Stellen die scheiden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 22:26

Ligt het aan mij of gaat 'men' tegenwoordig nu eenmaal makkelijk scheiden? Ruim een maand geleden kondigde een bevriend stel aan dat ze uitelkaar gingen... nou een week later ging een bevriend stel van hun, ook scheiden!

Praat men tegenwoordig niet meer met elkaar?!?

Erna_

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:30

Soms lijkt het inderdaad wel of iedereen in je omgeving ineens uit elkaar gaat.
Maar dat men tegenwoordig makkelijker gaat scheiden dan vroeger, geloof ik niet. Ik denk dat het meer toeval is.
Op de school waar ik lesgeef bijvoorbeeld, is het percentage gescheiden ouders al jaren hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:32

Dat komt op een of andere manier altijd in vlagen. Net als dat iedereen in je vriendenkring ineens een andere auto koopt, de meiden uit je stapgroepje ineens allemaal zwanger zijn, er ineens een hele hoop mensen uit de kast komen, of er in enen een bepaalde ziekte krijgen en dergelijke. Heel maf.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:33

Nee dat ligt niet aan jou, dat is een bekende tendens van de afgelopen jaren Lachen Er wordt overal melding van gemaakt, dat scheiden tegenwoordig erg makkelijk is en dat er veel meer huwelijken stranden dan zoveel jaar geleden. Overigens is dat ook niet gek, want scheiden was toen absoluut taboe en er werd ook niet over gepraat als het niet goed ging in een huwelijk. Nu kun je dat huwelijk laten ontbinden wanneer het niet meer werkt maar dat gaat soms wel erg gemakkelijk. Dat is ook een beetje de maatschappij van nu, alles moet maar perfect zijn, het liefst per direct en zonder dat ervoor gewerkt en geknokt hoeft te worden.

Er wordt gezegd dat mensen het soms té makkelijk opgeven. Daarmee wil ik overigens absoluut niet zeggen dat ik het daarmee eens ben, dat je dan maar moet blijven worstelen, want als het niet meer werkt, dan kun je wel aan een dood paard gaan trekken maar dat schiet ook niet op. Alleen omdat het tegenwoordig een stuk makkelijker is om te scheiden en minder taboe, vinden er inderdaad meer scheidingen plaats. Je zou dus ook kunnen zeggen dat er te gemakkelijk getrouwd wordt, maar dat is weer een andere discussie Lachen Dat maakt een scheiding overigens niet minder moeilijk Lachen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 22:45

Tuurlijk, als het ECHT niet meer werkt en jullie er allebei alles aan gedaan hebben om het te laten werken snap ik het.

Ik bedoel bij ons bevriende stel... was de stap logisch. Na alles gehoord te hebben (van 2 kanten!) kan ik me daar wel in vinden. Maar bij het andere stel... jah... zij zei 't ging gewoon niet meer'. En dan hoor je achteraf wel wat redenen. Maar als je dan hoort van 'ja ik wil meer vrij zijn en op stap enzo'... (terwijl zij 10 jaar samen waren)... jahhhhhhhh waar hebben we het dan over?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:46

Dat is toch HUN redenering? Ik zou eerlijk gezegd ook liever uit elkaar gaan dan een lange, saaie en grijze relatie houden... Daar is het leven toch echt een beetje te kort voor... Als broer en zus gaan leven kan altijd nog Knipoog

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 22:50

Denk dat jijzelf en je partner de relatie spannend moeten houden. Je kan toch ook wat vrijer zijn en op stap gaan als je gewoon een goede relatie hebt. Ookal heb je 2 kinderen, en 10 jaar getrouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:54

