Paardje wil niet stilstaan!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:22

Hallo!
Mijn pony is in de leer. Maar ik heb zelf nog er last met hem ook ohz met het stilstaan.
ook als we gaan oefenen met lange lijnen etc of inspannen en hij heeft te lang stilgestaan dan gaat hij schrapen en slaan met zijn voorbenen..
Hebben jullie daar ook last van gehad, en wat kan ik hier aandoen

Liefs.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:34

Heel even stilstaan, en net voordat je paard begint met vervelend gedag voorwaarts rijden/laten lopen.
Daarna goed belonen, en het stilstaan steeds langer doen.
Maar wel wegrijden / lopen voordat hij vervelend gedrag vertoont.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:46

Dit had mijn mini eerst ook, inderdaad opgebouwd zoals HTM hierboven al zegt. Nu staat ze zonder problemen stil en als het moet zelfs een paar minuten. :)

janouk
Blogger

Berichten: 17934
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:42

Met stilstaan zijn we ontzettend streng. Er is geen discussie mogelijk. Stil staan is stil staan.
En dat begint al in de dagelijkse verzorging. Als je onder het zadel al hetzelfde probleem heb, heb je duidelijk niet de goede afspraken met je paard.
Voor een menpaard is onvoorwaardelijk stilstaan essentieel.
Dus heel hard oefenen aan de hand en aan de lange lijnen, voordat je verder gaat met inspannen. Eerst leren stilstaan.
Heel consequent en streng. Eigen initiatief van het paard om voorwaarts te gaan wordt niet geaccepteerd.
Hij moet stil staan, en niet 2 seconden, maar 5 minuten als jij het vraagt.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:45

janouk schreef:
Met stilstaan zijn we ontzettend streng. Er is geen discussie mogelijk. Stil staan is stil staan.
En dat begint al in de dagelijkse verzorging. Als je onder het zadel al hetzelfde probleem heb, heb je duidelijk niet de goede afspraken met je paard.
Voor een menpaard is onvoorwaardelijk stilstaan essentieel.
Dus heel hard oefenen aan de hand en aan de lange lijnen, voordat je verder gaat met inspannen. Eerst leren stilstaan.
Heel consequent en streng. Eigen initiatief van het paard om voorwaarts te gaan wordt niet geaccepteerd.
Hij moet stil staan, en niet 2 seconden, maar 5 minuten als jij het vraagt.



Dat is waar, maar je moet wel beginnen met 2 seconden, en niet direct 5 minuten willen.

janouk
Blogger

Berichten: 17934
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:48

In mijn ogen niet. 2 seconden is echt veel te weinig. Paard moet eerst beseffen dat het stil moet staan en zich daarin berusten, voordat het weer door kan lopen. En bij het ene paard duurt het langer dan bij het andere paard.
Stilstaan op commando is hier thuis een stuk van de basisopleiding. Voor alle dieren overigens: honden, schapen en paarden. Stilstaan als het gevraagd wordt. Ook veulens en lammetjes.

Ik zie om mij heen dat menners veel meer tijd besteden aan de basiscommando's dan veel ruiters. Het is een kwestie van consequent zijn.
En dat moet in orde zijn voor je het paard inspant. Want voor de koets moet je de problemen nu een maal voorwaarts oplossen, zeker als het paard moet leren aantrekken in het borsttuig. Bij de eerste keren inspannen is halthouden niet het belangrijkste.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:53

Ik heb bij een ervaren menner verzorgd en die deed het ook via de manier van HTM, werkte erg goed.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:56

Die manier werkt idd erg goed.
Veel paarden gereden, zowel onder het zadel als aangespannen, en ook veel paarden met een "probleem" waaronder paarden die niet stil konden staan.

En 2 seconden is misschien wat weinig, maar je moet je paard voor zijn.
Dus stil zetten, en direct weer weg rijden, gaat dit goed het moment van stil staan langer maken.
En zorgen dat het paard gehoorzaam blijft.
Hem neerzetten, en wachten tot die normaal gaat stilstaan gaat echt niet werken, kun je lang wachten.

janouk
Blogger

Berichten: 17934
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:14

Maar het gaat hier om een basisprobleem, wat ts ook aan de hand heeft en onder het zadel. Dat moet eerst opgelost worden aan de hand / longe/ lange lijnen voordat het paard ingespannen wordt.

