Zoveel schulden, echt vervelend..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Zoveel schulden, echt vervelend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:51

Hallo,

Ik open even een topic over wat schulden die ik heb, ik vraag me namelijk af wanneer ik er uitkom.
Sinds een maand heb ik een nieuwe baan waar ik veel meer verdien dan de baan waar ik het jaar ervoor heb gewerkt, maar nu krijg ik mijn loon wekelijks. Dat is een beetje verwarrend, aangezien het elke keer niet hele hoge bedragen zijn. Eerst had ik maandelijks loon, omdat je dan al het loon tegelijk krijgt kun je meteen alles indelen. Nou zit ik met een paar schulden, gelukkig alleen maar bij me moeder, vader en oma.
Bij mijn oma heb ik een schuld omdat zij mij geld had geleent zodat ik mijn paard kon kopen, afspraak is dat ik haar maandelijks 50 euro terugbetaal. Maar soms kan ik die 50 euro echt niet missen! Bij me moeder heb ik ook nog een schuld van ik denk rond de 300 euro, gelukkig heeft ze er geen haast bij maar het zit mij heel erg dwars. Ik wil namelijk zo snel mogelijk van die schulden af. Me vader krijgt nog 90 euro van me. Maar nu ik dus wekelijks mijn loon krijg is het even zo verwarrend. Ik moet er echt aan wennen. Dan heb ik ook nog buiten mijn schulden om mijn vaste kosten; maandelijks stallingskosten, telefoonrekening en dan wil ik natuurlijk ook regelmatig wat kopen zoals kleren ofzo, ook ga ik regelmatig naar feesten en ben ik elk weekend wel in de kroeg of ga ik ergens uit.
Ik krijg er helemaal geen orde in.. Ohja dan vergat ik ook nog dat ik een schuld heb bij me ex van 200 euro, gelukkig heeft hij er ook geen haast bij.
Daarnaast moet ik me moeder maandelijks 50 euro betalen, zij betaald namelijk mijn ziekteverzekering voor de helft omdat ik hier wekelijks het huis poets. De andere helft moet ik dus maandelijks aan haar betalen, en dat is er ook al zeker 2 maanden niet van gekomen omdat ik ff krap zat.
Ik krijg het helemaal niet op een rijtje zeg maar.. Me ouders komen vanavond terug van 2 weken vakantie, maar ik wil mijn schulden bij me ouders en ex sowieso snel afhandelen.
Dan klinkt het makkelijk om te zeggen, dan geef je ze dat toch terug, of deeltelijks (het bedrag in 1x teruggeven gaat sowieso niet omdat ik dat per week niet verdien). Elke keer een beetje kan wel, maar dan krijg je weer het probleem dat ik het vergeet en het al heb uitgegeven aan iets anders. Ik weet het, heel slecht dat moet ik ook echt afleren.
Ook wil ik graag gaan sparen (maandelijks een vast bedrag laten overschrijven naar me spaarrekening die ik nog moet aanmaken). Ook wil ik graag snel gaan beginnen met me rijbewijs..

Diepe zucht! Wat is geld toch een ellende.. Als het allemaal niet zo duur was geweest was het een stuk makkelijker geweest.

Ik heb sinds kort een nieuwe vriend die al 2 jaar op zijn huis wacht, ze zijn bezig met bouwen. Hij verwacht dat die er rond nov/dec in kan. Ik wil ooit toch wel (als het allemaal goed gaat tussen ons) bij hem gaan intrekken als hij het er mee eens is.. maar dan wil ik uiteraard ook mee betalen aan het huis. Maar daar ben ik voorlopig nog echt niet aan toe nu ik nog al die schulden enz heb.
Ik ben nog maar 19 en ik zit nu al met zo'n geldprobleem! Ik word er zo langzamerhand gek van..

Heeft iemand misschien wat tips voor mij, of zijn er mensen die ook zoiets hebben?

