wat te doen..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eertjuh22

wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:58

ik moet het even van me af schrijven en kijken wat jullie zouden doen..

het is zo..
ong. 9 jaar geleden had ik een vriend (was toen 16). wij zijn toen met een hoop gezeur uit elkaar gegaan wegens omstandigheden. (dreigingen van zijn kant uit naar mij toe enzo.) niet wetend dat ik op dat moment zwanger was van hem.
toen ik 17 was ben ik bevallen van een gezonde dochter en heb hem toen nog aan de telefoon gehad en gezegd dat ik bevallen was en dat hij dus de vader was. maar hij reageerde er verder niet op.
hij heeft in al die jaren nooit iets van zijn eigen laten horen.. mijn ex heeft altijd ontkent dat hij een dochter had. nooit heeft hij een kaartje gestuurd.. nooit heeft hij er voor hoeven betalen (alimentatie)..
ik ben verder gegaan met mijn leven en heb een nieuwe vriend gekregen die erg op mijn dochter is gestelt en mijn vriend heeft mijn dochter erkent bij de gemeete als zijnde 'zijn dochter'
mijn dochter heeft de achternaam van mijn huidige vriend. en samen hebben we nog een zoontje van bijna 3 jaar.
mijn ex heeft altijd ontkent dat hij een dochter had.

tot ik vorige week een beicht van hem kreeg via hyves na 8 jaar.. of ik idd een dochter had. en of hij mijn/zijn dochter mocht leren kennen...

aan de ene kant heb ik zoiets van.. zoek het nu ook maar uit.. maar aan de andere kant..
mijn dochter gaat ooit oud en wijs worden en snappen dat er iets niet klopt..
ze zal dan waarschijnlijk wel haar biologische vader willen leren kennen.

maar ik vraag me af waar ik goed aan doe..
-doe ik er goed aan om het haar nu zelf te vertellen dat mijn vriend niet haar biologische papa is..?
-doe ik er goed aan om mijn ex als 'vriend van de fam. langs te laten komen'
-doe ik er goed aan om haar te laten 'wennen' aan mijn ex zonder te zeggen dat het haar biologische vader is?

morgen heb ik een afspraak met mijn ex om even rond te tafel te gaan zitten en alles te bespreken.

pffff... vind dit zooo moeilijk...
hopenlijk begrijpen jullie mijn misschien verwarde verhaal een beetje..

Charaz

Re: wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:09

Hey Eer, nogmaals alvast succes met de keuze die je gaat maken.
Vanuit mijzelf gekeken zou ik zeggen rot dan nu ook maar op, maar dan is Gabbus degene die achter gesteld word en das niet de bedoeling.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:10

Ik denk dat het sowieso beter was geweest haar van het begin af aan te hebben verteld dat haar vader haar niet wilde kennen.
En dat je vriend niet haar echte vader is.
Op die manier is het voor haar geen grote schok.
Je dochter is nu 8, toch?
Het is sowieso goed te vertellen dat je vriend niet haar vader is, en daarbij ook uit te leggen wat er is gebeurd met haar echte vader. Ik denk dat je ook moet vertellen wat er is gebeurd. En op een leuke kinderlijke manier. Maar wel serieus.
Maar het is natuurlijk wel zo leuk voor je dochter als ze je vriend 'papa' blijft noemen.
Het is echt heel moeilijk.
Maar ik denk dat je de beslissing aan je dochter over moet laten, of ze haar vader wil leren kennen. Al is dat heel moeilijk als je nog maar 8 bent.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:11

Lastige situatie, aangezien hij nooit (enige) intresse heeft getoond, en jou dochter jou huidige vriend als haar vader ziet zou ik de situatie voorlopig zou laten.
Als je dochter oud en wijs genoeg is (jaar of 16) dan zou ik haar (eventueel) vertellen over haar echte vader, waarna ze zelf kan beslissen of ze contact met haar biologische vader wil.
Sterkte Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:12

oei... erg lastige situatie..

probeer zoveel mogelijk met je huidige partner te praten.. hij is niet voor niks je partner en is er live bij.
je dochter denkt dus dat haar vader haar vader is.. heeft ze er ooit aan getwijfeld? zo niet, dan komt het natuurlijk als donderslag bij heldere hemel.. dus wees voorzichtig.

