Wel of niet een auto!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olga88

Wel of niet een auto!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:02

Nou, het zit dus zo:

Mijn paps heeft voorgesteld om een auto voor me te kopen en dat ik dan de helft terug betaal (zo'n dikke 1000 euro) Dit moet ik doen door elke keer 25% van mijn loon aan hem af te betalen. Hiermee bedoeld ie dus per gewerkte keer en dit is dan zo'n 25 euro wat ik aan hem terug moet betalen telkens en dan houd ik zelf nog 75 euro over per keer. Verder moet ik de benzine, belasting en verzekering zelf betalen. Die laatste 2 komen neer op 20 euro per maand en de benzine heb ik geen flauw idee. Ik weet alleen dat het zuinig autootje is en iets van 1 op 18 rijdt. Maar hoeveel ik rond ga rijden pff.. geen idee. Per maand ben ik dus aan de afbetaling 100 euro kwijt (ligt eraan hoeveel ik werk) en aan de verzekering+belasting 20 euro. Voor de benzine reken ik nu dan maar 80 euro. Dus per maand zo'n 200 euro. Dan houd ik eigenlijk nog ruim 200 euro over voor andere dingen. Ik ga wel elke week op stap en wil dadelijk 1x in de 2 weken gaan lessen en natuurlijk een keertje winkelen etc. Ik kan het dus eigenlijk wel betalen want ik werk minimaal 1 keer per week maar ik heb niet echt perse een auto nodig. Het is natuurlijk wel handig maar aan de andere kant... En dan is het ook nog de bedoeling dat ik volgend jaar september een half jaar stage ga lopen in het buitenland (kosten stage worden betaald) en dan staat dat autootje hier ook maar een beetje zielig te wezen.
Ik weet het écht niet. Wat als dat ding iets krijgt? Dan ben ik ook weer veel centen kwijt (scheelt wel een beetje dat een vriend van me een garagebedrijf heeft en 'm zo nu en dan wilt nakijken).

Wat zouden jullie doen!? Is het slim om nu een auto aan te schaffen of kan ik dat net zo goed maar laten? Ik weet wel dat paps over 3 jaar niet meer zo'n bod doet Tong uitsteken.

Redrumfox

Re: Wel of niet een auto!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:03

Rijbewijs heb je al op zak?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:04

Ja, dat wel. Met lessen bedoel ik dan ook paardrijlessen Knipoog.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:06

Oh dan zou ik het gewoon doen. Die kans krijg je waarschijnlijk niet nog een keer en een auto lijkt me verdomde handig (maar goed, ik ben een zielig scholiertje met een fiets die een hekel heeft aan kou, wind, regen en fietsen.. Clown ). Zeker als een vriend van je je wat kosten kan besparen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:10

Wie betaald de reparaties en keuring en zo?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:11

Misschien dat je het met je vader erover kan hebben dat JIJ nu een brommer ofzo koopt en dat je dan volgend jaar, als je weer terug bent van stage, die auto koopt.
Als hij dit niet wil, de auto gewoon nu al kopen. Zodra je er 1 voor je deur hebt staan kom je er pas achter hoe vaak je hem "echt" nodig hebt. Even boodschappen doen, bij vrienden op bezoek als het regent, een keertje iets verder weg gaan stappen, zomaar een blokje rijden als je je verveelt, je verkeerskennis bijhouden enz.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:14

Zou je je niet eerst afvragen of je een auto nodig hebt? (lees in je post al van niet) Als je hem niet nodig heb is het natuurlijk hardstikke zonde er eentje te kopen. Dan kun je veel beter dingen van je geld doen.

ls hij, als jij op stage bent, stil staat, is er dan niemand die er in rijdt? Dan kun je het beter niet doen, want heel lang stilstaan is volgens mij niet zo goed voor een auto.

En inderdaad, als er een keer een reparatie te pas moet komen, wie gaat dat dan betalen?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:17

Nee, dat wil ie niet helaas. Maar die keuringen/reparaties moet ik zelf betalen maar als ik daar echt niet uit kom zijn mijn ouders wel bereid dat voor te schieten. En tja, ik kan niet echt zeggen dat ik hem echt nodig heb nee.. Maar het zou alles wel een stukkie makkelijker maken Clown.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:24

Wat ik al zei, het echt nodig hebben kom je pas achter als je hem hebt.
Ik ben zelf begonnen met mijn motor rijbewijs en had ook "niet echt" een motor nodig. Naar school en manege was een perfecte OV verbinding en mijn werk en paard was 10 minuutjes fietsen.
Maar, het eerste jaar dat ik mijn motor had heb ik er toch 15.000 km mee gereden en in de jaren erna werd het alleen maar meer. En ik heb echt niet zomaar doelloos rondjes gereden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:24

Zou het niet doen, keuringen en reparaties kunnen erg vies tegenvallen weet ik uit ervaring
en dan niet eens de gekke dingen maar simpel een paar nieuwe banden/remblokjes/ruitenwissers/olie verversen etc en nog het uurloon van de garage, de apk en naja het tikt aardig aan.
Als je hem dan niet heel veel gebruikt is het zonde van je geld!