Groetjes Milou

roylinde

Re: Zoveel schulden, echt vervelend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:54

goed op papier zetten wat je per maand verdient, wat je "vaste" koste zijn, en wat voor schulde je hebt en per waarneer je die af wil/moet lossen.
vraag anders hulp van iemand (je moeder of vader? ) om het op een rijtje te zetten.

dat zijn dingen die je jezelf aan moet leren.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:56

Morgen meteeen een spaarrekening openen, en daar iedere week (zonder smoesjes) een bepaald bedrag van over (laten) maken. Van dit geld betaal je dan uiteindelijk je schulden.

Je schulden vallen nog heel erg goed te overzien, en het is goed dat je er over nadenkt, je moet er alleen wat aan doen Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:58

je zegt zeld al dat je op stap gaat en zo
betaal eerst schulden af, en dan pas kan je 'luxe 'dingen doen
zet je uitgaven en inkomsten op papier en mss nog een extra bijbaantje?
geld kan je pas uitgeven als je het hebt, dus geld lenen is al niet slim om mee te beginnen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:01

Ehm.. wat dacht je van geen kleren kopen en niet uitgaan? Geld kan je alleen uitgeven als je het hebt. Eigenlijk heb je het nu dus niet, gezien je schulden. Als die afgelost zijn, en je houdt dan geld over, dan kan je leuke/luxe dingen gaan doen.

Prioriteiten stellen. Kijken wat je echt nodig hebt, van wat overblijft kan je aflossen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:03

Volgens mij is het vrij simpel:
- Zet op een rijtje wat je wekelijks binnenkrijgt en wat je beslist nodig hebt voor jezelf. Van hetgeen overblijft kun je je schulden betalen. Aangezien je nu veel meer verdient dan met je vorige baan moet je het heel snel terug kunnen betalen
- Leg het geld dat je terug moet betalen direct apart nadat je je loon hebt gekregen, of beter nog: betaal het direct terug aan je moeder/oma/ex. Zo kun je het ook niet aan andere zaken uitgeven.
- Als je je schulden hebt afbetaald ga je verder met het geld dat je niet beslist nodig hebt op een spaarrekening te zetten.
- En verder: probeer jezelf wat meer discipline bij te brengen. Blijkbaar klopt er iets niet in jouw uitgavenpatroon. Er is maar één persoon die dat kan veranderen en dat ben jij! Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:03

in jouw post lees ik alleen maar ik wil, ik wil, ik wil. Een paard, nieuwe kleren, mijn rijbewijs halen, meebetalen aan een huis etc. Maar heb je er van te voren wel over nagedacht of wat jij wil ook allemaal wel te betalen is?

Al zou je een superplanner zijn met geld soms kunnen dingen gewoon niet en moet je keuzes maken.

Ik vraag mij af of jij wel een paard kan betalen bijvoorbeeld.
Heel lief van je oma dat ze je het geld wil lenen maar misschien helpt ze je zo alleen maar dieper in de schulden en dus van de wal in de sloot.

Wat je kunt doen is wekelijks iemand betalen. Dus als jij je loon hebt ontvangen gaat er de ene week eerst een bedrag naar je oma, de volgende week naar je moeder en de week daarop een bedrag naar je vader of ex. En niet denken oh ik heb deze week geld over en daar ga ik eens van naar de kroeg want als je weet dat er de week daarop kosten aankomen die hoger zijn dan je loon van die week zul je dat bedrag moeten bewaren tot die volgende week en niet uitgeven in de kroeg.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:04

geef je financien heel even een paar maanden uit handen bij buijv je moeder. je schulden zijn niet enorm en je vaste lasten ook niet. zorg dat je op papier krijgt wat je verdient en wat je uitgaven zijn die er elke maand af moeten ( dus ook geld voor de schulden dat zijn vaste lasten!!!), dan weet je welk bedrag je overhoud. elke week geef je jezelf een bepaald bedrag wat je vrij kan besteden, dus even geen kleren kopen als er geld op je rekening staat, maar alleen even leven van bv 30 euro zakgeld. ( dan moet je dus een maand sparen voor leuke laarzen, maar heb je er wel 100 x meer lol van omdat je geen schulden hebt)
heel veel succes maar zorg dat je het nu weer op een rijtje krijgt want het is nu allemaal nog niet zo erg, maar schulden lopen snel op

