Wat nou bovenbouw?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Wat nou bovenbouw?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 22:29

Ik zit sinds kort in 4 havo, in de bovenbouw dus.
Ik heb wel gemerkt dat er dingen zijn die wat anders gaan dan in de onderbouw, maar dit moest ik toch even kwijt.
Vorige week bij biologie hadden we huiswerk, je moest bij alle microscooponderdelen (in een leeg plaatje) de namen van de onderdelen schrijven, want die moest je weten voor het practicum.
Ik had dus maar de helft ingevuld want je moest het blijkbaar uit je hoofd weten (het stond dus niet in het leerboek ofzo)
Dus ik vraag heel normaal aan de leraar of ik de antwoorden zou mogen hebben, om de onderdelen uit mijn hoofd te kunnen leren die ik niet wist en dus wel zou moeten weten. Krijg ik als antwoord; 'ja, dat weet je toch wel'
Ik dus nog even goed uitleggen dat ik het niet wist enzo en dat ik het dus niet kon weten maar hij luisterde gewoon niet!
Vertel ik dit later aan mijn moeder, want ik dacht zelf dat een leraar het misschien wel op prijs zou stellen als een leerling naar hem toekomt om vrijwillig de antwoorden uit het hoofd te gaan leren, komt zij met de reactie; 'ja, zo gaat dat in de bovenbouw, ze gaan er meer vanuit dat je dat zelf regelt'. Het lijkt wel de omgekeerde wereld, in de 1/2/3e klas word je volgestampt met voorgekauwde informatie, en in de 4e wil je graag informatie, maar krijg je het niet.

Alicia2u

Re: Wat nou bovenbouw?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:18

Tsja, zo is het wel een beetje. Als je later gaat studeren wordt het nog tien keer zo erg. Je moet in je eigen leerproces kunnen voorzien. Scholen zijn tegenwoordig gebrandt op het 'leren leren'. Als je geleerd hebt om te leren, dan heb je daar je hele leven profeit van.
Helaas komt het er dan wel op neer dat je vaak je eigen zaakjes moet regelen. En in dit geval is het antwoord toch makkelijk en snel gevonden op internet?
Toch vind ik de reactie van je leraar niet echt netjes: hij blijft je begeleider en hij zou je in ieder geval in de juiste richting moeten wijzen in plaats van zo neerbuigend te doen. Echter, in de beroepswereld zul je zulke personen ook tegenkomen.
Je zult eraan moeten wennen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:08

Ja en dan kom je in het bedrijfsleven, waarbij je wordt afgemaakt als je te lang bezig bent met iets, dat vele malen sneller zou gaan als je dat even simpel had gevraagd!
Ergenis nummer 1; starters die niks vragen. Dat schiet gewoon niet op.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:24

Alicia2u: Ik zit op het HBO maar wij de antwoorden van onze opgave kunnen wij gewoon op internet terug vinden hoor.
Het is juist jou pakkie an, hoe je het leert.

Maar inderdaad een wat flauwe reactie van de leraar. Als het niet in het boek staat word het een heel uitzoekwerkje denk ik terwijl hij het zo voor zijn neus heeft.
Denk overigens niet dat dit het verschil is tussen boven en onderbouw. Maar dat het gewoon en wat 'luie' leraar is....

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:11

Dat is wel raar ja, maar als het in je leerboek staat? Dan kan ik me voorstelle dat de leraar geen antwoorden wil geven.

Verder krijg je in de bovenbouw wel informatie, enorm veel zelfs, maar je moet het ZELF gaan opzoeken in je boek. Er zijn vanaf de 4de(havo en vwo, vmbo natuurlijk vanaf de 3de) geen leraren meer die een lesuur lang alles gaan voorkauwen en daarna serveren op een zilveren schaaltje. Ik zit nu in VWO5 en heb er vorig jaar in de 4de veel moeite mee gehad dat je opeens alles zelf moest gaan uitzoeken, er niet zoveel uitleg en begleiding meer was. Plotseling was het allemaal over, en was de leraar er eigenlijk alleen nog voor de vragen. Voor mij was het écht wennen en ben hierdoor ook enorm onderuit gegaan(lees; bergen 1-en en 4-en gehaald, waardoor ik nét over ben, het scheelde NIETS). Je moet vragen, en ik ben geen vrager, dus heb dat allemaal moeten 'leren' vorig jaar. Ja, en ook ik heb antwoorden gekregen van; staat in je boek, ga eerst lezen! Ga dan lezen en opzoeken in je boek, kan je het dan écht niet vinden en lukt het niet; dan kan je weer terug naar de leraar.
Maar zo is de bovenbouw; zelfstandig werken, zelf dingen uitvogelen enz. Lachen

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:50

Oef, bereid je dan maar voor op het HBO hoor, daar moet je bijna alles zelf doen..

Het is even wennen, maar zo gaat het inderdaad nou eenmaal in de bovenbouw, en al helemaal straks als je gaat studeren..

Maar inderdaad, wel een flauwe reactie van je leraar, hij had best even kunnen zeggen *kijk even daar en daar ofzo* kleine moeite groot plezier toch Lachen

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:01

Ik moet toegeven dat de meeste docenten op de universiteit het juist waarderen als je je 'huiswerk' maakt en goed doet. Meestal kan je dan wel als je er niet uitkomt hulp vragen en dan krijg je over het algemeen gewoon antwoord, of ze geven aan waar je het antwoord zou moeten kunnen vinden.
Ik vind het wel flauwe reactie van je leraar, hij had je op zijn minst kunnen vertellen waar je het kan vinden of een microscoop erbij pakken en je even helpen.

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:35

Heb jij ook toevallig het boek 'Biologie voor jou?'
Ik zit nu ook in de 4e , van vwo, en daar hadden we toevallig ook die opdracht.
Ik wist ze ook niet allemaal, maar daar maakte de leraar niet zo'n probleem van, het was maar 1 vraad dus.
Maar toch vind ik dat je leraar het wel even kan uitleggen inderdaad Knipoog
Verder is bij míj alles nog gewoon hetzelfde als in de onderbouw, ik merk nog niet veel verschil in ieder geval Tong uitsteken