[AR] Ervaring Bertha tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Ervaring Bertha tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:08

Heeft er iemand ervaring met het Bertha tuig?
Ik heb 2 topics kunnen vinden uit 2010, maar daar stonden niet echt veel ervaringen in.
Het gaat om het enkelspan tuig.

Hoe valt het? Het gaat om een vrij kleine shetlander, zou dit passen, of zie je dan meer tuig dan shet?
Is het echt karton achtig leer of valt dit mee?

Jenkins

Re: Ervaring Bertha tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:11

Ik heb het tuig zelf niet, maar zat ooit ook te twijfelen om het aan te schaffen. Ik vond het er alleen allemaal erg dun uit zien, dus heb het niet gekocht.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:24

Wat voor kwaliteit is het leer? Is het nog een klein beetje soepel of is het scheurt het gelijk af als je het buigt kwaliteit?
Ik zal niet intensief gaan mennen ermee, het is echt beginners tuig voor mij. Mocht ik het leukvinden, komt er echt een goed kwaliteit tuig etc. Maar wil nu mn shetje niet in de weg zitten met slecht tuig, dus vandaar mijn vragen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:04

Ik heb nu 2 pony's er mee betuigd. Op beide pony's lag het niet fijn, was alles slecht op maat te krijgen en werden de gespen bij het beleren (zonder dat er rare dingen gebeurde) al krom.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:45

het leer is niet echt soepel, maar scheurt ook niet direct af ofzo.
Heb het ook gebruikt om 2 pony's te beleren, en het ligt redelijk. Niet perfect maar met een borst- en schoftonderlegger kom je een heel end. Geen van beide pony's heeft drukplekken of andere ongein, en geen van beide toont irritatie bij het optuigen.
De merrie heeft met beleren best rare dingen gedaan, maar tuig heeft zich prima gehouden. Heb inderdaad ook wel ergens een wat omgebogen pinnetje en wat rafels, maar niets wat het verderrijden zou belemmeren ofzo.
Daarnaast gebruikt mijn bijrijdster het als zij gaat mennen ook op mijn eigen pony. Dit is typetje "hypergevoelig als er iets niet lekker zit" en ook hij loopt er prima mee.
Tuig houdt zich ook goed op langere ritten.
Ben er qua prijs-kwaliteit best redelijk tevreden over. Gespen gaan overigens wel heel snel roesten, dat is wel zonde. Tuig is nu ongeveer 3/4 jaar in mijn bezit en wordt ongeveer 1 tot 2 keer per 14 dagen gebruikt.

Hier een topicje met foto's van onze shetmerrie. Zij loopt met het bertha tuigje.
[AR-ITP] Zoë's bazinnetje (5jr) leert zelf mennen!

groetjes, lacuna

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 14:10

Dus met goede onderleggers op de borst en schoft is het wel goed te doen?
Het gaat echt om de 1e beginselen. Vind het zonde om een duur ideal tuig te kopen als blijkt dat de pony het niks vind. Je moet het tenslotte dan ook weer kwijt zien te raken.
Mochten poown en ik het beide leukvinden, dan komt er uiteraard een kwalitatief goed tuig.
Lacuna het ziet er wel netjes uit :)
Pony is bijna een meter hoog, en erg slank gebouwd voor een shetlander. Hoop dat het dan past!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:14

Ik heb zelf een shet van 95 cm die niet echt slank te noemen is. Bij hem heb ik toch wel wat gaatjes moeten bijprikken. Verder vind ik het voor het geld een heel goed tuigje, heb nu de tweespanversie om ze te gaan beleren, als dat allemaal goed verloopt komt er volgend jaar een zilco tuigje.

Dit is het tuig op Hans, hier was ie wel een stukkie dikker dan hij nu is.
[AR-ITP] Hans zijn sneeuwdebuut