avaluna

Mmm, hier gaat het dus vaak mis; jij hebt nooit geleerd dat geld dat er niet is, je ook niet uit kunt geven. Dat klinkt heel logisch, maar doordat jij bij familie/vrienden leent en die zoals je zegt "geen haast hebben", maak je er een potje van.
Niemand eist iets van jou, ik vind het niet kunnen dat je op stap gaat e.d. terwijl anderen nog geld van je krijgen. Dit heeft iets met moraal te maken!

Maak eens duidelijke afspraken en houdt je hier ook aan!
Ik betaal elke maand zoveel...

Sorry hoor, maar je bent echt erg!
Ik hoop echt dat je er iets aan gaat doen, want als je zo doorgaat zouden schulden nog wel eens kunnen gaan oplopen en als je ergens anders moet gaan lenen (nou ja als jij denkt te moeten gaan lenen Knipoog ) dan kom je hier niet zo gemakkelijk mee weg.

zap

Discipline Ja

Niet meer op stap gaan en het 'stapgeld' apart zetten voor je schulden. Je kan het ook missen met 'stappen' en dus kan je het ook missen aan de schulden Lachen

Zet verder al je uitgaven eens op papier. Wat gaat er allemaal uit en wat komt er in. Waar kan je op besparen (boodschappen? bellen? paard? feesten!!??)

Je denkt er nu goed over na, neem nu die stap anders blijf je in de schulden. Discipline! Als je het echt wil, dan kan je het Lachen

yakima

maak een lijst van je maandelijkste inkomsten en uitgaven, en ga pas als je al je uitgaven hebt betaald, op stap oid? Knipoog

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:08

In tijden dat ik het financieel wat minder heb maak ik in excel een overzicht van alle lasten om het zo duidelijk te krijgen.

Ik maak dan ook altijd envelopjes met daar in het geld wat ik per week aan boodschappen kan besteden en laat mijn pinpas thuis. Juist door pinnen ga je makkelijk je boekje te buiten.

Maar schulden aflossen is belangrijker dan elk weekend uit of naar een feest.

Zelf zou ik ex en oma eerst aflossen......

Succes!!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:08

Sorry hoor maar wat jij nodig hebt is een heule harde schop onder je kont...
Dan ga je maar eens een maand niet stappen en een poos geen kleding kopen, je gaat me namelijk niet vertellen dat dat boven aan je prioriteiten lijst staan?
Daarnaast hoeft dat wekelijkse loon helemaal niet verwarrend te zijn, 4 weken wachten en niets uitgeven, bedragen bij elkaar optellen en tadaa je hebt dan ook ''maandloon''.

Ik vraag me trouwens af waarvoor een 19 jarige zoveel moet lenen?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:13

lindsey schreef:
in jouw post lees ik alleen maar ik wil, ik wil, ik wil. Een paard, nieuwe kleren, mijn rijbewijs halen, meebetalen aan een huis etc. Maar heb je er van te voren wel over nagedacht of wat jij wil ook allemaal wel te betalen is?

Al zou je een superplanner zijn met geld soms kunnen dingen gewoon niet en moet je keuzes maken.

Ik vraag mij af of jij wel een paard kan betalen bijvoorbeeld.
Heel lief van je oma dat ze je het geld wil lenen maar misschien helpt ze je zo alleen maar dieper in de schulden en dus van de wal in de sloot.