ik zou hem wel contact laten maken met je dochter. hij is tenslotte de biologische vader.. maar ik denk dat het heel zwaar gaat worden voor iedereen.
misschien doet hij een maand zijn best en laat hij haar dan weer stikken.
wie weet vind zij het geweldig en willen ze een omgangs regelling.
wat nou als ze boos wordt dat je het altijd hebt verzwegen..

oftewell.. heel lastig..
zelf nog nooit in zo'n situatie gezeten.. dus kan er helaas geen ervarigen over delen

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:13

jeetje eer inderdaad een moelijker situatie

ik denk zelf dat G strax als ze groot is zeker zich het een en ander gaat afvragen. Ik ben zelf niet bekend met dit soort gevallen maar hoor en zie regelmatig dat dit 'te' laat verteld word tegen de desbetreffende kinderen en dat ze dan in opstand gaan komen tegen hun ouders.

Ik denk dat G wel oud en wijs genoeg is om het te begrijpen en de gehele situatie uit te leggen dat A niet haar echte papa is (kwa bloed) Maar wel haar echte 'zorg' papa. Voor haar doen zal A altijd haar vader blijven ze weet immers niet beter.

Maar ik zou als ik jou was wel goed met je ex praten voor je het tegen G verteld en goede regels opstellen over hoe en wat.

Kijk als je nu tegen je ex gaat zeggen nee wil ik niet G heeft al een papa enz. Denk ik dat het lastiger gaat worden als G strax wel contact met hem wil dat hij dan zoiets heeft van ja maar van je mama mocht het toen niet snappie.

Dus even kort samengevat

ik zou eerst goed met je ex praten desnoods samen met A regels opstellen over hoe en wat dus niet dat hij nu ineens komt G 1x ziet en er niets meer van moet weten en vervolgens dus niet meer op komt dagen want dit kan heel zwaar voor G gaan vallen natuurlijk.

En het pas na het geprek als je alles al goe dhebt geregeld tegen G heel het verhaal uitleggen op een manier zodat zij het begrijpt en er niemand de 'kwade' is zegmaar

hopelijk heb je er wat aan en komt alles goed

Ach gut Kusje

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:15

Janine1990 schreef:
Ik denk dat het sowieso beter was geweest haar van het begin af aan te hebben verteld dat haar vader haar niet wilde kennen.
Het is sowieso goed te vertellen dat je vriend niet haar vader is, en daarbij ook uit te leggen wat er is gebeurd met haar echte vader. Ik denk dat je ook moet vertellen wat er is gebeurd. En op een leuke kinderlijke manier. Maar wel serieus.
Maar het is natuurlijk wel zo leuk voor je dochter als ze je vriend 'papa' blijft noemen.
Maar ik denk dat je de beslissing aan je dochter over moet laten, of ze haar vader wil leren kennen. Al is dat heel moeilijk als je nog maar 8 bent.

ja idd, maar had eigenlijk nooit verwacht dat mijn ex ooit nog contact zou zoeken. vandaar dat we toen mijn vriend als 'papa' hebben door laten gaan.
ik denk ook dat het moeilijk is voor mijn dochter om nu al te snappen dat papa papa niet is zeg maar. ze is daar nog zo jong voor om daar al mee 'opgezadelt' te worden.[quote="Janine1990"]ja idd, maar had eigenlijk nooit verwacht dat mijn ex ooit nog contact zou zoeken. vandaar dat we toen mijn vriend als 'papa' hebben door laten gaan.
ik denk ook dat het moeilijk is voor mijn dochter om nu al te snappen dat papa papa niet is zeg maar. ze is daar nog zo jong voor om daar al mee 'opgezadelt' te worden

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:15

Pfoeh, dat is me nogal wat.. Leuk om nu geconfronteerd te worden met je ex, en jij mag de rommel die hij er van gemaakt heeft opruimen!

Ik weet niet of ik zou kunnen instemmen. Hoe stabiel is je dochter? Hoe schat jij als mama in of ze dit kan begrijpen en er voor open staat? Moet je heel haar wereld overhoop halen, of denk je dat ze dit wel aan kan?

