!Hier het stukje wat ik op de site heb gevonden:
Met ingecheckte bagage worden alle artikelen bedoeld die worden aanvaard voor vervoer in het vliegtuigruim, waaronder tassen, babyartikelen, sportartikelen (mobiliteitsapparaten en wandelwagens worden gratis vervoerd en hoeven niet tevoren te worden geboekt).
Passagiers die bagage willen inchecken, komen niet in aanmerking voor online inchecken en moeten inchecken op de luchthaven en de geldende luchthavenincheckkosten betalen. (Klik hier voor details)
Elke passagier mag maximaal 3 tassen inchecken met een totaalgewicht van 15 kilo tegen vergoeding van de kosten voor ingecheckte bagage die van toepassing zijn. Voor elk ingecheckt bagage-item dat online wordt geboekt, geldt een speciaal kortingstarief voor ingecheckte bagage. Wanneer kosten voor ingecheckte bagage op de luchthaven of via een callcenter van Ryanair worden betaald, geldt het standaardtarief. (Klik hier voor details)
Het groeperen/delen van toegestane hoeveelheden bagage is niet toegestaan, zelfs wanneer samen wordt gereisd op dezelfde reservering.
Aan elke passagier die meer dan de bagagelimiet van 15 kilo incheckt, worden kosten voor overbagage tegen het geldende tarief per kilo in rekening gebracht. (Klik hier voor details
Ik weet dat ze bij Ryanair erg moeilijk doen wat betreft gewichten van koffers e.d., maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of die 30 kilo per sé in 2 koffers zou moeten. Je kan ze nu natuurlijk ook niet meer bellen? 
( is niet afzijkend bedoeld hoor,gewoon een vraag
'.
). Maar ook daar hoefde ik niets bij te betalen hoewel ze een limiet hadden van 20 kg.