Ontslagen door hyperventilatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Ontslagen door hyperventilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:44

Ik moet dit gewoon even kwijt.. Stoom uit je oren

Ik heb aan het begin van de zomer 2 maanden fulltime bij de Etos gewerkt,
op een dag, toen mijn proeftijd was afgelopen, kreeg ik een aangetekende brief thuis.. ik dacht dat dit over de opleiding die ik over medicijnen zou gaan volgen ging..
ik heb die brief opengemaakt, en daar stond het volgende in:

Je bent hier *datum* aangenomen met een proeftijd van 2 maanden, waarbij beide partijen zonder gegronde reden het contract kunnen beïndigen, hierbij wil ik het contract graag beïndigen en je kleding terugzien. etc..

Zonder reden, helemaal niks..
Ik stond er echt van te kijken, nooit hebben ze iets laten merken, of gezegd..
De punten die ik moest verbeteren, daar ben ik aan gaan werken..
ik snapte er helemaal niks van..

Toen heb ik haar een paar keer proberen te bereiken maar dat lukte steeds niet..
Gister heb ik haar eindelijk aan de telefoon gehad en gevraagd wat de reden was..

De reden waarom ik ben ontslagen is dus dat ik twee keer last heb gehad van hyperfentilatie tijdens mijn werk..

Alsof ik daar iets aan kan doen?
ik was echt zo verdrietig en kwaad tegelijk..Stoom uit je oren

Wat vinden jullie hiervan?

Steenbok12

Re: Ontslagen door hyperventilatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:48

aan de ene kant antuurlijk wel echt vervelend! Maar als je last krijgt van hyperventilatie waar de klanten bij zijn dat is natuurlijk ook niet goed voor het imago van de winkel, bovendien denk ik niet dat je dan alleen kunt werken? aangezien er altijd iemand in de buurt moet zijn, stel je gaat hyperventileren, mss dat het personeel niet weet hoe ze hierop moeten reageren? het is wel rot, maar aan de ene kant snap ik het wel.
heb je daar vaker last van? en hoe ernstig is het dan?

:edit:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:50

heel jammer, ik snap je frustratie! maar ik vrees dat er verder niets aan te doen valt omdat je in de proeftijd bent ontslagen... het is niet heel netjes dat je dat pas op de laatste dag hoort, en er geen verdere aanwijzingen zijn geweest dat je ontslagen zou worden.

veel succes met vinden van een nieuwe, leukere baan!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:00

Ik heb gelukkig al weer een nieuwe baan gevonden Lachen

Ik heb het tijdens werktijd 2 keer last van gehad, ik ging toen alleen naar achter, was 10min niet in de winkel.. En het was weer weg..
Ik heb er nu al bijna geen last meer van (:

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:03

Even een ander soort vragen...
Wat voor een looptijd had jou contract..
Aangezien als jij een contract voor onbepaalde tijd heb gekregen mag er een proeftijd van 2 maanden of als je een contract voor bepaalde tijd heb die 2 jaar of langer is..

Het zou me verbazen als je in één keer namelijk een contract voor 2 jaar of langer krijgt, dus dan zouden ze nooit een proeftijd van 2 maanden mogen aanhouden, dus dat zou je nu al uit je proeftijd zijn, als ik het een beetje goed begrijp..

Zou sowieso nu niet meer daar willen werken en zou lekker op zoek gaan naar een andere baan. Als je nog in een drogist wilt werken is het Kruidvat ook leuk om te werken.

edit: zozo nu al een nieuwe baan.. Gefeliciteerd!!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:06

@Olle; ik heb een jaarcontract ondertekend met een proeftijd van 2 maanden..

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:08

_Patriciaa schreef:
@Olle; ik heb een jaarcontract ondertekend met een proeftijd van 2 maanden..

Wettelijk gezien is dit contract al ongeldig... Bij een jaarcontract mag er maar een proeftijd aangegaan worden van ten hoogste 1 maand... Dus Etos is al buiten de arbeidswet aan het spelen..
Wees blij dat je daar dan weg bent..

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:22

Ik sluit me bij Olle aan. Een jaarcontract kent volgens de wet altijd een proeftijd van maximaal 1 maand en niet langer.
Wat ik me daarnaast wel afvraag is de periode dat je er exact gewerkt hebt. Je schrijft het begin van de zomer en je hebt gisteren pas contact gehad met de eigenaresse/leidinggevende. Waarom heb je niet direct gereageerd. Je schrijft welliswaar dat je hebt geprobeerd te bellen, maar er zijn veel meer mogelijkheden om contact op te nemen. Denk aan een aangetekende brief retour. Als jij niet direct reageert op je aanstaande ontslag, ga je feitelijk akkoord. Nu heb je al een andere baan gevonden en wil (lijkt mij) daar toch niet meer werken, maar wellicht is dit wel een tip voor de toekomst (al hoop ik natuurlijk dat je niet nogmaals in een soortgelijke situatie terecht komt)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:21

LZP -> STW

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:22

prff,, echt een rotstreek!

Hoe ze het dan ook brengen he,, hoe stom ben je dan!! Boos!
Bel dan, of meld het persoonlijk, maar neeeeee...