Wat dat aangaat heeft ze misschien nu wel de goede leeftijd, ze is zich bewust van zichzelf en nog niet in de pubertijd. Over een jaar of wat zal ze zich absoluut verraden gaan voelen als je het al die tijd stil houdt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:16

Janine: dat ben ik niet met je eens. Het kind is 8!! Weet je wat dat doet met een kind, om hem/haar van kleins af aan in te prenten dat papa hem/haar niet wil kennen?
Uiteindelijk zou ik er waarschijnlijk voor kiezen om het contact er te laten zijn. Omdat je later toch eens zult moeten vertellen dat je vriend niet haar vader is, dan beter nu, nu ze nog onbevangen kan reageren.
Sterkte en wijsheid, wens ik je!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:17

eertjuh22 schreef:
dat papa papa niet is zeg maar.

Ik denk ook dat je dat moet voorkomen, papa blijft papa! Papa is in dit geval namelijk geen biologische term, maar een sociale. En de rol van haar sociale papa verandert toch niet!

Misschien kun je haar biologische papa voorstellen als een oom? Tot ze wat ouder is...

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:19

jolentinus schreef:
oei... erg lastige situatie..

probeer zoveel mogelijk met je huidige partner te praten.. hij is niet voor niks je partner en is er live bij.
je dochter denkt dus dat haar vader haar vader is.. heeft ze er ooit aan getwijfeld? zo niet, dan komt het natuurlijk als donderslag bij heldere hemel.. dus wees voorzichtig.

ik zou hem wel contact laten maken met je dochter. hij is tenslotte de biologische vader.. maar ik denk dat het heel zwaar gaat worden voor iedereen.
misschien doet hij een maand zijn best en laat hij haar dan weer stikken.
wie weet vind zij het geweldig en willen ze een omgangs regelling.
wat nou als ze boos wordt dat je het altijd hebt verzwegen..

oftewell.. heel lastig..
zelf nog nooit in zo'n situatie gezeten.. dus kan er helaas geen ervarigen over delen

of ze er over twijfeld..tsja.. de ene keer wel en de andere keer weer niet.
mijn ex komt uit suriname, dus mijn dochter is 'iets of wat' 'donkerder' dan de rest van de kinders uit de klas..
ze vraagt wel eens aan mij hoe het komt dat ze zo snel bruin wordt als ze in de zon loopt.. maar ga daar dan verder niet echt op in. Clown

ik praat er ook veel over met mijn vriend Ja

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:25

Blue_Eyes: dank je. ik wil gewoon de goede keuze maken voor mijn dochter.
Chubby: hoe ze het op zal pakken als ik het nu zal vertellen.. ze staat op dit moment sterk in der schoenen, maar ik ben bang dat als ik dit haar probeer uit te leggen ze er helemaal niks meer van begrijpt.
mijn idee was ook om mijn ex aan haar voor te stellen als vriend van de fam. maar wie zegt dat mijn ex daadwerkelijk zijn mond houdt als hij gaby ziet?
als ik me eigen in hem inleef zou ik ook het liefste zeggen dat ze eigenlijk mijn dochter is. Scheve mond
denk ook wel dat ze mijn vriend altijd als 'papa' zal blijven zien. en niet mijn ex, omdat mijn vriend van begin af aan papa is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:28

eertjuh22 schreef:
maar wie zegt dat mijn ex daadwerkelijk zijn mond houdt als hij gaby ziet?

Hij mag na al die tijd ook wel rekening houden met.. Ik hoop dat hij begrijpt dat het welzijn van je dochter voorgaat op zijn wensen!

