[AR] Goed, maar goedkoop tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

Goed, maar goedkoop tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:16

Ik ben op zoek naar een GOED maar goedkoop tuig, kunstof schuurt naar mijn idee best snel, maar als jullie een kunstof tuig weten wat goed is hoor ik het graag!

Maar leer vind ik net zo fijn!
alvast bedankt!

Crista

Re: Goed, maar goedkoop tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:17

Wil je persee nieuwe of is 2e hand ook goed? Wat is je budget? Welke maat?

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:18

Crista schreef:
Wil je persee nieuwe of is 2e hand ook goed? Wat is je budget? Welke maat?

Pony, rond 100 -150 euro. 2e hands is goed maar dan wil ik wel van alle kanten foto's, en incl teugels en het liefste ook hoofdstel, en strengen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:21

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:26

Misschien is het handig te vermelden wat je wil met het tuig? Aan tuig waarmee je elke dag fanatiek gaat trainen zou ik andere eisen stellen dan aan tuig voor eens in de maand een rondje wandelen :)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 16:45

Blijheid schreef:
Misschien is het handig te vermelden wat je wil met het tuig? Aan tuig waarmee je elke dag fanatiek gaat trainen zou ik andere eisen stellen dan aan tuig voor eens in de maand een rondje wandelen :)

1 a 2 x in de week mee gaan mennen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:50

En hoe intensief wil je dan? klein rondje van een half uurtje of wil je echt anderhalf uur weg? Als je 1 keer per week minimaal weg wilt voor 2 uur of iets dergelijks, dan zou ik toch iets beters nemen... Waar je jaren mee voort kan ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:51

Die van Ooteman heeft de pasvorm van een natte krant.

Ik ben in die prijsklasse nog helemaal geen fijn passende tuigen tegen gekomen.

Ik zou door sparen en rond kijken voor een 2e hands Ideal tuig (of soort gelijk).

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:05

Ik zou ook afraden om voor zo goedkoop mogelijk te gaan. Mennen is een zeer dure kant van de paardensport.
Goedkoop vat vaak uiteindelijk duurkoop uit.
Jij bent volledig afhankelijk van dat tuig (en die wagen) Ik heb ook meteen geïnvesteerd in een degelijk 2de hands Ideal tuig.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 18:01

Dennis schreef:
Die van Ooteman heeft de pasvorm van een natte krant.

Ik ben in die prijsklasse nog helemaal geen fijn passende tuigen tegen gekomen.

Ik zou door sparen en rond kijken voor een 2e hands Ideal tuig (of soort gelijk).

Ja dat dacht ik ook, maar ik had een goede ervaring van dit tuig ergens op bokt gelezen :o

Maar ik heb inmiddels 2 leuke tuigen op het oog, die goed zijn, maar ook niet al te duur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:19

@Crosshorse: Mag ik vragen wat je dan op het oog hebt?

@Dennis&b548: Wat vinden jullie een minimumbudget voor een tuig om voor recreatie te gebruiken? Dat wil zeggen, vanaf welk bedrag (ongeveer) is de kwaliteit en pasvorm voldoende?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:18

Sieltec tuigen zijn ook goedkoop en hebben veel verschillende kleuren.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:19

Een minimumbedrag kan ik er moeilijk op plakken, maar als je even kijkt naar bijvoorbeeld een Ideal tuig ( er zijn verschillende topics op bokt ivm welk merk tuig een goed tuig is) en je zoekt daar eens de nieuwprijs van op, dan kan je ongeveer inschatten wat het tweedehands waard zou zijn.

Ik zeg niet dat je voor 150 euro geen degelijk tuig kan tegen komen, maar de kansen worden toch kleiner.

Had eerst ook zo een goedkoop tuigje van 150 euro gekocht. Maar toen ik het op mijn pony legde had ik meteen zoiets van neen, dit is het niet. Het was veel te fijn en zag er broos uit. Daarna een Ideal tweedehands gekocht en ben er nog steeds heel tevreden over.

Sieltec heb ik een paar jaar geleden op Paard en koets gezien en vond ik helemaal niets.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:05

Hier ook een tevreden 2e hands leren Ideal-tuig gebruiker en ik heb nieuwe webtech gekocht van Ideal. Is echt wel redelijk geprijsd tuig van prima kwaliteit.

En echt, of je nu 1x per maand of 2x per week ment of elke dag, je hebt gewoon een goed tuig nodig. Dat is net zoiets als een goed zadel en hoofdstel, dat hoort er nu eenmaal bij. Even wat langer doorsparen en je hebt iets fatsoenlijks (en vooral: veiligs!).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:15

Ga helemaal met de rest mee. Je wil niet meemaken als er een onderdeel van je tuig onderweg gewoon afknapt, ook ik heb eigenlijk nog geen goed en degelijk tuig gezien in die prijsklasse. Vrijwel alles is zo hard als karton, totaal geen pasvorm, gaat schuren, na een paar keer gebruiken al roestende gespen en scheurtjes in het leer.

Nee, ook voor recreatief mennen, van je tuig ben je echt afhankelijk, net als van je wagen. Als het je te doen is om af en toe eens de bak aan te slepen oid, dan vind ik het nog anders.

maar spaar gewoon lekker door, en ga in de tussentijd wat anders doen. Een goed en veilig tuig kost nou eenmaal geld, net als een goede en veilige wagen. Als je maar zo weinig geld al over hebt voor je tuig, wat heb je dan over voor een wagen?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:53

Sieltec gaat idd lang mee, is super sterk en schuurt niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:47

Sieltec zit ik ook naar te kijken :) lijkt me wel wat!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:10

Ben zelf fan van Ideal tuigen, die ik vooralsnog de meest betrouwbare vind.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:21

Ik heb zelf een 2e hands mentuigje aangeschaf en dat is echt beresterk en soepel. Ik controleer voordat ik ga mennen altijd of er geen beschadigen zijn en dit gaat nu toch al een paar jaar mee. Ik ga nu ook gewoon weer een goedkoop 2 spantuigje aanschaffen, mijn oma wordt 90 en wil nog graag een keer mee. Ondertussen spaar ik lekker door zodat ik over een jaartje een mooi tuig van ideal of zilco kan kopen. Er bestaat ook een basistuig (van Pfiff?) dat niet heel duur is en wat wel goede kwaliteit heeft.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:05

capopjekop schreef:
Ik heb zelf een 2e hands mentuigje aangeschaf en dat is echt beresterk en soepel. Ik controleer voordat ik ga mennen altijd of er geen beschadigen zijn en dit gaat nu toch al een paar jaar mee. Ik ga nu ook gewoon weer een goedkoop 2 spantuigje aanschaffen, mijn oma wordt 90 en wil nog graag een keer mee. Ondertussen spaar ik lekker door zodat ik over een jaartje een mooi tuig van ideal of zilco kan kopen. Er bestaat ook een basistuig (van Pfiff?) dat niet heel duur is en wat wel goede kwaliteit heeft.

Zo was ik het ook van plan ja :j

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:18

capopjekop schreef:

Pfiff heeft toch die bertha tuigen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:10

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:23

IK heb een bertha tuigje. Niet duur, maar wel goede kwaliteit, De leidselogen breken wel snel af, dus die zou ik van te voren zelf al vervangen

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:11

Bedankt voor al jullie reactie's! Ik heb er echt wat aan :)