IK wel, anderen dus niet Knipoog
Weet je, ik ben er niet zo zeker van dat dit écht een negatief iets is. Vroegah Haha! bleef men bij elkaar voor de kinderen. Die vervolgens in een liefdeloos koud nest opgroeiden en daar een flinke tik van meekregen. Ook niet ideaal...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:59

bijna iedereen in mijn familie is gescheiden Verdrietig
op mijn oom en neef na Haha!
ik zelf ben niet getrouwd(al wel 18 jaar samen) en denk dat we ook niet meer gaan trouwen.
kunnen we ook niet gaan scheiden Haha!
ze hebben wel allemaal een goede reden gehad om uit elkaar te gaan.
maar je hoort het inderdaad steeds vaker,maar dat heeft denk ook met deze tijd te maken.
vroeger was het een schande,en gelukkig denkt men daar tegenwoordig anders over.
anders waren er heel veel mensen ongelukkig denk ik.
Bloos

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:14

het is niet gek dat mensen zo snel scheiden ze trouwen immers ook zo snel. ken mensen die kennen elkaar een half jaar en gaan trouwens tja dat is gedoemt te mislukken. Mensen trouwen te snel en daardoor gaan er meer mensen scheiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:16

Is dat zo? Ik zie ook aardig wat mensen scheiden die al járen prettig samengewoond hebben, dan alsnog gaan trouwen, en vervolgens uit elkaar gaan Verward

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:22

Veel mensen beseffen niet hoeveel pijn ze anderen doen met die ''trend''.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was.
Moeder opnieuw getrouwd, vader opnieuw getrouwd.
Ben bij mn vader gaan wonen en zijn vrouw zag ik meer als een moeder dan mijn echte moeder.
toen ik 16 was zijn mijn vader en die vrouw ook gescheiden.
Ik heb nog nooit zo'n verdriet gehad als toen, ik heb me nooit k*tter gevoeld dan toen.
Nu, 4jaar later, zijn ze weer bij elkaar en woon ik inmiddels weer bij mn moeder.
Ik ben benieuwd hoelang ze t dit keer volhouden...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 23:29

Er zullen heus stellen zijn die "makkelijk" of "snel" uit elkaar gaan, maar er zijn toch denk ik ook genoeg situaties waarin dat voor de buitenwereld zo lijkt, terwijl de waarheid heel anders is. Niet iedereen laat merken dat zijn huwelijk slecht is. Dan kan het voor de buitenwereld lijken alsof ze zomaar uit elkaar gaan zonder er echt voor gevochten te hebben. Terwijl er misschien wel een "strijd" van jaren aan vooraf is gegaan waar niemand iets van gemerkt heeft. En de redenen die aan de buitenwereld worden gegeven hoeven ook niet altijd de ware reden zijn. Ik kan me voorstellen dat je bepaalde zaken uit je huwelijk niet met de rest van de wereld gaat delen en het dus een beetje vaag houdt of wat algemene redenen noemt.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 00:16

Vroeger bleven de mensen ook bij elkaar omdat het niet hoorde om te scheiden; dus je leven lang ongelukkig met iemand waar je niet bij wilt zijn.....?!?!?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 00:40

Ik denk ook dat het niet zo slecht is dat je nu makkelijker kan scheiden en het niet meer 'not done' is. En ja, natuurlijk is het sneu voor de kinderen, maar wat Sonja zegt, ik zou ook écht niet graag opgroeien met ouders die niet van elkaar houden of erger, de hele dag ruzieën... Scheve mond Dan nog liever met gescheiden ouders. Ik denk dat bij elkaar blijven 'voor de kinderen' daarom ook niet helpt. Ongelukkige ouders zorgen vaak voor ongelukkige kinderen, dan kan je toch beter voor jezelf kiezen en de weg inslaan waar je gelukkig van wordt, ook een beter voorbeeld voor je kids, hoe pijnlijk ook voor hen Scheve mond

Of je tegenwoordig sneller trouwt dan vroeger; denk ik ook niet hoor... Toen ging je júist gelijk trouwen, niet zo vaak samenwonen en de hele reutel. Als je zoals tegenwoordig al een hele poos samenwoont etc. voelt het al bijna alsof je getrouwd bent, en is de overgang hiertussen en getrouwd zijn dus ook vrij klein. In ieder geval kleiner dan meestal 'vroeger'. Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 00:44

