wie ment er bit- en oogkleploos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:45

Ik ben een beetje naar de mogelijkheden aan het kijken voor bit- en oogkleploze optomingen voor mijn shet. Gewoon alvast rondsnuffelen. Wie weet waar ik dit kan bekijken en eventueel kan kopen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:16

Ik men zonder kleppen. Kleppen hebben echt wel voordelen, als je pony het fijn oppakt zou ik dus gewoon met kleppen beleren. Bitloos mennen vind ik persoonlijk helemaal niks, veel te gevaarlijk.

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:41

Ik men ook zonder oogkleppen. En ik wil volgend jaar ook bitloos gaan mennen. Mijn mini shetje word nu af en toe onder het zadel ook bitloos gereden, en dat gaat super! Dus waarom dan niet voor de wagen?

Anoniem

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:45

Ik men zonder kleppen, wel gewoon met een Liverpool met tongboog. Reden is dat mijn paard onrustig wordt van geluiden die ze wel hoort maar niet kan zien. Zodra ze ziet wat het is / waar het vandaan komt boeit het haar niet meer. Maar geluiden vanachter een heg bijv. vindt ze echt niks merkte ik met onder zadel rijden.

Oogkleploos is iig erg makkelijk. Gewoon bij de winkel een menhoofdstel kopen en dan vragen om bakstukken zonder kleppen. Kost een beetje meer, (je hebt dan immers 2 sets bakstukken) en het is voor elkaar Lachen

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:12

Ik betuig er nu eentje oogkleploos. Ik heb in het verleden ook zonder oogkleppen gement, maar het heeft mijn voorkeur zeker niet.

Bitloos mennen begin ik niet aan, veel te gevaarlijk. Ohz worden mijn pony's zo nu en dan wel bitloos gereden, ook in het bos.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:17

Precies bitloos onder het zadel is niet te vergelijken met bitloos mennen.

Shet4ever

Berichten: 202
Geregistreerd: 23-08-06

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:26

Mijn shetjes lopen zonder oogkleppen 10x beter dan met.
Vooral m'n oudste merrie (14 jaar), ze is aan 1 oog bijna blind.
Met oogkleppen gaat ze scheef lopen en op de dissel hangen,
zonder kleppen loopt ze mooi recht en is het een super pony.

Ik gebruik hiervoor gewoon rij hoofdstellen met een liverpool.
Bitloos waag ik me niet aan, een bit voelt toch veiliger.
Mijn pony's zijn superbraaf en nergens bang voor (behalve voor aanvallende grassprietjes Vork ),
maar volgens mij heb je met een bit in geval van nood net iets meer te vertellen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:07

eerste bericht doet overkomen alsof kleppen nu ook alweer zielig zijn?
Wat is er mis met kleppen? Mijne vond het vroeger ook niks, maar tegenwoordig loopt ze er prima mee en "weet ze niet beter"
t maakt eigenlijk niet uit, ze kan allebei.
Tja, dat mennen nu ook al bitloos moet tja... Tis dat je een beetje moeilijk aangespannen rijdt zonder tuig, anders had dat ook wel weer gekomen...

Onali

Berichten: 18529
Geregistreerd: 16-03-06

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:10

Dat is inderdaad erg lastig, denk dat het karretje niet vooruit komt. Haha!

Bedankt voor de reacties, zoals ik al zei ben een beetje aan het rondkijken.

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:11

ik had een super makke shet, bitloos en kleploos gereden omdat de pony dit zelf fijner vond. er is geen verschil van met of zonder bit eigenlijk voor mij en die pony, omdat ze op bijden even goed luisterd, alleen is ze zonder bit meer ontspannen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:13

dan zit je met bit teveel in zn mond...

Milky_Way

Berichten: 1595
Geregistreerd: 31-05-07

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:50

Ik ben nog niet zo lang bezig met het mennen maar mijn verzorgpony die nu word beleerd is altijd bitloos gereden, maar met het mennen gaat er echt wel een bit in.
Als menner ben je toch vaker echt in het verkeer op de weg tussen de auto's in , als ruiter kan je ook naast de rijbaan in de berm gaan of het fietspad omdat dat veiliger is, als menner met je wagen heb je niet altijd die mogelijkheid dus ik vind voor het mennen een bit net effe wat verandwoorder.

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:55

Ik men regelmatig met mijn pony gewoon met zijn rij hoofdstel, gaat helemaal goed, ook oogkleploos dus. Maar zoals vandaag moest ik mennen tussen merries, en dan doe ik toch de oogklepjes op, dan ziet hij net even iets ´minder´ en kan hij beter de aandacht bij mij houden. Ik merk aan hem geen verschil. Bitloos mennen ga ik mij niet aanwagen. Zolang jij niet in zijn mond gaat hangen moet hij niet veel last hebben van het bit. En het is toch een stukje meer zekerheid die je hebt.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:00

Shet4ever schreef:
Mijn shetjes lopen zonder oogkleppen 10x beter dan met.
Vooral m'n oudste merrie (14 jaar), ze is aan 1 oog bijna blind.
Met oogkleppen gaat ze scheef lopen en op de dissel hangen,
zonder kleppen loopt ze mooi recht en is het een super pony.

