tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 01:05

ik men nu zo'n 4 jaar met mijn B pony-tje, ben M dressuur en rijd niet heel erg fanatiek vaardigheid, ze is nogal heet en wil haar liever op wedstrijd rustig houden zodat ze leert dat het geen stressomgeving is (de neemt dingen erg snel op)

Maar ik heb een probleem met het halthouden, ze gaat heel abrupt halthouden en gooit haar hoofd omhoog, ik rijd op een enkel gebroken bitje Nu zit ik erover te denken om een rubber"stangetje" te nemen, of een enkelgebroken appelbitje (omdat die ook zachter bekleed is laat maar zeggen) (een liverpool erin hangen hoef ik niet te proberen, want dan staat ze alleen nog maar op haar achterbenen en durft ze niet meer te lopen, ze is heel erg gevoelig)

Ook in het achterwaarts houdt ze haar hoofd hoog, ik vind dit zelf erg storend.
ik kan het niet aan mijn instructeur vragen, waarom? PB maar.
Graag zou ik tips hebben hoe ik kan halthouden zonder dat ze haar hoofd omhoog gooit, in de rest van de overgangen doet ze het gewoon netjes, zonder dat ik zit te trekken ofzo, zelfs van galop naar draf etc. onder het zadel doet ze het ook, en kan dus ook niet met de benen of de zweep naar de hand toe drijven in een overgang naar het halthouden (in de rest van het lopen gaat dat aardig) maar dan denkt ze dat ze vooruit moet.

als ze eenmaal een tijdje stilstaat ontspant ze wel weer, maar afbuigen en stilstaan doet ze dus niet (ben hiermee al een jaar aan het tobben) en ik weet dat ik geduld moet hebben en veel oefenen, heb ik met de linkerstelling ook moeten doen, en dat lukt nu ook netjes en stuk makkelijker.

dit is 2,5 jaar geleden, toen ging ze in de broek hangen en achter de loodlijn, nu gaat ze niet meer in de broek hangen gelukkig, maar wel heel erg tegen de hand. Nu moet ik in de M ook meer halthouden en wordt er natuurlijk (logisch) verwacht dat ze netjes halthouden, ze staat super stil maar niet netjes :( (ze liep toen nog op liverpool, een maand later niet meer!)
Afbeelding

Afbeelding
zo loopt ze normaal gesproken (half jaartje terug)

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:06

Hoe is ze aan de longe en aan de lange lijnen? Is het commando halt goed bevestigd? Mijn paard kan ik op 30 meter afstand ook halt laten houden als ze los loopt in de bak.
Halt is halt.
Vaak is het een samenspel van het commando geven, weerstand bieden in je hand en meteen weer ontspannen als het paard bijna stil staat. Vaak houdt de koetsier te lang vast, waardoor er teveel weerstand is en het paard achterwaarts komt. Dat luistert heel nauw.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:17

Misschien kun je wat oefeningen doen om te controleren of de nageeflijkheid al voldoende is bevestigd zoals :
Veel overgangen rijden en schijnovergangen, de passen laten verruimen en verkorten.
Als ze tijdens deze overgangen ook tegen de hand komt, meteen rustig weer voorwaarts rijden en de overgang naar stap of halt niet afmaken, maar rustig doorrijden en nog weer opnieuw proberen.

In stap de overgang maken naar meer verzamelde stap, en dan weer voorwaarts wegstappen, en zo proberen of je paardje dan ook mooi ontspannen wil blijven.
Daarna pas echt naar het halthouden toe, als ze met schijnovergangen goed aan het bit blijft zou dat ook moeten lukken bij het halthouden.

lange lijnen en het commando goed erin hebben zitten is natuurlijk ook super.

Mooi paardje heb je hoor, ziet er echt gaaf uit ! *D

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:25

dankje voor de tips.
Veel overgangen rijden helpt wel heel goed, maar ze reageert heel erg snel op het commando halt, ze loopt er niet doorheen eigenlijk. halt is ook halt bij haar, en als ze achteruit loopt is dat ook op mijn commando terug, maar dan blijft ze toch nog tegen de hand.

lange lijnen en de longe doet ze alles direct als ik het zeg en als er een meisje op rijdt en ik zeg Ho! dan gaat ze ook alweer terug.

in ieder geval bedankt :)

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:50

Sorry ik kan je niet helpen, maar wauw t is net of ik mijn eigen pony zie staan :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:36

Je had op de eerste foto de liverpool ook wel heel scherp ingehangen. Hij slaat helemaal dubbel en geeft zo een enorm notekrakers effect

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:58

dat is meer dan 2 jaar geleden, ik was ook geen proff op het gebied, en moest gewoon nog uitvinden waarmee ik het beste kon rijden, Dit was vlak voor een marathon waarbij de bel dus gaat, die pony wil dan snel weg, maar ik hoefde dan geen ongelukken. En ik heb aan mensen gevraagt en die zeiden toen(!) nee je moet niet op de bovenste doen, want dan heeft de kinketting geen effect, dus had ik hem daarom zo.
ik weet dat dit een hefboomeffect heeft, maar de pony heeft in het begin (ook OHZ) heel erg achter de teugel gelopen.

en wat heb ik aan die informatie als ik allang niet meer zo rijdt?

en op de foto staat ze niet eens echt dubbel met haar hals alleen ging ze altijd tegen de kar inhangen.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:03

Mijn ponie kon het een hele tijd niet omdat ze haar gewicht amper kon verplaatsen doordat ze haar bekken niet kon kantelen. Maar idd goed veel overgangen rijden en ook veel proberen te buigen.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:22

Dankje Jouke,

naar mijn idee is mijn pony opzich wel goed soepel, ben ook weleens met haar gaan zwemmen, en daar werd ze helemaal goed los van (ze moest dan ook echt zwemmen ongeveer een kwartiertje en dan gewoon weer naar huis stappen/draven)

en trouwens Jenkins: dat moet je ook een hele leuke pony hebben :P

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:24

En als iemand de wagen achteruit duwt, doet ze het dan ook???