Ik ben 15 jaar getrouwd.
En afgelopen April zei mijn man dat ie een ander had,en met haar verder wilde.
Zo uit het niets,er was niks aan de hand verder,geen ruzies vooraf,of moeilijkheden in de relatie ofzo.
Hij had haar leren kennen,en was verliefd geworden.
Toen is ie weggegaan,en heb ik een scheiding aangevraagd.
Noem het makkelijk,of te snel,maar ik kan niet getrouwd zijn met een man die het met een ander doet.(en daar ook mee verder wil gaan)
Dus ook al ben ik 15 jaar getrouwd,vreemdgaan is weggaan in mijn ogen.
De scheiding is in Mei aangevraagd,en het is nog niet rond.
Ook al zijn we het overal over eens,en is er geen getouwtrek en geruzie.

Mijn ouders zijn 4 jaar geleden na 33 jaar huwelijk gescheiden,omdat mijn vader er met zijn secretaresse vandoor ging.(waar hij inmiddels ook mee hertrouwd is)

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 01:22

Tinkerloos schreef:
Ik ben 15 jaar getrouwd.
En afgelopen April zei mijn man dat ie een ander had,en met haar verder wilde.
Zo uit het niets,er was niks aan de hand verder,geen ruzies vooraf,of moeilijkheden in de relatie ofzo.
Hij had haar leren kennen,en was verliefd geworden.
Toen is ie weggegaan,en heb ik een scheiding aangevraagd.
Noem het makkelijk,of te snel,maar ik kan niet getrouwd zijn met een man die het met een ander doet.(en daar ook mee verder wil gaan)
Dus ook al ben ik 15 jaar getrouwd,vreemdgaan is weggaan in mijn ogen.
De scheiding is in Mei aangevraagd,en het is nog niet rond.
Ook al zijn we het overal over eens,en is er geen getouwtrek en geruzie.

Mijn ouders zijn 4 jaar geleden na 33 jaar huwelijk gescheiden,omdat mijn vader er met zijn secretaresse vandoor ging.(waar hij inmiddels ook mee hertrouwd is)

Ach gut

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 05:36

soms gaat zelfs praten niet meer en dan is scheiden de beste oplossing voor beide partijen Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:50

Ik denk inderdaad dat het gewoon 'vroeger' anders was.
Vroeger trouwde je als je 18 was,het liefst met een man die goed was voor je reputatie/geldzaken.
En of je daar nou gelukkig mee was of niet,scheiden kon gewoon niet.
De generatie die nu 70 á 80 jaar oud is,zoals mijn grootouders.
Mijn grootouders vertellen zelf dat ze toendertijd heel graag uit elkaar hadden willen gaan.Nu zijn ze 54 jaar getrouwt en kunnen ze niet zonder elkaar meer.
Hoewel ik soms meer denk dat dat puur komt omdat ze al 54 jaar samen leven en dus 'aan elkaar gewend' zijn.

Maargoed,dezer tijd wordt er vaak halsoverkop getrouwt.
Na elkaar 2 maanden te kennen bijvoorbeeld...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:47

Ik vind relaties typisch iets waar vooral 2 personen mee te maken hebben: de twee personen die in die relatie zitten. Als zij samen door willen gaan: vooral doen. Als zij samen vinden dat het niet meer goed is, dan houdt het op.
In principe is dat ook prima. Ikzelf heb geen idealen over eeuwigdurende relaties, ik geloof in elk geval niet dat het beter is om een relatie ten koste van alles aan te houden, alleen omdat het 'zo hoort'.

