Waarom is Gran Canaria belasting vrij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Waarom is Gran Canaria belasting vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:29

Hoi,

Ik was een aantal weken geleden op vakantie op Gan Canaria. Ik vond de meeste dingen al vrij goedkoop vergeleken Nederland. Nou viel het me dus op dat er vrijwel nergens belasting op zit in Gran Canaria.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

poes

Re: Waarom is Gran Canaria belasting vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:21

Regering kan zelf beslissen waar ze wel of geen tax op heffen denk ik?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:25

Omdat ze buiten het Europese grondgebied vallen, maar wel onder overige spaanse wetgeving. Er gelden aparte douaneregelingen (en ook BTW regelingen) voor de canarische eilanden, anders dan in de rest van Europa waar het BTW tarief ongeveer gelijk ligt.

Zie hieronder:
Citaat:
Sommige gebieden maken wel deel uit van het geografische grondgebied van de EU, maar behoren niet tot het douanegebied, het accijnsgebied en/of het BTW-gebied van de EU. Voor de belastingen worden deze uitzonderingsgebieden dan als niet-EU-landen beschouwd. Niet-EU-landen worden ook wel '3e landen' genoemd.

De Douane beperkt de vrijstellingen bij invoer voor reizigers uit deze uitzonderingsgebieden. Komt u uit een uitzonderingsgebied, dan krijgt u voor de belasting waarvoor de uitzondering geldt dezelfde vrijstelling als reizigers die van buiten de EU komen.

Bron: douane.nl

edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 10-09-08 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:26

Omdat ze slimmer zijn dan nederland

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:27

Omdat hun ziekteverzekering niet zo goed is?
USA heeft ook weinig belastingen maar als het gaat om de ziekteverzekering is het kl*te

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:30

Armaris schreef:
Omdat hun ziekteverzekering niet zo goed is?
USA heeft ook weinig belastingen maar als het gaat om de ziekteverzekering is het kl*te

Relatie ziektekosten met belastingtarief klopt niet helemaal. Verzorging van ziektekosten en andere sociale voorzieningen hebben onder andere te maken met het sociale stelsel van een land, niet direct met het wel of niet heffen van belastingen en de hoogte daar van.

Amerika heeft andere belastingtarieven dan in Europa, maar ligt redelijk in lijn. Dat alles daar nu goedkoper is heeft met de dollarkoers te maken.