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:34

Renske_ schreef:
Zou het niet doen, keuringen en reparaties kunnen erg vies tegenvallen weet ik uit ervaring
en dan niet eens de gekke dingen maar simpel een paar nieuwe banden/remblokjes/ruitenwissers/olie verversen etc en nog het uurloon van de garage, de apk en naja het tikt aardig aan.
Als je hem dan niet heel veel gebruikt is het zonde van je geld!

Klopt helemaal. Ik heb laatst APK + Banden en nog een paar kleine zaken laten doen/nakijken. Was dik € 200 euro armer (ben benzineblikkie van '96). M'n vriend (met dieselauto) is vrijwel standaard ± € 300,- kwijt voor een beurt/apk/kleine reparatie. En dan hem ik t nog niet eens over de grote storingen...

Het is gewoon om zonde kosten te maken (bv verzekering en wegenbelasting) als je een auto niet gebruikt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:40

Als je hem niet nodig hebt zou ik het niet doen.
Ik heb een auto omdat ik hem gewoon echt nodig heb, maar het is aardig duur kan ik je vertellen.
Als er iets aan de auto is kan dat vrij duur uitvallen.
Ik kan je zo al vertellen dat ik sowieso al €2400 kwijt ben aan reparaties...

Sowieso is de benzine nou ook niet bepaald goedkoop, hier is hij €1,58.
Dus al gauw €40,- per keer.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:43

Als je al zegt dat je hem niet nodig hebt zou ik er maar niet aan beginnen. Gebruik je centjes dan om leuke dingen te doen, of koop voor het gemak zelf een scooter oid. Een auto kan zo onwijs duur uitvallen als er iets mis mee is! En waarom zou je zo veel geld uitgeven aan iets wat je niet echt nodig hebt? Dat zou ik pas doen als ik er in kon zwemmen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:23

_Kruimeltje schreef:
Nee, dat wil ie niet helaas. Maar die keuringen/reparaties moet ik zelf betalen maar als ik daar echt niet uit kom zijn mijn ouders wel bereid dat voor te schieten. En tja, ik kan niet echt zeggen dat ik hem echt nodig heb nee.. Maar het zou alles wel een stukkie makkelijker maken Clown.

Niet doen.
Even heel kort, je kan niet eens een auto van €1000 kopen, waar moet dat dan heen als je een reparatie krijgt van een paar honderd euro, kan zo geregeld worden hoor.
Mensen die al zulke kleine bedragen moeten lenen, doen er verstandig aan te kijken of het echt noodzakelijk is.
Zonee, niet doen en lekker gaan sparen voor iets knaps en als je wat breder inkomen heb.
Je zal niet de eerste zijn die hierdoor diep in de schulden komen et zitten.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:26

Ik zou het (nog) niet doen. Je schrijft dat je de auto niet perse nodig hebt. Als ik jou was zou ik nog even doorsparen zodat je straks zelf een auto kunt kopen.
Ik heb ook een auto gekocht omdat ik hem echt nodig heb voor mijn werk, maar het is allemaal wel wat duurder dan ik van tevoren berekend heb. Je went er heel snel aan om overal met de auto naartoe te gaan dus ik ben meer geld kwijt aan benzine als wat ik gedacht had. En reparaties zijn ook meestal behoorlijk duur!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 00:46

Hoe uit ben je?
Hou er rekening mee dat je zelf nog geen noclaime hebt op gebouwt dus je betaald de volle pond aan de verzekering betaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:49

verzekering en benzine slurpen aardig.Ik ben 27 en nu pas een eigen auto,omdat ik hem nu pas echt nodig heb voor werk. Voor de rest probeer ik nog steeds veel met de fiets te doen,auto's zijn gewoon duur(net als paarden haha).
Als je hem niet echt nodig hebt,zou ik er goed over nadenken.
schrijf de kosten goed op,probeer na te gaan hoeveel je ermee zou rijden en wat dat dan kost.
Ook offerte aanvragen voor de verzekering is handig,dan heb je een goed idee of je het missen kan.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:00

nee ik zou het niet doen als je de auto niet echt nodig hebt hmm nee.
zonde van je geld, ik zou een auto kopen als je echt aan het werk bent en de auto ook echt nodig hebt.
kost genoeg allemaal, en stel dat hij kapot gaat, keuring etc.

nee met het budget dat jij hebt zou ik lekker de auto laten staan, en desnoods als dit aanbod niet meer komt iedere maand die 100 euro appart zetten dan heb je na een jaar al 1200 euro en kan je zoiets zelf kopen, en wie weet verdien je dan zelf genoeg om nog zat over te houden.

voor de ene keer per week dat je de auto nodig hebt kost dan 25 euro per ritje wat je zegt.

gr