Misschien kun je contact opnemen met de kinderbescherming, zij hebben vast een goed advies! Eventueel kunnen zij ook begeleiding verzorgen of je daarvoor doorverwijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:29

Wel heftig hoor eer als je nu zo in deze situatie zit..
Ik zou DENK IK!! met je ex bespreken wat hij nu verwacht en wat jij verwacht..Want als hij nu in het leven van je dochter wil komen, moet hij er wel blijven en niet weer weggaan..want dat zal heftig voor haar zijn.
Dus ik zou denk ik eerst je dochter met met ex in contact laten komen..en dat hij dan vertelt met jou erbij natuurlijk na een bepaalde tijd dat hij de vader is..
Misschien dat ze er later op terug komt waarom hij er niet voor haar was enzo..
Ik zou je dochter iig niet bij hem weghouden als ik in deze situatie zou zitten..Maar hem nu ook niet een vaderfunctie laten hebben, want die heeft je huidige vriend nu!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:31

Hoe denkt je ex dit op te lossen? Hij wilde destijds niks van haar weten en nu komt hij 8 jaar later toch op de proppen en wil papa spelen. Hoe ziet hij dit voor zich? Komt hij doodleuk binnen om tegen je dochter te zeggen dat hij papa is of wil hij het ook rustig aan doen? Misschien wil hij inderdaad ook wel eerst een tijdje vriend van de familie spelen?
Misschien is het beter om eerst zonder je dochter met je ex en je vriend aan tafel te gaan zitten en samen duidelijk te krijgen hoe je dit gaat oplossen.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:32

ik mag ook hopen dat dat voorgaat,. maar je weet natuurlijk niet hoe iemand reageert.
misschien is contact opnemen met kinderbescherming niet zo'n slecht idee Lachen
ik ga morgen ochtend eerst een gesprek met hem aan om te kijken wat hij precies in z'n hoofd heeft en dan kan ik morgen middag even daar naartoe bellen.
dan weet ik precies wat hij wilt en wat ik wil en kan ik dat met hun overleggen..
dank je Kusje

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:32

eertjuh22 schreef:
Janine1990 schreef:

ja idd, maar had eigenlijk nooit verwacht dat mijn ex ooit nog contact zou zoeken. vandaar dat we toen mijn vriend als 'papa' hebben door laten gaan.
ik denk ook dat het moeilijk is voor mijn dochter om nu al te snappen dat papa papa niet is zeg maar. ze is daar nog zo jong voor om daar al mee 'opgezadelt' te worden

Nee dat snap ik. Als je zo'n botte reactie krijgt van je ex, die waarschijnlijk ook niet wist hoe hij er mee om moest gaan, ga je daar niet van uit.
En dan is het ook best logisch dat je je vriend als vader hebt 'aangesteld'.
Echt ook heel veel respect voor hem dat hij haar als kind heeft erkend, wauw!
Kippevel!

Blue_Eyes schreef:
Janine: dat ben ik niet met je eens. Het kind is 8!! Weet je wat dat doet met een kind, om hem/haar van kleins af aan in te prenten dat papa hem/haar niet wil kennen?
Uiteindelijk zou ik er waarschijnlijk voor kiezen om het contact er te laten zijn. Omdat je later toch eens zult moeten vertellen dat je vriend niet haar vader is, dan beter nu, nu ze nog onbevangen kan reageren.
Sterkte en wijsheid, wens ik je!

Bij een adoptie moet je het kind ook van het begin af vertellen dat je als adoptieouder niet de echte vader en moeder bent.
Ik zeg niet dat ze haar kind moet vertellen dat haar echte vader haar niet wil kennen. Dat moet ze zelf beslissen, het is namelijk makkelijk om een kind een gedachte aan te praten. Maar ik vind wel dat ze moet vertellen dat ze nog jong was en ze niet wist dat ze een kindje zou krijgen toen het uit ging met haar vriend.
Ik denk alleen wel dat ze beter nu kan vertellen dat papa niet haar biologische vader is, want als ze wat ouder is, zal dat een klap veroorzaken. En ik denk ook wel dat haar kind dan heel erg kwaad wordt, omdat het niet eerder is verteld.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:34

Joyckuh: ik heb geen idee wat hij nu in zijn hoofd heeft..
ik ga morgen ochtend idd zonder kinders met hem rond tafel zitten in een openbare gelegenheid hier in de buurt. je weet nooit namenlijk.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:35

Hele lastige situatie... zelf ben ik ervoor om het te vertellen, niet dat ze er over een aantal jaar zelf achter komt. Je moet trouwens wel oppassen aangezien je dochter al bijna oud genoeg is om zelf op bokt rond te gaan neuzen en dit bericht van jou te lezen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:35

oei wat moeilijk Ach gut
ik zou er denk voor kiezen om nu nog niet bekend te maken dat het haar vader is... en dus te gaan voor een vriend van de familie...
wie weet zegt hij na 1 bezoekje nou ik heb der gezien en daar laat ik het bij! en dan zit je met een hartstikke verdrietig kind die er helemaal niks meer van snapt...

