viola schreef:Ik heb met mijn voige pony zowel met bit als bitloos gemend. Begonnen met bit, later over gegaan op bitloos en toen toch weer met bit.
Mijn ervaring was dat stoppen zonder bit in geen enkele situatie een probleem was, in ieder geval niet moelijker als met bit. Ook met bit zijn er weleens momenten dat pony niet zo snel stopt als je zou willen, maar altijd snel genoeg om zeker veilig te blijven, zo ook zonder bit.
Het "probleem" zat hem in het sturen. Zonder bit stuur je gewoonlijk mede door je handen opzij van de hals af te halen en dat gaan niet voor de wagen. Voor de wagen is je enige optie om de teugels recht naar achter te "trekken" en dat was voor het fijne stuurwerk niet duidelijk genoeg. Gewoon wat rond hobbelen ging prima, maar ik wilde ook wat presiezer sturen en ook op buitenritten toch dressuurmatig zo nu en dan correct rijden en dat ging met bit stukken beter.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Mag ik vragen welke optoming je hebt gebruikt bij het bitloze mennen? Ik rijd nu bitloos met een simpele neusriem (sidepull idee, met ringetjes aan de zijkant) die heel stabiel om de neus zit. In mijn ogen heb je hiervoor niet echt de neckreining nodig of het 'hand opzij bij sturen'. Het klopt inderdaad wel dat je bij mennen alleen de teugels gebruikt, dus wat dat betreft heb je minder contact met je paard, dus moet de contact via de teugels wel goed zijn.