Gemarineerde Aardbeien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Gemarineerde Aardbeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:11

Is een Italiaans dessert wat ik voor het eerst heb geproeft in het restaurant waar ik werk en later tegenkwam in een kookboek van Jamie Oliver. Heb het toen zelf eens geprobeerd en wat bleek: Ontzettend simpel zelf te maken! Vooral leuk als je gasten of iets dergelijks krijgt, want het is nét even wat anders als aardbeien en ijs, je kunt het vooraf maken en kan niet mislukken Haha!

Het recept wil ik jullie natuurlijk niet onthouden dus hier:

Nodig: (voor 4 desserts) Maar ik kan het ook alleen op Clown
500 gram aardbeien
250 gram mascarpone
(Rode) Balsamico azijn
2 vanillestokjes
(Poeder) Suiker

Doe 7 eetlepels azijn en 3,5 eetlepel suiker (hier gebruik ik zelf altijd huis-tuin-en-keuken kristalsuiker) in een grote schaal. Vervolgens was je de aardbeien en haal je de kroontjes er vanaf. Als de aardbeien erg groot zijn, dan halveer ik ze altijd even. Aardbeien en marinade goed omscheppen en minimaal 2 uur in de koelkast zetten (langer mag ook).

Mascarpone in een schaal soepel roeren. Vanillestokjes door midden snijden en de vanille (met een mespuntje) eruit halen en bij de mascarpone voegen. Naar smaak wat poedersuiker toevoegen en goed doorroeren. Dit mag je gerust 2u vantevoren maken maar mag ook op het laatste moment. De lege vanillestokjes stop ik altijd bij mijn kristalsuiker, dan gaat het heel licht naar vanille smaken en ruiken Lachen

De boel samenvoegen (niet door elkaar heen roeren!) en dan krijg je dit:

Afbeelding

Ik ben weleens creatiever geweest met het opmaken van het 'bord'. Het is ook lekkerder als je de aardbeien en de mascarpone naast elkaar eet en niet op elkaar Clown. Eerder heb ik weleens een vierkant bordje gebruikt, met een ijsschep een bolletje mascarpone op het bord gedaan en daarnaast de aardbeien in een bolletje gedrapeerd. Blaadje mint erop en het ziet eruit om op te eten Knipoog

_Nelleke_

Re: Gemarineerde Aardbeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 18:12

Ik heb overigens vandaag gewoon normale balsamico-azijn gebruikt, zoals je waarschijnlijk ook kunt zien op de foto.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:49

Vingers aflikken ziet er heerlijk uit en ga ik zeker eens proberen! jummie, heb er nu al zin in *LOL*

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:35

Erg creatief. Ja
Klinkt erg lekker en is zeker een mooi gerecht voor als je gasten hebt. Ik ga hem onthouden!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:58

Altijd lekker dit toetje! Haha!
Vind het persoonlijk wel lekkerder om het naast elkaar te eten zoals je ook als optie aangaf. Maar het ziet er zo op de foto echt heerlijk uit! Vingers aflikken
Het is overigens ook heel erg lekker met ander (zomer)fruit.

Krijg jij de mascarpone trouwens altijd 'dun' genoeg door het roeren? Anders kun je er een klein beetje room of (volle) melk doorheen roeren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 16:06

Jahoor, ik haal m altijd 10 minuten vantevoren uit de koelkast, daarna goed losroeren met pollepel en dan wordt ie zacht genoeg. Lachen
Met ander rood fruit is inderdaad ook erg lekker.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:11

Dan heb jij waarschijnlijk een betere klutsarm dan ik. Haha!
Het is trouwens ook heel erg lekker om er geroosterde amandelen bij te serveren en daar overheen dan een beetje poedersuiker.
Krijg helemaal zin erin van dit topic! Haha!