achterwaarts aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
schnappie
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-05-09

achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 13:50

Hoe hebben jullie je paard(en)/ pony('s) achterwaarts aangeleerd voor de koets? Mijn vriend rijd hobbymatig enkelspan met mijn paard die ik zelf onder het zadel rijd. Onder het zadel begint ie het nu te snappen, maarja hierbij heb ik beenhulp. iemand tips om het op een correcte manier aan te leren?!

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:52

Eerst leren aan de hand, daarna aan de lange lijnen, dan pas ingespannen. Eerste paar keren kan een helper makkelijk zijn.
Als je het aan de hand oefent en er dan een stemcommando aan plakt, zal hij het voor de wagen ook beter snappen; veel paarden moeten het even doorhebben, daarbij moeten ze vaak wennen aan het gevoel dat ze de wagen achteruit duwen.

Edit: ook even wat topics uit het verleden, waar veel handige tips en info in te vinden is:
[AR] tegen de hand met halthouden en achterwaarts
[AR] Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

schnappie
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 14:06

Hmmm zie dat ik iets te ongeduldig met de zoekfunctie was :o
Aan de lange lijnen met stemcommando is een goeie! zal de rest eens even doorspitten.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:43

Dat moet ik ook net weten. Wel goede tips in de andere topics! Maar wat zeg je dan tegen je pony?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:38

Flaver schreef:
Dat moet ik ook net weten. Wel goede tips in de andere topics! Maar wat zeg je dan tegen je pony?


qua stemcommando bedoel je? dat is toch niet zo moeilijk te bedenken? 'Téeerug, back, achter' etc

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:41

Die van ons kan het op 'achterrruit'.
Ze kende dat al redelijk toen ik kwam, maar nog niet je van het. Op de grond goed geoefend, eerst puur voor mij omdat ze over me heen walste. Dus toen maar meteen onder het zadel ook erbij gepakt, en nu doet ze het helemaal geweldig :)

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:05

ik ben inderdaad begonnen aan de hand, toen aan de lange teugel en daarna voor de wagen...
steeds zelfde stemhulp gebruiken en met weinig tevreden zijn en goed belonen voor een enkel pasje achteruit!

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Re: achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:33

Halthouden op een stoep,commando geven en de rem loslaten,de wagen rolt dan zelf naar achteren.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:00

schaduw schreef:
Halthouden op een stoep,commando geven en de rem loslaten,de wagen rolt dan zelf naar achteren.


Maar het is wel handig als het paard dáarvoor al wel heeft geleerd wat achterwaarts is en op welk commando dit gevraagd wordt lijkt me.
Maar wel een hele handige tip, zodat ze niet in het begin al direct de wagen naar achteren moeten duwen.

Futurefox

Berichten: 918
Geregistreerd: 07-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:01

}:0 Lees net dat t voor de koets is...

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:30

Die van mij kunnen het in enkelspan al erg netjes, maar in het tweespan vinden ze het een stuk moeilijker. ze hebben dan ook geen broek om waar ze lekker in kunnen gaan hangen. de groom trekt de wagen dan altijd lichtjes terug zodat ze wel achterwaarts gaan, maar nog niet het hele gewicht van de wagen mee terug moeten duwen. Na een paar keer op deze manier te oefenen snappen ze het steeds beter en gaat het bijna vanzelf.

vezzie
Berichten: 534
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:09

schnappie schreef:
Hoe hebben jullie je paard(en)/ pony('s) achterwaarts aangeleerd voor de koets? Mijn vriend rijd hobbymatig enkelspan met mijn paard die ik zelf onder het zadel rijd. Onder het zadel begint ie het nu te snappen, maarja hierbij heb ik beenhulp. iemand tips om het op een correcte manier aan te leren?!


Maak aan het halster twee touwen en ga achter het paard of de pony staan maak kleine trekkende bewegingen en zeg achter achter,...
Als je paard achteruit gaat beloon je hem blijf dit lang doen en na een tijdje gaat hij het door hebben. Zorg wel als je hem achteruit in de koets wil laten gaan dat hij een broek aan heeft.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Re: achterwaarts aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:35

Ik gebruik nooit een broek,alleen bij de marathon.