VOORSCHOT: kans dat je t terug moet geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

VOORSCHOT: kans dat je t terug moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:54

ik had een vraagjeoke, wat meerdere kleine vraagjes:

als je via een rechtszaak een voorschot krijgt voor een letselschade-claim, is het dan zeker weten jouw geld? of is er een kans dat ze het terug gaan eisen? of een deel er van?

waarop is dat voorschot gebaseerd? is dat een bepaald percentage van wat ze uiteindelijk gaan eisen? of gewoon een bedrag in het wilde weg?

Suusoi

Re: VOORSCHOT: kans dat je t terug moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:20

Volgensmij hoef je dat voorschot niet terug te geven Ja (ik weet het alleen niet helemaal zeker)
Mijn vriend kreeg ook een voorschot op zijn letselschadeclaim, en dat mocht hij gewoon houden. Het definitieve bedrag was toen nog niet bekend, dat hing er van af of zijn blessure door het ongeluk(waarbij hij niet fout was) na een jaar/2 jaar erger zou worden of niet. Uiteindelijk werd er een bepaald bedrag vastgesteld, en toen heeft hij nog wat geld gekregen.(aanvulling op dat voorschot) Volgensmij schatten ze het voorschot zó, dat je nooit onder het uiteindelijke bedrag kan zitten Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:48

ja, dat lijkt mij opzich ook wel logisch...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:30

@ Suusoi: Bedoel je in de laatste regel niet boven in plaats van onder?

Verder heb ik er geen verstand van, maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord, want ja... iedereen kan in zo'n situatie terecht komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 19:37

ja ik denk dat het idd boven is. dus dat je nooit meer krijgt dan dat ze verwachten dat ze uiteindelijk zullen gaan betalen...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:07

voorschot is toch iets wat je in voren krijgt en dus ook echt van je is.. rest wat je krijgt kan er misschien wel mee verrekend worden..

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:56

Ja sorry, moet boven zijn Ja En wat mijn vriend trouwens had (heb het even nagevraagd), was ook wel iets met een letselschade claim, maar hij kreeg een voorschot op zijn smartengeld.. Maar denk dat dat qua begrip 'voorschot' wel op hetzelfde neerkomt Ja

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:30

Een voorschot wordt onder algemene titel uitbetaald over het algemeen. Het wordt door de tegenpartij via jouw verzekering aan jou betaald en je hoeft het niet terug te geven. Ze zullen jou niet bij voorbaat meer geven dan dat ze verwachten aan je te moeten geven.

Als je er over wilt praten ofzo mag je me altijd pb-en. Mijn letselschadezaak is sinds gisteren na 12 jaar eindelijk rond. Lachen Dus ik weet er nog wel een beetje vanaf.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:06

alja schreef:
voorschot is toch iets wat je in voren krijgt en dus ook echt van je is.. rest wat je krijgt kan er misschien wel mee verrekend worden..

Behalve bij de belastingdienst...
Ik heb al diverse keren een voorschot terug moeten betalen.

Met letselschade heb ik (gelukkig) geen ervaring.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:10

idd, dat met belastingdienst weet ik, dus daarom waren we er niet zeker van (vriendin van me en ik)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:19

Bij letselschade wordt eerst vastgesteld dát er schade is, bij mijn weten. Pas dan krijg je een voorschot, of meerdere voorschotten, totdat bepaald is hoe groot de schade werkelijk is. Dan krijg je de rest uitbetaald. Ik heb er helaas ervaring mee.

Bij voorschotten van de belastingdienst wordt pas achteraf berekend of je er recht op had... er hoeft maar weinig te veranderen in je inkomsten of je moet alles terugbetalen en dat kan soms een heel bedrag zijn.