Bedrijfsnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:00

Bedrijfsnaam .

Wat ik mij afvroeg is hoe mensen op hun bedrijfsnaam zijn gekomen .
En of de naam van een bedrijf aantrekkelijk is voor mensen ?
En mensen met een eigen bedrijfsnaam , hoe zijn ze daar op gekomen en wat het betekent ?
En als je bijvoorbeeld een fokkerij hebt met arabieren of tinkers , willen mensen dan ook het liefst dat je iets met arabieren of tinkers in je naam heb ?
En hoe zit dat als je een bedrijf heb met meerdere dingen in één zoals , fotografie en een handelstal .
Hoe kom je in hemelsnaam op een goede naam , waar je waarschijnlijk aan gebonden blijft .
Want een naam is best belangrijk , met die naam moet je naam maken ( Als je me snapt ? ) .
Iedereen zou uiteindelijk je bedrijf herkennen aan die naam .

Sommige hebben de plaatsnaam waar hun bedrijf is geplaats als bedrijfsnaam, de andere heeft zijn eigen naam in combinatie met wat het bedrijf doet , de ander heeft gewoon bij bijvoorbeeld een fokkerij de ras die diegene fokt etc .

Is het erg belangrijk ? En hoe ben je der zelf op gekomen of zou je hetzelf doen als het ooit zou komen ...

Wat een vragen ... Bloos

Anoniem

Re: Bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:49

Ik heb mijn eigen bedrijf gehad en heb daarvoor gewoon mijn eigen naam gebruikt, met daarvoor de aard van het bedrijf. Dus voorbeeld: Loodgietersbedrijf Pietje Puk.
Ik heb daar toen voor gekozen omdat het een eenmansbedrijfje was, en mijn naam te binnen moest schieten bij opdrachtgevers, met het 'plaatje' van de mens er achter.

Of ik het zo weer zou doen? Als ik zo'n zelfde bedrijf zou starten dan wel. Maar als ik bv een stal zou beginnen dan zou ik me meer richten op mijn unique selling point, en dát proberen in de naam te verwerken.

En als je dan eenmaal een goede naam gevonden hebt, dan ga je kijken bij de Kamer van Koophandel of je die naam ook daadwerkelijk mag gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:08

Sonja schreef:
Ik heb mijn eigen bedrijf gehad en heb daarvoor gewoon mijn eigen naam gebruikt, met daarvoor de aard van het bedrijf. Dus voorbeeld: Loodgietersbedrijf Pietje Puk.
Ik heb daar toen voor gekozen omdat het een eenmansbedrijfje was, en mijn naam te binnen moest schieten bij opdrachtgevers, met het 'plaatje' van de mens er achter.

Of ik het zo weer zou doen? Als ik zo'n zelfde bedrijf zou starten dan wel. Maar als ik bv een stal zou beginnen dan zou ik me meer richten op mijn unique selling point, en dát proberen in de naam te verwerken.

En als je dan eenmaal een goede naam gevonden hebt, dan ga je kijken bij de Kamer van Koophandel of je die naam ook daadwerkelijk mag gebruiken.

Oke ja dat klopt daar heb ik ook wel meerdere van gezien , die hun eigen naam gebruiken en het aard van het bedrijf .

Ja maar dat lijkt me toch wel moeilijk , zo een naam verzinnen .
Tuurlijk is het wel makkelijk om een naam te verzinnen met het ras dat je bijvoorbeeld fokt en dan stallion der achter te zetten of ranch .
Maar echt een naam verzinnen , zoals Aequar ( dat is voor stage's enz ) dan snap ik echt niet hoe ze daarop zijn gekomen .
Of zelfs bokt , hoe zijn ze (jullie) daar nou over uit gekomen om het zo te noemen .
En heeft de naam van de naam van een bedrijf erg veel invloed op het hele bedrijf zelf ?

Ik wist niet eens dat je dat dat ook nog is moet goedgekeurd worden dan , wat zijn voorbeelden wat niet gebruikt mag worden dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:18

Aequor is gewoon een Latijns woord. Ook hier weer gewoon een woord of term die de lading van het bedrijf dekt Knipoog

Stel dat jij een bedrijf wilt beginnen dat advies over communicatie geeft. Dan noem de dat bedrijf natuurlijk niet "Monddood bv". Dat zou niet handig zijn. Dan kies je een term uit het communicatievak, of juist dátgene wat jij wilt gaan benadrukken met jouw bedrijf.

