Extreem zenuwachtig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Extreem zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:04

Ik ben altijd vaak heel erg zenuwachtig, zomaar uit het niets. Meestal op school en met paardrijden ook.
Ik had hier al eens vaker een topic over gemaakt, maar die kan ik niet meer vinden, en volgens mij stonden daar ook geen reacties in wat je er nou kunt tegen doen.
Mijn vraag is ook wat kun je er nou aan doen? Ik word er gek van! Boos!

Avalon_

Re: Extreem zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:08

Je even op je ademhaling concentreren, in en uitademen via je buik en even aan iets anders denken als je zenuwachtigheid een speciale reden heeft. Bedenk dat fouten maken altijd mag en blunders niets zijn om je voor te schamen maar juist iets om smakelijk om te lachen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:16

Vreemd dat het zomaar uit het niets komt.. Komt het niet door examens/proefwerken? Of door wedstrijden ofzo?
Naast gewoon meer relaxen, je hoofd koel houden, en overal goed op voorbereiden, kun je ook lichamelijk wat kleine dingetjes veranderen, door onder andere magnesium suplementen of bananen te eten. Dat zorgt voor meer rust Lachen En verder, als er je iets spannends te wachten staat, een paar druppels rescue remedie, das helemaal natuurlijk, geen chemische zooi Lachen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:34

Ik denk vooral dat het komt doordat ik stil zit, of door de stilte, dan begin ik soms over van alles na te denken. Als ik druk ben, dan heb ik er juist geen last van. Het kan ook komen omdat het de laatste tijd fout was gegaan met de paarden. Ik moest rijden, ik was té zenuwachtig en viel er af. En dat ik dan denk dat er weer iets gebeurd. Als ik gewoon achter de computer zit heb ik het soms ook... Of het zit gewoon in de familie, maar het is wel irritant. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:36

Als je zenuwachtig bent moet je eens na gaan denken hoeveel zin het heeft om zenuwachtig te zijn en wat je daarmee bereikt. Dit doe ik al heel lang en ik merk dat het minder is geworden: ik ben nu nauwelijks meer zenuwachtig te krijgen en kan het nu heel goed in de hand houden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:47

Dat heb ik inderdaat ook wel eens.
dan zit je over dingen gewoon na te denken en dan schiet je helemaal in de stress en je blijft er over piekeren. en je word heel erg gespannen.
ik heb hiervoor ademhalings oefeningen gekeregen...
* zorgen dat je door je buik ademd (niet hoog in je borstkas maar je ademhaling op je buik richten)
* rustig ademen
nou ja ze zijn in ieder geval ook nog te vinden op internet Knipoog

ik ben doordat ik zo "zenuwachtig" was helemaal doorgeslagen en gestrest geweest (dit doordat er ook verschillende dingen waren gebeurt en ik te horen kreeg dat de pony waar ik een super goede band mee had en op reed verkocht werd)
vaak moest ik hyperventileren. Gelukkig is dat nu helemaal over.
Als je denkt dat het niet lukt met de ademhaling kan je ook naar mensendieck gaan of naar je huisarts. die kan je doorverwijzen Knipoog
heel veel succes en sterkte gewenst!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:56

Ik ben altijd zenuwachtig en gestresst om de meest simpele dingen. Een dagje weg (bv pretpark of zo) ben ik altijd al lichtelijk uit mijn doen. Idd proberen gewoon goed te ademen en rustig te blijven.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 00:47

Hulp zoeken is het allerbeste

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:48

Misschien eens naar de dokter, het lijkt wel wat op een te hoge bloeddruk.
Bedoel je met zenuwachtig het opeens voelen van "vlinders in je buik" (niet die van verliefdheid maar van zenuwen), en een heel haastig gevoel?

Een andere mogelijkheid is dat je last hebt van lichte hyperventilatie.

Wat ik zelf heb, is dat ik af en toe zenuwachtig wordt als ik bij iemand die ik goed ken in de buurt ben. Maar dan is het niet dat ik zenuwachtig ben, maar neem ik de zenuwen van die persoon over.

Edit: Snoep je veel? Eet je wel gezond? Ben je te zwaar? Is heel belangrijk, door ongezond eten, veel snoepen en overgewicht kan je een te hoge bloeddruk krijgen, met alle gevolgen van dien.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:02

het klinkt wel wat herkenbaar Haha!

Ik heb het altijd als ik EN te veel koffie op heb EN een aantal weken NIET heb gesport. Te veel adrenaline in mijn lichaam wat er niet uit wil door alleen te gaan paardrijgen.