Voor de koets met een beginnend paard is niet het moment om lang te blijven stil staan.

Ik probeer dus eigenlijk te zeggen dat de basis opleiding van dit paard niet goed genoeg is.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:21

Ik zeg ook niet dat ze dit meteen voor de kar moet doen.


HTM schreef:
Heel even stilstaan, en net voordat je paard begint met vervelend gedag voorwaarts rijden/laten lopen.
Daarna goed belonen, en het stilstaan steeds langer doen.
Maar wel wegrijden / lopen voordat hij vervelend gedrag vertoont.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 18:29

basis opleiding? haha okee...
Ik vond dat ik wel aardig mak en braaf lammetje heb en een goed opgevoede hengst :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:41

Onze shet hebben we 12 jaar en staat overal goed stil. Je zet hem neer en kan weglopen, verzet hij geen voet. Hij is onder het zadel geweest en staat prima stil. Nu sinds een jaar voor de sulky. Staat prima stil bij intuigen en aftuigen, echt de allerbraafste.
Maar in het bos als we eenmaal galopje hebben gedaan wil hij ook niet meer stilstaan.
Wij rijden nu veel overgangen. Bij stilstaan net als onder het zadel 1 pas naar voren is 2 passen naar achteren. Als hij echt goed stilstaat geven we ontspanning en gaan we weer stappen. Elke keer langer. Hoewel overal al jaren het kwartje is gevallen en meneer echt goed aan de hulpen is, blijft hij het moeilijk stilstaan in het bos. We hebben ook weleens gedaan dat zoon blijft mennen en mijn man ernaast is gaan lopen en vasthouden. Pony os verder ook heel rustig normaal, dus nu pas komt er een driftkikkertje in hem naar boven die we niet kenden. Hij vindt het mennen ook echt heel leuk, loopt met oortjes erop en lekker vrolijk door. ( ik rij er meestal naast )
Gek genoeg staat ie weer perfect stil als we terug zijn op het erf.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:42

Citaat:
Gek genoeg staat ie weer perfect stil als we terug zijn op het erf.

Dus hij kan het wel :P

Ben het helemaal eens met Janouk: stilstaan is zo ongelovelijk belangrijk dat je er geen consessies in moet doen. Ze moeten stilstaan, no mather what. Dat het lastig is aan te leren, dat is soms zo. Maar oefening baart kunst en stug volhouden zeker.

Het helpt ook vaste plekken aan te houden voor halthouden. Dus bij de weg als je oversteekt sta je altijd stil. Bij optuigen / op de wagen stappen natuurlijk ook. En dan niet 2 seconden, nee totdat jij goed zit, alles is gecontroleerd en dan rustig wegstappen. Oefenen met stilstaan tussendoor gaat als je buiten rijdt in het begin handiger op de 'heenweg' dan op de terugweg, dus maakt het jezelf dan niet direct te moeilijk.

Onder alle omstandigheden denk ik dat als je zelf rustig blijft, gewoon geen geschreeuw of gedoe maar stil is stil, dat het uiteindelijk wel goedkomt. Dus vooral nergens op reageren, alleen maar aangeven dat jij wilt stilstaan en dat dus ook eisen en willen evt met groom.... Maar je moet het wel oefenen en je moet geen cm toestaan.

Een van onze pony's was zo'n slechte halthouder dat ik er meester in was geworden bij de kruispunten precies zo aan te rijden dat ik nooit stil hoefde te staan ... kijk dat lijkt een oplossing, maar dat is het natuurlijk niet :+

Wat bij ons altijd goed heeft geholpen is groom ernaast mee laten lopen, af en toe klopje op de hals geven, halthouden, weer klopje of hand op de hals en dan hals 'los' stilstaan en dan weer voorwaarts. Die hand geeft toch wat steun. En als je ergens 'out of the blue' langer stil moet staan, zorg dat je een dekentje of zoiets over de kont heen kunt leggen. Is heel raar, maar ze hebben zo door dat dekentje op de kont betekent 'langer' stilstaan.

