Oplichting bij het zoeken naar een kamer via internet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Clairee

Oplichting bij het zoeken naar een kamer via internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:42

Onlangs hebben mijn huisgenoten en ik een advertentie gezet, met toestemming van de huisbaas, op een welbekende site voor mensen opzoek naar een kamer/woning (met name studenten). Nu heeft een andere site, die op een soortgelijke manier te werk gaat, deze advertentie overgenomen in hun aanbod. Dit aanbod is enkel te bekijken na het overmaken van een bedrag. Nu stromen bij ons de e-mails binnen van mensen die wanhopig op zoek zijn naar een woonruimte en graag bij ons willen kijken. Nu hebben wij na de eerste dag al een selectie gemaakt en de advertentie op de oorspronkelijke site stopgezet. De mensen reageren dus voor niets, terwijl ze er wel voor betalen aan de tweede website. Telefonisch is de tweede website niet te bereiken, op de e-mails die wij hebben gestuurd om ze te verwijderen wordt niet gereageerd. Op dit moment staat de advertentie van hun er al 3 dagen op.
Nu vraag ik mij enkele dingen af:
- Is het strafbaar om zonder onze toestemming een advertentie te gebruiken
- Is het strafbaar om via deze manier je geld te verdienen
- Kan ik hier een melding van maken bij de politie

Zijn er nog meer mensen met soortgelijke ervaringen? Vind dit echt vreselijke wanpraktijken..

Storm

Re: Oplichting bij het zoeken naar een kamer via internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:03

Tjee, dit lijkt me toch een zaakje voor de politie, ik zou ze zeker eens bellen en een melding ervan maken.
Verder kan je eens op sites zoals Kassa kijken of er meer van dit soort klachten zijn over die site, misschien staat er dan wat je kan doen ertegen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:09

Neem eens een kijkje op www.internetoplichting.nl wie weet
staat 'jullie' site er wel bij...
Ik heb zelf geen idee wat je ermee zou kunnen, maar ik zou
even bellen naar de politie. Zij kunnen je vast vertellen wat je kunt doen Lachen

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 22:09

Op het forum van radar is de site in ieder geval wel genoemd! Dat meer mensen het niet vertrouwen en dat ze geen reacties terugkrijgen..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:58

welke website is het!? Dan kan ik wel een telefoonnummer achterhalen voor je..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:48

Die site is niet op een of andere manier gelinkt aan de site waar jullie je advertentie op hebben gezet?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:35

Toen die ene 'grote' kamersite werd opgericht (2001? 2002?) heb ik een soortgelijke ervaring gehad. Mensen laten betalen voor advertenties die niet meer actief zijn, een fout op de site waardoor je wel de kosten van een reactie kwijt bent, zonder te hebben gereageerd, etc.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:53

Misser schreef:
Die site is niet op een of andere manier gelinkt aan de site waar jullie je advertentie op hebben gezet?

Nee absoluut niet..

1) Die site die wij hebben uitgezocht verdient er zelf ook aan (waarom zou je het dan delen?)
2) Vier uur na de plaatsing hebben zij hem zelf verwijderd omdat er een overdaad aan reacties was gekomen

Wat de 'misdadige' site dus niet heeft gedaan.

Trouwens, na nog een boze e-mail heeft de site de advertentie ogenschijnlijk verwijderd (ik dreigde met nadere stappen). Ook heeft het team van Radar mij benaderd voor meer informatie omdat ze bezig zijn met onderzoeken naar deze site en hun werkwijze.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:10

Wat raar!
Wil je met even pb-en om welke site het gaat? Ik wil binnenkort ook een kamer verhuren, en dan zorg ik dat ik hun ver uit de buurt houdt!