Wat je kunt doen is wekelijks iemand betalen. Dus als jij je loon hebt ontvangen gaat er de ene week eerst een bedrag naar je oma, de volgende week naar je moeder en de week daarop een bedrag naar je vader of ex. En niet denken oh ik heb deze week geld over en daar ga ik eens van naar de kroeg want als je weet dat er de week daarop kosten aankomen die hoger zijn dan je loon van die week zul je dat bedrag moeten bewaren tot die volgende week en niet uitgeven in de kroeg.

Vast goed bedoeld, maar ik vind dat je een beetje overdreven reageerd.. Ik zeg niet steeds ik wil, ik wil, ik wil. En al zou ik dat zeggen, ik zeg gewoon wat mijn plannen zijn en wat ik doe. Daar is niks mis mee. Mijn paard kan is zeker betalen ja, anders had ik ook geen paard gehad. Ik heb er met mijn oma duidelijke afspraken overgemaakt en ik betaal haar sowieso maandelijks 50 euro. Dat sla ik ook nooit over. Dus even mijn paard erbuiten houden, want ik weet zelf heel goed dat ik die wel kan betalen ja.
Wat betreft kleren en uitgaan, zoveel geef ik daar ook weer niet aan uit hoor. Ik ben wel elk weekend ergens maar ik zuip niet de hele avond dure drankjes ofzo.. dus dat valt ook wel weer mee. En elk weekend thuiszitten doe ik ook niet, als dat zo zou zijn zou me moeder ook zeggen dat ik lekker uit moet gaan ofzo.
Dat ga ik idd doen, wekelijks die terugbetalen en dan de week erop die. Het komt vast goed allemaal maar ik word er nu ff gek van.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:14

Woon je nog thuis? Werk je? Betaal je kostgeld?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:17

Nijn schreef:
Sorry hoor maar wat jij nodig hebt is een heule harde schop onder je kont...
Dan ga je maar eens een maand niet stappen en een poos geen kleding kopen, je gaat me namelijk niet vertellen dat dat boven aan je prioriteiten lijst staan?
Daarnaast hoeft dat wekelijkse loon helemaal niet verwarrend te zijn, 4 weken wachten en niets uitgeven, bedragen bij elkaar optellen en tadaa je hebt dan ook ''maandloon''.

Ik vraag me trouwens af waarvoor een 19 jarige zoveel moet lenen?

Pardon? Reageer eens even normaal als dat kan. Een harde schop onder me kont! Haha dat is wel een beetje overdreven of niet dan.
Waarom ik dat geld heb geleent? Zoals ik al zei; van me oma voor me paard.. En de rest gaat je eigenlijk niet zoveel aan.
Dat wekelijkse loon is wel verwarrend voor me, nu ik er even aan moet wennen. En ga mij nou niet vertellen dat dat niet is want dat weet ik zelf altijd nog wel beter.
Ik open dit topic om adviezen te krijgen, op zulke reacties zit ik niet te wachten. Er word ook wel een beetje overdreven gereageert op mijn uitgave aan kleding en uitgaan, zoveel is dat ook weer niet hoor. Ik koop niet elke week iets wat met kleding te maken heeft, af en toe maar. En in de kroeg zuip ik ook niet op 1 avond voor honderden euro's ofzo. Dus ga nou aub niet overdrijven wat dat betreft want gelukkig weet ik zelf nog altijd het beste hoe het in elkaar zit.

Vind dat er op bokt soms nogal driftig kan worden gereageert.. Er word maar van iets uitgegaan en daar word behoorlijk fel op gereageert. Niet nodig lijkt me Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:18

zap schreef:

Ik woon nog thuis ja, betaal geen kostgeld. Tuurlijk werk ik, anders zou ik ook niet wekelijkse loon krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:21

Weet je wat je moet doen? een maand opschrijven wat je precies uitgeeft. Dus let dan nog niet op bezuinigingen. Daarna ga je kijken: waar geef ik teveel aan uit en waar kan ik het beter aan uitgeven?
Denk daarbij ook aan sparen.