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:31

Nog nooit geprobeerd, maar als ik langzaa afrem laat maar zeggen (heb voor en achter rem) dan trekt ze zich alsnog eruit

maar vandaag heb ik er zelf even 5 minuutjes opgezeten en een ongebroken rubber trensje geprobeerd, en dat ging helemaal niet slecht. zaterdag heb ik wedstrijd en dan hoef ik niet goed te rijden want zit al in de finale, dus smiddags ga ik het gewoon even proberen en neem als reserve wel mijn gewone bitje mee.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:32

Hmm voorwaarts houden in de overgangen en blijven spelen?? Misschien dat nog een idee. Maar succes!!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:55

Ze is van zichzelf erg voorwaarts en als ik haar voorwaarts ga houden gaat ze dribbelen, maar ik ga wel ewr hard aan werken (als het niet zo hoost :P)
in ieder geval bedankt :))

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:14

Ik had ook een probleem met het achterwaarts gaan. Halthouden ging wel, hij staat dan ook echt stil, maar ook heel gespannen omdat hij al bang is dat hij die kar naar achter moet duwen en daarvan raakt hij in de stress. Op het moment dat hij niet denkt dat hij achterwaarts hoeft is het halthouden geen probleem. Aan de lange lijnen doet hij het achterwaarts perfect, dus alleen het naar achter duwen van de kar was het probleem. Ik ben gaan oefenen op een helling, dan rolt de kar vanzelf naar achteren en doordat hij de kar dan niet hoefde te duwen durfde hij wel te ontspannen. Met heel veel oefenen gaat het nu steeds beter, maar in het gras duwt hij de kar nog steeds niet achteruit en is er meteen weer stress.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 23:25

Ja het achterwaarts doet ze al wel stukken beter vroeger durfde ze het nooit, en toen heb ik op straat geoefend en toen ze het grapje kende deed ze het ook op het gras. Alleen dat tegen de hand is vooral het probleem ze staat wel echt stil (of 1 pasje naar achter, maar dan zeg ik nog maals ho en dan is het van ohja..) soms is ze beetje eigenwijs.
maar bij haar is het denk ik ook de stress, ga morgen proberen met het andere bitje te gaan mennen, ben benieuwd of ze er beter op loopt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 02:15

Ach pony's zijn weleens eigenwijs.

Achterwaarts is vaak een moeilijk punt,
doet ze het voor de sulky ook zo lastig?
Veel pony's hebben moeite met het gewicht
terugduwen en kunnen dan onzeker worden
en dan schiet de stress/spanning erin.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:45

De vraag is altijd waar het probleem zit. Is het de ervaring van de pony, van de menner, de mond van de pony of de rug.
Ik denk dat het grootste probleem hier bij de rug ligt. Deze wordt vaak verkeerd gebruikt.
Om het los te krijgen moet je het advies van Jouke volgen: voorwaarts-neerwaarts en veel wendingen/overgangen rijden. Al denk je dan zelf dat ze soepel is, de foto's tonen toch anders. Zo'n draversopzet is natuurlijk ook dezastreus voor het ruggebruik.

Wanneer een dier zijn rug correct gebruikt zal de aanleuning ook goed zijn en het halthouden en achterwaarts ook geen problemen opleveren.
Vooral bij hete pony's blijft het toch lastig om de ontspanning voor deze oefening te kunnen vinden. Met een flegmatiek paard gaan dit soort dingen veel makkelijker.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:32

@Anke
voor de sulky kan ze niet achterwaarts, omdat het een kliktuig is, ze moet ook met haar schoft trekken omdat ze het voor het eerst voor stond reed ik in het weiland, verder doe heb ik hem vooral voor over de straat.

@ Blackdevils
dit was de eerste keer dat ik dat tuig gebruikte etc, nu zit dat opzetstuk er niet meer aan, en hij zat ook niet vast aan het bit en had nog speling.

en de foto's, er staat bij dat het lang geleden is ;) en op de hoogte die ze loopt voor de sulky, moet ze lopen van degene die ik les heb.
en of ik genoeg ervaring heb? Men nu al 10 jaar. Pony is 9 en loopt er 4 jaar voor. Heb al 4 jaar menlessen (vanaf het begin) en heb het koetsiersbewijs ook (zegt verder niks...)

en ik denk dat het aan het bit lag,
want nu met het nieuwe bitje, loopt ze al een stuk beter.
en voorwaarts-neerwaarts, het liefst loopt die pony zo laag mogelijk, en voorwaarts hoef ik haar niet te houden... Ze hoeft maar mijn stem te horen en ze reageert al die zweep is overbodige luxe ;)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:33

Nou, zo te horen is er dus geen enkel probleem. :P

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 01:18

not anymore xD en ik denk inderdaad een kwestie van veel overgangen, veel oefenen.
Gaat al stuk beter, vooral als ik haar zelf heb gereden rijd een meisje op maar die is nogal hard en onhandig, beetje jammer :P

lottemarco
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-09-10

Re: tegen de hand met halthouden en achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:00

wsat een schattig paardje