Ik gebruik hiervoor gewoon rij hoofdstellen met een liverpool.
Bitloos waag ik me niet aan, een bit voelt toch veiliger.
Mijn pony's zijn superbraaf en nergens bang voor (behalve voor aanvallende grassprietjes Vork ),
maar volgens mij heb je met een bit in geval van nood net iets meer te vertellen.


Rijhoofdstellen zijn RIJ hoofdstellen, en zijn zéker niet bedoeld om mee te mennen Knipoog en al helemaal niet als je er ook nog eens een stang als een liverpool aan hangt, dat zijn vrij zware bitten en zulke hoofdstellen zitten 9 v/d 10 keer niet precies goed om de pony, puur en alleen omdat ze uit verhouding worden getrokken door het zware bit.

Voor het mennen heb je toch echt wel een echt menhoofdstel nodig, en die kun je idd zonder oogkleppen kopen, of je haalt de oogkleppen er af. Ken zelfs mensen die ze er gewoon vanaf hebben (laten) snijden.

Menhoofdstellen zijn vaak dikker, de neusriem is dikker en ook qua inwerking verschilt de neusriem van een menhoofdstel wel degelijk met die van een rijhoofdstel.

@ TS: Ik men beide met oogkleppen en met bit, een vrij dunne liverpoolstang met pompwerking.

Bitloos mennen, tsja... daar heb ik zo mijn twijfels over. In ondeskundige handen (mensen die met het idee 'mijn pony doet het bitloos ohz. prima, dus bitloos voor de kar doen we dan ook gewoon') vind ik het echter gevaarlijk. Beiden pony en menner moeten hier wel heel veel ervaring mee hebben.

En bitloos mennen op eigen terrein (in wei/bak) vind ik toch heel wat anders dan op buitenrit bitloos.

En dan nog eens de manier wáarop men bitloos rijdt. Ik heb al diverse belachelijke dingen voorbij zien komen, ook hier op bokt. Mensen die bitloos mennen op een stalhalster of een touwhalster Frusty Gestoord Hamer Beide halsters zijn hier níet voor gemaakt.

Als men dan zóoo graag bitloos wil mennen, gebruik dan een speciaal bitloos MEN hoofdstel.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:04

_vivi_ schreef:
Ik ben nog niet zo lang bezig met het mennen maar mijn verzorgpony die nu word beleerd is altijd bitloos gereden, maar met het mennen gaat er echt wel een bit in.
Als menner ben je toch vaker echt in het verkeer op de weg tussen de auto's in , als ruiter kan je ook naast de rijbaan in de berm gaan of het fietspad omdat dat veiliger is, als menner met je wagen heb je niet altijd die mogelijkheid dus ik vind voor het mennen een bit net effe wat verandwoorder.


Daarbij ook nog eens genomen, iets wat veel mensen die overstappen van het rijden ohz. naar het mennen, compleet vergeten: gaat er bij een ruiter en paard iets mis.... oké..... meestal zal ruiter van z'n paard vallen oid met natuurlijk ook kans op ernstige gevolgen.

Gaat er met paard en wagen wat mis...... dan zijn vaak de gevolgen niet te overzien, en al hélemaal niet als dat ook nog eens in het volle verkeer gebeurd. Ik zit toch veel liever óp een paard dat aan de kletter gaat, dan áchter een paard op de bok, die aan de kletter gaat.

Het risico dat je schade aan derden veroorzaakt tijdens een ongeluk met het rijden ohz. is gering.
Het risico dat je schade aan derden veroorzaak tijdens een ongeluk met het mennen, is zéeeeeer groot.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:41

Waarom zou een rijhoofdstel niet geschikt zijn als menhoofdstel. Ik men al jaren met een rijhoofdstel.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:43

LADPR schreef:
Waarom zou een rijhoofdstel niet geschikt zijn als menhoofdstel. Ik men al jaren met een rijhoofdstel.


Bedoelde ik met name als je dus een zwaar stang bit als bijv. een liverpool gebruikt.
De bakstukken zijn hier niet op 'berekent', zo'n zwaar bit, zullen uit hun verhouding getrokken worden, vooral bij de wat goedkopere rijhoofdstellen. Het bit hangt dan vaak ook niet helemaal goed in de mond.

Verder is het zo dat bijv. een liverpool hefboomwerking heeft, en de vaak bredere, stevigere neusriem van het menhoofdstel wordt in dat 'proces' ook gebruikt.

Het ís wel mogelijk, tuurlijk, alles is mogelijk. Maar voorkeur ligt wel bij de menhoofdstellen, en dus helemaal als je met een stangbit rijdt Lachen

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:45

SH > AR

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:46

LADPR schreef:
Precies bitloos onder het zadel is niet te vergelijken met bitloos mennen.


Waarom dat dan? (= leek, maar wel benieuwd)

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:49

Narya schreef:
LADPR schreef:
Precies bitloos onder het zadel is niet te vergelijken met bitloos mennen.