Laat je ouders ook eens meekijken naar je uitgavenpatroon en laat ze ook hun mening geven erover.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:22

Moelie schreef:
zap schreef:

Ik woon nog thuis ja, betaal geen kostgeld. Tuurlijk werk ik, anders zou ik ook niet wekelijkse loon krijgen.

Owja, sorry hoor (het is al laat Tong uitsteken). Waar geef je in vredesnaam al je geld dan aan uit?? Prioriteiten stellen...en nee, dat is dan inderdaad maar een avondje thuis zitten en dat geld (al is het maar 10 euro..in een maand toch 40 euro) aan je moeder geven Knipoog.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:23

avaluna schreef:
Mmm, hier gaat het dus vaak mis; jij hebt nooit geleerd dat geld dat er niet is, je ook niet uit kunt geven. Dat klinkt heel logisch, maar doordat jij bij familie/vrienden leent en die zoals je zegt "geen haast hebben", maak je er een potje van.
Niemand eist iets van jou, ik vind het niet kunnen dat je op stap gaat e.d. terwijl anderen nog geld van je krijgen. Dit heeft iets met moraal te maken!

Maak eens duidelijke afspraken en houdt je hier ook aan!
Ik betaal elke maand zoveel...

Sorry hoor, maar je bent echt erg!
Ik hoop echt dat je er iets aan gaat doen, want als je zo doorgaat zouden schulden nog wel eens kunnen gaan oplopen en als je ergens anders moet gaan lenen (nou ja als jij denkt te moeten gaan lenen Knipoog ) dan kom je hier niet zo gemakkelijk mee weg.

Sorry hoor, maar je bent echt erg. Wat is dat nou voor een opmerking?? Waar slaat dat nou weer op. Overdrijf toch eens niet zo joh. Ik weet zelf ook wel dat dit niet goed is, dat geef ik toch zelf toe of niet dan... Mijn oma betaal ik sowieso maandelijks 50 euro dat is afgesproken en dat is ook elke maand zo. Mijn ouders zeggen elke keer dat het geen haast heeft dus word het elke keer weer uitgesteld. Mijn ex zegt ook al dat het geen haast heeft, maar hem betaal ik volgende week sowieso alles terug. Nou neehoor, ergens anders lenen is echt niet meer nodig. Nu ik een nieuwe baan heb verdien ik al stukken beter dan me vorige baan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:24

Ik kan niet zeggen dat ik dat van jou heb meegemaakt.
Bij ons was het namelijk heel simpel, wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.
Dus krijg je ook geen schulden. Eerst sparen dan kopen, dan heb je niet
dat rot gevoel, dat je iemand moet terug betalen.
(paard was financieel onmogelijk, dus probleem daarmee had ik niet, dus
hoefde ik ook niets voor te lenen. Bloos , kan me voorstellen dat als je een
paard hebt en hij mankeert iets of zo, dat je daarvoor geld leent, zou ik
ook doen, voor mijn levende wezens, of een huis/eigen zaak. Verder niet)

Prioriteiten stellen, en alles op papier zetten.
(4 weken bij elkaar op tellen, nog niets uitgeven! Dan heb je ook een maand)
Inderdaad kleding, uitgaan etc. maar even laten zitten, tot je schulden zijn
afbetaald.
En uiteraard spaarpotje opzetten voor onvoorziene dingen. (zoals je paard)

In iedergeval in het vervolg goed op de centjes letten!
Maar dat heb je nu wel geleerd! Knipoog
Ach je bent maar 1 x jong, dus af en toe een foutje maken, mag best, als
je het maar weer netjes oplost en met je hogere salaris, zou dat moeten lukken.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:25

Welshcobfan schreef:
Weet je wat je moet doen? een maand opschrijven wat je precies uitgeeft. Dus let dan nog niet op bezuinigingen. Daarna ga je kijken: waar geef ik teveel aan uit en waar kan ik het beter aan uitgeven?
Denk daarbij ook aan sparen.