Wat mij wel opvalt: in veel relaties, met name bij de wat jongeren, vind ik de manier van omgaan niet echt prettig, en vind ik dat er vaak op een erg dwingende manier met elkaar wordt omgegaan. "Jij moet dit", "jij mag niet..." Ook heel controlerend (voortdurend sms'en, elkaars mobieltjes en msnlogs bekijken, in de gaten houden wie wat wanneer doet, etc.)
Heel klef, heel samen, ook beslist wel liefdevol, maar wat ik vaak mis is het respect dat de ander ook een andere individuele persoon is en niet slechts de helft van een relatie. Dat lees ik ook wel regelmatig in topics op Bokt.

Gelukkig ken ik ook genoeg mensen waar het nou juist wel echt goed zit en dat is heel fijn.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:08

Ik denk dat het wel veel makkelijker gaat tegenwoordig. Het taboe van vroeger is weg. Ik ben zelf van mening dat als het echt niet meer gaat je beter uit elkaar kunt gaan dan dat je bij elkaar blijft en ongelukkig bent. Maar zelf zou ik wel eerst proberen er alles aan te doen om te zien of er nog wat te redden is...

In de vriendenkring van mijn ex (tja.. heel toepasselijk Knipoog) waren enorm veel mensen gescheiden. Hij is zelf ook gescheiden. Het viel mij daar gewoon op, ik hoorde daar zoveel verhalen over scheiden... Heb hem ook wel eens gevraagd of het misschien door de streek komt haha

Maar goed, gelukkig ben ik vóór het trouwen al van hem 'gescheiden'..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:21

Wij zijn vorig jaar getrouwd op 22 juni en een dag na ons ging ook een stel trouwen en die zijn inmiddels alweer gescheiden.
Zij waren ook al 8 of 10 jaar bij elkaar, ik snap dat nooit zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:25

Vroegah "mocht" je niet scheiden. Toen had je alleen maar christelijke gezinnetjes en daar deed je dat sowieso niet. In bepaalde streng christelijke kringen is het nog steeds een grote zonde en moet je nog zien dat je na een scheiding nog geaccepteerd wordt door de gemeente...

Nu kán het, mág het. Nu kun je je afvragen of er soms te weinig "geknokt" zal worden voor een relatie, maar als je het mij vraagt is het de vraag wat beter is...

...een gezin met paps en mams die BLIJVEN knokken voor hun relatie terwijl de sfeer er niet beter op wordt, maar ja, scheiden is "not-done" of "dóe je nu eenmaal niet", of
...een gezin waar paps en mams tijdig uit elkaar gaan zonder al te veel gezeik en gedram waarbij de kids in ieder geval weer RUST in de tent hebben.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:27

jesito schreef:
Wij zijn vorig jaar getrouwd op 22 juni en een dag na ons ging ook een stel trouwen en die zijn inmiddels alweer gescheiden.
Zij waren ook al 8 of 10 jaar bij elkaar, ik snap dat nooit zo goed.

Zou het misschien zijn dat mensen die al zo lang bij elkaar zijn iets extra's verwachten door het trouwen en dat dit niet gebeurd.. en dat dat dus een grote teleurstelling wordt...
In principe veranderd er verder helemaal niets in zo'n relatie. Ik vind het ook altijd erg vreemd...

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:33

soms voel je het gewoon aankomen....

vrienden van ons waren al van jongs af aan samen, en toen ze 6 jaar samen waren zijn ze gaan trouwen. We hadden een grote hechte vriendengroep en iedereen kon goed met elkaar overweg, maar wij hebben(uiteraard neit hardop tegen hen) allemaal altijd al geroepen dat ze nooit lang bij elkaar bleven. En inderdaad, na nog geen 4 jaar huwelijk zijn ze nu net gescheiden, en is zij zwanger van een andere man....

Dit kwam dus voor geen van ons allen als een verassing, maar het was nog wel erg rot voor hen Knipoog Ze waren gewoon uit elkaar gegroeid zeggen ze zelf door te veel werken, hebben allebei een eigen bedrijf en zagen elkaar amper...