Ik vind het erg laf van hun, om die brief te sturen..
Maar lucky you heb jij al een andere baan, die (hopelijk) veel beter is dan bij die Etos..
Prff.. wat een laffe streek

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:51

@ mikkie: Ontslagen is toch ontslagen?
Ik ben eerst op vakantie geweest en ben daarna verschillende keren langs geweest, maar toen was ze er niet..
Het is een aardig eindje bij me vandaan, en ik ben er niet meer elke dag in de buurt omdat ik nu ergens anders op school zit..
uiteindelijk heb ik haar nummr maar gevraagd, maar kwamen haar werktijden niet overeen met de tijden dat ik vrij ben..
Vandaar dat ik haar nu pas heb kunnen bereiken..
En ik hoef er (nu zeker niet) idd niet meer te werken..

Ik heb er trouwens tot eind juli gewerkt!

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:14

Aangezien je al een nieuwe baan hebt gaat deze vlieger nu niet meer op. Maar anders was je nog gewoon in dienst geweest. Er mag namelijk maximaal een proeftijd van één maand gelden. Op deze manier is dus je hele proeftijd ongeldig. Dan kunnen ze nog zo'n mooie brief sturen, maar dan is je hele onslag niet geldig. Als je iets sneller had gereageerd (weet niet precies wat de maximum termijn is) dan was je dus gewoon nog in dienst tgeweest en hadden ze je gewoon moeten betalen (natuurlijk wel voor de uren die je daar ook werkt). (Of je daar dan wil blijven werken is ook maar de vraag, maar je had het je baas daar wel moeilijk kunnen maken). Maar er was dus zeker nog wel wat aan te doen geweest, alleen jammer dat het pas zo laat is.

Verder wel veel succes toegewenst in je nieuwe baan!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:26

_Patriciaa schreef:
@ mikkie: Ontslagen is toch ontslagen?

Als zij zich niet aan de wettelijke proeftijd houden is het ontslag ook niet geldig Knipoog

Maar dit is denk ik wel een leerzame tip voor in de toekomst.. Ja

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 16:28

Oke, dat wist ik niet!

maar mijn nieuwe baas zei, dat sinds begin dit jaar (geloof ik, weet het niet precies) er een proeftijd van 2 maanden is ingesteld..
Ik heb nu trouwens ook weer twee maanden proeftijd op een contract van een half jaar (met als het goed gaat en ik niks hoor automatische doorloop)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:37

vreemd.. ga het even opzoeken op i-net
Heb nog een wettenbundel uit 2007 voor me liggen, maar kan me niet voorstellen dat ze de proeftijd omhoog hebben gegooid...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:38

proeftijd is 1 of 2 maanden,.

meestal 2..

Heb t vandaag geleerd op school Clown

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:46

Citaat:
1. Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.
2. De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.
3. Bij het aangaan van een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.
4. Bij het aangaan van een overeenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:
a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren.
b. twee maanden, indien de overeenkost is aangegaan voor twee jaren of langer.
5. Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.
6. Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
7. Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.

Burgelijk Wetboek Boek 7: Art. 652

Heb geen veranderingen hiervan gezien op internet.. Zover ik weet mag dit vanuit het CAO ook niet worden veranderd, maar daar zullen wat andere mensen hier op bokt meer verstand van hebben.
Laatst bijgewerkt door Olle op 17-09-08 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:46

ik kan de werkgever wel begrijpen.... je bent een risicofactor....... tegenwoordig moet een werkgever jou doorbetalen als je ziek bent. En als je ziek bent lever je geen geld op, maar kost je geld........ en elke werknemer moet geld opbrengen PUNT. het besluit van jouw werkgever is een direct voortvloeisel uit het afschaffen van de ziektewet............ bedank daar de BV Nederland maar voor!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:48

KiWiKo schreef:
ik kan de werkgever wel begrijpen.... je bent een risicofactor....... tegenwoordig moet een werkgever jou doorbetalen als je ziek bent. En als je ziek bent lever je geen geld op, maar kost je geld........ en elke werknemer moet geld opbrengen PUNT. het besluit van jouw werkgever is een direct voortvloeisel uit het afschaffen van de ziektewet............ bedank daar de BV Nederland maar voor!

Dit is natuurlijk als de TS al uit haar proeftijd zal zijn, maar tijdens de proeftijd kunnen beide partijen zonder gegronde redenen opzeggen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:50

tuurlijk kan elke partij in de proeftijd opzeggen Lachen Lachen

ik zelf geef twee contracten van een half jaar en als laatste een contract van een jaar........ daarna onbepaalde tijd.

Zo bouw ik enige zekerheid in mbt ziekte ed

iemand die ziekelijk blijkt in de proeftijd gaat er bij mij ook uit...... helaas, ik kan de financiele gevolgen niet dragen van een niet productief iemand

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:51

ik heb een half jaar contract ook met 2 maanden proeftijd.. en idd het mag helemaal niet wettelijk gezien.. maar ja als ik door de proeftijd kom hoor je mij niet klagen hoor Knipoog

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:56

Vind het echt rot voor je patries Ach gut
Vind dat ze het persoonlijk moeten brengen, en niet per brief.
Maarja, ik hoop dat je het bij je nieuwe werk wél naar je zin hebt! Haha!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:56

@KiWiKo: Zo zou ik het ook aanpakken als ik personeel nodig zou hebben.. Sneu voor die mensen, maar het kost als werkgever zijnde gewoon een hele hoop geld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:57

teveel geld Ollie................. teveel geld!! helaas!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:59

Het gaat hier toch ook niet om ziekte.. ? Lachen