Zo heet het bedrijf van mijn trainer (paardrijden) bijvoorbeeld de Together Ranch. Hij heeft dat bedrijf samen met zijn vrouw, én de nadruk in zijn eigen rijden én zijn lessen ligt op de samenwerking met het paard, niet op afdwingen en 'hij moet en hij zal'.

Qua wat mag en niet mag:
Namen, maar ook logo's en kleuren kunnen vastgelegd zijn door bedrijven. Het zou natuurlijk niet handig zijn als er 100 bedrijven in Nederland komen die "Jansen BV" heten. Of die hetzelfde logo gebruiken. Of een bepaalde kleur. Denk maar aan het karakteristieke blauw van de Belastingdienst. Of het groen van KPN. Dat is gedeponeerd. En zo worden namen ook geregistreerd. Kun je flink gezeik mee krijgen als je daar niet goed op let.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:23

Oh is dat zo , weer wat geleert .

Ja dat snap ik , lijkt me wel erg moeilijk om te verzinnen als je ook nog is op moet gaan letten op de namen die al geregistreerd staan .

Oke ja die naam van ' Together Ranch ' is ook echt wel een beetje vanzelf sprekend .
Dat aequor dan weer niet , is dat dan wel handig voor een bedrijf ?

Het is dus toch best wel een gedoe om een bedrijfsnaam + logo te verzinnen als ik het zo lees .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:27

Is best handig om daar goed bij stil te staan ja. 't Is toch hetgene wat je altijd noemt of laat zien in een eerste zin. Bij het telefoon opnemen, het je voorstellen in een zakelijk gesprek (gevolgd door businesscard uitwisselen, dus meteen wéér naam presenteren, en logo), maar ook voor mensen die langsrijden en de naam op de gevel zien staan. Handig als die meteen een gevoel krijgen bij je naam, als die je klanten aanspreekt, de lading van je bedrijf dekt, aangeeft waar je voor staat.

Is leuk hoor, naam en huisstijl ontwikkelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:37

Sonja schreef:
Is best handig om daar goed bij stil te staan ja. 't Is toch hetgene wat je altijd noemt of laat zien in een eerste zin. Bij het telefoon opnemen, het je voorstellen in een zakelijk gesprek (gevolgd door businesscard uitwisselen, dus meteen wéér naam presenteren, en logo), maar ook voor mensen die langsrijden en de naam op de gevel zien staan. Handig als die meteen een gevoel krijgen bij je naam, als die je klanten aanspreekt, de lading van je bedrijf dekt, aangeeft waar je voor staat.

Is leuk hoor, naam en huisstijl ontwikkelen!

Ja inderdaad ! Bedankt , het lijkt me moeilijk maar ook erg leuk ja .
Heel erg bedankt hoor voor de uitleg Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:45

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:45

En vergeet de domeinnaam niet... Is die nog vrij, of te koop voor een redelijk bedrag.
www.sidn.nl/bestaat.php
In de huidige tijd ook wel handig.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:33

Ik ben ooit begonnen met "voornaam achternaam" omdat ik op het moment van starten nog niet helemaal zeker wist wat m'n bedrijfsnaam moest worden. En "voornaam achternaam" komt sowieso serieuzer over dan een verkeerd gekozen bedrijfsnaam.

Toen ik eenmaal wist wat het moest gaan worden (wat ik in eerste instantie in gedachten had, werd in België al gebruikt door iemand met een soortgelijk bedrijf), ben ik naar de KVK gegaan en heb ik de naam laten aanpassen. Inderdaad wel nadat ik eerst gecheckt had of de domeinnaam er nog was.

Die nieuwe bedrijfsnaam is "[***]". Met dank aan een Bokker, die me vroeg waarom ik niet gewoon mijn gebruikersnaam hier als bedrijfsnaam ging gebruiken. Ik heb het even op me in moeten laten weten, maar al snel wist ik zeker dat dat 'um helemaal was.

Ik ben er nog steeds helemaal blij mee. Het bekt leuk, het klinkt niet al te standaard slash saai ("voornaam achternaam"), en je kunt d'r geinige dingen mee doen: "[***] is", "[***] doet", "[***] schrijft", "fotografie op z'n [***]", ga zo maar door.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:42

[LZP] > [STW]