Havo - HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Havo - HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 15:33

Hallo bokkers,

Ik heb afgelopen jaar examen gedaan op de havo, nu ben ik net een weekje of 2 begonnen aan de
opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. En ik moet zeggen dat het me eigenlijk best wel zwaar valt. Of nouja, ik zit elke dag toch wel bijna 4 uur aan mijn huiswerk (wat natuurlijk logisch is, HBO is gewoon veel meer en moeilijker dan de havo). Het is eigenlijk zo dat (nu nog) al mijn tijd bijna op gaat aan mijn huiswerk, omdat ik alles gewoon goed wil bijhouden. En eerlijk gezegd vind ik het ook best wel vermoeiend allemaal, die overgang, eerste indrukken, andere leermethodes etc. Gisteren ben ik gewoon op mijn kamer in slaap gevallen onder het leren - om 4 uur 's middags! Clown

Nu zit ik met het volgende: is het normaal dat de eerste periode op de HBO zo vermoeiend kan zijn?
En zijn er misschien meer mensen die dit herkennen? Lachen

Liefs, Manon

prii

Re: Havo - HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:39

Heee

Ik herken het precies!
Het is zoveel, zo anders dan de havo..
Ik ben trouwens ook aan die opleiding begonnen! Waar zit jij ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:40

Hoi Manon,

Mag ik vragen op welke school jij de opleiding SPH volgt? Ik volg Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan het saxion in [plaats] en heeft veel overeenkomsten met SPH alleen heb je wat meer stof.

Ik zit nu in het derde jaar, in het eerste jaar in het begin vond ik het wel wennen en veel, vooral de theorie. Maar je went er al snel aan hoor! In het eerste jaar kon ik er 20 u per week bijwerken en zat ik op kamers en had ik mijn P in 1 jaar gehaald.

Elk jaar wort het veel zwaarder, in het tweede jaar waren de verslagen, gesprekken, boeken etc. dubbel zoveel. Nu in het derde jaar hetzelfde als int tweede jaar alleen dan ook nog 28 u pw stage. Ik ben nu doodmoe Tong uitsteken Ik denk dat alles wel went geef jezelf de tijd!

Wanneer je in [plaats] de opleiding doet kan ik je miss nog wel helpen met het een en ander Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:44

Ik vind de overstap ook erg groot. Ben nu net een weekje begonnen (opleiding verpleegkunde), maar het is tot nu toe zwaarder dan verwacht. Lange dagen, veel huiswerk, véél zelfstandig doen.. Ik ben gewend dat al het werk wat je moet doen kant en klaar geserveerd wordt, maar nu moet ik het allemaal zelf uitzoeken. Huiswerk doen als ik uit school kom, zit er bij mij echt niet in. Ben daar veel te moe voor, dus probeer maar zoveel mogelijk in het weekend te doen.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:07

Ik ben ook net een weekje bezig en het is inderdaad heel erg wennen. Je moet veel doen en voornamelijk veel zelfstandig. Voor bijna alle lessen met je wat voorbereiden maar voordat ik nou eens door heb hoe en wat precies ben je zoal een uurtje verder.. Er gaat dus heel veel tijd in school zitten. Ik hoop echt dat het in de loop van de tijd wat beter gaat.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:29

Ik studeer ook SPH, heb tussen de havo en deze studie 2 jaar fotografische vormgeving gestudeerd. Daarbij hoefde ik niet te leren, was alleen veel op pad.
Ik zag in eerste instantie wel op tegen het studeren maar het valt me heel erg mee. Persoonlijk vind ik het een stuk makkelijker dan de havo.
Ik denk dat het ook wel per school verschilt en hoe je de havo hebt ervaren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:18

Ik vond het indertijd ook erg wennen; en naar school in Groningen, het reizen met de trein, andere mensen, andere vakken, zoveel nieuwe dingen. Als je nog weer eens 2 weken verder bent, ben je vast al meer gewend!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:05

ik vind en vond hbo verschrikkelijk! Die belachelijke projecten waarbij je moet gaan afspreken met mensen die je totaal niet aardig vindt, tuurlijk vind je dat in het echt op kantoor ook wel, maar dit is toch een beetje een topic om te klagen Bloos
Ben dan ook maar snel na 6maanden gestopt met rechten. Je bent niks meer als een nummer op HBO. Alles zelf uitzoeken en het intresseert niemand wat. Bah ben blij dat ik nu naar Schoevers ga!