[AR] ervaringen Bertha mentuig gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

firalli

ervaringen Bertha mentuig gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 00:23

Wie heeft hier ervaring met het Bertha mentuig? (bruin met goudkleurig messing beslag).

Ik zou graag willen weten hoe de kwaliteit van het leer is en of de gespen mooi blijven als je vooral buiten rijdt.

Wie heeft voor mij foto's als dit tuig op de pony ligt?

Tot hoe groot kan dit tuig versteld worden? Wordt het krap op een pony van 1.20m hoog waar normaal een shetlandtuig op past? (Of heeft iemand de omtrek van het schoftje en hoofdstel voor mij, evt. lengte van de strengen?)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Keet

Re: ervaringen Bertha mentuig gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:19

Even de zoekfunctie gebruiken :) zijn al 5 topics over geweest :)

firalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:39

Ja, dat had ik gedaan, maar kom niet verder dan dat iemand het op 2 verschillende shetlanders had liggen en een paar gaatjes bijigemaakt had om het passend te krijgen.
Ik heb niets gelezen over de kwaliteit van het leer en gespen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:47

firalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:03

Hé bedankt!!! Ik ga meteen kijken, super!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:06

Ik heb hem in zowel enkel als dubbelspan. Dubbelspan heb ik wel flink moeten aanpassen, broekriemen waren erg lang en ik heb gaatjes bij moeten prikken. Het tuig is redelijk soepel. Overigens is dit tuig niet bedoelt om jarenlang mee te rijden, ik wil over een tijd voor een zilco of idealtuig gaan, maar tot die tijd voldoet de berta prima. Voor het geld vind ik het iig een prima tuigje. Verder zal het op een pony van 120 denk ik wel passen, ik heb het laatst op mijn brede welsh van 136 gehad, daar is de staartriem net wat te kort voor en de singel ook. Maar goed, ze is erg breed en rond gebouwd (ideal webtech pony paste helaas niet op haar).

Foto's op mijn shetten van 95 cm:
[AR-ITP] Hans en Grietje hebben ook sleepret
[AR-ITP] Oma 90 jaar! Hans en Grietje spelen taxi

firalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:33

Hoi, bedankt voor je informatie!!
Even een vraagje: zijn de strengen versterkt met nylon binnenin?
Ik lees dat de leidselogen 'spontaan' kunnen afbreken, dat heb jij dus niet ervaren?

Dus het tuig zou ook op een welsh b passen, ik heb nu een zwart tuig met zilverkleurige gespen dat ik gebruik voor shetland, welsh a en b en het heeft op een newforest gelegen, maar ik wil graag koperkleurige gespen en bruin leer vind ik toch wel iets hebben...
Maar ik ga pas over op een ander tuig als ik zeker weet wat ik eraan heb..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:37

Hier is nog niks geknapt, gebruik het dubbelspan ook nog niet zo lang, sinds vorig jaar juni ofzo. Strengen zijn volgens mij niet versterkt. Het is een leuk tuig voor het geld, maar je moet er natuurlijk niet verwachten dat het jaren meegaat en jaren mooi blijft. Dan zul je toch een ander tuig moeten kopen. Ik heb ooit een merkloostuigje gekocht, zo'n zwarte die je vaak ziet. Die kwaliteit vind ik toch wel al wat beter dan het berthatuig trouwens. Dat tuig heb ik al jaren en is nog steeds veilig te gebruiken.

Ik weet niet zeker of het op je welsh b past, maar op mijn welsh van 136 paste het net niet, dus als die van jou niet al te breed is denk ik het wel,maar pin me er niet op vast.

firalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:44

Oké, dank je wel voor de info.
Ik denk dat ik dan rustig verder ga kijken, ik heb nu een goed tuigje dus kan makkelijk voort.

Het tuig ziet er trouwens wél heel mooi uit op jouw pony's!! Vooral de foto's met de slee zijn prachtig!!