Laat je ouders ook eens meekijken naar je uitgavenpatroon en laat ze ook hun mening geven erover.

Bedankt voor je bericht, dat kan ik idd eens gaan doen ja. Ik denk dat het dan sowieso allemaal een stuk duidelijker word want nu is het gewoon even verwarrend allemaal. Nu ik wekelijks loon krijg i.p.v. maandelijks is dat ook even wennen. Voor mij in iig wel, met mijn maandelijkse loon pinde ik altijd meteen het geld dat ik nodig had voor stal en schulden, en de rest liet ik staan voor me telefoonrekening enz.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:26

Moelie loop niet zo te zeiken over de reacties, dan had je maar geen topic moeten openen.
Stappen kost geen geld omdat je geen dure drankjes koopt.. mwah een biertje is al snel 2,- en die 2,- zou ik liever als de sodemieter aan iemand geven waarbij ik een schuld heb dan dat ik een gezellig avondje heb..
En als ik heel eerlijk ben huiver ik er voor hoe dat straks met jou moet gaan, als je zo laks denkt over schulden (ja je vraagt hulp maar zo gauw het op besparen komt begin je meteen te verdedigen) hoe gaat het dan straks als je op jezelf moet wonen?
Zeg je dan tegen incassobureau maar ach meneer/mevrouw, stappen/kleding kopen is prioriteit nummer 1, ik betaal wanneer het mij uitkomt?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:28

Sjolvir schreef:
Ik kan niet zeggen dat ik dat van jou heb meegemaakt.
Bij ons was het namelijk heel simpel, wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.
Dus krijg je ook geen schulden. Eerst sparen dan kopen, dan heb je niet
dat rot gevoel, dat je iemand moet terug betalen.
(paard was financieel onmogelijk, dus probleem daarmee had ik niet, dus
hoefde ik ook niets voor te lenen. Bloos , kan me voorstellen dat als je een
paard hebt en hij mankeert iets of zo, dat je daarvoor geld leent, zou ik
ook doen, voor mijn levende wezens, of een huis/eigen zaak. Verder niet)

Prioriteiten stellen, en alles op papier zetten.
(4 weken bij elkaar op tellen, nog niets uitgeven! Dan heb je ook een maand)
Inderdaad kleding, uitgaan etc. maar even laten zitten, tot je schulden zijn
afbetaald.
En uiteraard spaarpotje opzetten voor onvoorziene dingen. (zoals je paard)

In iedergeval in het vervolg goed op de centjes letten!
Maar dat heb je nu wel geleerd! Knipoog
Ach je bent maar 1 x jong, dus af en toe een foutje maken, mag best, als
je het maar weer netjes oplost en met je hogere salaris, zou dat moeten lukken.

Bedankt, ja idd het is een fout geweest en ik heb er ook zeker van geleert. Ik betaal nu ook zo snel mogelijk mijn schulden terug en daarna leen ik niks meer.
Ik wil sowieso (als alles is opgelost) gaan sparen, maandelijks een vast bedrag overzetten naar me spaarrekening, kan nooit geen kwaad. Ga denk ik zo maar eens een lijstje maken zodat het iig al een stuk duidelijker word. Dat deed ik wel altijd bij me oude baan, maar nu met me nieuwe baan heb ik dat nog niet gedaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:28

Voorkomen dat je er niet tot je nek in komt te zitten kan echt!!
Stop meteen met geld uitgeven aan alles wat niet echt noodzakelijk is
Dus geen kleding, niet uitgaan, of hooguit 1 keer per week
Stel prioriteiten
geef alleen geld uit aan dingen die je wel nodig hebt, koop die zaken bv 2e hands via marktplaats
Denk aan je eigenwaarde, en los je schulden zo snel mogelijk af
voordat dit van kwaad tot erger word...
Laatst bijgewerkt door unamie op 18-09-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt