Keuzes maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:14

Titel lijkt me duidelijk, maar zal het verhaal even uitleggen.
Ik werk 28 uur in de week en ga per 1 oktober bij andere werkgever beginnen.
Nu ben ik dit jaar ook een nieuwe opleiding begonnen die eigenlijk best wel veel werk is.
En binnenkort hebben we leerteambijeenkomsten, waarschijnlijk in verweggistan.

Daarnaast heb ik ook een hond, kat, een huishouden en een verzorgpaard.
Verzorgpaard doe ik meestal 1 dag in de week, maar geen vaste dag en dat vind ik erg lastig plannen.

Dan zit ik op vrijdagavond op cursus met mijn hond.

Ook heb ik afgelopen jaar een heel zwaar jaar achter de rug en merk dat af en toe nog wel.

Kom net terug van school en ben doodversleten. Nu naar paardje toe, maar heb eigenlijk geen puf meer.

Hebben jullie dat ook? Zoveel? Wat voor keuzes maken jullie? En hebben jullie tips?

_Tien_

Re: Keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:41

Lastig, inderdaad druk schema. Ik heb het zelf ook (40 urige werkweek, huishouden, 1 avond in de week vrijwilligerswerk, 1 avond beeldhouwen, 4x in de week sportschool, vriend, sociaal leven enz). Ik heb niet echt tips, maar voor mezelf plan ik op zondag meestal toch wat uurtjes voor helemaal niets. Zodat ik even tijd heb voor mij, voor stil in mijn kop. Als ik dat niet zou doen, zou ik gek worden denk ik.
En het is heel belangrijk dat je alles wat je doet wel leuk vindt, anders breekt het je ook heel snel op denk ik. Als er dingen tussen zitten waar je echt tegenop ziet, zou ik kijken of daar een mogelijkheid zit om dat te schrappen.
Sterkte!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:22

Jij hebt anders ook een druk schema Knipoog .

Ik wil graag beetje structuur in het geheel en niet teveel spontane acties....kan zo ie zo niet met de beesten, maar ook word ik er erg onrustig van allemaal.

Het weer naar school gaan moet ik echt inkomen, merk dat het nog allemaal heel veel energie kost. Opleiding is ook nog een pilot.

Morgen maar even plannetje maken Knipoog

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:27

Je zegt dat je je verzorgpaard niet op een vaste dag rijdt. Is dat niet te regelen? Vaste dagen voor dingen helpen bij mij in ieder geval wel om wat rust in mijn hoofd te houden, ook al ben ik op en neer aan het vliegen.
Kan me voorstellen dat je opleiding echt zwaar is naast de rest Ja

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:57

Ik zou zeker ook proberen mijn verzorgpaard op een vaste dag te zetten!

En inderdaad, keuzes maken. Ik had een tijdje terug ook zoveel tegelijk, mijn hoofd liep over en ik vergat gewoon waar mijn voeten zaten. Toen heb ik eens geschrapt in de duizend dingen die ik vrijwillig deed (tijdschriftje hier, vereniggingetje daar), nu heb ik nog één vereniging over en kan ik daar ook weer echt voor gaan. Daarnaast heb ik mijn sociale leven een tijdje enorme ingeperkt, gewoon om rust in mijn hoofd te kunnen houden en om uit te kunnen rusten. Ik liep mezelf echt voorbij.

Mijn tips:
- probeer regelmatig lege ruimte in te plannen, die je op het moment zelf naar keuze mag invullen: uitrusten, wandelen, net wat jij wilt - maar ook alléén wat jij wilt!
- maak schema's of vul een tabel in van wat je wanneer gaat doen, dat geeft wat rust in je hoofd
- probeer prioriteiten te stellen: moet je écht stofzuigen en de ramen lappen, of kun je die tijd beter gebruiken om even rustig bij te komen met een kopje thee?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:01

Thanks voor de tips Knipoog
ga er zeker wat mee doen !

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:10

Ik denk niet dat mijn schema met die van jullie te vergelijken valt, ik heb natuurlijk alleen school (tweede klas van het Atheneum) en de paarden. Ik zit iedere dag tot half 4 op school, moet daarna m'n pony doen, daarna rennen en vliegen om om half 5 in de bak te staan en les te geven, daarna snel iets naar binnen gooien, m'n paard rijden en dan mijn huiswerk maken, op tijd naar bed want de ochtend daarna moet ik voor schooltijd mijn pony lopen en het liefst mijn paard nog een keer trainen, meestal rij ik het paard van mijn moeder. Je kan je wel bedenken dat ik er dan heel vroeg uit moet. Daarna douchen enzovoort. Op maandag en dinsdag ben ik iets eerder uit waardoor ik mijn huiswerk zo ver mogelijk kan maken. Op zaterdag is het rustig, dan moet ik eerst m'n pony doen,'s ochtends rijden, daarna m'n moeders paard rijden, dan stallen uitgebreidt doen en dan beide paarden klaarmaken voor zondag. Tuig invetten, stallen en erf aanvegen en dan is het zo alweer 6 uur. Na het eten mijn pony weer doen en dan vroeg naar bed, volgende ochtend 6 uur eruit om mijn pony te doen en dan op wedstrijd te gaan. Als ik terug kom huiswerk maken en veel leren. Extra vroeg naar bed, ik moet er weer een week tegen aan.
Nu weten jullie ook meteen waarom ik zo verlang naar vakantie! Haha!

En ik bedenk dus ook iedere vakantie weer, wat wil ik, hoe wil ik het enzovoort. Maar paarden zijn mijn passie, als ik weken zo leef ben ik zo blij, omdat ik weer zo vooruit ben gegaan. Ik weet watvoor opleiding ik ga doen, ook al duurt dat nog heel lang.
Ik denk er gewoon heel veel over, schrijf het op en heb dan zoiets, nou, dan moet ik er ook wat aan doen. En dan ga ik er weer keihard tegenaan. Haha!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:12

Je denkt huh, pony, paard??
Mijn pony heeft een peesblessure en is drachtig. Ze staat 24/7 op stal en dan moet ik ook het gezelschapsshetlandertje verzorgen. Mijn paard, daar spring ik mee en heb ik 4x in de week mee les. Paard van m'n moeder, daar start ik sinds kort dressuur mee.
Hierdoor krijg ik het heel druk, en vind ik dat ook echt niet erg! Haha!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:18

Ik snap het Carmen Knipoog Vind het knap hoe je zoveel doet. School valt ook niet mee.

Weet je, het gaat er niet om wie het het drukste heeft, maar wel hoe je het ervaart.
Paar jaar geleden deed ik veel meer zonder mopperen.
Maar het laatste jaar lukt dat ook niet meer, ik heb weer geleerd te gaan voelen en kan niet meer doordenderen.
Werken moet, anders worden de rekeningen niet betaald.
School is iets extra's, maar wil ik zo ontzettend graag.
Mijn hond: beste maatje en vriendinnetje.

Moet het beter gaan organiseren Knipoog

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:20

Pfft..ken het probleem, hier bij mij hetzelfde.
Zet eens alles op een rijtje en kijk welke je het allerbelangrijkste en welke je minder belangrijk vindt.
Probeer voor jezelf een schema te maken met daarin je dagdagelijkse bezigheden.
De dingen waar je dan minder tijd voor hebt doe je dan alleen wanneer je er tijd voor kan of wil maken. Er zijn altijd dingen waarvoor ik moet passen omdat ik er gewoonweg geen tijd voor heb.
Dat is jammer maar helaas..
Zo doe ik het tegenwoordig tenminste. Niet altijd prettig maar het gaat niet anders.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:16

Ik denk dat naarmate je wat ouder wordt, je dat gevoel steeds meer krijgt. Met ouder bedoel ik eigenlijk na je studietijd. Het werkende leven is toch anders, helemaal in combi met een vriend/paard/studie/huishouden/.

Werk moet. Paard moet nog meer. Knipoog Studie, tijdens de lessen en verder in het weekeinde/vrije dag. En af en toe wil je vriend natuurlijk ook aandacht Knipoog Bij mij is het vaak het huishouden wat erbij inschiet. Liever een keer lekker lang met mijn paard bezig, of een avondje wat leuks doen met mijn vriend. Mijn stijk ligt er dus wel eens wat langer, niet alles is altijd stofvrij of netjes opgeruimt. Maar ik vind de andere dingen belangrijker.

Tjah, en af en toe je mail bijhouden gebeurd dus als eigenlijk de oogjes al dicht moeten zijn Bloos (6 uur gaat de wekker.. )

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 05:33

En dan heb ik nog geeneens een vriend en eigen paard (wil ik wel hoor Knipoog ).

Maar verzorgpaard gaat waarschijnlijk naar een vaste dag en voor de rest ben ik bezig met een plannetje te maken.

Kijken of er dan wat meer rust in mijn koppie komt Knipoog

Thanks voor de tips en reacties!!