Overigens heb ik ook geleerd nooit achterwaarts te corrigeren bij halthouden of bij het mennen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 02:06

@Vanhuisuit, Ja, we hebben hem al 12 jaar en hij is eerst gereden door onze zoon. Die werd te groot. De shet was op een gegeven moment heel goed onder het zadel en juist prima aan de hulpen.
We hebben veel met de dubbele longe gedaan. Toen we vorig jaar ergens stonden waar ze ervaren waren met mennen, is hij voor de sulky gekomen. Dat ging vanaf dag 1 prima en de shet vind het geweldig.

Nogmaals; als we hem stil zetten in de bak of op het erf en we lopen weg, blijft hij staan. Hij is geen pony die schrikt of loperig is. Mijn paardje doet dat ook, net als vorige paarden.

Op het erf staat ie uitstekend stil met intuigen en ook als we terugkomen staat hij op het erf weer prima stil.

Alleen in het bos wil hij niet stilstaan. Op de sulky zitten mijn man en of zoon. Ik rijd ernaast. Mijn paardje staat wel stil, dus de shet heeft geen drukte om zich heen. En schreeuwen doen mijn man en zoon al helemaal niet, of lijfstraffen.

Dat zoon en man hem achteruit zetten, komt door de western onder het zadel en aan de hand. Bij elke stap die een paard voor je uit gaat of doorloopt onder het zadel, zet je hem dubbel terug. Als hij dan 1 sec stilstaat, geven we meteen ontspanning terug.
Mijn man heeft er ook al een paar keer naast gelopen zoals je zegt, dat zoon gewoon blijft mennen. Dat gaat goed.
De shet is van zichzelf heel rustig, dus we kenden dit gedrag niet van hem. Hij is wel snel als je dat vraagt en dat vind hij ook leuk, oortjes erop altijd. Maar ook onder het zadel was hij altijd rustig tot je zelf harder wilde. Hij was geen driftkikkertje. Nu dus alleen in het bos met stilstaan.

Overigens weet ik wel een beetje waar het vandaan komt. De shet is weinig op het bit gereden. Hij loopt nu nog op een gewoon trensje voor de sulky. Maar met rijden was er vrij weinig druk.
Onze zoon heeft hem ook wel bitloos gereden en dat deed hij echt super.

Het is ook geen probleem waar we niet mee om kunnen gaan en komt goed, gaat echt steeds beter. Maar ik reageerde op dit topic om nog een vb te geven.
Onze shet sprong ook over de plassen. Dat is met een karretje niet zo fijn, dus zijn we ook mee bezig geweest.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:13

Citaat:
Onze shet sprong ook over de plassen. Dat is met een karretje niet zo fijn, dus zijn we ook mee bezig geweest.

Daar heeft die van mij ook nog last van ! Hoe kun je een jonge hengst leren dat zo´n plasje niet 2 meter diep is :')
ook hebben wij in het bos grote plassen waar die wel door heen MOET. zeker als er een karretej achter zou zitten, ohz kun je er nog net langs stappen.
Of hij springt er over heen, of hij vertikt het gewoon. ohz moet ik afstappen en meelopen. Altijd als hij iets eng vind stap ik af en loop ik mee, dan is het gelijk weer een held en niets is eng meer. bv bij een kuilbaal loop ik er naar toe en laat ik hem even snuffelen.
Maar water ?! :?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:34

Die van ons zou ook liever langs water gaan, maar dat kan niet overal in het bos, zeker niet met de sulky erachter. We kennen de paden, dus weten dat we hem niet door kuilen of iets dieps sturen, dat ten eerste!
Omdat we bijv in draf of galop zaten en hij al over een kleinere plas sprong, vonden we dat niet zo best met de sulky.
We zijn dus echt door grote plassen gaan stappen. Continu expres door grote plas heen. Daarna in een rustig drafje door zo een grote plas. Daar valt niet overheen te springen.
Als we doordraven of galopperen wil hij nog steeds wel liever springen. Je ziet hem denken; kan ik erlangs? nee, dan eroverheen. We doen de plassen dus in een rustig tempo en hij kijkt nu bijna niet meer op van een flinke plas. Alleen de kleine plasjes vraagt nog wat werk.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:30

