Leren stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:43

Hallo,

We pakken het mennen weer op en dit gaat opzich super. We hebben ons opgegeven voor het ringsteken hier in de buurt.
Nou wil mijn fries altijd verschrikkelijk graag en wil zowel met het mennen als onder het zadel moeilijk stilstaan.
Hebben jullie hier ook last van en hoe kan ik dit het beste trainen. Heb er eigenlijk een gruwelijke hekel aan als ie ook maar 1 stap naar achteren doet omdat de kar dan zo akelig scheef komt te staan...
Haha dus tips tips want met het ringrijden moet ze toch regelmatig en lang stilstaan...

Gr hennie

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:10

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.
Aan de longe, onder het zadel, voor de wagen.
Achterwaarts is absoluut helemaal verboden.
Kort stil laten staan. Wees dolblij met een halthouden van enkele seconde. Prijs hem de hemel in als hij een keer een paar tellen stilstaat.
Ga hem niet frustreren door hem lang stil te laten staan. Ook niet door om de 5 meter te stoppen.

Ik weet niet wanneer je moet ringsteken. Maar ik gok erop dat je wel een paar maandjes nodig hebt tot hij bij het ringsteken mooi stil blijft staan. Met al die druktes en andere paarden om hem heen. Het is misschien wel verstandig om dan met het ringsteken even iemand bij zijn hoofd neer te zetten, zodat hij niet 'alleen' staat.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:20

ja er gaat zeker iemand op vaste plaatsen staan om ons bij te staan.. Het is niet dat ze echt begint te bokken en te gek doen. Ze is gewoon een beetje een paar stapjes vooruit.. eens een stapje links.. etc.. gewoon enthousiast...

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:25

Als het paard halthoud ook al is het maar 2 seconde gelijk belonen MAAR als hij
een stap naar achteren zet, dan zet jij hem weer een stap naar voren.
blijft hij dan weer netjes staan beloon hem en loop door.
Een tijdje later doe je het nog een keer: hij staat stil, jij beloont hem, als hij bv.
een stap naar voren zet, dan zet jij hem weer een stap naar achteren en weer belonen en
dan loop je weer door.

Ik hoop dat je het een beetje snapt! bij mij heeft het geholpen Knipoog hij blijft nu gewoon
netjes staan.

Succes! Haha!

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 00:15

ok thanks, het wordt nog hard oefenen maar het gaat vast lukken..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:59

Ghehe, als jullie niet achter mij gaan staan ten tijde van het ringsteken vind ik alles best Knipoog ( neem aan dat jullie 25 april in Kollum gaan, me too Knipoog )

Tom heeft er soms ook wat moeite mee om stil te blijven staan, meestal is dit als hij net van stal afkomt en dan meteen gemend wordt. Dan zit er volop spirit in. Als hij lekker buiten heeft gestaan de hele dag heb ik nergens last van.

Ik ben idd ook voornamelijk aan het belonen zodra hij stilstaat, elke keer als hij het doet. Sommige periodes doet hij het meteen netjes maar ook dan beloon ik uitbundig, hij wordt elke keer dat hij netjes halt houdt de hemel in geprezen. Gaat hij een pas achterwaarts of zijwaarts dan krijgt hij een brul en een zweephulp, dat wil ik absoluut niet hebben. Pasje voorwaarts ontspan ik even en dan probeer ik weer. Als hij stilstaat beloon ik hem en mag hij weer voorwaarts, op mijn teken natuurlijk.
Tijdens het mennen langs de weg hou ik zo af en toe eens even halt, gewoon even om het erin te houden.

Suc6 en we treffen elkaar vast wel bij het ringsteken Knipoog

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:14

haha ik heb geen idee of we achter jullie staan haha.. goed opletten, anders rij ik zo over jullie heen Knipoog

We zullen van te voren nog goed oefenen en ook onder het zadel... dan wil ze eigenlijk ook niet stilstaan... ja met de kop richting het hek dan wel... de muts... we zullen zien!
Tot 25 april hehehe

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:27

Zoals Sjonniej al zegt: veel oefenen en concequent zijn. Ik ken het probleem maar we hebben het ook op deze manier opgelost.

Bij Jorrit heb ik niet altijd gewacht totdat hij "in de fout" zou gaan maar ook vaak even kort stilstaan en dan zelf het commando voorwaarts geven. Die momenten kun je dan steeds verder uitbouwen.

Succes!

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:15

tjah ook een fries?
fries bij ons op stal, wil ook niet stilstaan...
dus word elke week mee gedrilt,zodat hij elke week het kan.
ook stappen voor de kar is erg moeilijk, wil alleen maar draven....

puur oefenen oefen oefenen!onder het zadel, bij longeren, bij dubbele lijne, en natuurlijk onder de kar! en af en toe best wel streng zijn, want een niet stilstaand paard in het verkeer is levensgevaarlijk!

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 12:25

Nou het vreemde is dat ze onder het zadel in het verkeer dus wel stil wil staan.. en dat heeft denk ik weinig met een fries te maken hoor... er zijn genoeg paarden die niet stil willen staan...

Rhosyr
Berichten: 66
Geregistreerd: 22-01-07

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:42

Heel rustig blijven en veel oefenen en heel belangrijk is veel praten tegen je paard

Rhosyr
Berichten: 66
Geregistreerd: 22-01-07

Re: Leren stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:43

Als je erop zit dan is het sowieso makkelijker om je paard stil te laten staan dan voor de koets. Mijn pony heeft er ook last van Tong uitsteken