Geldigheid getekende hypotheekofferte bij wisselen baan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Geldigheid getekende hypotheekofferte bij wisselen baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:15

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand hier op bokt mij antwoord kan geven.
Mijn vriend heeft een aanbod gekregen om met een aantal andere freelancers in een bedrijfje te stappen en dus te gaan werken als freelancer, hij overweegt serieus om hierop in te gaan.

Nu mijn zorg mbt de hypotheek die wij kort terug hebben afgesloten.
In juli hebben wij een hypotheekofferte getekend, hierin is opgenomen dat mijn vriend een contract voor onbepaalde tijd heeft en er is een werkgeversverklaring voorgelegd. Eind november zal ons huis opgeleverd worden. Stel dat mijn vriend zijn baan zou opzeggen voordat het huis is overgedragen bij de notaris en dus de hypotheek daadwerkelijk is ingegaan, kan de bank dan afzien van de hypotheek. Ik weet dat ze dit niet meer kunnen zodra het huis gepasseerd is maar wil graag weten hoe dit zit wanneer het huis nog niet gepasseerd is.
En maakt het dan nog enig verschil wanneer hij zijn contract opzegt voordat het huis gepasseerd wordt of kan hij daar ook beter mee wachten tot na het passeren van de woning??

Ik heb al heel wat gegoogled maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag... Wanneer jullie bronnen hebben bij jullie antwoord, willen jullie die dan toevoegen? Anders ben ik al heel blij met antwoorden van mensen die hier meer over weten dan wij!

Alvast bedankt!

Limanade

Re: Geldigheid getekende hypotheekofferte bij wisselen baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:19

risky hoor.. ik zou wachten tot jullie je huis daadwerkelijk hebben.. dan heb je iig een stukje zekerheid Knipoog

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 20:31

als we het van te voren uitzoeken en er antwoord op hebben hebben we natuurlijk ook zekerheid.. wanneer we twijfelen zullen we het natuurlijk uitstellen tot begin december maar wie weet zijn er mensen die weten hoe dit werkt en kunnen we er op die manier achterkomen dat het geen risico is...

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:27

Even een stipje. Ben ook heel erg benieuwd naar het antwoord.
Zit met hetzelfde....

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:29

Heb jij trouwens een hypotheek afgesloten via een hypotheek "shop" of direct bij de bank.

Wellicht dat je het en zo'n shop nog kunt navragen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:31

Als je de kredietofferte al getekend hebt zou ik zeggen dat je goed zit.

Ik zou echter geen risico nemen en gewoon contact opnemen met je geldverstrekker.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:38

Ik zou het even bij de bank navragen, het zou een goed argument voor ze kunnen zijn om jullie te weigeren; een freelance baan biedt minder zekerheid dan een vaste baan. Dit kan echter ook per bank verschillen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:46

Marieke_K schreef:
het zou een goed argument voor ze kunnen zijn om jullie te weigeren; een freelance baan biedt minder zekerheid dan een vaste baan.

Dat is zeker waar, als je de kredietovereenkomst nog moet aangaan. Echter normaal is het zo (ik ben nu helderder dan gisteravond) dat als de kredietofferte door beide partijen ondertekend is je goed zit. Tenzij anders vermeld in de kredietofferte/bankvoorwaarden heb je ook geen plicht om eventuele wijzigingen te melden.

Maar nogmaals, je kunt het beste even vrijblijvend informeren bij je geldverstrekker. Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:50

Oei, dat is inderdaad risky.

Ik heb zoiets soortsgelijks, alleen dan: ik heb een vast inkomen van 20 uur per/week + wisselende inkomsten. Maar kom maandelijks zeker weten boven een bepaald bedrag wat voldoende is om mijzelf te bekostigen en een huis uiteraard.

Ik heb bovenstaande info bij een hypotheekadviseur neergelegd, omdat ik graag een huisje wil/wilde kopen en volgens deze persoon kan dat. Als je kan aantonen dat je een aantal maanden achter elkaar een bepaald inkomen hebt. Nu is dat laatste niet zo bij je vriend. Je weet immers niet wat de toekomst gaat brengen.
Dus dan weet ik niet wat ze gaan zeggen, daarvan...

Wellicht bij diverse adviseurs eens info inwinnen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:03

Als je nog moet tekenen voor de offerte is het een heel andere zaak dan wanneer je al getekend hebt zoals TS.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:07

Ir111 schreef:
Als je nog moet tekenen voor de offerte is het een heel andere zaak dan wanneer je al getekend hebt zoals TS.

Nou dat denk ik niet....

Wij hebben in maart getekend en een werkgeversverklaring ingeleverd.
De hypotheek gaat 15 okt in.
Vorige week weer bij de hypotheekshop geweest maar we moeten nu een nieuwe werkgeversverklaring inleveren
Oude is maar half jaar geldig

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:10

Dat is geheel afhankelijk bij wel geldverstrekker je getekend hebt. Daarom verwijs ik ook naar de offerte / bankvoorwaarden. Lachen

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:16

Ir111 schreef:
Dat is geheel afhankelijk bij wel geldverstrekker je getekend hebt. Daarom verwijs ik ook naar de offerte / bankvoorwaarden. Lachen

Ja idd. Daar heb je helemaal gelijk in
Ik zou gewoon even bellen naar degene bij wie je je hypotheek hebt/wilt afsluiten
Die kan je dat zo vertellen

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:18

Ik zou het er niet op wagen. En zou het als je het toch overwee gt te doen maar eens vragen hoe het precies zit!~
Want een hypotheekverstrekker zit niet op een freelancer te wachten! Wil je wat kunnen lenen dan moet je toch al vaak 4 jaar lang met succes je eigen bedrijf runnen.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:20

De voorwaarden bij de getekende offerte even goed doorlezen en bij twijfel inderdaad zoals al meer gezegd is hier je hypotheekadviseur (via bank of hypotheekshop) navragen.

Lijkt me allezins meer sluitend en zinvol dan een antwoord via bokt Knipoog zit nl. nogal wat verschil in voorwaarden tussen de ene of de andere geldverstrekker.

Succes!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 18:57

Ik wil jullie bedanken voor de antwoorden en wil ook even voorop stellen dat wij dit risico niet nemen voordat we dit erg uitgebreid uitgezocht hebben.. Ik was alleen benieuwd naar eerste reacties (misschien lezen hier wel hypotheekadviseurs mee ie het antwoord weten)... Ik ga idd eens met de bank bellen en onze offerte doorlezen, de werkgeversverklaring is van juni/juli en de hypotheek gaat eind november in dus dat zal het probleem niet zijn... ik weet ook dat het na het passeren van de woning niet meer uitmaakt maar het gaat dus juist om die termijn ervoor... Ik zoek nog even verder en mocht iemand nog aanvullingen hebben dan hoor ik ze graag!
Offerte is overigens van de rabobank..

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:09

Ik heb even contact opgenomen met de hypotheekshop en die vertelde dat het niet verstandig is om voor datum van overdracht van baan te wisselen. De bank kan namelijk om een nieuwe werkgeversverklaring vragen en dan moet je die natuurlijk wel kunnen overhandigen.

Ik zou dus zeker het risico niet nemen.