Waarom dat dan? (= leek, maar wel benieuwd)


eh.. misschien even hierboven lezen? Heb toch wel in een post dit getracht een beetje duidelijk uit te leggen, óók qua risico dat je in het algemeen kan stellen, en het verschil daar in tussen rijden en mennen.

Narya

Berichten: 5231
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:55

Ik snap wel wat je bedoeld qua risico, maar onder het zadel is het bit toch geen noodrem, bedoel ik eigenlijk. Bij mennen wel?

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:00

Norikers worden altijd oogkleploos gemend. In het buitenland kennen ze oogkleppen vaak niet eens.

Het eerste wat wij deden met nieuwe menhoofdstellen was de blikschaar erin om die stomme oogkleppen eraf te knippen.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:04

JoyCiej007 schreef:
Bedoelde ik met name als je dus een zwaar stang bit als bijv. een liverpool gebruikt.
De bakstukken zijn hier niet op 'berekend', zo'n zwaar bit, zullen uit hun verhouding getrokken worden, vooral bij de wat goedkopere rijhoofdstellen. Het bit hangt dan vaak ook niet helemaal goed in de mond.

Verder is het zo dat bijv. een liverpool hefboomwerking heeft, en de vaak bredere, stevigere neusriem van het menhoofdstel wordt in dat 'proces' ook gebruikt.

Het ís wel mogelijk, tuurlijk, alles is mogelijk. Maar voorkeur ligt wel bij de menhoofdstellen, en dus helemaal als je met een stangbit rijdt Lachen

Over de stevigheid: dat hangt er maar vanaf hoeveel je aan een hoofdstel wenst te spenderen. Een stang & trens combinatie of een zware D-stang of pelham wegen ook genoeg en worden gebruikt ohz in die zogenaamd slechtere rijhoofdstellen. Die laatste twee hebben bovendien ook hefboomwerking; die zou dan volgens jou niet of helemaal anders/verkeerd gebeuren? Overigens zijn er genoeg holle liverpoolbitten op de markt die niet eens zoveel wegen...

Verder worden er steeds meer onafhankelijke neusriemen gebruikt bij het mennen, net om die inwerking van het bit via de neusriem uit te schakelen. Bedoel je nu dat dat allemaal flauwekul is?

Een menhoofdstel is wel bijna altijd breder, maar of dat zoveel comfortabeler voor het paard is, weet ik niet.

Tot nu toe heb ik alle paarden kleploos beleerd en met de tweewieler durf ik ook nog eens zonder kleppen te vertrekken. Gewoon omdat ze naar mijn idee rustiger zijn als ze "gevaren" kunnen zien... Met de vierwieler heb ik dan weer wel de kleppen aan, omdat je nooit weet wat je zult vervoeren. Dan is het nog zo handig als ze al niet schrikken van wat er achter hen gebeurt. Bitloos mennen ben ik overigens tegen; de redenen daarvoor zijn hierboven al aangehaald.

Groeten, SuSEQ
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 25-05-08 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:17

waarom, wordt er vaak met een 'neus in de lucht' geantwoord?!

Als mensen, iets niet weten, moeten ze het vragen, en als een stuk tekst niet voldoende antwoord geeft, gewoon nog een keer vragen. of snappen jullie altijd alles meteen? en hebben jullie nooit iets 2,3,4 of zelfs 5 keer na moeten vragen?

Stef, met alle respect maar er kunnen ook andere redenen zijn waarom het paard gespannen loopt met bit ipv dat het altijd maar komt door een 'te harde hand'

ik heb mijn shetje op het moment ook bitloos in het tuig, omdat het mond problemen heeft en ook buiten gaat dat prima,dat verschilt natuurlijk wel per pony. maar ik heb ondanks de drukke wegen hier nog geen rariteiten meegemaakt die ik met een bit beter zou kunnen oplossen.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:25

Dat klopt, tuurlijk hangt het af van de kwaliteit van het hoofdstel.

Moet ik er ook even bij vermelden dat dit topic eerst onder subforum shetlanders stond... natuurlijk heb je ook voor shetten wel goede rij-hoofdstellen, en er worden er steeds beter gefabriceerd, maar punt blijft dat je voor shetten nu eenmaal vaak minder mogelijkheden hebt.

Onafhankelijke neusriemen idd, wil dit ook absoluut geen flauwekul noemen, zeker niet. Maar indien je die inwerking van de neusriem wél wenst, of een bit hebt dat juist 'beter' inwerkt met wel de neusriem, dan zal je dit met een rijhoofdstel niet bereiken.

Begrijp me niet verkeerd; rijhoofdstellen in combinatie met een simpele trens oid zie je ook veel.

Heb bij veel 'huis-tuin- en keuken rijhoofdstellen' in maat shet (die dus ook niet echt van goede kwaliteit waren en niet echt stevig waren) vaak gezien, als je daar dan nog eens een normale liverpool aan hangt, het toch vaak uit verhouding is.

@ Share; sorry, maar ik zie eigenlijk niet echt waar er met 'de neus in de lucht' wordt gereageerd? volgens mij geeft iedereen gewoon op een normale manier zijn mening Lachen