Wat wil helpen is gaan harlopen twee keer in de week. Zo maak je niet alleen je hoofd leeg maar zo werkt je lichaam ook de te veel aan energie weg..

Klinkt wat saai maar het werkt echt!! Veel psychologen en maatschappelijk werkers raden dit ook aan bij mensen die nerveus zijn of niet lekker in hun vel zitten!!

Suc6

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:44

Ik snoep eigenlijk best wel veel, maar hardlopen doe ik ook wel vaak. Gisteravond had ik ook opeens een woede-aanval, heeft dat er ook mee te maken? Ik weeg ong iets meer dan 50 kg, ik denk niet dat ik overgewicht heb.

En wat Janine1990 klopt ook wel veel van

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:59

Tja dan zou je eens kunnen proberen om een weekje wat minder te snoepen en wat gezondere tussen doortjes te nemen... Drink veel water en probeer om de cola en de sinas te laten staan..
eet verder gewoon gezond. je kent het wel de schijf van 5 ed Haha!

Probeer eens wat geregelder te leven. Dus een bepaalde tijd naar bed, en een bepaalde tijd weer op....

Idd wat Janine ook zegt, je ademhaling is misschien ook niet op orde. Te snel of verkeerd ademhalen kan ook een bepaald effect op je lichaam hebben...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:00

arankapony schreef:
Ik snoep eigenlijk best wel veel, maar hardlopen doe ik ook wel vaak. Gisteravond had ik ook opeens een woede-aanval, heeft dat er ook mee te maken? Ik weeg ong iets meer dan 50 kg, ik denk niet dat ik overgewicht heb.

En wat Janine1990 klopt ook wel veel van

Minder het snoepen maar eens, en beweeg eens wat meer.
Als je frequent hardloopt, went je lichaam eraan.
Een woede-aanval lijkt me toch meer de puberteit?
Overgewicht hoeft niet meteen, snoepen heeft gewoon een slecht effect op het lichaam en de bloeddruk.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:47

Ik zal ongeveer zeggen wat ik eet. Cola drink ik soms, meestal alleen weekends. Sinas drink ik nooit.
Ik heb de laatste tijd ook niet zoveel honger, terwijl ik in de vakantie wel 10 stukken brood op kon.
's ochtens ong 3 stukken brood en meestal een chocolade bros of een liga koekje. En drinken, vroeg een kop thee met melk. En mee naar school vaak ijsthee.
's middags meestal dezelfde ijsthee, want die kan ik nooit helemaal op dat flesje. En meestal wat chocolade of een koekje.
en ook wel eens een glas melk, maar daar krijg ik buikpijn van. En de laatste dagen vaak een stuk appel of een mandarijn.
Dan gewoon avond eten, aardappels, groente en vlees met drinken. Altijd een chocolade toetje, maar die kan ik de laatste tijd nooit meer op, dus dan geen toetje. En 's avond vaak knorr vie drinken. En nog een wat chocolade ofzo met wat drinken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:56

Je drinkt voldoende, lijkt me.
Maar het is alleen maar zoete troep, drink wat meer fruitdrank (en dan bedoel ik jus d'orange etc, geen dubbel fris) en water! Water is ontzettend belangrijk. In alles wat jij nu drinkt zitten afvalstoffen, die komen vanzelf niet uit je lichaam, daar heb je echt water voor nodig.
Ontbijt bijvoorbeeld met jus d'orange. Melk is gezond.
Je kan ook gaan ontbijten met ontbijtgranen, wél volkoren!
Eet geen chocolade 's ochtends, als je de dag al begint met iets zoets, wil je de hele dag zoetigheid eten.
Wil je wt zoets op brood, kies dan voor honing, daar zit geen suiker in, dat is zoet van zichzelf, en dus niet ongezond.
Fruit is erg belangrijk.
Een chocolade toetje vind ik persoonlijk echt ongezond, als je dat elke avond eet?
Eet gewoon wat yoghurt toe, met vloeibare zoetstof bijvoorbeeld, daar kan ik echt van genieten.
Het is geen wonder dat je dat toetje niet op kan, want wat jij eet 'stopt' ongelooflijk.
Ik kan je eetpatroon niet gezond noemen.
Begin maar eens met water drinken, en 's ochtends jus d'orange. Dan kan je de rest van je eten de hele dag ook wel op. En dat chocoladetoetje, bewaar die voor de zondag ofzo. Lachen