bleef...

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:21

Ik zou het beter doen (altijd dan wel te verstaan) maar ik doe het niet. Omdat ik het geen zicht vind, het niet gewoon ben, of het gewoon vergeet.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:34

bij ons op de manege is het verplicht, en wij als instructeurs doen hem dus ook op. Ook de mensen die niet zelf mennen maar wel meerijden hebben er een op.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:47

Ik heb hem ook altijd op!

horselove154
Berichten: 707
Geregistreerd: 04-07-08

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:13

Het is wel beter om hem op te hebben, maar het is niet zo mooi om te zien..
Wat zeggen andere mensen er van als je een cap op hebt?? Of zeggen ze daar niets op??

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:32

Als het niet binnen gehoorafstand is zou ik me niet druk om maken om wat er gezegd wordt Knipoog

duckydive
Berichten: 51
Geregistreerd: 30-10-07

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:42

Ik heb hem eigenlijk ook niet op.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het een beetje krom vind dat er gezegd wordt dat bij recreatie alleen geen cap gedragen hoeft te worden. Daarbij toch juist wel. Ongetrainde mensen, ongetrainde paarden en een bos vol bomen die je stuk voor stuk kunt raken. Ik denk dat ik hem ook maar ga dragen.

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:08

tijdens de les wel is verplicht en tijdens wedstrijden.anders niet

heck

Berichten: 39
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: budel-dorplein

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:54

tijdens het buitenrijden heb ik nooit een cap op tijdens wedstrijd zou ik dat wel doen en is het volgens mij ook verplicht

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:35

Op mijn sulky draag ik vrijwel altijd een cap. Heb nog steeds het gevoel alsof ik er zomaar achterover af kan kletteren als de pony ff iets raars doet, of als we door een kuiltje rijden ofzo.
Op mijn vierwieler draag ik geen cap.

Groetjes, Lacuna

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:38

Ik mende ook altijd met cap, gaf me gewoon een veiliger gevoel..
En dat het er raar uit zou zien?? Ach, je ziet het zelf toch niet dus wat maakt het uit en gat in je hoofd is ook niet zo mooi...

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:12

als ik voor mezelf rijd en buiten niet.

Op les is het verplicht. Wedstrijden ook. alleen dressuur rijdt ik met een hoed.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:45

Wat betreft andere mensen. Daar kijk/luister je toch niet naar..? Je zet die cap op voor je eigen veiligheid niet voor een ander!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:56

duckydive schreef:
Ik heb hem eigenlijk ook niet op.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het een beetje krom vind dat er gezegd wordt dat bij recreatie alleen geen cap gedragen hoeft te worden. Daarbij toch juist wel. Ongetrainde mensen, ongetrainde paarden en een bos vol bomen die je stuk voor stuk kunt raken. Ik denk dat ik hem ook maar ga dragen.


viv77 schreef:
Ik mende ook altijd met cap, gaf me gewoon een veiliger gevoel..
En dat het er raar uit zou zien?? Ach, je ziet het zelf toch niet dus wat maakt het uit en gat in je hoofd is ook niet zo mooi...


Helemaal mee eens!

horselove154
Berichten: 707
Geregistreerd: 04-07-08

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 13:21

dank voor de reacties!
Tuurlijk moet je niet luisteren naar de reacties van anderen maar dat kan wel een rol spelen in je beslissing om wel of geen cap te dragen, toch??

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:46

Alleen wanneer het moet. Het is inderdaad niet onverstandig om een helm op te zetten. Maar de noodzaak bij het mennen overstijgt bij mij nog niet. Desondanks stap ik op geen enkel paard zonder cap.
Dus thuis rijd ik altijd zonder helm, dressuur en vaardigheid met hoed en marathon met helm.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:02

Zonder cap muv de marathon.

Op les moet het officieel ook, maar ik weiger!
Ik zet pas een cap op als ze de voltige mensen binnen onze vereniging ook verplichten een cap op te zetten Clown
Tot nu toe wordt ik al 2 jaar keurig toegelaten zonder cap Haha!

De nut en noodzaak tijdens het mennen ontgaat mij ook.
Ik zie de toegevoegde waarde er gewoon niet van in
De keren dat ik een ongeluk heb gehad met het mennen had droeg ik geen cap en ik heb hem ook niet gemist.
Tegen een paar gescheurde enkelbanden helpt een cap niet echt Vork

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:05

Ik heb over meerdere ongelukken met paard en wagen gelezen waarbij koetsier en/of passagiers hoofdletsel hadden opgelopen doordat ze van de wagen waren geslingerd..... Je kunt bij een heftig ongeluk met je hoofd op het asfalt of tegen een boom klappen en ook de wagen tegen je hoofd krijgen als jij er eerst afvliegt en de wagen in dezelfde richting volgt.... Tuurlijk zijn het uitzonderlijke gevallen en kan er meer kapot dan alleen je hoofd, maar ik zie niet in waarom je wel onder het zadel een cap op zou doen en op de wagen niet. In beide gevallen heb je te maken met een vluchtdier wat heftig kan reageren in bepaalde situaties. En op de wagen heb je nog minder te vertellen over je paard dan onder het zadel.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:13

Het is eigenlijk heel krom maar ik heb nog nooit zonder cap ohz gereden en nog nooit met cap op de wagen. Ik heb geen geldige reden om het op de wagen niet te doen en begrijp dat het niet onverstandig zou zijn maar het leeft bij mij eigenlijk hetzelfde als bij Sjonniej.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:17

Kan ik me ook wel voorstellen hoor. Wij hebben ook niet altijd met cap op op de wagen gezeten...

Dit is een topic dat ik eerder dit jaar gevolgd heb en wat veel indruk heeft gemaakt....
Een stukje verder schrijft de dochter het hele verhaal van wat er gebeurd is en drukt iedereen op het hart een cap te dragen op de wagen omdat dat waarschijnlijk het leven van haar vader had kunnen redden.

[VVDD] Ongeluk met paard en wagen bij de Eemhof

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:17

Meestal niet, op wedstrijden wel en als het een keer heel vies weer is, vind ik een helm ook wel fijn tegen het weer!