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:41

allereerst bedankt voor jullie lieve reacties Lovers
rianneke: daar ben ik dus ook bang voor..
straks zegt hij nadat ik het verteld heb (als ik het ga vertellen)na een tijd alsnog houdoe en bedankt.. het arme kind.. dan is heel haar leven op z'n kop gegooid en vertrekt hij alsnog met de noorderzon uit haar leven Ach gut

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:42

oke wat mijn aanpak zou zijn (en dat is makkelijk praten.. ik zit aan de andere kant van het scherm)

1. je gaat met je ex praten wat hij precies wil.
2 je gaat met je partner overleggen hoe je het wilt hebben
3. dan zou ik het je dochter vertellen dat haar vader iemand anders is dan degene die haar verwekt heeft, misschien mede uitleggen door de kleur. en natuurlijk daarbij uitleggen dan je partner haar wel als dochter ziet en dat er eigenlijk binnen jullie gezing weinig veranderd. (haha zou je zeggen dat het zo makkelijk was. NOT)
Laat haar beslissen of ze haar vader wil zien (weet niet of dat al kan op die leeftijd)
4. laat ze een keer samen komen.. ga met zijn allen naar de dierentuin of zo. dat je iets doet.. niet datje daar maar wat zit en dat vader en dochter echt moeten praten. maar wel dat de mogelijkheid er is vanuit je dochter.

ooh.. dat is ook nog een optie dat je ex zoiets heeft van.. wil haar zien. maar verder niks mee te maken hebben.. dan zou ik ook voor de vriend van de familie gaan.
maar ik heb het gevoel als je dat doet en later vertel je dat het je vader is.. dat dat ook wat verraad is.

maar ja dan leren ze elkaar wel weer anders kennen.. anders is er wel weer heel veel spanning.. oftewel.. allemaal erglastig.

@ eertje.. daar moet je dus indd voor oppassen en je ex goed op aanspreken. gaat om je dochter..
succes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:43

Chubby schreef:
Misschien kun je haar biologische papa voorstellen als een oom? Tot ze wat ouder is...

Nou liegen lijkt me denk ik helemaal niet verstandig.
Jeetje wat moeilijk zeg. Misschien toch maar gewoon eerlijk zijn en dan zeggen dat ze 2 papa's heeft ofzo??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:50

Ik zou hem haar wel laten kennen maar in 1e instantie niet zeggen dat het haar pappa is. Het is al moeilijk zat om uit te leggen waar hij de eerste 8 jaar geweest is, laat staan wanneer het nieuwtje er voor hem er af is en hij ineens zijn neus niet meer laat zien. Laat hem eerst maar bewijzen, dat hij het kind een stuk continuiteit kan bieden en dan verder kijken.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 14:52

Suzanne F. schreef:
Chubby schreef:

Nou liegen lijkt me denk ik helemaal niet verstandig.
Jeetje wat moeilijk zeg. Misschien toch maar gewoon eerlijk zijn en dan zeggen dat ze 2 papa's heeft ofzo??

dan heeft ze wel een erg grote fam. ze heeft nu al 4 oma's (mijn oma en mijn vriend zijn oma zijn ook gewoon oma) en 2 opa's.
dan nog een extra 'papa' en nog eens een opa en oma extra.. Vork

daarbij komt ook nog het feit dat mijn ex nu nog een kleine heeft van 1 jaar oud, dus ik zou (mocht ik alles vertellen tegen haar) ook nog uit gaan leggen dat ze nog een 'half broertje' heeft en er nog en 'half broertje/zusje' bij komt en dat mijn ex daar wel vanaf het begin voor is geweest en voor haar niet Scheve mond