Okee. Ik weet dus eeecht niet hoe ik hem er doorheen moet krijgen... Gewoon groom er naast laten lopen als hij een x voor de kar door het bos gaan ?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:48

water kun je toch ook aan de hand oefenen.ik ben nu al bezich met onze 1,5jr die dadelijk voor de koets moeten met verkeer dus lekker wandelen.ik neem dan ook gelijk beekjes en andere water dingen die ik tegen kom.ook het halt houden en natuurlijk stap draf oefen ik ook meteen mee bij het wandelen.en ook bij hun is halt halt,en niet nog wat gaan lopen.dadelijk als ze oud genoeg zijn zal het ook wel weer in spannen zijn en weg rijden.


ik zeg oefenen en nog eens oefenen.en niet opgeven want anders verlies je.neem anders een extra persoon op het begin mee.ik zou het ook niet voor de wagen oefenen

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:50

Mijn paard nam dus enorme sprongen met wagen en al achter zich aan over plassen... echt wel 2 meter breed en 1 meter hoog :roll: kan je vertellen: da's geen pretje >;)

En ook hier is gewoon heel veel oefenen de enige oplossing, zowel onder het zadel als met de wagen. Maar met de wagen zit je wel dat ze niet opzij moeten gaan springen, als je in een bos rijdt op een smal pad, want dan heb je dus echt een probleem. Of dat ze over het lamoen springen..... brrr allemaal van die enge dingen...

Die van mij sprong ook gewoon dwars door de zweep of groom heen dus dat was ook geen optie / hielp ook niet :7

We hebben heel veel geoefend eerst door ondiepe grote plassen, dat er geen andere mogelijkheid is dan er doorheen gaan en langzamerhand naar dieper. En dus de paden goed uitzoeken als er veel regen is geweest dat je weet wat je kunt verwachten.

Ze gaat er nu (bijna ;) ) altijd goed door :+

En natuurlijk is het mooi als je dat van jongs af aan erin kunt oefenen, maar ja, niet iedereen heeft zijn paard/pony van jongs af aan.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 12:24

Okeokee. Jaa ik heb die van mij sinds hij een halfjaar was haha :)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:34

janouk schreef:
Paard moet eerst beseffen dat het stil moet staan en zich daarin berusten, voordat het weer door kan lopen..


Bij sommige paarden werkt dat prima, bij andere paarden veel minder goed.
Belangrijk vind ik om je manier aan te passen aan het paard, dan leert hij dat het snelst en het veiligst.(stress kan namelijk nog wel eens gevaarlijk worden)

SitaBeucken

Berichten: 8
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:45

Hey hallo,

Mijn paard had ook altijd moeite met stil staan, ivm ziekte heb ik er sinds kort een geweldige en kundige bijrijder bij, (een ervaren instructeur) die rijd haar 3x per week, en rijd haar dan ook aan gespannen, en geeft mijn dochter ook prive les. Van ons was ze gewend met een los teugeltje weg te stappen. Duurt even en is even tanden bijten maar gaat super. Van ons was ze het losse teugeltje gewend, in het begin had ze zoiets van wtf, mag bij hun toch altijd los teugeltje? Mevrouw komt van de baan (een draver) en valt niet mee om die om te rijden. Heb een aantal mensen gehad, die zouden haar ook wel even omrijden en hadden ook zo veel verstand van paarden! Deze heeft het echt, geeft ook les op ZZ licht/zwaar niveau en als ze vast zit dan kraakt hij haar ook gelijk, heb gewoon mazzel gehad met een bijrijder nu en die helpt ons erdoor heen. Kan er ook echt van op aan, is er altijd en het meest belangrijke nog, er is een klik.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Paardje wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:37

Mijne is ook een lastige stil-staander onder het zadel, hij gaat (naast dat ie gewoon wegloopt) ook ontzettend staan 'drentelen' (kon even geen beter woord vinden :') ) hij verplaatst de hele tijd zijn gewicht van voor naar achter en zet steeds hele kleine stapjes. Nu moet ie elke keer met halthouden 10 seconden stil blijven staan, en als hij wegloopt weer 10 sec, totdat hij daadwerkelijk 10 sec stil blijft staan.
Dit werkt voor ons heel goed, hij wordt al steeds braver :)